Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Mattiasgbg
7 timmar sedan, Alix säger:

Apropå utsläpp läste jag idag att inrikesfartygen släpper ut mer koldioxid än inrikesflyget. :tappahakan:

Nordegren och Epstein pratade om det det där och enda slutsatsen verkade vara att det var svårt att bedöma färjors utsläpp eftersom de ofta fraktar en massa tungt gods också. Kör man bara människor ombord på en stor färja så skulle det nog gå att få låga utsläpp per passagerarnautisk mil, men det kräver nog att man fyller lastrummet med en hel del människor.  Och snabba båtar drar mer bränsle än långsamma. Jag såg nyligen en partisk kommentar, av en höjdare inom flygbolaget BRA, angående de ganska snabba färjorna till Gotland. Det gick ut på att deras nya propellerflyg skulle vara miljövänligare än båtarna. Ändå ska alla åka båt till Almedalen.

Samtidigt har jag för mig att en av färjorna Helsingborg - Helsingør körs på el nu. Och Stena Line drog nyligen igång ett projekt som om inte allt för många år räknar med att kunna köra en stor del av sträckan Göteborg - Fredrikshamn på el.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nordegren och Epstein pratade om det det där och enda slutsatsen verkade vara att det var svårt att bedöma färjors utsläpp eftersom de ofta fraktar en massa tungt gods också. Kör man bara människor ombord på en stor färja så skulle det nog gå att få låga utsläpp per passagerarnautisk mil, men det kräver nog att man fyller lastrummet med en hel del människor.  Och snabba båtar drar mer bränsle än långsamma. Jag såg nyligen en partisk kommentar, av en höjdare inom flygbolaget BRA, angående de ganska snabba färjorna till Gotland. Det gick ut på att deras nya propellerflyg skulle vara miljövänligare än båtarna. Ändå ska alla åka båt till Almedalen.

Samtidigt har jag för mig att en av färjorna Helsingborg - Helsingør körs på el nu. Och Stena Line drog nyligen igång ett projekt som om inte allt för många år räknar med att kunna köra en stor del av sträckan Göteborg - Fredrikshamn på el.

Hur som helst, nu lär Greta Thunberg inte kunna besöka Almedalen med mindre än att hon seglar dit.

 

Vad gäller färjor måste de vara idealiska för eldrift. De kan bära hur många batterier som helst...

 

Å andra sidan vet jag inte hur miljövänligt det är med så många batterier. Men det är väl skitsamma enligt gällande narrativ. ”El är bra.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
6 minuter sedan, Alix säger:

Hur som helst, nu lär Greta Thunberg inte kunna besöka Almedalen med mindre än att hon seglar dit.

 

Vad gäller färjor måste de vara idealiska för eldrift. De kan bära hur många batterier som helst...

 

Å andra sidan vet jag inte hur miljövänligt det är med så många batterier. Men det är väl skitsamma enligt gällande narrativ. ”El är bra.”

 På korta sträckor (inklusive Göteborg - Fredrikshamn) går det nog ganska bra med el. Fartygen har egna kajplatser som kan anpassas med laddutrustning. Oceangående fartyg får nog nöja sig med annat som segel och att blanda in fossilfritt bränsle. Läste att Maersks stora containerfartyg normalt kör ganska långsamt, vilket tidtabellen är anpassad för. Det gör att de kan gasa på lite extra om en storm skulle försena dem lite. Sådan båtar borde även kunna utnyttja segel på vissa sträckor. Ungefär segla ett dygn och sedan gå för motor lite snabbare än vanligt nästa dygn utan att behöva missa tidtabellen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

 På korta sträckor (inklusive Göteborg - Fredrikshamn) går det nog ganska bra med el. Fartygen har egna kajplatser som kan anpassas med laddutrustning. Oceangående fartyg får nog nöja sig med annat som segel och att blanda in fossilfritt bränsle. Läste att Maersks stora containerfartyg normalt kör ganska långsamt, vilket tidtabellen är anpassad för. Det gör att de kan gasa på lite extra om en storm skulle försena dem lite. Sådan båtar borde även kunna utnyttja segel på vissa sträckor. Ungefär segla ett dygn och sedan gå för motor lite snabbare än vanligt nästa dygn utan att behöva missa tidtabellen.

Jo, de borde enkelt kunna kyla laddningen med havsvatten. I övrigt vet jag för lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jo, de borde enkelt kunna kyla laddningen med havsvatten. I övrigt vet jag för lite.

Varför då inte ett litet portabelt kärnkraftverk? Kan ju enkelt kylas ned tillgång till hur mycket havsvatten som helst det också! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Samtidigt har jag för mig att en av färjorna Helsingborg - Helsingør körs på el nu.

De är faktiskt två, de två (av totalt fyra) som används mest.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Svolder säger:

Ramadan har börjat. Det betyder att hälften av personalen på jobbet inte äter och röker, eller ens dricker vatten, annat än på natten. Det blir lite grinigt ibland...

Apropå det kan jag rekommendera Halalkomedi. Bosse har sina synpunkter på ramadan... :lol: 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Svolder säger:

Ramadan har börjat. Det betyder att hälften av personalen på jobbet inte äter och röker, eller ens dricker vatten, annat än på natten. Det blir lite grinigt ibland...

Ja när jag jobbade som elektronikreparatör och ramadan kom var det inte kul alls, en arbetskamrat var ständigt arg och irriterad och fick en massa utbrott för minsta lilla. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, iMarc säger:

Ja när jag jobbade som elektronikreparatör och ramadan kom var det inte kul alls, en arbetskamrat var ständigt arg och irriterad och fick en massa utbrott för minsta lilla. 

Lite komiskt, för det visar att dessa egentligen bara fastar och inte tillämpar ramadan i sin helhet. Men det är ju främst en regelreligion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Lite komiskt, för det visar att dessa egentligen bara fastar och inte tillämpar ramadan i sin helhet. Men det är ju främst en regelreligion.

Precis. Samtidigt var det en annan muslim på jobbet som sålde smuggelsprit. Jag frågade hur kan du göra så när du är muslim? Han log och sa ”Jag är muslim bara ibland”

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade kontrollen för strafe i GZDoom. Föredrar CMD för det. Skit också. Nu kommer man att sitta i timmar med det igen. :) 

 

gzdoom-action.jpg

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en serie i Knasen som heter Betty. För några år sedan så var Bettys man Bob(?)) i en datorbutik och tittade på en datorskärm. En försäljare kommer fram:

Försäljaren: "Det är 'Doom' ett av våra bästsäljande fantasi-spel. Man kämpar sig fram genom horder av illasinnade varelser ända tills man till slut dukar under."

Bob ser förbryllad ut och frågar: "Och fantasin i sammanhanget?"

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Joggar minnet nu, men doom var inte styrt av någon AI utan mobs dyker alltid upp på samma ställen varje gång man springer igenom en bana. Om man ville kolla på något, leta efter hemliga rum och så så kunde man knappa in IDDQD så att man var odödlig medan man sprang runt och letade.

Jag vet fast inte lika roligt utan utmaningen och risken att dö. 

Det var ett tag sedan sist nu så jag har glömt mycket. Har fem spel, fyra delar i varje och åtta banor i varje del. Det bör bli 5*4*8 = 160 banor att klara av. Har att göra! :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Telly82 säger:

Det finns en serie i Knasen som heter Betty. För några år sedan så var Bettys man Bob(?)) i en datorbutik och tittade på en datorskärm. En försäljare kommer fram:

Försäljaren: "Det är 'Doom' ett av våra bästsäljande fantasi-spel. Man kämpar sig fram genom horder av illasinnade varelser ända tills man till slut dukar under."

Bob ser förbryllad ut och frågar: "Och fantasin i sammanhanget?"

En kul historia, jag förstår det, men kan inte låta bli att koppla till vad psykologer/psykiatriker säger om livet självt som ibland synnerligen tufft och oförsonligt. Bara så det är för oss allihop. ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, mikaellq säger:

Hittade kontrollen för strafe i GZDoom. Föredrar CMD för det. Skit också. Nu kommer man att sitta i timmar med det igen. :) 

 

gzdoom-action.jpg

Då får du ha en trevlig spelvecka, så hörs vi lagom till vm finalen i ishockey 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Walker

Styrelsemöte med Södertörns scoutdistrikt. Alltid redo skulle man kunna säga ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Mr Walker säger:

Styrelsemöte med Södertörns scoutdistrikt. Alltid redo skulle man kunna säga ?

Öråd, kan man kanske säga, då. ^_^ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mr Walker säger:

Styrelsemöte med Södertörns scoutdistrikt. Alltid redo skulle man kunna säga ?

Hur många kom till mötet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar en ny epost-klient, Unibox. Jag gick och funderade på hur min perfekta epost-app skulle se ut och det var helt enkelt att sortera efter trådstartare, alltså den som postar först i en konversation.

Nu har appen fler lysande egenskaper som att kunna blockera osynliga bilder som används för att få veta om jag öppnat brevet. Ett annat är att det ser så snyggt ut när jag duttat på en avsändare och får se alla brev från denne i kort och snyggt format. Svepning höger för att tala om för appen att det är spam, kasta i papperskorgen eller vänster för att få upp en ny meny med flera möjligheter.

Har jag sagt att det ser väldigt snyggt ut? :) 

Nu funderar jag som bäst på om den är värd 50 spänn för sync, signatur och flera epost-adresser. Hmm...  :fundersam:

 

unibox.png

tracking.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

dump.png.d6e9bb048afc473242b4aac3bbbe735f.png

 

Installerade denna idag. Den skapar en VPN-profil på mobilen. Kan ju vara bra, särskilt via mobilmast.

Man kan bara ha en aktiv VPN åt gången vilket betyder att den reklamblockerande AdGuard inte kan fungera medan Faster Internet gör sitt. Tyvärr. :( 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, mikaellq säger:

Man kan bara ha en aktiv VPN åt gången vilket betyder att den reklamblockerande AdGuard inte kan fungera medan Faster Internet gör sitt. Tyvärr. :( 

Jag har 1.1.1.1 aktiverad för mobilmaster och främmande wifi. Hemma har jag inte det, jag har redan 1.1.1.1 inställd i routern. Då skulle jag kunna ha Adguard Pro på. Men jag surfar oftast inte via Chrome utan använder Purify i Safari. Purify har ett bra kosmetiskt filter vilket trollar bort alla reklamhållare, vilket Adguard Pro inte gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

dump.png.71383a9b5085ebf40e5a1c46513a88a2.png

 

What's wrong with this picture (except for the missing serial number)? :hihihi:

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Alix säger:

What's wrong with this picture (except for the missing serial number)? :hihihi:

Någon har kört med det STORA skohornet för att trycka in så nytt OS på en så gammal Mac. :) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Telly82 säger:

Någon har kört med det STORA skohornet för att trycka in så nytt OS på en så gammal Mac. :) 

Rätt svarat! :yeahbaby:

 

Framsida: Allt funkar.

Baksida: SIP måste vara avstängt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...