Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nationaldagen


Sternis
 Share

Rekommendera Poster

Jaha, så var det nationaldag i år igen. Och en röd dag till på köpet, sedan ett par år tillbaka. Men hur pass värd är den? Jag menar, bara var femte svensk eller nåt bryr sig om att fira nationaldagen. Tror att en av anlendingarna till detta är anledningen till att vi firar nationaldagen. Till minne av regeringsreformen 1809. Hurra...

Så, kort sagt, vi behöver nåt bättre att fira som nationaldag. Några förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu är min historiekännedom kanske inte fulltäckande men är inte 1809 års regeringsform ett senare påfund till att fira denna dag. Sedan tidigare firade 'vi' den 6 juni på grund av att Gustav Vasa 1523 valdes till Sveriges kung och Kalmarunionen därför slutgiltigt upphörde denna dag. Det är ju i alla fall av lite högre dignitet.

 

Sen tror jag att vi levt i fred och frihet lite för länge för att fira nationaldagen. Andra länder som 'blivit fria' senare känner mera för sin dag. Men som sagt, det är vad jag tror.

 

/ Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Eftersom vi (främst tack våra förfäder) arbetat fram en av världens rikaste å bäst fungerande jämlikaste fredligaste demokratier och samhälle (och detta trots att vi bor i ett kallt klimat med stora avstånd långt bort i Europas utkant) och det inte är fint att skryta i Luther-Sverige och med lite stjälp av Hitlers rasideologi och några få historiska misstag så har det ju länge ansetts o-PK att va svensk och fult att förhäva oss genom att sjunga hemlandets lov. (Så fult så det längre inte anses ens värt att försvaras tydligen.)

Nu har vi dock fått ett tillskott av nya svenskar som gillar att vifta med flaggan och vara stolta svenska medborgare och som oftare än sällan värdesätter det som är bra med Sverige så kanske det snart börjar bli PK att fira, det kanske vi kan lära oss av dom så småningom.

Dock är jag så ovan vid att fira nånting så det blir bara krystat så personligen kommer jag nog fira på sin höjd med en svensk nubbe. Däremot finns det nog massor av giltiga skäl att fira Sveriges nationaldag. För en dag kanske vi kan skjuta allt som går att förbättra lite åt sidan och fira - eller alla fall tänka - på det vi ändå åstadkommit. Sverige är inte så dåligt som man ibland kan tro av allt klagande (som oftare hoppas jag bottnar i en vilja att förbättra) så värd är den nog. I morgon kan vi fortsätta arbeta för att göra ett hyfsat bra samhälle ännu bättre och rättvisare (ja för många brister finns ännu), å det gäller alla, alla kan bidra på något litet sätt efter förmåga. Det är vad jag tror.

Redigerad av Jochum
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firar knappt något nu för tiden.

Bara gött med ledigheten.

ja det är skönt när skolan är så pass ansträngande .... att ni bara orkar plugga på sommaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här på jobbet så har vi "firat!" genom att sätta upp svenska pappersflaggor lite överallt, vi svenskar har bjussat på muffins i caféet, nationalsången har spelats på hyffsat hög volym efter att en av teknikerna hittat den på YouTube, samt att en av säljarna har installerat en Widget som enbart är en svensk flagga. Cool!

 

Sen så är kollegorna lite snällare idag än annars och inte tjatar om att vi är ett fattigt land som har budgetunderskott. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, så var det nationaldag i år igen. Och en röd dag till på köpet, sedan ett par år tillbaka. Men hur pass värd är den? Jag menar, bara var femte svensk eller nåt bryr sig om att fira nationaldagen. Tror att en av anlendingarna till detta är anledningen till att vi firar nationaldagen. Till minne av regeringsreformen 1809. Hurra...

Så, kort sagt, vi behöver nåt bättre att fira som nationaldag. Några förslag?

 

Dagen moderaterna avgår, den dagen kan vara vår nya national dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det underbart med en nationaldag som man behöver diskutera varför man firar och tidningarna har faktarutor.

 

Men visst här ska det firas - våra danska grannar "kräver" sill & nubbe. Och med tanke på deras utspisning igår när det vad den danska Grundlovsdag som deras nationaldag heter - så de vet i vart fall vad de firar - så blir det nog mer sill än nubbe för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Dagen moderaterna avgår, den dagen kan vara vår nya national dag.

 

Nej. Det ska den inte. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bryr mej inte om nationaldan, bara skönt att slippa plugget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Dagen moderaterna avgår, den dagen kan vara vår nya national dag.

 

 

Då tycker jag vi behåller den 6 juni och moderaterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagen moderaterna avgår, den dagen kan vara vår nya national dag.

 

Oj oj oj farlig kommentar. Detta skulle kunna förvandla tråden till politisk. :) Eller vänta... det lyckades du redan med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag vi behåller den 6 juni och moderaterna.

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vi firar 6:e juni för att det regnade på Skansen i Stockholm 31 maj 1916. Allt annat är bara efterhandskonstruktioner.

Sveriges "riktiga" nationaldag infaller på Midsommarafton-folkets nationaldag.

Redigerad av nabben
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

julle_ironrose

Gustav Wasa införde arvstat och lydrike

Jonas Ahlströmer införde potatisen

Anders Celsius införde termometern

2 av 3 är värda att fira tycker jag.

Den som kommer närmast det rätta svaret vinner en valfri cykelresa roslagen runt. Medtag egen cykel. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att Jochum har en poäng där. Jag tycker tat nationaldagen ska vara en dag där vi påminner oss själva om hur mycket bra Sverige egentligen innebär istället för att se alla problem (känner lite att jag gjort en helomvändning från min ovanliga pessimist-sida till min mer hemtrevliga optimist-sida)

 

Så jag säger, hurra för att Sverige faktiskt är ett bra land att leva i! *behövs en smiley som viftar med en svenska flagga. friend, kan du bistå?*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Ja, läste om en man som fick fortkörningsböter för han körde förbi en skola den femte juni (dagen före nationaldagen som är en helgdag) i femti, men han stod på sig att han inte gjort nåt fel för det var ju dan före helgdag och således var det enl skyltningen femti på sträckan istf 30 och han fick sedermera efter polisen fått funderar på saken länge - rätt. :P

Så om vi nu ska ha nationaldagen så där mitt i veckan så måste det ju ske en korrigering nånstans för skolbarnen som går till skolan ska väl inte behöva riskera livet eller hur? Så ska skolbarnen vara lediga oxå den femte juni dagen innan nationaldagen eller ska man göra om all skyltning utanför alla skolor så där står 30 vardagar plus dag före helgdag och så får folk snällt köra 30 där på lördagar oxå fast inga elever går till skolan på lördagar? Eller ska man sätta upp skyltar där det står att just den 5/6 gäller 30? Eller måste vi ta bort nationaldagen? Eller flytta den till söndag? För alla som jobbar vardagar då kan ju inte heller gå till jobbet dagen innan helgdag egentligen, för de har ju lön för att arbeta på vardagar inte för att arbeta på dan innan helgdag eller? Känns som de inte riktigt tänkt över det där med nationaldagen, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får väl ändra den lokala skyltningen? 30 gäller angivna tider vardag och dag före helgdag, alltså även lördag.

 

Här brukar det vara runt skolor all dagar eftersom det tydligen är en samlingsplats för barn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja omskyltning på nåt sätt måste ju göras för vi kan ju inte ha en skoldag som man får köra femti förbi skolan, ungarna är ju liksom inte immuna mot att bli påkörda just den dan.

 

Men hur göra med lönerna? Ska alla få retroaktivt för de jobbat på dan före helgdag? I vissa branscher kan man ju få 200% mer lön på en helg. (inte som vår bransch där man kan tjäna mindre) Men det förstås är inte vårt problem. Men kan ses som ett tips. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det kollektivavtal som jag tidigare tillhörde så var faktiskt vissa dagar angivna specifikt, alltså inte bara "dag före helgdag". Och det är ju inte så många dagar det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FartinAround

Vad hjälper det med korrekt skyltning när framför allt bilister i praktiken skiter i allt vad hastighetsbegränsningar heter. Åtminstone i stadsmiljö.

 

När jag puttrar fram i laglydiga 30 km förbi den lokala skolan på min motorsvaga vespa så blir man dånande och närgånget omkörd av allt - utom fotgängare på trottoaren.

 

"Full fart- spar tid" verkar vara konceptet för alla som INTE har sina egna barn på den skolan. Go figure.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Full fart- spar tid" verkar vara konceptet för alla som INTE har sina egna barn på den skolan. Go figure.

iofs brukar det vara föräldrar till just de barnen som kör fortast när journalisten frågar polisen. På nåt sätt tror de hastighetsskylten inte gäller dem.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ologiskt att i övriga samhället köra med en definition av helg/lördag och sen i trafiken köra med en annan. Dom världarna måste synka annars kommer man ju undra om de verkligen menar vardagar med vardagar och ingen vet var man kan parkera, det kan bli fullständigt kaos!!! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tippa att de kommer att byta ut skylten så att det tydligt framgår att det gäller vardagar under skoltid, dvs t ex från 20/8 till 15/6 eller nåt sånt. Det vore det bästa som jag ser det. Det borde inte gå att missförstå heller eftersom lördag inte räknas som vardag trots att lördag är dag före helgdag. Lördag är väl således varken vardag eller helgdag.

låter som en bra lösning, då när man kommer åkande i femti och ser skylten ska man slå upp sin kalender eller mobil och se efter vilket datum det är och jämföra med vad som står på skylten samtidigt som man just dödat fyra skolklasser ungar. :P
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...