Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nationaldagen


Sternis
 Share

Rekommendera Poster

Bra idé. Alla nya medborgare måste dansa små grodorna innan de kan få ut sina medborgarskap.

Är detta ditt bästa argument mot att göra midsommarafton till nationaldag? :hihihi:

 

Ja, just det. Att att hålla isär dagarna alltså. Jag kommer inte att fira nationaldagen och har aldrig gjort det. Inte på något speciellt sätt iaf.

 

Eftersom du inte bryr dig om dagens ordning så kanske min ide är bättre... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nationaldagen är Nationaldagen, och Midsommar är Midsommar.

Är en dag ingen bryr sig i verkligen en nationaldag i praktiken.......? OM kartan inte stämmer kanske man ska använda verkligheten.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta ditt bästa argument mot att göra midsommarafton till nationaldag? :hihihi:

 

 

Eftersom du inte bryr dig om dagens ordning så kanske min ide är bättre... ;)

Nej, jag tycker helt enkelt att fira nya medborgarskap är en för högstämd sak på midsommarafton. Då ska man roa sig på ett mer avkopplat vis. Man vill ju heller inte neka officianterna midsommaraftonens behag.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nej, jag tycker helt enkelt att fira nya medborgarskap är en för högstämd sak på midsommarafton. Då ska man roa sig på ett mer avkopplat vis. Man vill ju heller inte neka officianterna midsommaraftonens behag.

 

Man kan introducera de nya svenskarna på förmiddagen och sedan fira på eftermiddagen och kvällen. Fullständigt genomförbart och också meningsfullt när det får ett sammanhang.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Man kan introducera de nya svenskarna på förmiddagen och sedan fira på eftermiddagen och kvällen. Fullständigt genomförbart och också meningsfullt när det får ett sammanhang.

 

 

Många åker bort på midsommar.

Att klämma ihop två högtider på en dag gör att ingen kommer firas ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

 

............... ingen kommer firas ordentligt.

 

Precis som idag då med andra ord. :)

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Precis som idag då med andra ord. :)

Tala för dig själv.

Jag firar båda ordentligt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tala för dig själv.

Jag firar båda ordentligt

 

Jag lyfter ena ögonbrynet på nationaldagen tillsammans med de flesta svenskar.

...

Sen var frågan om man är ute efter en anledning för att "fira" eller att ha nationaldag... :totaltgalen:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag lyfter ena ögonbrynet på nationaldagen tillsammans med de flesta svenskar.

...

Sen var frågan om man är ute efter en anledning för att "fira" eller att ha nationaldag... :totaltgalen:

 

 

Ja men det är ju ert problem att ni inte vill eller orkar fira svenska nationaldagen.

Att du/ni behöver en annan dag som dragplåster tolkar jag som en dålig nationell känsla.

 

Var du upp till Gruvan och tittade på paraden? Varför inte?

Sjöng du nationalsången när flaggan hissades? Varför inte?

 

Min anledning till att fira nationaldagen är att jag är stolt att vara svensk.

Jag är stolt att min fru har blivit svensk medborgare.

Jag vill fira nationaldagen med alla andra som också blivit svenska medborgare som nu ser Sverige som sitt land.

 

post-45175-0-67379300-1496824782_thumb.jpg

 

 

Citerar vad jag skrev på FB

 

 

 

Ser att många delar bilder på den svenska flaggan och uppmanar att man ska hedra och fira svenska nationaldagen. Frågan är hur ni firar den? Sitter ni bara hemma bakom tangentbordet och snackar bara? Själv var vi uppe vid gruvan och lyssnade på kören som sjöng svenska nationalsången samtidigt som flaggan hissades

 

Faktum är att många av mina vänner som delade denna bild aldrig gjorde något för att aktivt fira nationaldagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ja men det är ju ert problem att ni inte vill eller orkar fira svenska nationaldagen.

Att du/ni behöver en annan dag som dragplåster tolkar jag som en dålig nationell känsla.

 

Var du upp till Gruvan och tittade på paraden? Varför inte?

Sjöng du nationalsången när flaggan hissades? Varför inte?

 

Min anledning till att fira nationaldagen är att jag är stolt att vara svensk.

Jag är stolt att min fru har blivit svensk medborgare.

Jag vill fira nationaldagen med alla andra som också blivit svenska medborgare som nu ser Sverige som sitt land.

 

attachicon.gifIMG_0744.jpg

 

 

Citerar vad jag skrev på FB

 

 

Faktum är att många av mina vänner som delade denna bild aldrig gjorde något för att aktivt fira nationaldagen.

 

Mitt argument i huvudsak handlar inte om att flytta nationaldagen till midsommarafton bara för att det är mer "tjo och tjim" i buskarna. Det handlar om att den dagen är för väldigt många svenskar den svenskaste dagen om året. Då är sverige som vackrast, då är sverige det som man väntar efter i nio månader i kyla och mörker. För mig är det självklart att den dagen ska vara nationaldag. Det är en naturlig dag att ha som nationaldag, inte konstruerad och påtvingad "von oben". På midsommar viftar vi med svenska flaggan och det känns naturligt. På nationaldagen konstruerat. Visst kan jag gå på nationaldagsfirande, men som jag skrivit så känns det mer som att uppfylla ett outtalat myndighetskrav än äkta och sann glädje och kärlek till mitt land som jag verkligen älskar. Jag vill inte bo någon annan stans och det finns inget bättre ställe på jorden. ( Ok, november, december, januari och februari kunde jag vara utan..... :hihihi: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mitt argument i huvudsak handlar inte om att flytta nationaldagen till midsommarafton bara för att det är mer "tjo och tjim" i buskarna. Det handlar om att den dagen är för väldigt många svenskar den svenskaste dagen om året. Då är sverige som vackrast, då är sverige det som man väntar efter i nio månader i kyla och mörker. För mig är det självklart att den dagen ska vara nationaldag. Det är en naturlig dag att ha som nationaldag, inte konstruerad och påtvingad "von oben". På midsommar viftar vi med svenska flaggan och det känns naturligt. På nationaldagen konstruerat. Visst kan jag gå på nationaldagsfirande, men som jag skrivit så känns det mer som att uppfylla ett outtalat myndighetskrav än äkta och sann glädje och kärlek till mitt land som jag verkligen älskar. Jag vill inte bo någon annan stans och det finns inget bättre ställe på jorden. ( Ok, november, december, januari och februari kunde jag vara utan..... :hihihi: )

 

 

Tycker att det är bra att vi har två dagar att fira.

Något mer har jag inte att tilläga i saken :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tycker att det är bra att vi har två dagar att fira.

Något mer har jag inte att tilläga i saken :)

 

Gott. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Mitt argument i huvudsak handlar inte om att flytta nationaldagen till midsommarafton bara för att det är mer "tjo och tjim" i buskarna. Det handlar om att den dagen är för väldigt många svenskar den svenskaste dagen om året.

Nja, 32% är inte så mycket “väldigt många svenskar”.

 

post-64246-0-46498100-1498232271_thumb.png

 

Undra om det är ett trendbrott, för nog var det väl alltid varit ett större intresse än så för midsommar innan. :fundersam: Blev faktiskt lite överraskad av siffrorna där.

 

Man skall i o f s ta såna “webfrågor” lite med en nypa salt. Å andra sidan - 3700+ som röstat, vilket är väldigt många fler än vad en del opinionsinstitut baserar sina partistöds-siffror på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
Postad (redigerade)

 

tenor.gif

 

Är oändligt tacksam att jag är svensk. Att få tillhöra de ytterst få % på klotet som lever i välstånd, fred med ( ännu så länge ) rent vatten och ren luft. Väl värt att minnas när man klagar på marginella problem.... :travolta:

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja du slipper reptiler som finns i varmare områden som USA och Australien

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, ronny säger:

ja du slipper reptiler som finns i varmare områden som USA och Australien

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att slippa ett sådant här besök på tomten 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
1 timme sedan, ronny säger:

Skönt att slippa ett sådant här besök på tomten 

 

Nallar på tomten finns även i den här delen av världen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nallar på tomten finns även i den här delen av världen.

 

 

1 timme sedan, ronny säger:

Skönt att slippa ett sådant här besök på tomten 

 

Roliga båda två, men vad har det med nationaldagen att göra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, boevil säger:

vad har det med nationaldagen att göra ?

Att även Sverige har farliga djur! 💪🏻 🇸🇪

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
Just nu, Alix säger:

Att även Sverige har farliga djur! 💪🏻 🇸🇪

I alla fall östra halvan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

I alla fall östra halvan.

skönt att man slipper de på djurgården

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...