Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför krigar PC- och Macanvändare med varandra?


Anna Muller

Rekommendera Poster

Sedan tror jag också att det handlar om "stämplar". Cool vs PC-grå, Sitta i knäet på pyttemjuk eller vara "rebell" och köra MacOS etc. Observera att man aldrig hör om krig mellan LG Laptop eller Sony VAIO och MacBook. Utan om OS upplevelsen.

 

Du borde ta en sväng in på http://www.sweclockers.com/ och besöka delen "bärbara datorer: felsökning och köpråd" i deras forum, där är inte kriget så mycket PC vs Mac utan just Dell vs Sony etc. och alla försvarar sina älskade VAIO's, Timeline's och XPS'er till sista droppen.

Macanvändarna där framstår dock som lite mer mogna, kanske tom ödmjuka, är inte ovanligt att se en macanvändare där som både rekommenderar och försvarar annat än just Apple ^_^

 

PC vs Mac kriget existerade inte för mig och mina polare förrän vi kom upp till gymnasiet, innan så var de ungefär "där e en såndär mac, ser rätt cool ut, har hört att man inte kan spela på dem, så vi struntar i dem". Vi var ju otroligt seriösa gamers hela bunten så de var bara PC som gällde, men vi hade vårt eget lilla krig, Dell vs Allting annat, var ungefär samma mogenhetsgrad som de är i sandlådan på dagis, men gud så man kan skratta åt det numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 267
  • Created
  • Senaste svar
mynameisoscarjo
Det finns mängder utav snygga, tysta PC-datorer. :)

Nämn en... :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämn en... :huh:

 

Har en HP Probook (ja, förmodligen kopierar de Apple) som är rätt snygg. Men den dammar som satan, den blir repig och den har ett 1,65 GHZ Celeron utan grafikkort... Behöver jag nämna att jag sparar pengar till en Macbook? :P

Men nåja, det finns ju den där HP Envy som ju faktiskt är ganska bra och snygg... Nu tycker ju jag att den inte är riktigt lika snygg som Macbook Pro, och den är ju faktiskt ännu dyrare. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelar med Mac: Kvalité, stabilare OS, mer användarvänligt, större utbud vad gäller musik/ljudproduktionprogram

Nackdelar med Mac: Priset, finns ingen riktigt bra msnklient som hanterar filöverföring och cam tillfredsställande, inte lika kraftfulla och avancerade CADprogram och kontorsprogram som tex Office, litet utbud av spel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker hela den här "PC är bäst" "HÅLL KÄFTEN MAC ÄR BÄTTRE!!!" är liksom så jävla töntigt, hela grejen att "bråka" med varandra, så jävla larvigt att det inte sant. Kom igen, det är en dator det handlar om. Det är ju inte direkt som vi bråkar över om vi handlar på ICA eller på Konsum, "ICA är bäst har snyggaste kassorna och sen får man skanna varorna själv" "Neej Konsum är bättre de har ekologiska produkter fast de kostar 4x normalpriset skiter väl jag i"

 

Det hela handlar bara om datorer. Tycker man inte ska vara PC-fantast eller Mac-fantast, varför inte vara Dator-fantast?? Ni gillar ju trotts allt samma grej - datorer. Tycker Windows och Microsoft är minst lika bra som Apples OS X... Ser fördelar och nackdelar med båda "sidorna" men det hela handlar ju bara om konkurrens och att det här "kriget" ger ju publicitet och gratis reklam för båda sidorna.

 

Sen att Apple gör "I'm a Mac, and I'm a PC"-reklamer gör faktiskt grejen mer pinsam än vad den är. Who cares? Som om att man skulle bråka om "I'm Blonde, and I'm Brunette" "I'm driving a Volvo, I go by bus", liksom så larvigt sätt att göra reklam.

 

 

Håller med dig helt på det här.

Det var EN av de MÅNGA anledningarna till att jag lämnade tillbaka iPhonen till 3, En sån DYR telefon som inte klarar av vanliga saker en mobil ska klara av. Dessutom var mobilen otroligt krånglig, kollar hellre in HTC Hero eller SE Satio om jag vill ha touchscreen-mobil. ;D

Tacka vet jag Sonimtelefonerna, de enda vettiga jämte Samsung B2100 som man kan äga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm jag upplever att varje gång Apple släpper något nytt så kommer det kritik från PC/Windows-håll om att köper man en Apple så har man inte förmågan att tänka själv, att man stänger in sig i ett system, att man idiotförklaras, att man har mer pengar än förstånd för Apple är yta utan innehåll och trams trams trams...

 

PC/Windows-anhägarna verkar provoceras väldigt mycket, detta kan tyda på att de i hemlighet drömmer om Apple men vågar inte och så slänger de ur sin frustration...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag gillar min Skoda Octavia och berättar det för folk så blir jag alltid positivt bemött. Jag har andra saker jag gillar och rekommenderar. Men om jag gillar min Mac och säger det är det som att sätta foten i ett getingbo..............

...

Jag skaffar ofta saker jag gillar. Vissa saker är bara saker som kamera, brödrost och kaffebryggare. Andra som blir mer en del av livet får högre ranking. Varför ska jag gå genom livet med ett sterilt förhållande till saker och ting? Jag vet att saker är saker, men livet blir gladare och roligare om tillvaron får en liten knorr. Macen är en sådan sak. Den är inte det viktigaste i mitt liv, men den är en av sakerna som sätter piff på tillvaron. :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du glömde en stor fördel med Mac: Kan köra OS X, Linux och Windows, dessutom samtidigt.

 

Priset vet jag inte, men det har ju diskuterats i all oändlighet. Jag tillhör dem som inte köper argumenten när det gäller billiga PC i alla fall. Vad gäller Office så håller jag delvis med, MS Office 2008 är inte speciellt bra och hanterar inte VBA (men det är inte lika förvirrat och obegripligt som MS Office 2007 i alla fall), medan OpenOffice väl är identiskt mellan plattformarna. Jag använder varken CAD, MSN eller spelar spel, så där har jag ingen uppfattning.

 

Varför glömmer alla bort iWork? Jag använder det, och det fungerar bättre med Office (för Windows) än vad office själv gör! iWork är helt fantastiskt, och billigare än Office. Visserligen är OpenOffice gratis, och jag håller med om att det är ganska bra, men jag tycker att iWork slår de båda. :)

För de som inte gillar Office for Mac; Office på Windows är kass. :bla: Jag struntar helt i det på min gamla PC, jag kör på OpenOffice istället; mycket, MYCKET enklare! (för att inte tala om mindre buggigt! :armskeptisk: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför glömmer alla bort iWork? Jag använder det, och det fungerar bättre med Office (för Windows) än vad office själv gör! iWork är helt fantastiskt, och billigare än Office. Visserligen är OpenOffice gratis, och jag håller med om att det är ganska bra, men jag tycker att iWork slår de båda. :)

För de som inte gillar Office for Mac; Office på Windows är kass. :bla: Jag struntar helt i det på min gamla PC, jag kör på OpenOffice istället; mycket, MYCKET enklare! (för att inte tala om mindre buggigt! :armskeptisk: )

 

iWork är kungen utav kontorssviter! :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iWork är kungen utav kontorssviter! :bultandehjarta:

Nej iWork är inte kungen av kontorssviter, Office för Windows är överlägset mer avancerat och har fler funktioner och när det gäller CAD så har inte mac någon motsvarighet till tex Orcad, Catia och Autocad.

Mac är världsmästare på grafiska och ljudapplikationer och användarvänlighet och kvalité.

Kontentan är att ska man syssla med ljud och bild så är det mac som gäller och när det gäller avancerat administrativt och tekniskt arbete samt spel så är det Windows som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej iWork är inte kungen av kontorssviter, Office för Windows är överlägset mer avancerat och har fler funktioner och när det gäller CAD så har inte mac någon motsvarighet till tex Orcad, Catia och Autocad.

Mac är världsmästare på grafiska och ljudapplikationer och användarvänlighet och kvalité.

Kontentan är att ska man syssla med ljud och bild så är det mac som gäller och när det gäller avancerat administrativt och tekniskt arbete samt spel så är det Windows som gäller.

 

Att det inte finns motsvarigheter för de där... andra... programmen för Mac tänker jag inte diskutera. Mest för att jag i likhet med de flesta här på forumet inte har den blekaste aning om vad det är. Du har säkert rätt. ;)

 

Vad det gäller Office är jag inte benägen att hålla med, såvida du inte menar avancerade program som bara ett mindre antal användare har nytta av. Jag tycker att Office är glitchigt, krångligt och att de funktioner som finns inte är något som majoriteten av användare har nytta av. iWork är en bra balans mellan funktionalitet och användarvänlighet; Office har i de flesta fall inte en chans mot iWork. Men i vissa fall, i vissa enstaka fall, så tror jag som du att man behöver Office eftersom det inte finns någon motsvarighet i iWork. I mitt fall, och i den stora majoritetens, är dock iWork det bästa. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Jo det går bra att köra osx på en PC. Det kan oxå i vissa fall vara ett smartare val om man har ytterligare extern hårdvara som inte går att ansluta till en mac men väl till en pc. I övrigt kan jag inte heller förstå mig på varför man inte bara kör båda plattformarna = det bästa av två värdar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Nej du missförstår det handlar inte om virtualisering utan att köra det på riktigt. Kräver visserligen två hårddiskar eller multiboot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, iWork *är* kungen bland kontorssviter. Eller drottningen då om vi ska ha ett mer jämställt genusperspektiv på frågan.

Oavsett det - iWork är ett väldigt framstående och fantastiskt program.

För vissa specialapplikationer så har MS Office några specialgrejjer ja, men för majoriteten av alla användare så är iWork bättre för det är snyggare, mer stabilt, enklare att använda, och lättare att göra många saker med.

 

iWork är helt överlägsen MS Office på layout och designdokument (layoutdelen i Pages), och på presentationer (Keynote).

MS Office har något mer avancerade funktioner i Excel och kan passa specialdokument bättre (Word), men PowerPoint är underlägsen Keynote, och layoutfunktionerna i Word är underlägsna dem i Pages.

 

På det stora hela så är iWork fantastisk för majoriteten av alla användare.

 

Det finns mängder med avancerade CAD-program till Mac, men de är dessvärre inte lika kända som de till Windows. Att de skulle saknas helt är en tråkig fördom. Ett av de bästa är ArchiCAD, med VectorWorks som en prisvärd och väldigt intressant utmanare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I övrigt kan jag inte heller förstå mig på varför man inte bara kör båda plattformarna = det bästa av två värdar.

 

Så går även mina tankegångar. När jag äntligen har min Mac vill jag inte belasta den med PC-program.

Min PC fungerar alldeles utmärkt för dem.

Jag tror att Mac´en enbart blir min arbetsdator (Lightroom,Photoshop,Illustrator.Final Cut Studio.)

PC´n blir nog fortsättningsvis burken som är igång 17tim/dygn (spotify,iTunes,Office,Mail och surf.)

 

Bo_H skriver: Det förenklar ju onekligen om du kan köra båda plattformarna samtidigt i samma dator.

Möjligtvis om man kan ha båda plattformarna öppna samtidigt på var sin skärm. Eller?

Då jag behöver tvätta och har tid i tvättstugan tycker jag det är gött kunna köra två maskiner med olika program samtidigt.

 

salakalle :crossfingers: hälsar. Ha det så gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven
Multiboot är rätt klumpigt om man behöver köra två program i olika operativmiljöer samtidigt. Det måste vara bättre om man kan köra dem utan att behöva starta om datorn.

 

Det är ju inte jätteofta man behöver det på riktigt men man kan tro det, det mesta går utan problem att göra på båda plattformarna.

 

Har du tex ett gammalt pci ljudkort som du av nån anledning inte vill göra dig av med så finns det ju bara usb och fw på en intel mac. Då kommer en PC som kör osx väl tillpass. Obs det ska köpt programvara givetvis.

 

Nåväl vill inte tjata för mycket om det men det finns ganska stora fördelar med att köra osx på pc hårdvara och jag räknar med att det blir ok inom snar framtid. Apple kan bara tjäna på det. Förmodligen har man även fått en del hjälp av utvecklingsarbetet på de forum världen över där entusiaster arbetar med att förfina metoderna för att få så maclika maskiner som möjligt med ett helt untouched system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joachim Schmidt

Men va f-n

Tänk om ni kunde hålla er till ämnet!

 

Nu pratas det musikinstrument och bilar.

Och tråden gällde OM kriget, inte att kriga mer.

 

Citat trådstart:

"Ja ... varför? Vad säger ni, varför är detta "krig" fortfarande så hett och vad kommer det ifrån från början? Analys tack!"

 

Min upplevelse i slutet av -80 talet, när PC körde MS-DOS och Mac 512k och sen "plus" hade kommit, var att de som kunde MS-DOS var kungar, de hade makt över dessa svåra sakerna, datorer! De gled in och skrev något kommando .."sysconfig…" eller nått och så blev det bra.

När GUI kom klarade en 3 åring att använda datorer, nätverk (Local Talk) var bara att sätta i en sladd. PC teknikernas maktbas var hotad.

"Mac är en leksak" hette det. Mac användarna å sin sida brydde sig inte om den underliggande tekniken utan såg det som nördkunskaper.

 

Båda hade, som jag ser det fel. Macens GUI var ju smartare men PC hade större möjligheter att påverka på lägre nivå. När Windows kom var det plötsligt ok med GUI… Och med OSX var Mac användarna med teknikintresse glada över den råa kraften hos Unix.

 

Med IBM's storlek var det aldrig fel att köpa PC, de som byggde system på CP/M, Amiga, Commodore, Atari, Vic-64, ABC80 eller allt vad de hette… hade valt fel. Så efter ett tag var hela IT avdelningar helt inriktade på MS, det var vad de kunde. Så de gillade inte Mac och Macanvändare tyckte helt enkelt att PC var fula.

 

I dag då? Varför fortsätter det? För att det är kul och charmigt! Som att heja på olika fotbollslag. På en mer teknikkunnig nivå hör jag sällan något om "kriget". Jag skulle säga att det är unga som tjafsar om image, identitet. Mac är lite hippare och PC är lite mer tech (tror i allafall dom som inte fattat Unix och öppen källkod).

 

Den starkaste konflikten i dag tycker jag är politisk/ekonomisk, inte teknisk. Frågor kring låsning i system och hot mot standard samt hur Apple och MS uppför sig på marknaden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven
Då kanske du kan förklara för mig hur jag skall köra Access och Pages samtidigt på PC-hårdvara - en dator och en bildskärm alltså, ingen omstart, därför att jag inte vet hur jag skall åstadkomma detta?

 

Nej det tänker jag inte göra tråden handlar om nåt helt annat. Mitt vara bara ett exempel på när en kombination av två os i en maskin kan vara bra när det gäller att kunna koppla in hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En god vän har en Acer Aspire med en 2.6Ghz 6mb L3 cach 4GB ddr3 minne 9600GT kort 320 GB 7200 vars HD 16 Tums Full HD,blue-ray, TVkort, HDMi, eSATA, Firewire, m.m. och mycket bra design och finish på datorn.

 

Datorn köpte han för 13900 med 3 års garanti för drygt 1 år sedan. Apple har än idag ingen maskin som matchar den trots det har gått ett år sedan han köpte sin Acer.

Även jag har en god vän med en Acer-dator.

 

Hans dator är 13 månader gammal ungefär, och gångjärnen för skärmen har spruckit så pass att det gick en spricka rakt upp på baksidan av skärmen (som han försökte limma ihop flera gånger) och bilder flimrar om den inte är i exakt rätt läge. Efter mycket slit och bökande valde han helt sonika att slita loss skärmen helt och hållet och konvertera sin 13 månader gamla laptop till stationär eftersom den var för dåligt byggd.

 

Needless to say så är han numera väldigt sugen på att köpa en MacBook Pro (inte sagt att dessa inte har några problem alls dock, det har de givetvis), trots det dyrare priset.

 

Själv bytte jag nyligen till MacBook Pro från PC-sidan och mitt val begrundar sig i att en dator är så mycket mer än prestandan. Måhända att jag kan uppfattas som flummig och överdrivet estet-konstig, men jag köpte en Mac för att datorn känns mer gedigen, välbyggd och allmänt andas kvalité.

 

Vad för effekter får detta på hårdavaran inuti? Absolut inga. Däremot får den effekten att jag, som person som inte består av ettor och nollor, mer eller mindre undermedvetet får en lite mer positiv känsla när jag använder datorn. Jag uppskattar att vila handleden på ett chassi av aluminium, så att handen inte fastnar som den gör på min flottiga plast-PC. Jag tycker det är mysigt att skriva på ett tangentbord som lyser och att använda en touch pad som är stor och behaglig att bruka.

 

En Mac ger alltså mig som användare en behagligare upplevelse än motsvarande (Windows-)PC och jag är av åsikten/tron att en glad datoranvändare är mer produktiv än en neutral/uttråkad användare, så genom att köpa en dator som ger mig goda känslor att använda ökar jag även min egen produktivitet och i längden även min verkshöjd (sysslar främst med 3D-grafik, digitalt måleri och foto). Allt detta låter givetvis som BS rakt av för många, men för mig är det högst verkligt och jag tycker att det är lite tråkigt att de allra flesta bara ser en dator till komponenterna i den, då det viktigaste instrumentet du har är datoranvändaren, så varför inte göra datoranvändaren glad, så blir slutresultatet bättre oavsett hårdvara?

 

MEN.. vad har allt detta med kriget som sådant att göra?

Jag tror att det begrundar sig i att de flesta PC-användare (och säkerligen många Mac-användare också för den delen)

inte har den livs-/datoråskådningen. De flesta ser bara terraflops hit och gigabytes dit, men inte datorn i sin helhet.

Med det sagt menar jag givetvis inte att alla ska köpa Mac. Många får nog samma sorts känsla som jag får av min MacBook Pro, fast genom att veta att det sitter ett riktigt monstergrafik-kort i deras nyinköpa PC. Så i slutändan handlar det bara om vad som ger användaren glädje, må det vara prestanda eller aluminium, och "kriget" som pågår beror (i min mening) på att de olika parterna inte kan sätta sig in i den andras filosofi i sammanhanget. Så länge det finns meningsskiljaktigheter kommer det finnas argument från båda håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven
Min ingång här är att en Mac ger fler möjligheter. Du påstår motsatsen.

 

 

Va? Nej jag påstår inget jag säger ju att båda är kanonbra dvs jag väljer inte sida för det finns ingen sida att välja. Båda har sina fördelar.

 

För att jäklas lite så kan jag berätta att jag ibland leker lite med osx på en riktigt gammal P4 PC som jag hittade på tippen. På den här pcn har jag både osx och win xp installerat och kan köra båda på samma gång iofs med osx som host. Jag kör två skärmar på den här dvs jag kan göra precis det du ville nämligen ha två olika program från två olika världar igång samtidigt. Men man kan givetvis även köra på en och samma skärm och kanske ha nåt annat skoj igång på den andra skärmen. I går kväll var jag ute på nätet med både osx och win xp på samma gång, osx på en skärm win xp på den andra.

 

Nu tänker jag kliva av här men jag undrar också varför pc och mc användare krigar det är ju två skitbra grejor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej kliv inte av vi måste slåss mera xD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? Nej jag påstår inget jag säger ju att båda är kanonbra dvs jag väljer inte sida för det finns ingen sida att välja. Båda har sina fördelar.

 

För att jäklas lite så kan jag berätta att jag ibland leker lite med osx på en riktigt gammal P4 PC som jag hittade på tippen. På den här pcn har jag både osx och win xp installerat och kan köra båda på samma gång iofs med osx som host. Jag kör två skärmar på den här dvs jag kan göra precis det du ville nämligen ha två olika program från två olika världar igång samtidigt. Men man kan givetvis även köra på en och samma skärm och kanske ha nåt annat skoj igång på den andra skärmen. I går kväll var jag ute på nätet med både osx och win xp på samma gång, osx på en skärm win xp på den andra.

 

Nu tänker jag kliva av här men jag undrar också varför pc och mc användare krigar det är ju två skitbra grejor.

 

Man får inte tycka att båda plattformarna är bra här.

Du får icke hava andra gudar jämte Apple.

Det spelar liksom inte roll hur ofta du påpekar att du gillar båda plattformarna, du är fortfarande körd som tycker att Microsoft har något bra att komma med.

 

Trust me, jag har lärt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får inte tycka att båda plattformarna är bra här.

Du får icke hava andra gudar jämte Apple.

Det spelar liksom inte roll hur ofta du påpekar att du gillar båda plattformarna, du är fortfarande körd som tycker att Microsoft har något bra att komma med.

 

Trust me, jag har lärt mig.

Är det några inlägg där någon deklarerar att han/hon gillar båda plattformarna som har blivit raderade? Knappast! Nej, det handlar om att vissa inte borde ge sig ut och diskutera på ställen där folk har olika åsikter. Tål man inte att bli emotsagd eller ifrågasatt utan att börja lipa eller spela martyr så bör man undvika öppna diskussionsforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får inte tycka att båda plattformarna är bra här.

Du får icke hava andra gudar jämte Apple.

Det spelar liksom inte roll hur ofta du påpekar att du gillar båda plattformarna, du är fortfarande körd som tycker att Microsoft har något bra att komma med.

 

Trust me, jag har lärt mig.

 

Det är helt OK för mig att du gillar Windows. För min del har jag mycket negativa erfarenheter av Win och håller mig därför till OS X. Sen att man munhuggs på skoj får man på köpet. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...