Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför krigar PC- och Macanvändare med varandra?


Anna Muller

Rekommendera Poster

Varför går du då inte och bygger ihop en sådan dator, köper den och lever lycklig i alla dina dagar?

Det är lite fel forum att predika Windows. Dem allra flesta här har använt Windows och sedan bytt till Mac. Dina försök att konvertera oss kommer att ge föga resultat då vi redan känner till alla brister i Windows och därför bytt till Mac. Hur vida din dator fungerar eller ej intresserar oss inte. Vi har gjort vårt val baserat på fakta och erfarenheter.

 

Det är inte många här i tråden som verkar ta dina argument och påståenden på allvar ändå. De allra flesta utav oss är väl informerade och vet vad som gäller. Jag vet inte om du tar åt dig personligt när någon ogillar Windows, men du försvarar det med allt du har och verkar onekligen inte vara någon Macanvändare, så vad gör du här? Om jag får fråga?

 

Jag försöker inte få dig att lämna forumet och jag kan inte tvinga dig härifrån, det har jag varken befogenheter eller nytta av att göra. Men jag skulle vilja fråga dig varför en så hängiven windowsgrabb hänger på ett macforum?

 

Tillagt;

Nu när det brutit ut i hetsiga diskussioner så kan ni ju hyra in lämpliga personer med rätt kunnande för att analysera trådens inlägg och få svar på den ursprungliga frågan?

"Varför krigar PC- och Macanvändare med varandra?"

 

Det är ingen som försöker konvertera någon.

Diskussionen handlar inte om det, men du verkar väldigt upptagen med att starta en diskussion utanför ämnet.

 

Fakta är att PC överlag är billigare än Mac när det gäller hårdvara.

Varför inte bara inse detta?

 

Fakta är också, återigen.. att Microsoft och Apple kompletterar varandra bra..

Jösses, det sista håller på att bli ett nytt mantra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 267
  • Created
  • Senaste svar
Fakta är att PC överlag är billigare än Mac när det gäller hårdvara.

Varför inte bara inse detta?

 

Fakta är att MacOS är ett mer användarvänligt, stabilare, säkrare och trevligare operativsystem och att många föredrar detta framför att spara några hundralappar genom att plocka ihop en fågelholk på Komplett.

Varför inte bara inse detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Plus att windows inte är så j*vla dåligt som alla vill få det till. Då kanske ni undrar hur jag kommer fram till det, jo så här är det. En del här på forum och på 99 mac kör windows parallellt med Os x vare sig det är via bootcamp eller annat sätt. De flesta är positiva till Windows men speciellt till Windows 7. Om nu Windows är så dåligt varför har så många provat och kommit fram till att det inte är så dåligt som alla andra Mactalibaner vill få det till. Det är precis det jag vill komma fram till att Mac Os X och Windows har sina fördelar. Beroende på vad du ska använda datorn till rekommenderas olika system. Då syftar jag till att Windows duger mer än till bara spel, även om det kan vara svårt för mactaliban att kunna tänka sig att Windows kan göra något annat än spel. Bara för att jag kör både och betyder inte att jag inte kan vara kritisk till respektive plattform. Det jag är kritisk till är Apple olika påstående om det ena och om det andra (Windows) och alla mactalibande sjunger i kör med Stev Jobs och klappar händer. Gud förbjuda att säga något negativt om Apple, Steve Jobs eller Mac då har man väkt Guds vrede och alla mactalibaner ilska. Jag menar att designen har gått för hårt fram i förhållandet till stabiliteten bland macarna speciellt iMac och bärbart. Sedan att Apple säger att deras produkt är störst bäst och vakrast skulle vara ekonomiskt och strategiskt självmord. Det spelar inte roll att världen utanför Apple värld ser annorlunda spelar inte någon roll.

Skillnader som fanns mellan Pc och Mac blir allt mindre med tiden och pc klarar av allt mer och mer av det macen var ensam Herre över i så många år. Att det är smärtsamt för alla Apple frälsta är en sak. Men att ha massa konstiga rykten om det ena och andra om pc är bara löjligt. Sedan bara att pc kan jävlas med en betyder inta att den gör det för alla andra pc användare. Kernel Panics som finna på mac datorer visar på att allt inte är frid och fröjd inom Apple världen oberoende vad de själv vill inse eller ej.

För att ta ett annat exempel (i Apple favör) iPhone den är helt outstanding jämfört med allt som finns där ute. Allt vad winmobil och symbian m.fl. har inget att komma med jämfört med iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fakta är att MacOS är ett mer användarvänligt, stabilare, säkrare och trevligare operativsystem och att många föredrar detta framför att spara några hundralappar genom att plocka ihop en fågelholk på Komplett.

Varför inte bara inse detta?

 

Det finns Pc datorer som är lika stabila & säkra system om man vill ha det, allt hänger på användaren. Att risken är större på Pc sidan är inget att hymla om men det betyder inte att man inte kan få ett bra system om man vill. Sedan är det lättare att styra mjukvara efter 2-3 hårdvaro profiler jämfört med Pc & Windows som har hundratusentals profiler att välja mellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det skulle råka vara sant: Vem bryr sig. Det här är ett Mac-forum, de flesta som finns här har gjort ett aktivt val att köra OS X som primärt operativsystem och det kan du inte göra på billigt junk från Siba eller Komplett. Så varför skulle någon bry sig om att det finns billiga datorer vi inte vill ha?

 

Jag köper gärna en dyr PC, på samma vis som jag köper en dyrare Mac.

Älskar både OSX och Windows.

 

Utvecklar i Visual Studio på Windows-plattformen, vilket är världens bästa utvecklingsmiljö.

Finns inget som kommer i närheten på Mac-plattformen.

Sen spelar jag in musik på Mac och tycker det funkar skitbra. Fast då har jag tidigare spelat in på PC och det har också fungerat jättebra.

 

Jag är övertygad om att Mac är bättre för hemanvändaren (i de flesta fall) och att Windows är bättre för företagsanvändaren (i de flesta fall).

 

Exchange, Outlook, Sharepoint, Windows Server är några programpaket och programvaror som inte har någon likvärdig motsvarighet på Mac, i alla fall inga som klarar av lika storskaliga nätverk och antal användare. Se bara på alla problem med MobileMe, som fortfarande känns som en beta i flera avseenden.

 

Men till användare som sitter hemma och pysslar med musik, foton och liknande.. så är Mac ett jättebra alternativ.

Att Microsoft är världens största mjukvaru-utvecklare, är dock ingen tillfällighet. (nu börjar väl diskussionerna om att de är kriminella och bla.. bla..bla.. vi har hört det förut)

 

Har ytterst svårt att se hur Apple skulle kunna skriva operativsystem som ska passa lika många datorkonfigurationer som det finns användare. Det är klart att det är lätt att skriva programvara om man bara har en handfull olika modeller att skriva till. Modeller som inte ens skiljer sig åt nämnvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är det stora problemet är just detta att Winnissarna är så vana med Windows att allt annat är de facto avvikande. Av någon underlig anledning kan man inte uttrycka att man gillar Apple och Mac utan att bli klassifierad och stämplad som Mactaliban, mindre vetande och i behov av hjälp. Jag gillar faktiskt Mac utan att tycka att allt är bäst. Tack vare att jag köpte mig en Mac för länge sedan har jag nog blivit bredare i kunskap och förståelse om datorer och datorprogram än om jag bara hade kört PC. TROTS att jag inte ville hålla på med datorer......

...

Det är klart att Windows fungerar! Men hit till dags dato har Win get så gott som alla i min närhet inklusive mig själv så mycket problem som jag inte ens här på forumet har sett maken till. Jag vill inte ha ett sådant liv och sådana produkter. Skulle Win 7 visa sig lika bra eller bättre än OS X kommer jag inte att byta förrän Macen ger mig mer bekymmer än Win.

...

Jag är inte intresserad av att bygga mig en egen dator. Jag vill inte hålla på och "konfigurera rätt". Allt detta snack bara visar på brister och systemfel från början.

 

OS X = Plug and play and no worries! :w00t: :w00t: :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja datorn med 3 år garanti kostade 24000 utan student rabatt (ca 2400 ca 10% ) plus skärm som kostade 5000 blir summan 29000 Kr minus ca 2400 blir 26600 Kr vilket blir ca 200 kr mer än värsting imac med ATi grafik och 3 års garanti imacen.

Menar ni att Man inte kan jobba med photo & musik m.m. på en sådan maskin som är minst dubbelt om inte 4 gånger så bra som imacen. Eller har jag helt fel för mig för så j*vla dåligt är inte en Windows Pc.

post-7366-1254590355.jpg

post-7366-1254590365.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som påstår att vi försöker omvända någon.

Svara på detta.

 

VAR och NÄR försöker vi omvända någon?

 

Dessutom, VAR och NÄR har vi sagt att vi inte testat både OSX och Windows?

 

Eller jag kan ju bara tala för mig själv.

När skulle jag ha påstått detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle någon påstå att ni inte testat båda? Frågan är väl i så fall varför ni inte testat fler. Det finns massor med Linuxdistros som ger en helt anna upplevelse. Frågan är varför ni tjatar om billigare PC-hårdvara på ett Macforum.

 

Jag motsatte mig bara det jag ansåg felaktigt.

Att Mac är billigare, eller kostar lika mycket som PC.

Det är fel, och det är allt jag påstått.

Har du svårt att förstå skillnaden?

 

Jag har dessutom provat både Ubuntu, Red Hat och några andra obskyra linuxdistributioner.

Blev inte övertygad av någon av dessa, då det kändes som fattigmanslösningar och dåliga kompromisser.

 

Var vill du komma?

Vad har jag skrivit som gör dig upprörd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen undrar du varför vi "tjatar" om billigare hårdvara på ett macforum.

Har du ens läst vad tråden handlar om?

 

Har du svårt att förstå det också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tydligen du som har lite svårt för att förstå att datorvärlden är disparat, och det som passar dig inte passar alla andra. Du kanske skulle ta ett steg tillbaka och betrakta dina egna argument. Datorkrig är något som hör till den som är låst i sin tanke. Den som har förmågan att lära sig nya saker behöver inte bråka om självklarheter. Att argumentera för Windows på ett Macforum är ungefär lika korkat som att argumentera för Windows på Ubuntu Sverige.

 

Återigen.

Jag skriver hela tiden att jag anser att de passar personer efter tycke och smak, att inget är bättre än det andra (om man lägger ihop alla för- och nackdelar) och att de kompletterar varandra bra.

Och jag anser att tråden motiverar diskussionen som vi har.

 

Är du på riktigt egentligen?

Driver du med mig?

 

Läs gärna mina tidigare inlägg en gång till, om du har svårt att förstå.

 

 

Edit:

Om du missade vad jag skrev tidigare, kommer det här igen.

 

"Jag motsatte mig bara det jag ansåg felaktigt.

Att Mac är billigare, eller kostar lika mycket som PC.

Det är fel, och det är allt jag påstått.

Har du svårt att förstå skillnaden?

 

Jag har dessutom provat både Ubuntu, Red Hat och några andra obskyra linuxdistributioner.

Blev inte övertygad av någon av dessa, då det kändes som fattigmanslösningar och dåliga kompromisser.

 

Var vill du komma?

Vad har jag skrivit som gör dig upprörd?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste nog få säga att jag håller med Dimeyard :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste inte vara korkat att argumentera för Windows på ett Macforum. De flesta här är mer mogna än att komma med personangrepp sådana händelser so tur är.

 

Fast om det är likadant med Win på Ubuntu sweden, så är det ju lika ofarligt -och lika korkat- (fast INTE korkat)....

Så både rätt och fel beroende på hur man tolkar korkat. (Nästan) Allting är relativt. ;)

 

Ahh... Braintwist :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste inte vara korkat att argumentera för Windows på ett Macforum. De flesta här är mer mogna än att komma med personangrepp sådana händelser so tur är.

 

Fast om det är likadant med Win på Ubuntu sweden, så är det ju lika ofarligt -och lika korkat- (fast INTE korkat)....

Så både rätt och fel beroende på hur man tolkar korkat. (Nästan) Allting är relativt. ;)

 

Ahh... Braintwist :stjarnsmall:

 

Välkommen med saklig argumentation och erfarenheter om Windows! Men skippa tramset. Det är intressant att lyssna på förespråkare för den andra sidan bara det inte blir ute i det blå... :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen med saklig argumentation och erfarenheter om Windows! Men skippa tramset. Det är intressant att lyssna på förespråkare för den andra sidan bara det inte blir ute i det blå... :kramis:

 

Jag vägrar argumentera för Windows ;) Jag är Macägare....

 

Men ok då, ibland är det tråkigt med att vissa spel inte funkar i OS X. Men jag spelar inte mycket så det lider jag inte speciellt mycket av det. :)

 

Min poäng var att de flesta här är lyhörda och kommer inte med personangrepp titt som tätt när man talar väl om annat än Apple. Vilket är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL

 

Jag skrev: Att argumentera för Windows på ett Macforum är ungefär lika korkat som att argumentera för Windows på Ubuntu Sverige.

 

Läs frågan Anna ställde i rubriken innan du blir upprörd - det är ett svar till den.

 

LOL på dig själv du.

 

På vilket sätt har du tillfört något i frågeställningen?

Dessutom är jag inte alls upprörd, jag söker bara få svar på dina påhopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte påminna mig om att jag överhuvudtaget har ramlat över någon som står upp för och försvarar Windows som plattform utanför Microsoft själva. Jag har gjort mitt val och valt bort Windows. Andra gör andra val och det är upptill dem. Vill folk veta varför jag har gjort mitt val så berättar jag det och jag drar mig inte heller för att tipsa dem om Mac när de sitter och svär över sina krånglande datorer. Det här "kriget" som diskuteras har jag sett rätt lite av och jag känner inte alls igen bilden eller beskrivningen av något sådant krig heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör en Mac pro stationär 10.4, en Macbook 10.5. Till mina föräldrar rekommenderade jag en bärbar PC. Billigare, de ska bara surfa lite och skicka mail. Fast biland har jag ångrat att jag sa så :). (Nu är jag ju deras support också och blev påmind om att, ja det är mer strul med PC, jo det är så. Egentligen borde alla människor som inte spelar spel köra en MAC, för den vanlige användaren tycker jag det är bättre.

 

Själv ska jag testa Windows 7 (har en enklare bärbar PC oxå) och funderar på och köpa en ny PC, då kan jag spela Counterstrike igen :) ja jag kan köra Counterstrike på en Intel Mac, men trots allt, ett program till behövs, två operativsystem och dyrare program. Call of Duty är väl halva priset på PC? Och varför inte Counterstrike finns till Mac är en gåta, Apple hade tjänat på att själva betala hela portningen till MAC OSX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Jag försöker aldrig övertyga PC-nissar om att byta, men jag kan förklara mitt val.

 

Billigare hårdvara? Halva priset eller lägre? Hur kommer det sig då att Macar har utsetts till bäst i test av PC-recensenter? MacBook Unibody är väl ett sådant fall?

 

Prisskillnaden blir stor när man tar en billig plåtlåde-PC och försöker hitta en likadan Mac. Apple har nämligen ingen sådan. Det är naturligtvis synd, en billig modulär-Mac med utbytbart grafikkort vore väldigt trevligt för vissa av oss, men Apple bedömer inte den marknaden som viktig. Apple undviker lägsta-pris-nischerna, men de är bra i premiumsegmentet.

 

Skulle kvaliteten inte spela någon roll? Det påstår någon tidigare i tråden, att datorerna håller lika länge så det bara är en prisskillnad. Och det är nonsens. Jag har Macar som rullar på som aldrig förr efter 10 år, medan lika gamla PC är på skroten för länge sedan. PC-burkarna har helt enkelt lagt av, funkar inte längre, de riktigt billiga strular redan innan de blir gamla. Då känns det lite högre priset för Macarna inte så himla korkat. Den bästa PCn jag haft, och har fortfarande, är en liten snygg barebone. Den var mycket dyrare än de billiga plåtlådorna, dessutom var det extrajobb med den (dock mindre än med de billigaste) eftersom drivrutinerna inte fungerade, men den är trevligare och snyggare och har hållit bättre.

 

Men det värsta av allt är att MS Windows lyckas kombinera ett tveksamt säkerhetstänkande, ett råddigt system och en stor popularitet bland kriminella, så man är aldrig trygg på en Windowsdator. Ingenting viktigt får hamna på en sådan. Man måste ha extra antivirusprogram som gör starterna långsamma och kräver en massa extra uppmärksamhet, och i slutändan kommer det igenom i alla fall.

 

Jag nöjer mig med detta, Windowsanvändarna får göra sina bedömningar. Är säkerhetsproblemen med mera värt det för dem så är det deras beslut. Men då är det jobbigt att Windowsanvändare ibland blir arga på mig för att jag tycker så här, bara för att jag inte gör som dem, för att jag inte bara kör Windows som de gör. Lyckligtvis händer det inte så ofta, och så länge man har en icke-aggressiv hållning själv brukar det gå att få ämnet att falla och man styr in på något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MorphingDragon vbmenu_register("postmenu_8599425", true); KALLAD FANBOY I VÄLKÄNT FORUM

297436.gif Join Date: Mar 2009

 

Snow Leopard is going to blow you away tonight!!! blackapple.gif

 

Every Microsoft Keyboard I've used has broke within a matter of weeks.

 

___________________________________________________________

 

Hur dålig kan en Microsoftprodukt egentligen bli,

 

undrar salakalle :crossfingers: Ha det så gott .

Make computers not war

Make computers not babys.

Make babys not computers

Ähh... de va nog nåt me bebisar o krig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lol, hur orkar ni vara uppe i 7 sidor ?

Ge upp det är ju som värsta huligan bråket. AIK är bäst nej Hammarby...! Du kommer aldrig lyckas övertyga någon om att de har fel inse detta :)

 

Och att förespråka Windows på ett Macforum är ju som att Åka till Stockholm och ropa Aik är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

windows är för spelnördar!

 

och osx är för oss som är för mogna för att spela? (skulle inte tro det va)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...