Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför krigar PC- och Macanvändare med varandra?


Anna Muller

Rekommendera Poster

Det handlar om målgrupper. Nu vet jag inte om microsoft vänder sig just till folk som vill ha virus direkt...

 

Men innan iPod kom var det många som trodde att apple inte hade kompetensen att bygga en mp3-spelare.

Innan iPhone kom var det många som trodde att apple inte kunde konstruera en mobiltelefon.

Innebär det att apple inte har kompetensen som krävs för de två områderna? Naturligtvis inte!

 

Apple har idag allt från pyttesmå mp3-spelare till högkvalitiva servrar i sitt sortiment. Varför skulle en "speldator" vara några problem? Du säger att det inte är några problem att slänga ihop en speldator, varför skulle det vara det för apple menar du?

Jo, för att apple vill ha något unikt i varje dator. En random plåtlåda med isatta komponenter har inte det.

Dessutom är marginalerna i den delen av branschen väldigt små, man gör inte stora pengar på det.

 

 

Speldatorer är raka motsatsen mot vad Mac är.

Om apple skulle försöka ta fram en speldator skulle de inse att man inte kan ta överpris för delarna utan skulle då tvingas att sälja dator/krona.

 

Mac Talibaner brukar ofta visa siffror om sina MacBookar, min MacBook har också "grymma" siffror men det laggar ändå ofta när man spelar enkla spel från ex facebook.

 

Mac är inte byggda för spel av anledningen att apple inte kan annat än ritprogram och göra film typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 267
  • Created
  • Senaste svar
Speldatorer är raka motsatsen mot vad Mac är.

Om apple skulle försöka ta fram en speldator skulle de inse att man inte kan ta överpris för delarna utan skulle då tvingas att sälja dator/krona.

 

Mac Talibaner brukar ofta visa siffror om sina MacBookar, min MacBook har också "grymma" siffror men det laggar ändå ofta när man spelar enkla spel från ex facebook.

 

Mac är inte byggda för spel av anledningen att apple inte kan annat än ritprogram och göra film typ.

Ja nu är ju iofs spelen på facebook flash-baserade och plattformsoberoende så det spelar ingen roll om du kör Mac eller PC vad gäller dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu är ju iofs spelen på facebook flash-baserade och plattformsoberoende så det spelar ingen roll om du kör Mac eller PC vad gäller dem

 

Men det laggar konstigt nog inte på PCn :)

Likadant med WC3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Speldatorer är raka motsatsen mot vad Mac är.

Om apple skulle försöka ta fram en speldator skulle de inse att man inte kan ta överpris för delarna utan skulle då tvingas att sälja dator/krona.

Precis vad jag sa. Dom vill inte ge sig in i en genre utan marginaler, alla deras övriga datorer är i sådant segment där datorer av någon anledning kostar mer, såväl apples som deras konkurrenter där.

 

 

Mac Talibaner brukar ofta visa siffror om sina MacBookar, min MacBook har också "grymma" siffror men det laggar ändå ofta när man spelar enkla spel från ex facebook.

Att bedömma en dators spelprestanda på internetspel som direkt beror på ett uselt skrivet plugin från tredjepartstillverkare är ju jäkla intelligent...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dator är bara en dator, en dum lådda och inget annat oavsett vem som har gjort den. -Ja.

 

Utan ström så är det ju kört, funkar inte ens speciellt bra som bojsänke eller brevpress då. -

 

En gammal bil utan bensin kan man i alla fall spänna för en häst. -Stackars krake.

 

Att överhuvudtaget gå så in i norden upp i nåt som har med datorer att göra så att man inte inser det nja då får man nog tänka över sin situation. -Japp

 

Faktum är att två av datavärldens största drakar försöker upprätthålla nåt slags jäkla monopol som dom vill förslava oss under. -två, monopol, hmm

 

Restriktioner försöker dom lura på oss dom rackarna som i värsta gamla sovjet, löjligt helt enkelt. -Nu tar du väl i lite va.

 

Ett stalltips är att datoranvändandet världen över förmodligen utgör en av våra större belastningar på miljön. -Hint, tro aldrig på stalltips.

 

Det är viktigare saker att tänka på än vilket märke som är bäst. -Ok, här blev det lite intressantare eftersom jag faktiskt inte vet om man har jämfört vilken miljöpåverkan mjukvaran har på samma hårdvara. Om det nu var det som avsågs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Speldatorer är raka motsatsen mot vad Mac är.

Om apple skulle försöka ta fram en speldator skulle de inse att man inte kan ta överpris för delarna utan skulle då tvingas att sälja dator/krona.

 

Mac Talibaner brukar ofta visa siffror om sina MacBookar, min MacBook har också "grymma" siffror men det laggar ändå ofta när man spelar enkla spel från ex facebook.

 

Mac är inte byggda för spel av anledningen att apple inte kan annat än ritprogram och göra film typ.

 

Om Apple skulle ta fram en speldator. Ja, det kan vi nog vänta länge på. Men om Apple gjorde det...

 

Åja, lite mer än ritprogram och göra film kan man väl göra i alla fall.

 

Poängen tycker jag är att Mac är en förhållandevis liten plattform med sina för och nackdelar. För mig överväger fördelarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det laggar konstigt nog inte på PCn :)

Likadant med WC3

 

WC3? Är det ett sådant där högteknologiskt japanskt dass med inbyggd dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte säker på om man ska tro på det där, men oavsett detta tycker jag Ballmer är riktigt läskig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Svar på Pasu666 då det verkar vara nåt tjall på forumet

 

En dator är bara en dator, en dum lådda och inget annat oavsett vem som har gjort den. -Ja. - Jo men visst är det så

 

Utan ström så är det ju kört, funkar inte ens speciellt bra som bojsänke eller brevpress då. -

 

En gammal bil utan bensin kan man i alla fall spänna för en häst. -Stackars krake. - Skitar ner mindre ett + för både oss och hästen = lättare att andas, men du kanske inte gör det?

 

Att överhuvudtaget gå så in i norden upp i nåt som har med datorer att göra så att man inte inser det nja då får man nog tänka över sin situation. -Japp

 

Faktum är att två av datavärldens största drakar försöker upprätthålla nåt slags jäkla monopol som dom vill förslava oss under. -två, monopol, hmm -Jorå

 

Restriktioner försöker dom lura på oss dom rackarna som i värsta gamla sovjet, löjligt helt enkelt. -Nu tar du väl i lite va.- Nä

 

Ett stalltips är att datoranvändandet världen över förmodligen utgör en av våra större belastningar på miljön. -Hint, tro aldrig på stalltips. - Absolut gör det!

 

Det är viktigare saker att tänka på än vilket märke som är bäst. -Ok, här blev det lite intressantare eftersom jag faktiskt inte vet om man har jämfört vilken miljöpåverkan mjukvaran har på samma hårdvara. Om det nu var det som avsågs. - Nu vet jag nog inte riktigt hur man överhuvudtaget skulle kunna misslyckas att förstå det jag skriver men bra jobbat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar på Pasu666 då det verkar vara nåt tjall på forumet

 

En dator är bara en dator, en dum lådda och inget annat oavsett vem som har gjort den. -Ja. - Jo men visst är det så

 

Utan ström så är det ju kört, funkar inte ens speciellt bra som bojsänke eller brevpress då. -

 

En gammal bil utan bensin kan man i alla fall spänna för en häst. -Stackars krake. - Skitar ner mindre ett + för både oss och hästen = lättare att andas, men du kanske inte gör det?

 

Att överhuvudtaget gå så in i norden upp i nåt som har med datorer att göra så att man inte inser det nja då får man nog tänka över sin situation. -Japp

 

Faktum är att två av datavärldens största drakar försöker upprätthålla nåt slags jäkla monopol som dom vill förslava oss under. -två, monopol, hmm -Jorå

 

Restriktioner försöker dom lura på oss dom rackarna som i värsta gamla sovjet, löjligt helt enkelt. -Nu tar du väl i lite va.- Nä

 

Ett stalltips är att datoranvändandet världen över förmodligen utgör en av våra större belastningar på miljön. -Hint, tro aldrig på stalltips. - Absolut gör det!

 

Det är viktigare saker att tänka på än vilket märke som är bäst. -Ok, här blev det lite intressantare eftersom jag faktiskt inte vet om man har jämfört vilken miljöpåverkan mjukvaran har på samma hårdvara. Om det nu var det som avsågs. - Nu vet jag nog inte riktigt hur man överhuvudtaget skulle kunna misslyckas att förstå det jag skriver men bra jobbat.

 

Kul att du tycker att jag jobbar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara tycka att hela diskussionen om hurvida Mac eller PC är den bästa datorn är irrelevant.

 

Alla har sin bestämda uppfattning om vad som är bäst och tvärtom.

Det blir som en fix idé att försöka förmedla för resten av världen hur fel dom har.

 

Gillar man att sitta med en jolt-cola och spela world of warcraft halva natten så har man antagligen en PC.

Och för dom, är deras absoluta uppfattning att en PC är det ända rätta.

- Låt så vara.

Han eller hon är antingen konservativ, eller anser att Mac inte har vad de kräver. Eller kanske båda delarna.

Punkt.

 

 

Varför inte istället le inombords när du som gammal PC användare tänker tillbaka på alla gånger du tryckt på: Ctrl+Alt+Del... :toodeloo:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven
Kul att du tycker att jag jobbar bra.

 

Nja ett stalltips är att det gör jag ju inte egentligen men man är ju snäll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara tycka att hela diskussionen om hurvida Mac eller PC är den bästa datorn är irrelevant.

 

Alla har sin bestämda uppfattning om vad som är bäst och tvärtom.

Det blir som en fix idé att försöka förmedla för resten av världen hur fel dom har.

 

Gillar man att sitta med en jolt-cola och spela world of warcraft halva natten så har man antagligen en PC.

Och för dom, är deras absoluta uppfattning att en PC är det ända rätta.

- Låt så vara.

Han eller hon är antingen konservativ, eller anser att Mac inte har vad de kräver. Eller kanske båda delarna.

Punkt.

 

 

Varför inte istället le inombords när du som gammal PC användare tänker tillbaka på alla gånger du tryckt på: Ctrl+Alt+Del... :toodeloo:

Lite fördomsfull?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Den korta förklaringen enligt min åsikt är att PC är en maskin plus ett program (Windows), MacIntosh är en maskin med inbyggt system.

Den historiska förklaringen för min del är att jag 1987 skulle köpa en dator för att göra böcker. Jag kollade runt på olika PC. De hade färgade skärmar av olika slag och text av en sort och färg. Ville man se hur det skulle bli i boken så fick man lägga in koder för olika typsnitt osv och se sedan hur det blev. Jag fick i det läget kontakt med JanssonData i Helsingborg som hade visning av Mac, en liten vit skärm, svart text, man såg hur varje typsnitt såg ut och hur texten skulle bli på sidan. Plus att det fanns mus. Plus att man slapp hålla på med koder kors och tvärs. En helt annan upplevelse. Jag köpte en för 28000 kr, internminne tror jag 1 Meg. Jag satte igång och gjorde böcker med ett layoutprogram som hette ReadySetGo. Nu har jag min tionde Mac.

PC har ju senare kommit i kapp och har stora fördelar i massor av billiga program men nackdel i bl a virus, som ju inte vi har.

Kan en bekymmersfri kreativ miljö vara förklaring nog?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...