Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Väderläget just nu


asson
 Share

Rekommendera Poster

Betydligt lägre Kp än vad skärmavbilden visar, men ändå.....

Så spännande att kameran fångar det som det mänskliga ögat bara skönjer.

attachicon.gifnorrsken 18 oktober.jpg

Fint! :)

 

---

 

Såg en annan bild på Facebook, från Bjuröklubb i Norrland. Inget norrsken, men väl Vintergatan.

 

12122919_909970145748142_311013652811788

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar bli soligare på fredag och jag hoppas därför på en synlig måne i söder som kommer allt högre i takt med att november månad närmar sig. :crossfingers:

 

post-5952-0-73673600-1445425789.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så slutar oktober

!dag: Vackert höstväder
Med en högtrycksrygg får vi nordvästliga vindar och det blir soligt väder. I söder blir det till en början blåsigt, men vinden avtar under dagens lopp.

 

I kväll: Disigt och dimmigt
Vinden blir sydvästlig och det börjar dra in fuktigare luft. Senare på kvällen och

under natten till lördag ökar molnigheten allt mer och det blir disigt och dimmigt.

 

Lördag: Molnigt
Det blir molnigt väder i stora delar av landet. Norrland är dock inte helt utan solchans. Kallfronten på Norska havet tvekar på att dra in och det dröjer till natten mot söndag innan regnet anländer. I fjällen faller snö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåst ordentligt inatt, men nu skiner faktiskt solen, var ett tag sedan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror att vi får vänja oss vid tanken att det är slut på 2-firriga plusgrader

och det är dags att ta fram vinterkläderna

 

 

post-154-0-51107100-1446037450_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Fint! :)

 

---

 

Såg en annan bild på Facebook, från Bjuröklubb i Norrland. Inget norrsken, men väl Vintergatan.

 

12122919_909970145748142_311013652811788

Det där kan väl inte gå att få till utan Photoshop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där kan väl inte gå att få till utan Photoshop?

Vet ju inte hur fotografen tagit bilden, men något PS lär inte ha behövts.

 

Vanlig redigering för ökad kvalitet gällande brus, exponering och skärpa är nog det enda som utförts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Vet ju inte hur fotografen tagit bilden, men något PS lär inte ha behövts.

 

Vanlig redigering för ökad kvalitet gällande brus, exponering och skärpa är nog det enda som utförts.

Jag har tittat på stjärnhimlen genom prylar vars linsskydd kostar mer än en vanlig kamera, utan att se något i närheten av det på denna bilden. Så man undrar lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat på stjärnhimlen genom prylar vars linsskydd kostar mer än en vanlig kamera, utan att se något i närheten av det på denna bilden. Så man undrar lite...

I ärlighetens namn så har jag inte provat att fotografera vintergatan, men väl norrsken och vanlig stjärnhimmel några gånger.

 

Och utifrån den erfarenheten så vet jag hur kameran uppfattar så mkt mer än vad mina ögon ser när jag kikar genom siktet.

Så om man bara har justa kamerainställningar så blir det så oerhört detaljrika bilder, när man slår upp bilden på skärmen när man kommit hem så blir man lika överraskad varje gång.

Det finns många liknande bilder på vintergatan på olika fotosidor, då brukar man också ofta redovisa exakta kamerainställningarna.

 

Däremot brukar den här typen av bilder ofta bli lite brusiga, beroende på att man måste höja ISO. Så vanlig redigering måste göras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fint! :)

 

---

 

Såg en annan bild på Facebook, från Bjuröklubb i Norrland. Inget norrsken, men väl Vintergatan.

 

post-64246-0-41825100-1446414098.jpg

Det där kan väl inte gå att få till utan Photoshop?

 

B):rolleyes:whistle.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kometen Hale-Bopp fotograferat av mig våren 1997. Olympus OM 2, film 800 ASA. Exponering 4-5 sekunder. Skannat från negativ 2011.

Stjärnorna syns tydligt som böjda streck. Kortare exponering hade gett kortare streck.

post-11001-0-32320900-1446416256_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

B):rolleyes:whistle.gif

 

Men den där finns ju på riktigt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

I ärlighetens namn så har jag inte provat att fotografera vintergatan, men väl norrsken och vanlig stjärnhimmel några gånger.

 

Och utifrån den erfarenheten så vet jag hur kameran uppfattar så mkt mer än vad mina ögon ser när jag kikar genom siktet.

Så om man bara har justa kamerainställningar så blir det så oerhört detaljrika bilder, när man slår upp bilden på skärmen när man kommit hem så blir man lika överraskad varje gång.

Det finns många liknande bilder på vintergatan på olika fotosidor, då brukar man också ofta redovisa exakta kamerainställningarna.

 

Däremot brukar den här typen av bilder ofta bli lite brusiga, beroende på att man måste höja ISO. Så vanlig redigering måste göras.

 

Det har du rätt i. Det jag menade var nog mer att jag inte tror att fotot är en spegel av vad fotografens ögon såg när han tog bilden. Kameran uppfattade ljuset och med hjälp av digital redigering kan man få fram det på ett snyggt sätt. Reagerar också på att himlen är blå i i oval cirkel runt mitten men svart ute i kanterna, jag tror inte att det blev så av sig själv och jag tror inte att man mörkat kanterna utan snarare bearbetat mitten av bilden.

 

Men missförstå mig inte, Photoshop eller ej så är det en mycket vacker bild så all cred till fotografen oavsett hur han gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där kan väl inte gå att få till utan Photoshop?

Jag vet inte. Med Photoshop* försvann egentligen tjusningen med fotografier för min del. Jag borde inte ha postat den.

 

 

*Jobbade en gång med en pressfotograf som hade fått i uppdrag att ta studiofoton av luciakandidater. Hon brydde sig inte om ljussättningen i studion alls. "Det fixar jag i Photoshop". Jaha. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag vet inte. Med Photoshop* försvann egentligen tjusningen med fotografier för min del. Jag borde inte ha postat den.

Äsch, det borde du visst för det är fortfarande en vacker bild. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, det borde du visst för det är fortfarande en vacker bild. :)

ja, oerhört vacker.

 

För allt PS i världen, så är det ändå fotografens skicklighet som avgör om bilden blir bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kometen Hale-Bopp fotograferat av mig våren 1997. Olympus OM 2, film 800 ASA. Exponering 4-5 sekunder. Skannat från negativ 2011.

Stjärnorna syns tydligt som böjda streck. Kortare exponering hade gett kortare streck.

attachicon.gifHale-Bopp002,1500px.jpg

 

Jag har bara fotat stjärnhimlen en gång med längre slutartid, en minut, med liknande streck.

Att döma att streckens lutning var kameran riktad ungefär västerut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att döma att streckens lutning var kameran riktad ungefär västerut.

Jajamän. :)

Västnordväst för att vara mer exakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...