Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Alix säger:

Det finns många skillnader. Fast poängen är att livsmedel inte är lagreglerat vad gäller pris. Det kan man ju fundera på. Livsmedelspriserna var ofta reglerade i kommuniststater. Liksom tillgången... ;) 

 

Nähä, då, jag kan köpa vatten både på Tempo och Ica. :P Kranvatten är för övrigt en biprodukt av avloppshanteringen. I många länder är det inte så, det vattnet dricker man på egen risk. :D 

Vanligt svenskt kranvatten görs väl ofta av råvatten från sjöar eller likande? Fast här i Göteborg dricker man indirekt skit från Vänern.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

Nähä, då, jag kan köpa vatten både på Tempo och Ica. :P Kranvatten är för övrigt en biprodukt av avloppshanteringen. I många länder är det inte så, det vattnet dricker man på egen risk. :D 

Till vilket literpris då om jag får fråga. Konkurrerar med kranvattnet? Nä. Allt kranvatten jag känner till kommer från friska källor. Det är få undantag i sverige att göra vatten av avlopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Det är få undantag i sverige att göra vatten av avlopp.

Nej, så menade jag inte. Jag menade att om man ska ha avlopp så behöver man vatten för att skölja ur. Det var därför man började dra vattenledningar. Sedan kom man på att man kunde använda vattnet till att dricka också. Källa (hehe).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Alix säger:

Nej, så menade jag inte. Jag menade att om man ska ha avlopp så behöver man vatten för att skölja ur. Det var därför man började dra vattenledningar. Sedan kom man på att man kunde använda vattnet till att dricka också. Källa (hehe).

Förr bodde vi i grottor. Sen kom en man som hette Skanska på att man kunde tjäna pengar på det om man byggde grottor! Sicken sensation.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt har ju sin historiska bakgrund och utveckling och är inte direkt jämförbara. Den stora frågan är ju vilket samhälle vi vill ha. Högern vill ha fri hyressättning, friskolor och integration. Ett stort bedrägeri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Axelman säger:

Allt har ju sin historiska bakgrund och utveckling och är inte direkt jämförbara. Den stora frågan är ju vilket samhälle vi vill ha. Högern vill ha fri hyressättning, friskolor och integration. Ett stort bedrägeri.

Det nuvarande samhället har inte lyckats alls med integration, trots reglerade hyror... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Det nuvarande samhället har inte lyckats alls med integration, trots reglerade hyror... :whistling:

Blir det enklare med fria hyror?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Blir det enklare med fria hyror?

Det vet jag inte, men jag gör inte gärna skillnad på bedrägerier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycka synd om-klausulen* (specialanpassad för så kallade ensamkommande flyktingbarn från i huvudsak Afghanistan som ”kom för sent” men även tillämpbar på andra, huvudsakligen muslimer, som kyrkor och woke-aktivister tycker synd om) gör att jag definitivt röstar höger i nästa val. :armskeptisk: (Eller jag kanske gör det, med tiden lugnar jag ned mig, och det finns fler politiska frågor... :P )

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksdagen-rostar-om-ny-migrationslag-i-dag

 

*”• en vuxen person som har vistats i Sverige med uppehållstillstånd och under den tiden fått en särskild anknytning till Sverige ska kunna beviljas uppehållstillstånd om omständigheterna är särskilt ömmande.”

 

Citatet ovan ur propositionen nedan:

 

https://www.regeringen.se/4994e4/contentassets/f3c5d42a0d4f4684b21dc8885dceb589/andrade-regler-i-utlanningslagen-prop.-202021191

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

jag gör inte gärna skillnad på bedrägerier.

Jaha. Vad har jag missat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Axelman säger:

Jaha. Vad har jag missat?

Om nu hyressättningen har något med integration och bedrägerier att göra verkar det kvitta lika om den är reglerad eller fri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Om nu hyressättningen har något med integration och bedrägerier att göra verkar det kvitta lika om den är reglerad eller fri.

Vi vet ju inte det eftersom vi inte har möjlighet att göra den jämförelsen. Men utifrån vad jag förstår i andra länder så verkar fri hyressättning vara en drivande faktor att segregera ett samhälle. Rent logiskt borde det inte vara stora problem att dra den slutsatsen. Rika bor för sig och fattiga för sig. Rika vill inte bo med fattiga. Fattiga har inte råd att bo med rika. Inte kärnfysik om man säger så....

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Axelman säger:

Vi vet ju inte det eftersom vi inte har möjlighet att göra den jämförelsen. Men utifrån vad jag förstår i andra länder så verkar fri hyressättning vara en drivande faktor att segregera ett samhälle. Rent logiskt borde det inte vara stora problem att dra den slutsatsen. Rika bor för sig och fattiga för sig. Rika vill inte bo med fattiga. Fattiga har inte råd att bo med rika. Inte kärnfysik om man säger så....

Hur menar du att det inte redan är så?

Jag tycker att du beskriver det rådande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Hur menar du att det inte redan är så?

Jag tycker att du beskriver det rådande.

Ja det är redan så. Ska vi göra det ännu värre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Ja det är redan så. Ska vi göra det ännu värre?

Hur kan det bli värre? Vi har en enorm bostadsbrist som regeringens satsningar på subventioner inte har lyckats häva. Ingen tror längre på några miljonprogram. Det åligger ett stort ansvar på den som vill hålla det rådande att förklara hur det ändå ska bli bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten tror jag att jag ändrar mig. Om man tillåter fri hyressättning kommer fattiga svenskar att tvingas bo bland invandrare och flyktingar och voilá vi har automatisk integration!!! :hihihi:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Axelman säger:

Förresten tror jag att jag ändrar mig. Om man tillåter fri hyressättning kommer fattiga svenskar att tvingas bo bland invandrare och flyktingar och voilá vi har automatisk integration!!! :hihihi:

Inte ”bland”, ihop med! :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det här är Sverige, Borås, Norrby av idag. Och de flesta är nöjda med det i praktiken. :( 

 

En ”polisiär fråga” skulle Guillou ha skrivit. Det är inte ens det. Polisen kan inte göra något. Det är lagligt att bete sig så här (jag räknar inte med det som sker när kameran är avstängd).

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tumult-nar-svt-ville-intervjua-pa-norrby

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

rubrik.jpg.d6449e1eb7d933072e5af2905f0cccc0.jpg

 

Apropå att regeringskrisen skulle bero på V:s halsstarrighet kan man kontra med att C kunde ha förhindrat den helt och hållet, men valde att inte göra det...

 

Eller så kan man ana ugglor i mossen. :) 

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/centerpartiet-backar-fran-kravet-pa-fri-hyressattning

Det där avtalet gäller väl inte längre och är därmed inget att omförhandla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Det där avtalet gäller väl inte längre och är därmed inget att omförhandla?

Det tycker L i nuläget, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Det tycker L i nuläget, ja.

Då är alltså jag och L eniga om något. Ganska oväntat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...