Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför krigar PC- och Macanvändare med varandra?


Anna Muller

Rekommendera Poster

Jag sparar mina krigiska instinkter till de stunder någon hävdar att PCn är bättre! Säger de bara att de köpt en bra maskin eller att de kommer kunna spela alla de senaste spelen, så är det onödigt att säga att min Mac är bättre.

 

Men jag har hittat mitt. Det spelar ingen roll om folk säger att deras dator är bland det snabbaste som finns, prestandan och upplevelsen kommer fortfarande inte i närheten av mina Macar. Enligt jämförelser och tester så är Macen inte dyrare, den bara ligger i en högre klass, med i stort sett samma pris som motsvarande PC. Man kan få en plastburk med strödelar för under två tusen, men någon sådan burk vill jag inte ha. Jag vill heller inte ha en burk, jag vill ha en allt-i-ett-dator.

Windows vill jag heller inte ha, det passar mig inte och kräver skötsel. Jag föredrar att bara tuta och köra, inte behöva tänka på att datorn behöver skötsel, det ska den sköta själv.

 

För mig finns det inga argument att skaffa en PC med varken Windows eller Linux. Macen uppfyller mina krav och behov i en dator. Om det skulle ske någon stor förändring, PCn får helt plötsligt 10x macens prestanda för en bråkdel utav priset, så skulle jag fortfarande inte vara intresserad. En PC har inte Mac OS och det är Mac OS jag behöver, inte häpnadsväckande prestanda.

 

Varför köpa en bil som klarar 250km/h om jag aldrig ska köra över 100? Varför köpa en bil som klarar 250km/h men är svårmanövrerad, kräver ständig skötsel och har dörrar som är besynnerligt svåra att öppna. Att bilen har ful inredning och obekväma säten är heller ingenting som gör den bättre.

 

Det finns de som provat Mac men fortfarande föredrar Win, lite svårt att förstå men vi är alla olika. Vissa föredrar helt enkelt att ha en dator som på pappret är ett monster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 267
  • Created
  • Senaste svar
Jag är för mycket geek (eller för pragmatisk) för att välja - rubbet är det som gäller (antingen på fysisk hårdvara eller i virtuella maskiner). Windows måste jag kunna använda även hemma på grund av jobbet - jag har undervisat i Windows och Office för Windows sedan 1996 och har utvecklat databaser med Windowsgränssnitt sedan 1999. Linux kör jag för att det är kul att se vad som händer på den sidan staketet, men har egentligen inget behov av det. OS X kör jag för att jag vill och trivs med det, samt att jag har mitt arkeologiska/kyrkohistoriska hobbyprojekt i den miljön - det finns funktioner i OS X som gör projektet lättare att hantera där. Jag är inte gift med vare sig Apple, Microsoft eller Novell - sedan "råkar" det ha blivit så att i stort sett all utrustning jag har kommer från Apple, men det är en annan femma - och nytt sedan Apple gick över till Intel-processorer, innan dess var jag "tvungen" att ha båda plattformarna. Datorn är ett verktyg där man skall välja det som är mest effektivt för den uppgift man har att lösa - om det sedan är, som i ditt fall, att OS X är det verktyget, eller som i mitt fall att det är en kombination av OS X och Windows är väl egalt i det stora hela.

 

Jag körde länge både Windows och Mac, faktiskt. Jag hade inte hittat all mjukvara jag behövde för att gå över till Macen. Sedan hittade jag dock vad jag sökte. Då ersattes Window utav Linux, där det fanns en hel drös med mjukvara jag hade stor nytta utav. Men behöver utav den mjukvaran svalnade. Så nu är det bara Mac! :P

 

Skulle jag behöva en PC med Linux eller Windows, så skulle jag köpa en sådan också, men ovilligt! :P

Jag har inget avsky för windows, men jag undviker det helst då jag inte tycker att det är ett bra system!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför? Du har ju en Mac - Bootcamp eller någon virtuell maskin räcker fint, särskilt om det inte är spel det handlar om. Linux snurrar på bra i Parallels Desktop, Windows likaså.

 

Det skulle kännas så fel! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför? Du har ju en Mac - Bootcamp eller någon virtuell maskin räcker fint, särskilt om det inte är spel det handlar om. Linux snurrar på bra i Parallels Desktop, Windows likaså.

 

Man kanske behöver mer windows än vad som går att få ut via Båtkamp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med BootCamp kör du Windows native - det är bara ett samlingsnamn på ett paket med drivrutiner till hårdvaran som sitter i en Mac.

 

Och det betyder att vadå ? :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Alltså Parallels 5 funkar skitbra, win xp som guest os rullar på jättebra. Det går till och med att lira musik från gamla goa PC Logic och Acid. Minst sagt prisvärt. Skippa Fusion inte lika bra, jag har testat det senaste av det oxå.

 

Köpte tex ett litet USB ljudkort från China och Parallels hittade det utan problem så det funkar i Win XP, min USB skrivare funkar. Att installera win xp går snabbare än på riktigt.

 

Som jag tycker så är Parallels 5 så nära man i daxläget kan komma en "multi OS" plattform. Kort sagt ett par generationer utveckling till så kan vi lägga ner den här typen av trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Windows är det enda som körs på datorn och alltså utnyttjar hårdvaran maximalt.

Men kan man säga att det är en mac om man tar bort OSX installationen och bara har windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror iallafall aldrig att en mac kommer kunna ersätta Upplevelsen av en riktig PC :)

Om nu inte apple köper upp dell , för då kommer ju XPS vara en "Macbook XPS"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade kanske varit en god idé om Apple köpt upp Dell och plockat bort alla skitfula lådor ur sortimentet...

Visserligen tror jag inte att apple har det tekniska kunnandet för att skapa speldatorer men man kan ju alltid hoppas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen tror jag inte att apple har det tekniska kunnandet för att skapa speldatorer men man kan ju alltid hoppas

Varför tror du inte det? :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tror du inte det? :armskeptisk:

 

När släppe apple senast en speldator?

Nä precis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När släppe apple senast en speldator?

Nä precis.

Om du tror att anledningen är för att dom inte kan bygga en så känner du inte apple speciellt bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När släppe apple senast en speldator?

Nä precis.

 

Spel hör väl ändå hemma på spelkonsoller - PS3, Wii, Xbox360

 

Varför köpa en svindyr dator för spel när man kan köpa en konsoll för ett fåtal tusenlappar som är specialdesignad för just spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tror att anledningen är för att dom inte kan bygga en så känner du inte apple speciellt bra...

 

Ungefär som att Microsoft skulle säga, Vi kan ta fram ett operativsystem som inte får virus men våra kunder vill ha virus så därför släppte vi windows 7 istället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spel hör väl ändå hemma på spelkonsoller - PS3, Wii, Xbox360

 

Varför köpa en svindyr dator för spel när man kan köpa en konsoll för ett fåtal tusenlappar som är specialdesignad för just spel?

För att det är roligare,lättare att spela FPS spel på en dator med mus än på en ps3,wii,xbox med kontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär som att Microsoft skulle säga, Vi kan ta fram ett operativsystem som inte får virus men våra kunder vill ha virus så därför släppte vi windows 7 istället

Det handlar om målgrupper. Nu vet jag inte om microsoft vänder sig just till folk som vill ha virus direkt...

 

Men innan iPod kom var det många som trodde att apple inte hade kompetensen att bygga en mp3-spelare.

Innan iPhone kom var det många som trodde att apple inte kunde konstruera en mobiltelefon.

Innebär det att apple inte har kompetensen som krävs för de två områderna? Naturligtvis inte!

 

Apple har idag allt från pyttesmå mp3-spelare till högkvalitiva servrar i sitt sortiment. Varför skulle en "speldator" vara några problem? Du säger att det inte är några problem att slänga ihop en speldator, varför skulle det vara det för apple menar du?

Jo, för att apple vill ha något unikt i varje dator. En random plåtlåda med isatta komponenter har inte det.

Dessutom är marginalerna i den delen av branschen väldigt små, man gör inte stora pengar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

En dator är bara en dator, en dum lådda och inget annat oavsett vem som har gjort den. Utan ström så är det ju kört, funkar inte ens speciellt bra som bojsänke eller brevpress då. En gammal bil utan bensin kan man i alla fall spänna för en häst. Att överhuvudtaget gå så in i norden upp i nåt som har med datorer att göra så att man inte inser det nja då får man nog tänka över sin situation.

 

Faktum är att två av datavärldens största drakar försöker upprätthålla nåt slags jäkla monopol som dom vill förslava oss under. Restriktioner försöker dom lura på oss dom rackarna som i värsta gamla sovjet, löjligt helt enkelt.

 

 

Ett stalltips är att datoranvändandet världen över förmodligen utgör en av våra större belastningar på miljön. Det är viktigare saker att tänka på än vilket märke som är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror iallafall aldrig att en mac kommer kunna ersätta Upplevelsen av en riktig PC

 

Precis som att smörstekta kantareller och nyplockade smultron aldrig kommer att kunna ersätta upplevelsen av ett riktigt ruttet ägg eller sur, ljummen mjölk... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som att smörstekta kantareller och nyplockade smultron aldrig kommer att kunna ersätta upplevelsen av ett riktigt ruttet ägg eller sur, ljummen mjölk... :)

 

Åh varför längta efter fjärran dagar, att ni i gyllene honung er tvagar. Tudelat är edert vetande sinne, fysiskt eller psykiskt ni befinne. Slut er in i nuets omedvetna jag, låt andras röster eka andras obehag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...