Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

5 timmar sedan, modEric säger:

Bilkrasch rakt in i hus – kvinna död | GT

Känns väl mer som som mord el dråp, än en ev vållande till annans död? :ermm:

Det var ju inte förarens mening att döda, så vållande till annans död är väl korrekt? Mord och dråp har ju ett uppsåt att döda.

 

När jag var i USA för många år sedan så var det ett fyllo som hade krockat med en skolbuss. Bussen fattade eld och 13 barn dog. Han blev åtalad för 13 fall av mord. Om han blev fälld vet jag inte; jag åkte hem innan rättegången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg om det på morgonstudion i morse. En kortfilm om ett nytt farthinder som finns vid Slussen. :D

Spårviddshinder | SVT Play

Många kör säkert den vägen av gammal vana, men många försöker sig på en fuling. Och det är ju inget nytt, för den typen av hinder har ju funnits länge. Vet många ställen i Stockholm som har liknande lösningar (helt i betong). Bara bussar och tung trafik kan passera. Kort och gott, en mer effektiv lösning för de som vaken kan eller vill läsa/respektera skyltar. :shifty:

Har för mig det har diskuterats liknande lösningar, fast mer som liten fallucka, mot fortkörning. :ThumbsUp: 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Från en av Volkswagens kyrkogårdar för dieselbilar.
 

http://www.autonews.com/article/20180330/OEM11/180339997/vw-diesels-pile-up-coast-to-coast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, sevensleeper säger:

Från en av Volkswagens kyrkogårdar för dieselbilar.
 

http://www.autonews.com/article/20180330/OEM11/180339997/vw-diesels-pile-up-coast-to-coast

Nej, ingen kyrkogård. Citat: ”These vehicles are being stored on an interim basis and routinely maintained in a manner to ensure their long-term operability and quality, so that they may be returned to commerce or exported once U.S. regulators approve appropriate emissions modifications,” Jag gissar dock att alla bilar skickas som de är till Afrika och Asien och skitar ned jorden där i stället... ”exported”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
4 minuter sedan, Alix säger:

Jag gissar dock att alla bilar skickas som de är till Afrika och Asien och skitar ned jorden där i stället... ”exported”

Ja, det är nog planen. Härligt miljötänk... Not.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bättre att man skrotar dem då? Knappast. De kan förmodligen ersätta ännu sämre bilar i de länderna vilket är i alla fall en liten framgång.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 minut sedan, Axelman säger:

Är det bättre att man skrotar dem då? Knappast. De kan förmodligen ersätta ännu sämre bilar i de länderna vilket är i alla fall en liten framgång.

Göra dem till elbilar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, sevensleeper säger:

Göra dem till elbilar?

Det innebär massor med jobb och att man förmodligen måste skrota hela fungerande drivlinor. Har svårt att tänka mig att det skulle vara bättre i ett helhetsperspektiv med tanke på att de ämnen som batterierna är tillverkade av inte är så miljövänliga. Sett ur mitt perspektiv är det sämre att hantera dessa bilar på detta sättet. Det är större miljöförstöring än att bara låta dem åka vidare. 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, Axelman säger:

Det innebär massor med jobb och att man förmodligen måste skrota hela drivlinor. Har svårt att tänka mig att det skulle vara bättre i ett helhetsperspektiv med tanke på att de ämnen som batterierna är tillverkade av inte är så miljövänliga. Sett ur mitt perspektiv är det sämre att hantera dessa bilar på detta sättet. Det är större miljöförstöring än att bara låta dem åka vidare. 

Jag kan väldigt lite om bilar och motorer (vilket säkert är uppenbart). Det verkar dock som att man skjuter problemet framför sig om man i ett land förbjuder bilar och sedan tycker det är ok att köra med dem i ett annat land. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
10 minuter sedan, modEric säger:

Det är dem redan. ^_^

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sevensleeper säger:

Göra dem till elbilar?

 

Ett nästintill omöjligt projekt som andra redan påpekat. Alla fall omöjligt att det skulle bli dyrare än att skrota dom. Konstruktionen på en elbil är totalt annorlunda.

Elbilar har inte en drivlina som konventionella bilar utan dom har varken koppling,växellåda eller kardanaxel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, lappen71 säger:

 

Ett nästintill omöjligt projekt som andra redan påpekat. Alla fall omöjligt att det skulle bli dyrare än att skrota dom. Konstruktionen på en elbil är totalt annorlunda.

Elbilar har inte en drivlina som konventionella bilar utan dom har varken koppling,växellåda eller kardanaxel.

Var dag lär man sig något nytt. :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Axelman säger:

Är det bättre att man skrotar dem då? Knappast. De kan förmodligen ersätta ännu sämre bilar i de länderna vilket är i alla fall en liten framgång.

Man kunde köra dem utan några ändringar på HVO, fossilfri diesel med mycket små utsläpp och 100% förnybart, då skulle de bli ganska mycket miljövänligare än många andra bilar som rullar där ute:

https://www.energifabriken.se/hvo/

 

(tar bara en liten paus från min långa paus)

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
57 minuter sedan, Semmelman säger:

Man kunde köra dem utan några ändringar på HVO, fossilfri diesel med mycket små utsläpp och 100% förnybart, då skulle de bli ganska mycket miljövänligare än många andra bilar som rullar där ute:

https://www.energifabriken.se/hvo/

 

(tar bara en liten paus från min långa paus)

Aha, nu lär jag mig något nytt igen. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, sevensleeper säger:

Göra dem till elbilar?

Då många VW-modeller är framhjulsdrivna borde det gå att bara lyfta ut hela drivlinan och trycka ner en, jämförelsevis, ganska liten elmotor. Batteri behövs, men utrymme kommer att finnas ovanför elmotorn samt där dieseltanken sitter. Sedan handlar det bara om att skruva loss eventuell kopplingspedal och programmera om hela bilen. Samt eventuellt krocktesta och typgodkänna. Se även lappen71s inlägg.

 

Som jag förstått det lilla jag hört så handlar dielselgate till stor del om mjukvarufiffel, så en relativt enkel uppgradering plus en skvätt av semlans HVO borde göra dem avsevärt mindre skitiga. Och, som Axelmannen skrev, det är bättre att skrota ännu skitigare bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962
9 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Då många VW-modeller är framhjulsdrivna borde det gå att bara lyfta ut hela drivlinan och trycka ner en, jämförelsevis, ganska liten elmotor. Batteri behövs, men utrymme kommer att finnas ovanför elmotorn samt där dieseltanken sitter. Sedan handlar det bara om att skruva loss eventuell kopplingspedal och programmera om hela bilen. Samt eventuellt krocktesta och typgodkänna. Se även lappen71s inlägg.

 

Som jag förstått det lilla jag hört så handlar dielselgate till stor del om mjukvarufiffel, så en relativt enkel uppgradering plus en skvätt av semlans HVO borde göra dem avsevärt mindre skitiga. Och, som Axelmannen skrev, det är bättre att skrota ännu skitigare bilar.

Jag tror väl inte helt och hållet på din idé. Batterierna bör ligga så lågt som möjligt för tyngdpunktens skull. Annars får vi väl fler bilar som den berömda Mercedes Weltklasse eller Skoda.......    Just saying. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-04-04 på 13:50, sevensleeper säger:

Jag kan väldigt lite om bilar och motorer (vilket säkert är uppenbart). Det verkar dock som att man skjuter problemet framför sig om man i ett land förbjuder bilar och sedan tycker det är ok att köra med dem i ett annat land. :) 

Men i det ena landet har man superstränga regler vilket man inte har i det andra där den befintliga bilflottan förmodligen förbättras avsevärt med en export. Globalt sett är det en sämre lösning att skrota fullt fungerande moderna bilar bara för att avgashalterna är för höga i förhållande till de stränga regler USA har. 

...

Paradoxalt nog är trucks eller pickuper undantagna från krock och miljö så Ford F 150 kan säljas som spyr ut avgaser och har ett uselt krockskydd, samtidigt som 300.000 folkvagnar bänkas som överträffar dessa pickuper med hästlängder i alla grenar. USA är ett knäppt land! :superirriterad:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 minut sedan, Axelman säger:

USA är ett knäppt land! :superirriterad:

Verkligen! :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en lista på bestsäljande fordon i USA 2017. De tre första är bränsleslukande jättepickuper. Kul va? 

Skärmavbild 2018-04-05 kl. 15.28.29.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur folk reagerar på att alla automatkörande bilar och lastbilar kör lagstadgad hastighet...

 

giphy.gif

 

Inga fler sådana här bilköer heller:

 

giphy.gif

 

Detta blir obsolet redan innan det har införts:

 

giphy.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj. Bommade vad det säger. YTD är alltså totala försälningen i USA 2017. YTD LY är altså förra året LY= last year. Så Ford pumpar ut nästan en miljon pickuper per år som är enorma miljösvin. Håhåjaja.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, e-snobben säger:

Misslyckat aprilskämt sänkte Teslas aktie.

 

 

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/misslyckat-aprilskamt-sankte-teslas-aktie

 

Inte sant att han släppte ratten i några sekunder. Faktum att bilen sista varningen var 6s innan den kraschade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...