Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför krigar PC- och Macanvändare med varandra?


Anna Muller

Rekommendera Poster

Ja ... varför? Vad säger ni, varför är detta "krig" fortfarande så hett och vad kommer det ifrån från början? Analys tack! :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 267
  • Created
  • Senaste svar

Varör håller folk på AIK eller Djurgården och bråkar..........? Ett nedärvt beteende som handlar om att vara bäst eller tillhöra den starkaste gruppen! Och Apple är ju bäst! Men det är alldeles för många som inte fattar det!!!! :utskallning::totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorer kostar en hel del ägnar sig alla åt att samla argument för att kunna hävda att de har gjort den bästa affären.

 

Om det är sant och bilar kostar massor mer bord väl folk slå ihjäl dem som har "fel" bil.............. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del är nog rädsla inför det okända.

Mycket bygger nog på okunskap och illvilliga rykten. :geros:

 

Det är möjligt att älska alla och allt, som inte är av ondo,

men det kräver en hel del mod och ihärdighet. :kramis:

 

Sen tycker jag att det är viktigt att kunna respektera andras val,

även om det inte är en eget. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara tala för mig själv, men jag har aldrig "krigat" med någon om deras val av operativsystem, dator eller program. Det jag går igång på dock är brist på tolerans för oliktänkande, brist på insikt att det finns folk som har andra behov och smak än man själv och rent allmänt på inskränkthet (aka konformism). När någon som i princip aldrig sett något annat än en "standarddator" (med Windows, Office, etc) tvärsäkert uttalar sig om att "det inte finns några program för Mac" eller att "Mac inte fungerar på Internet" så blir jag inte irriterad på deras val av operativsystem utan på deras inskränkthet och bristande bildning.

För att återknyta till rubriken för tråden så "krigar" jag aldrig mot Windows-användare utan mot inskränkta dumskallar. Vilket inte är synonyma begrepp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorer kostar en hel del ägnar sig alla åt att samla argument för att kunna hävda att de har gjort den bästa affären.

 

Roligt förresten att se dig smyga i buskarna igen, Alix... Long time no se :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är sant och bilar kostar massor mer bord väl folk slå ihjäl dem som har "fel" bil.............. :totaltgalen:

Jo, du! Jag får en snyting varje gång jag ska köra från A till B i min gamla Colt från -89. Grannarna kör också från A till B, men i mycket dyrare bilar. Och de måste hålla samma hastighetsgränser som jag. Hmm, liknelsen med datorer blev rätt tydlig... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm
Om det är sant och bilar kostar massor mer bord väl folk slå ihjäl dem som har "fel" bil.............. :totaltgalen:

 

Jag tror iofs att många bråkar om bilmärken, om de har det som särskilt intresse. En kille som gillar att mecka med sin raggarbil från 1957 eller tjejen med sin sprillans nya Harley Davidson kan jag tänka mig försvarar sitt val med näbbar och klor.

 

På samma sätt ser man ju ingen som är helt ointresserad av datorer försvara sitt val av pc eller mac, det är bara "nördarna" som gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, du! Jag får en snyting varje gång jag ska köra från A till B i min gamla Colt från -89. Grannarna kör också från A till B, men i mycket dyrare bilar. Och de måste hålla samma hastighetsgränser som jag. Hmm, liknelsen med datorer blev rätt tydlig... :hihihi:

 

Nä... du lever ju fortfarande altså har du fel!

 

( USCH vad illa det lät fast man bara skulle skämta!!!! Jag är verkligen glad att du lever!!! :kramis: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror iofs att många bråkar om bilmärken, om de har det som särskilt intresse. En kille som gillar att mecka med sin raggarbil från 1957 eller tjejen med sin sprillans nya Harley Davidson kan jag tänka mig försvarar sitt val med näbbar och klor.

 

På samma sätt ser man ju ingen som är helt ointresserad av datorer försvara sitt val av pc eller mac, det är bara "nördarna" som gör.

 

Nu var inte frågan OM bilnissarna bråkar, utan nivån på företeelsen.... om pengarnas betydelse. Bråkar man för 10.000:- borde man väl mörda för 200.000:- typ....... Alltså är det inte pengarna det handlar om utan bara den primitiva instinkten att vi bråkar för att det finns något att bråka om. Vissa skapar sig något att bråka om om de inte har något från början..... :totaltgalen::hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorer kostar en hel del ägnar sig alla åt att samla argument för att kunna hävda att de har gjort den bästa affären.

 

Förbannat bra sagt! Känner igen resonemanget från gitarrer. Man har köpt nåt dyrt, och därför låter den "otroligt bra".

 

Jag krigar inte mot Windows eller andra. Det är upp till var och en att välja. Jag har Mac för att jag är fåfäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var inte frågan OM bilnissarna bråkar, utan nivån på företeelsen.... om pengarnas betydelse. Bråkar man för 10.000:- borde man väl mörda för 200.000:- typ

 

Nja, jag undrar om du inte är inne på fel spår här. Jag tror det handlar mer om identifikation och tillhörighet än om beloppens storlek. Jämför tex kostnaden för en biljett till en fotbollsmatch och kostnaden för en spis. Jag har hört många bråka om fotbollslag, men aldrig om spismärke - ändå kostar spisen hundra gånger mer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä... du lever ju fortfarande altså har du fel!

 

( USCH vad illa det lät fast man bara skulle skämta!!!! Jag är verkligen glad att du lever!!! :kramis: )

:D De e lugnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förbannat bra sagt! Känner igen resonemanget från gitarrer. Man har köpt nåt dyrt, och därför låter den "otroligt bra".

 

Jag krigar inte mot Windows eller andra. Det är upp till var och en att välja. Jag har Mac för att jag är fåfäng.

Så lustigt, jag har också gitarrer som referensram. Min fina klassiska som jag köpte 2004 är den mest optimala vad gäller pris och kvalitet... :rolleyes:;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag undrar om du inte är inne på fel spår här. Jag tror det handlar mer om identifikation och tillhörighet än om beloppens storlek. Jämför tex kostnaden för en biljett till en fotbollsmatch och kostnaden för en spis. Jag har hört många bråka om fotbollslag, men aldrig om spismärke - ändå kostar spisen hundra gånger mer...

 

OK. Jag erkänner. Jag försöker driva en skruvad linje...... :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så lustigt, jag har också gitarrer som referensram. Min fina klassiska som jag köpte 2004 är den mest optimala vad gäller pris och kvalitet... :rolleyes:;)

 

Min stålsträngade Ibanez som jag köpte begagnad 1977 för 750:- och som är den enda jag har anses av många som en guldgitarr. Vackert klingande ljud och lättspelad! Den är väldigt optimal!!!! :w00t: Närjag tänker efter är den EXTREMT optimal!!! :elaktflin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen tror jag att problemet inte ligger hos Macisarna. Vi har det ju så bra, varför bråka......? :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni inte sluta fred med PC för alla gänget sbart och starta en tidning som heter typ "Bill :bultandehjarta: steve =sant " :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä... du lever ju fortfarande altså har du fel!

 

( USCH vad illa det lät fast man bara skulle skämta!!!! Jag är verkligen glad att du lever!!! :kramis: )

 

 

Vadå? Dör man av en snytning.

 

Jag för min del bråkar inte om milmärke eller dator, jag väljer det jag gillar och därmed jämt, respekterar därmed vad andra väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att "dualismen" har stor betydelse i sammanhanget. När det gäller bilar eller kylskåp blir fienden inte lika lätt identifierad.

Revirstrider och gruppkänsla finns i många sammanhang men det behövs en tydlig fiende för att det ska bli ett verkligt krig.

Jag tror att det gäller andra saker än datorer också. Ex.Det är större risk att ett religionskrig uppstår i en region med två dominerande grupperingar än i en region där befolkningen är ganska jämnt uppdelad mellan flera religioner/samfund.

 

I övrigt håller jag med iMatte: Jag har aldrig fört krig mot PC men när inskränkta individer startar krig mot mig blir jag sur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara tala för mig själv, men jag har aldrig "krigat" med någon om deras val av operativsystem, dator eller program. Det jag går igång på dock är brist på tolerans för oliktänkande, brist på insikt att det finns folk som har andra behov och smak än man själv och rent allmänt på inskränkthet (aka konformism). När någon som i princip aldrig sett något annat än en "standarddator" (med Windows, Office, etc) tvärsäkert uttalar sig om att "det inte finns några program för Mac" eller att "Mac inte fungerar på Internet" så blir jag inte irriterad på deras val av operativsystem utan på deras inskränkthet och bristande bildning.

För att återknyta till rubriken för tråden så "krigar" jag aldrig mot Windows-användare utan mot inskränkta dumskallar. Vilket inte är synonyma begrepp.

 

 

Jag tror att "dualismen" har stor betydelse i sammanhanget. När det gäller bilar eller kylskåp blir fienden inte lika lätt identifierad.

Revirstrider och gruppkänsla finns i många sammanhang men det behövs en tydlig fiende för att det ska bli ett verkligt krig.

Jag tror att det gäller andra saker än datorer också. Ex.Det är större risk att ett religionskrig uppstår i en region med två dominerande grupperingar än i en region där befolkningen är ganska jämnt uppdelad mellan flera religioner/samfund.

 

I övrigt håller jag med iMatte: Jag har aldrig fört krig mot PC men när inskränkta individer startar krig mot mig blir jag sur.

Kan bara stämma in i denna sång. Jag använder Mac privat och Windows (7 just nu) på jobbet, och båda har (faktiskt) sina fördelar. Jag kan inte säga att jag hatar Windows på något sätt, men visst gillar jag OS X mer!

 

Jag går gärna igång på dels när folk gastar om att "Mac är bäst, Windows är skit", men även, som nämns ovan, "Mac kan ju ingenting". Jag vet att inget av dessa uttalanden är rätt, därför försöker jag alltid argumentera för båda parter på något sätt. Båda OS'n har ju sina ups and downs (åtminstone om man ser längre än mail/surf/office), inte sant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...