Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vintersport ( minus ishockey )


xeric
 Share

Rekommendera Poster

Det är väl knappast i skavlan som man tar upp såra frågor

bättre att rådfråga Grip istället

 

 

post-154-0-89172500-1458247791_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur är det möjligt? Skavlan sänds ju imorgon, eller har de lagt ut klippet redan nu? Jag minns inte att hon varit med, har ju sett alla tidigare program.

Det är ju bandat och det brukar alltid vara nåt litet klipp som kommer i tidningarna innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Bruksvallarna har länge varit synonymt med längdpremiär. Men arrangemanget har även tampats med snöbrist, inte minst i fjol när tävlingen var hotad fram till ett efterlängtat snöfall bara dagarna innan start.

I år får Charlotte Kalla, Stina Nilsson och de andra skidåkarna göra debut i Gällivare istället.

På Hellnerstadion i Gällivare har man redan startat snökanonerna. Planen är att Gällivare och Bruksvallarna ska arrangera premiären vartannat år. Gällivare arrangerar den 2017, 2019 och 2021.

 

Men hallå !

det är mer än ett halvår till premiären

kan inte Hellner och Halvarsson få lite solsemester i år ?

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om jag kan gå med på att han hann sluta.

Jo, han slutade ju i landslaget, världscupen och hela den cirkusen, för att åka olika långlopp istället. Sakll bli kull att han börjar igen. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Sundby har åkt fast för dopning.

Martin Johnsrud Sundby stängs av för dopning | Skidor | Vintersport | Sportbladet | Aftonbladet

post-64246-0-09637000-1469050711_thumb.jpg


Som hon sa i inslaget (klippet längre ner), att det är “många skidåkare på den här nivån” som lider av astma. Om det är så överrepresenterat inom elitskidåkning... :rolleyes: Känns ju lite systematisk, om man säger så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Två månaders avstängning är ju ingenting i dessa sammanhang så inte behöver han gråta över det.

Särskilt inte OM avstängningen börjar nu i juli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter inte som att hon försöker antyda att det skulle röra sig om medvetet fusk, tycker jag i alla fall. Men nog är det märkligt om de inte har bättre koll på vilka regler som gäller. I Sundbys fall ska det ha handlat om en misstolkning av reglerna, vad som syns i eventuella prover kontra vad som faktiskt inhaleras. Vad jag minns från sportnytt lät det som om han använt enorma mängder.

Finska läkaren sa nåt om mängden, och att kan ha använt medicinen för att medvetet förbättra sina prestationer. »»

post-64246-0-86183800-1469148596_thumb.png

 

Björgen sa en rätt intressant sak: “Precis som Martin hade jag inte kunnat bli bäst i världen utan att använda astmamediciner” »»

 

Det kan man ju faktiskt tolka på flera sätt.

 

Jaja, det lär väl inte vara det sista som sägs el kommer fram. Sanningen lär väl, som det brukar, ligga någonstans mittimellan.

 

Två månaders avstängning är ju ingenting i dessa sammanhang så inte behöver han gråta över det.

Särskilt inte OM avstängningen börjar nu i juli.

Nä, exakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Att jämföra ventoline med anabola steroider är vilseledande. Expressen/Aftonbladet journalistik. Gissar på att det är en frikostig tolkning av något de fått fram genom ledande frågor till läkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så du tycker inte det är hela världen?

Hur i hela friden drog du den slutsatsen? (För det måste du ha gjort för att ens ställa frågan.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Så du tycker inte det är hela världen?

Jag får väl bara hålla med Telly...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Men vad tycker du då?

Att det var en dålig jämförelse. Och jag tror inte att 2 månaders avstängning hade räckt på långa vägar om Sundby hade använt anabola steroider.

 

Men jag antar att du undrar vad jag tycker om avstängningen?

 

Inte så mycket. Reglerna ser ut som de gör och har man brutit mot dem får man ta sitt straff. Eftersom avstängningen bara var några månader antar jag att CAS bedömde detta som ett mildare regelbrott vilket jag nog kan hålla med om. Det är inte svårt att få Ventoline utskrivet och man kan fundera lite över hur det kommer sig att så många elitidrottare inom konditionsidrott har astmatiska sjukdomar.

 

Generellt upplever jag att dopingkontrollerna mer effektivt än att minska gruppen idrottare som är dopingfria delar upp dem i två större grupper; de som dopar sig och inte åkt dit, och de som dopar sig och åkt dit. Min egen upplevelse är att många som åker dit ligger precis på gränsen, fel sida av den alltså. De har missat dispens, de har använt lite för mycket av ett ämne, de har använt ett ämne som väldigt nyligen dopingklassats och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste här att hade Sundby bara sökt om dispens för den speciella inhalatorn så hade han fått det, och därmed aldrig fällts för dopning. En storm i ett vattenglas, således, men helt enligt regelboken. Det blir lite konstigt dock när man jämför med Aregawi, som har tagit ett omotiverat läkemedel, som hon enligt egen uppgift inte visste vad det var eller vem som gav henne det, och hon går fri. Jahopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hon är i praktiken ändå "dömd" av svenska friidrottsförbundet.

 

Det får man anse vara självförvållat.

 

Rätt beslut, tycker SVT Sports expert Kajsa Bergqvist. ”Hon har ljugit för så många så man vet inte vad man ska tro på längre”, säger Bergqvist.

...

Hon har inte tävlat på ett år och då är man inte redo för en OS-trupp. Det hade ingen annan blivit heller.

 

http://www.svt.se/sport/friidrott/bergqvist-jag-ar-lattad/

 

 

Bergqvist menar att det inte bara har att göra med dopingen, utan övriga kontroverser som rört Aregawi de senaste åren. Bland annat hennes lögner om sitt äktenskap med tränaren Henok Weldegebriel, och sin bostadssituation i Sverige.

http://www.expressen.se/sport/os2016/bergqvist-aregawi-har-ljugit-for-sa-manga/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Norge medicinerar friska skidåkare med astmamedicin... och nu har både norska antidopningsförbundet och FIS reagerat. :yeahbaby:

Svenske läkaren: ”Ingen anledning medicinera friska personer” - Sport | SVT.se

"Friska norska skidåkare erbjöds astmamedicin av norska förbundet" | Skidor | Vintersport | Sportbladet | Aftonbladet

- - -

Tidigare har det ju rapporterats om det, fast då var det väl i o f s mer spekulationer - men nu var det ju Norge själva som berättade det.

“Bland annat har landslagsåkaren Aino Kaisa Saarinen jämfört de norska åkarnas användning av astmamediciner med den systematiska doping som förekommit i Ryssland.”
Norska ilskan mot de finska dopingkraven | Längdskidor | Expressen


“69 procent av Norges alla OS-medaljer mellan 1992 och nu tagits av åkare som använt sig av medicin för astma.”
42 av 61 medaljer togs med medicin | Skidor | Vintersport | Sportbladet | Aftonbladet


“Nu avslöjar förra landslagsåkaren Siri Halle, aktiv på 90-talet, att det norska längdlandslaget rekommenderade sina åkare att ta astamedicin – även om de var friska.
– De sa att det skulle ge mig en fördel, säger hon.”

Norsk landslagsåkare: Var frisk – skulle ta Ventoline ändå | Skidor | Vintersport | Sportbladet | Aftonbladet


“"Det är anabola-liknande effekter"
Timo Seppälä hävdar dock att man kan dra stor nytta av medicinen.

Vilken typ av effekter får det här?
– Det är anabola-liknande, men inte lika starkt som riktiga anabola steroider, säger han.

Hur fungerar det om man tar den här dosen?
– Han har använt den här medicinen länge. Och han har fått anabola-liknande effekter. Men jag vet inte om han har tagit så höga doser medvetet. Oavsett är det väldigt höga doser.”

Finska utspelet om Martin Johnsrud Sundby | Längdskidor | Expressen

 

- - -

 

Oavsett hur det än är, och vad man än tycker, så är det nog bra att det rivs i det. Skidorna är nog ganska farligt nära en kollaps ändå som “smutsig” sport. Kan nog vara nyttigt med en nollställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det blir en intressant vinter sett ur detta perspektiv.

Ja, synnerligen intressant. m.gif Fast eg, kanske ännu mer intressant nästa år. Om de slutat med sina metoder nu, kanske inte det visar sig resultatsmässigt förräns nästa? :fundersam:

 

Fast det här har skadat sporten nåt enormt. Kommer att ta många år att reparera. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det var tydligen en riktig jävla äggmök. Så nu vill det till att knipa när man ligger först i ledet, annars blir man diskad.

 

post-66896-0-72568800-1475268318_thumb.jpeg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Och Therese Johaug, damskidåkningens drottning, fast för dopning. Anabola steroider! :tappahakan: (Ja, jag vet att det var en läppsalva ordinerad av norsk läkare men det spelar ingen roll)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Galet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Galet.

Ja, verkligen. Att både Sundby och Johaug nu åkt fast... Det blir inte lätt för Norge att reparera skadan. Dvs anseendet, trovärdigheten, statusen. Kan nog ta decennier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...