Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone 3GS hos Halebop


Hampos

Rekommendera Poster

Hej

 

kom ihåg att Halebop inte klarar av Internetdelning, dvs tethering. Tycker att de säljer ett icke fullvärdigt abonnemang utan att vara tydliga med detta - står på en FAQ sida

 

Finns hack som klarar det men fungerar alltså inte utan egna ingrepp

Det är väl snarare så att Apple inte fixat sin mjukvara mot Halebop ännu? Det jobbas på dock på det.

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=98694

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,6k
  • Created
  • Senaste svar

Någon som har fått sin iPhone än? Hur spårar man sitt paket från Halebop btw, kommer man få ett till mail efter det som man fick direkt när man hade beställt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har fått sin iPhone än? Hur spårar man sitt paket från Halebop btw, kommer man få ett till mail efter det som man fick direkt när man hade beställt?

De släppte dom ju på hemsidan fredag runt 10.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De släppte dom ju på hemsidan fredag runt 10.......

 

Ja, jag vet. Det jag undrar är om någon har fått sin telefon på posten ännu och hur man gör för att spåra sitt paket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde den 5 minuter i tio på Halebops hemsida. Mailade och frågade dem, skrev mitt ordernummer, och svaret jag fick var att det är cirka 4 veckors leveranstid på den svarta iPhonen.

 

Så det ser inte så ljust ut... :sleeping:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde också strax innan 10 på halebops hemsida. Mailade också och frågade och fick som svar att leveransen av min Iphone 3GS 16GB svart skulle ta 4 veckor. Blev lite fundersam då de skickar SIM-kort samtidigt med telefonen och de hade tänkt att portera mitt nummer redan den 6/8. Så mailade igen och fick som svar att min portering redan var framflyttad till den 1/9 samatidigt som leverans av telefon och SIM-kort skulle ske. Så det ser inte så ljust ut, man kan glömma leverans innan september =(

 

Frågan är om Halebop ens hade några telefoner på lager i fredags????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma svar här, jag beställde vid tolvtiden i fredags en 32GB vit, det var två veckors leverans då. Mailade idag och svaret var 4 veckor. Undrar hur många dom får in och om det räcker till alla då. Hur som helst så avbeställde jag den, får fundera lite till, kanske hittar den någon annanstans istället.

 

Synd om er som beställde vid tio dock.

 

Jag antar att en del har fått sin för några borde dom ju ha haft.

 

 

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halebop kan nog förvänta sig ett antal hatbrev framöver då dom först utlovar 2 veckors leverans och sedan ändrar till 4 veckor... Vi får hoppas på att dom överdriver leveranstiden något för att vara säkra på att alla ska få sin iPhone under utsatt tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrbrightside

Jag är också sur. Verkar inte vara någon som fått leverans än. Jag tror inte de ens hade någon på lager i fredags eftersom de inte kunnat besvara frågan om den första leveransen av telefoner skickats eller på frågan om de fick hem stort antal telefoner. Mailen bemöts alltid med 4 veckors väntetid till svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt kasst av Halebop tycker jag, vi som har beställt och fått våra leveranser försenade borde få konpensation på något sätt för det av väl knappast sjysst att dubbla leveranstiden ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag & min sambo har med beställt 2 telefoner via Halebop, när vi beställde stod det 2 veckors leveranstid på den vita 16gb, därav tog även min sambo en vit för & slippa vänta i en hel månad på den svarta. Nu när jag kollade på Halebops sida hade även den vita fått sin leveranstid ändrad till 4veckor. Skickade iväg ett mejl till Halebop ang detta & får se om dom svarar snart. Kommer säkert & få till svars att telefonerna inte kommer förnst om 4 veckor :detvarintejag:

Dåligt isf att dom inte kunnat meddela sina kunder att leveranstiden blivit fördubblad :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde även en när det stod att det var 2veckors väntetid.

 

Men efter att jag har läst att vissa ha 4veckor så skickade jag ett mail till dem och vi ett svar där det stod attd et var 4veckor!En Ett En1 :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som hänt är att det var två veckors leveranstid - bland annat därför att Halebop gör kreditkoll på abonnemang - och ja Halebop hade ett antal telefoner, varav flest av den vita. Av den svarta fick de knappt några alls.

 

Nu var trycket på Halebop enormt stort, vilket innebar att telefonerna tog slut typ bums - redan vid 10 var de flesta svarta telefonerna slut därför att flera hundra "hängde på låset" och lyckades beställa före kl 10 därför att Halebop körde upp abonnemang/iphone före klockan 10, alltså innan den var länkad och syntes på framsiden av sajten.

 

De som hade anmält intresse till Halebop innan försäljning fick en länk till försäljningssidan dagen innan försäljningen började, alltså redan 30 juli skickade Halebop ut ett mail till anmälda kunder om var telefonen skulle börja säljas och när.

Flera kunder "hängde på låset" långt före klockan 10 och uppdaterade löpande browsern så att när länken fungerade med 3GS så såg de den med en gång och raskt kunde beställa, före många andra.

 

Kundtjänsten var underbemannad i förhållande till den enorma mängden kunden som alla ville köpa en telefon precis samtidigt. Webbtjänsten var överbelastad och flera köp gick inte igenom därför att webbtjänsten inte klarade av den enorma mängden påloggade kunder samtidigt, och detta innebar att lagerstatus och information om leveranstider släpade efter. Redan omkring kl 11 var första sändningen av telefoner, inklusive den vita, slut och kunderna kom med på nästa leverans, alltså den som sker närmare 4 veckor istället för 2.

 

Halebop kommer inte att betala ut en kompensation till de kunder som inte lyckades komma före i kön, trots allt så var leveranstiden beräknad och det står "ca" vilket betyder "cirka". Cirka innebär att något inte är fast utan kan ändras bakåt eller framåt. En cirka-uppgift är ingen garanterad uppgift utan just en cirka. Halebop har alltså inte utlovat att leverera inom ett visst antal veckor, det är vad "cirka" innebär - en prognos, ett sätt att säga att man *troligen*, men inte alls på något sätt säkert och definitivt, kommer att leverera inom x, men att detta mycket väl kan komma att ändras.

Och just för att Halebop har använt sig av den formuleringen så kan man som kund inte utkräva kompensation för lång leveranstid, för den kund som gör det har missförstått Halebops formulering och det är inte Halebops ansvar om kunderna inte förstår vad ordet "cirka" betyder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla kan skicka ett Mail och säga att man vill häva sitt köp för att man tyckte att det tog för lång tid.

Om alla gör det så blir väl Halebop lite oroliga och fixar någon sorts kompensation =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite svårt att hinna ändra hemsidan i tid då det var 100-tals som beställde vid kl tio och tom tidigare.

Tycker man ska skylla på Apple också eftersom det är de som skickar ut ett lågt antal telefoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

abrahamsson_94

Förlåt att jag frågar, jag vet att många kommer tycka att jag är helt dum i huvet men vad är "tethering"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag frågar, jag vet att många kommer tycka att jag är helt dum i huvet men vad är "tethering"?

När du använder din telefon som modem till datorn :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta svar fick jag idag när jag frågade var min Iphone blir av och även frågade om Halebop hade haft några telefoner på lager överhuvudtaget:

 

"Tyvärr så hade inte Halebop några Iphone 3GS på lager då den släpptes pga att Apple blivit försenade med deras leveranser till oss. Vi beklagar detta, men det berodde på försenad leverans ifrån Apple.

Det framgår att det är leverans tid på telefonen. Om du klickar på en Iphone 3GS i våran butik så står följande information:

 

"Leveranstid: Just nu är det upp till 4 veckors leveranstid p.g.a stor efterfrågan på iPhone 3GS hos oss."

 

Välkommen åter!

 

Hälsningar

Susanne

Halebop kundtjänst"

 

Jag genomförde mitt köp ca 10.10 i fredags, jag kan inte minnas att det stod något om 4 veckors leveranstid just då. Men det är bara till att vänta...suck... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som hänt är att det var två veckors leveranstid - bland annat därför att Halebop gör kreditkoll på abonnemang - och ja Halebop hade ett antal telefoner, varav flest av den vita. Av den svarta fick de knappt några alls.

 

Nu var trycket på Halebop enormt stort, vilket innebar att telefonerna tog slut typ bums - redan vid 10 var de flesta svarta telefonerna slut därför att flera hundra "hängde på låset" och lyckades beställa före kl 10 därför att Halebop körde upp abonnemang/iphone före klockan 10, alltså innan den var länkad och syntes på framsiden av sajten.

 

De som hade anmält intresse till Halebop innan försäljning fick en länk till försäljningssidan dagen innan försäljningen började, alltså redan 30 juli skickade Halebop ut ett mail till anmälda kunder om var telefonen skulle börja säljas och när.

Flera kunder "hängde på låset" långt före klockan 10 och uppdaterade löpande browsern så att när länken fungerade med 3GS så såg de den med en gång och raskt kunde beställa, före många andra.

 

Kundtjänsten var underbemannad i förhållande till den enorma mängden kunden som alla ville köpa en telefon precis samtidigt. Webbtjänsten var överbelastad och flera köp gick inte igenom därför att webbtjänsten inte klarade av den enorma mängden påloggade kunder samtidigt, och detta innebar att lagerstatus och information om leveranstider släpade efter. Redan omkring kl 11 var första sändningen av telefoner, inklusive den vita, slut och kunderna kom med på nästa leverans, alltså den som sker närmare 4 veckor istället för 2.

 

Halebop kommer inte att betala ut en kompensation till de kunder som inte lyckades komma före i kön, trots allt så var leveranstiden beräknad och det står "ca" vilket betyder "cirka". Cirka innebär att något inte är fast utan kan ändras bakåt eller framåt. En cirka-uppgift är ingen garanterad uppgift utan just en cirka. Halebop har alltså inte utlovat att leverera inom ett visst antal veckor, det är vad "cirka" innebär - en prognos, ett sätt att säga att man *troligen*, men inte alls på något sätt säkert och definitivt, kommer att leverera inom x, men att detta mycket väl kan komma att ändras.

Och just för att Halebop har använt sig av den formuleringen så kan man som kund inte utkräva kompensation för lång leveranstid, för den kund som gör det har missförstått Halebops formulering och det är inte Halebops ansvar om kunderna inte förstår vad ordet "cirka" betyder.

 

Tack för att du reder ut det här åt oss!

 

Eftersom du vet så mycket om detta så gissar jag på att du jobbar/har någon sorts kontakt med Halebop så tänkte jag fråga om du vet ungefär när Halebop får in nästa leverans iPhones från Apple och hur många enheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå "cirka":

 

Nu är inte jag någon expert på det juridiska men när det gäller betydelsen av cirka i det svenska språket så vill jag inte hålla med om att det betyder en prognos eller "troligen". Det betyder, såsom nationalencyklopedin skriver, i storleksordningen. Dvs runt omkring det som sägs. Med andra ord så skulle jag vilja hävda att det är felaktiga uppgifter att säga 2 veckor när det handlar om 4 veckor. Det är dubbelt så länge och inte i storlekordningen.

 

Alltså är det fel av Halebop, men det lär inte få några konsekvenser. För det första kan man tänka sig att det inte är rimligt att begära av Halebop att de uppdaterar uppgifterna på sekunden. (Dessutom kan de ha blivit vilseledda av Apple.)

 

För det andra, och det här tror jag är viktigare, så finns det inte direkt något utrymme för kompensation i det svenska rättssystemet för den här typen av grejer, såsom jag förstått det. Om Halebop erbjuder alla som fått fel uppgifter att häva köpet så lär de ha gjort mer än nödvändigt (det är väl iofs nödvändigt men inte av denna orsak utan av distansköpslagen att tillåta hävning). Kan inte tänka mig att man i svensk domstol skulle kunna få skadestånd för en sån här grej.

 

Möjligtvis möjligtvis skulle de kunna bli ålagda mot vite av Konsumentverket att inte IGEN gå ut med fel information (om de nu över huvud taget gått ut med fel information vilket jag inte tror).

 

/lage

som för övrigt väntar och hoppas och hoppas och väntar på att Halebop ska leverera en iPhone 3GS till honom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2009-08-04 18:40:38Hej Hampus Leveranstiden är upp till 14 dagar på dessa mobiler. HälsningarSandraHalebop kundtjänst

 

2009-08-04 09:16:00Hej Hampus Leveranstiden pๅ iPhone berไknas bli ca fyra veckor. Det ไr en vไldigt stor efterfrๅgan pๅ nya iPhone 3GS, dไrf๖r kan vi tyvไrr inte leverera snabbare ไn sๅ.

 

 

vad ska man tro på??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrbrightside

Precis, Det var det jag jag också trodde, Att inte Halebop hade några Iphones att sälja på releasedagen. Men är det så korkat att de också fick en suprise på releasedagen? Trodde de verkligen att de skulle få en stor buffert med Iphones? Jag tror med all säkerhet att de innan den 31:e fick besked om hur många telefoner de skulle få och när. Ändå så ville de inte vara sist ut av operatörerna utan började sälja något som de inte hade? Kan det vara så ? Att Halebop även är ett underbolag till Telia kanske det var så att Telia var en mellanhand för deras telefoner ?

 

Personerna på kundtjänst försöker göra ett bra jobb trots allt, har själv jobbat på sådan och vet att man ofta inte får rätt information i tid av ledning osv. Det är därför vi får olika info för att de inte riktigt vet eller har fått fel info av sina chefer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

abrahamsson_94
När du använder din telefon som modem till datorn :)

 

Aa! Tack ;) Men vaddå funkar inte det med Halebop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...