Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nationaldagen


Sternis
 Share

Rekommendera Poster

F ö Svolder har du nån statistik på hur många barn som förolyckas eller ens blir påkörda av bilar vid skolor? Är det ett stort problem egentligen, jag kan inte minnas att jag på typ tjugo år läst om en enda olycka med ett barn inblandat vid nån skola, och då har vi väl ett tiotal skolor i vår stad, det känns som om folk ändå är mer hänsynstagande vid skolor och att trafiksystemen är hyggligt konstruerade, jag kan alla fall inte dra mig till minnes en enda olycka. Men då kanske det finns statistik på det där hur vanligt det är?

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eeh, jag har i vår stad nog inte sett nåt liknande det där, föräldrar och bussar lämnar av utanför skolan på nån sida där det passar och är säkrast, på några skolor får taxi köra in för att lämna säkrast sina ofta på olika sätt handikappade barn. Och de måste ju ta sig dit på nåt sätt, på vägar, och skolorna ligger ju i samhällen omgivna av bostadsområden så att förbjuda folk åka förbi skolorna - genomfartstrafik - ja det kan ju knappast realiseras då måste alla som bor där friställas sina arbeten och eller tvingas cykla eller gå om det ska kunna genomföras. Nån gång måste skolbarnen om de nu cyklar till skolan korsa nån väg, ofrånkomligen. Eller vill du bygga akvedukter över vägarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eeh, jag har i vår stad nog inte sett nåt liknande det där, föräldrar och bussar lämnar av utanför skolan på nån sida där det passar och är säkrast, på några skolor får taxi köra in för att lämna säkrast sina ofta på olika sätt handikappade barn. Och de måste ju ta sig dit på nåt sätt, på vägar, och skolorna ligger ju i samhällen omgivna av bostadsområden så att förbjuda folk åka förbi skolorna - genomfartstrafik - ja det kan ju knappast realiseras då måste alla som bor där friställas sina arbeten och eller tvingas cykla eller gå om det ska kunna genomföras. Nån gång måste skolbarnen om de nu cyklar till skolan korsa nån väg, ofrånkomligen. Eller vill du bygga akvedukter över vägarna?

Men du begriper väl att det finns mer eller mindre farliga vägar runt skolor? En del ligger vid häftigt trafikerade leder, där all trafik går, här i Viskafors går en länsväg förbi skolan. Där har de i alla fall byggt en busshållplats som gör vägen enfilig där. Sedan finns det en gångtunnel mellan idrottsplatsen och en GC-väg på ena sidan och skolan på det andra. För länge sedan gick dock själva huvudvägen rakt igenom skolområdet, men vägen drogs om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja varför skulle jag inte begripa det, har jag skrivit nåt som ens antyder det??

 

Svolder ville göra alla skolbarns vägar helt bilfria, aldrig korsa en bilväg, förbjuda genomfartstrafik utanför varje skola etc etc, alltså om skolan ligger omgärdat av bostadsområden så måste ju några vägar leda fram till skolan om föräldrar, bussar och taxi ska kunna föra barnen till skolan, samt måste folk få åka förbi skolan till sina jobb in till stadscentrum eller vart de ska, och alla barn kan inte bo närmast skolan så alla kan cykla utan att korsa nån annan väg, det är ju helt omöjligt!

Däremot ska ju det byggas så säkert som möjligt ja, men att aldrig korsa en väg det går ju inte.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men det roliga med det du skrev som jag haka upp mig på var det där om att ha vägar som aldrig korsar nån annan väg, det är praktiskt taget omöjligt i en stad där alla vägar korsar varann och ska man nånstans måste man korsa vägarna. Om man inte bygger allt tredimensionellt.

 

Men okej det om genomfartsled, jag tänker på en skola nu där det går en genomfartsled förbi, där är det 30, på bägge sidor finns cykelvägar på lagom avstånd från trafiken, men nån gång måste man ju över vägen om man ska komma till skolan, det måste man ju om man inte hyr en helikopter, men det gör man vid övergångsställen som är noga utmärkta och bilisterna ser cyklister och de gående närma sig. Det funkar vad jag vet alldeles utmärkt, har inte läst om nån olycka på så länge jag kan minnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det fungerar dåligt i praktiken. Det blir chicken-race av det, och ungen som försöker cykla blir än mer utsatt.

 

Jag funderar snarare i banor om tvättbräda, räfflor i vägen som rister sönder hjulupphängningen om du överskrider 20 km i timmen... Det räcker ju om du har det mitt i vägen, så det fortfarande går att cykla utan hinder.

För några år sedan klagades det på fortkörning vid en skola här i stan och frågan om varför det saknades farthinder på vägen kom upp. Orsaken var att vägen förbi skolan är utryckningsväg och alternativ vägdragning innebär tunnel ungefär. Det blev ett jävla liv, insändare pratade om tunga fordon i 70 km/h osv.

Det finns fortfarande inga farthinder där och jag har aldrig sett brandbilar köra i 70 km/h i bostadsområden, antagligen kör de lugnt förbi skolor.

Undrar om någon har försökt uppskatta antal dödade skolbarn och jämfört med innebrända och döda av akut sjukdom i området.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandbilar brukar alla fall där jag bor föra ett helvetisk oväsen när de far fram på uttryckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tätort så kommer allt det där att lösa sig - privatbilism i tätorter finns inte i framtiden. Frågan är hur lång tid det tar - hur länge gubbslemmet och bakåtsträvarna lobbar politiskt motstånd mot en sund utveckling som kan ge oss städerna tillbaka till månniskorna. Jag hoppas verkligen att skiten är utrensad innan mina barnbarn växer upp.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tätort så kommer allt det där att lösa sig - privatbilism i tätorter finns inte i framtiden. Frågan är hur lång tid det tar - hur länge gubbslemmet och bakåtsträvarna lobbar politiskt motstånd mot en sund utveckling som kan ge oss städerna tillbaka till månniskorna. Jag hoppas verkligen att skiten är utrensad innan mina barnbarn växer upp.

+ 1 på den! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

här utanför tittar man på hästar

 

 

post-154-0-16175900-1496733627_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-28798-0-49715300-1496734431_thumb.jpg

 

Idag lyser solen så vackert, passar bra! Ovan flaggan ute på min gård. ^_^

 

Flamma stolt mot dunkla skyar,
likt en glimt av sommarens sol
över Sveriges skogar, berg och byar,
över vatten av viol.
Du som sjunger, när du bredes,
som vår gamla lyckas tolk:
solen lyser! Solen lyser!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Midsommarafton, Sveriges riktiga nationaldag.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Midsommarafton, Sveriges riktiga nationaldag.

Au contraire, midsommarafton är Sveriges högtidsdag par excellence. Nationaldagen är idag och ingen annan dag. Den är hyfsat viktig. Mer så än förr. Kanske på grund av allt fler nysvenskar, varav många får sitt nya medborgarskap firat idag. Fast det är ju lite amerikanskt över det stuket.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Au contraire, midsommarafton är Sveriges högtidsdag par excellence. Nationaldagen är idag och ingen annan dag. Den är hyfsat viktig. Mer så än förr. Kanske på grund av allt fler nysvenskar, varav många får sitt nya medborgarskap firat idag. Fast det är ju lite amerikanskt över det stuket.

 

Vem bryr sig om dagen idag? Den är en ointressant konstruktion. Skrota den och utse midsommarafton till nationaldag. Helt uppenbart för de flesta. När går Sverige man ur huse förutom vid VM-guld i ishockey......................?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem bryr sig om dagen idag? Den är en ointressant konstruktion. Skrota den och utse midsommarafton till nationaldag. Helt uppenbart för de flesta. När går Sverige man ur huse förutom vid VM-guld i ishockey......................?

Som jag skrev så bryr sig åtminstone våra nya medborgare om detta, i alla fall de som deltar i ceremonierna i kommunerna runt om i landet. Dagen tjänar alltså ett syfte. För egen del gör jag inget speciellt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev så bryr sig åtminstone våra nya medborgare om detta, i alla fall de som deltar i ceremonierna i kommunerna runt om i landet. Dagen tjänar alltså ett syfte. För egen del gör jag inget speciellt.

 

Dagen tjänar ett syfte för att man förlagt proceduren till denna dag eftersom det är nationaldagen. Förlägger man den till midsommarafton tjänar den samma syfte. Plus att det sker på en dag som folk i allmänhet bryr sig i. Rimligt är att ha en dag som nationaldag som betyder något för medborgarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagen tjänar ett syfte för att man förlagt proceduren till denna dag eftersom det är nationaldagen. Förlägger man den till midsommarafton tjänar den samma syfte. Plus att det sker på en dag som folk i allmänhet bryr sig i. Rimligt är att ha en dag som nationaldag som betyder något för medborgarna.

Bra idé. Alla nya medborgare måste dansa små grodorna innan de kan få ut sina medborgarskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé. Alla nya medborgare måste dansa små grodorna innan de kan få ut sina medborgarskap.

 

 

Haha det skulle se ut det :D

 

Håller med Alix på denna punkt.

Min fru är från ett annat land och hon tycker också att man ska separera dagarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Firades jag tidigare ibland deltog i har börjat blanda in allt för mycket politik och annat trams så jag har tröttnat på den här dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja, just det. Att att hålla isär dagarna alltså. Jag kommer inte att fira nationaldagen och har aldrig gjort det. Inte på något speciellt sätt iaf.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Gäller inte detta en massa andra högtider med? Vem firar Kristi flygare?

 

Kanske baka in hela rasket i julhelgen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Gäller inte detta en massa andra högtider med? Vem firar Kristi flygare?

 

Kanske baka in hela rasket i julhelgen?

 

Ca 78,3 % av seglarna mellan Bergen och Helsingborg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...