Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sanningen bakom Iphone 3G täckningsproblem


Jespur

Rekommendera Poster

Är det ngn ide att köpa iPhone i dagsläget när 3G inte funkar optimalt?

 

Är så grymt sugen men blir avvaktande när de finns så många som har samma problem.

 

Jag skulle säga köp om du är sugen :). Jag var själv avvaktande ett tag men beslöt mig sedan att köpa en, och har inte ångrat mig en sekund.

 

Jag har 3G-täckning hemma (men kör bara Wifi), 3G-täckning på jobbet och oftast på stan. Sen är det inte perfekt, det saknas täckning på ställen där det borde finnas, inomhus på vissa ställen osv.

 

I värsta fall borde det innebära att du får gå in och byta till en ny telefon, kanske i bästa fall det kan fixas med mjukvara.

 

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 797
  • Created
  • Senaste svar

och jag tycker ju man klarar sig finfint utan 3G. Hade det till och med avstängt tills förra veckan (och jag köpte telefonen den 11e juli) då jag kände att jag borde testa om jag också hade problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft min iphone 3 g inne för kontroll!

Fick tillbaka den igår (Ingen åtgärd från annovo enligt dokumentet jag läste. Telia bjöd på kontrollavgiften.)

Däremot fick jag ett nytt simkort från telia att testa mot.

 

Uppdaterade den i dag på morgonen till 2.02 och nu först verkar jag ha något bättre signal mot tidigare ingen alls. Det är en bra bit kvar om jag jämför med samma kort och en ericssonlur.

 

Om det sedan var simkortet eller uppdateringen eller om annovo ändå gjort något inofficiellt eller ej vet jag inte.

 

Jag fick besked av telia att jag skulle återkomma efter den större uppdatering som apple just nu håller på med om den inte blir bättre. Det skulle heller inte vara det minssta problem att häva köpet om problemet kvarstår längre fram.

 

Spekulativt tror jag apple in the sunny california kommer att lösa problemet med mjukvaruuppdateringen eller en senare utbytesprogram. Kan inte tänka mig att de skulle lämna ett par % i sticket med den negativa publicitet det innebär för ett företag med sådan perfektion utåt.

 

Luren jag har är annars helt suverän.

Säga vad min vill om Telia och deras "tröghet". De vill i alla fall lösa problemet på ett eller annat sätt och ger inte upp när man väl klagar.

 

Hälsningar

Nico

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker själv att det är ett j*vla gnölande på Telia ganska oförtjänt enligt min åsikt.. verkar precis som att det SKA gnällas på dem bara därför att? Själv har jag inga dåliga erfarenheter alls av dem de senaste 10 åren.. Fråga mig däremot inte om Vodafone/Telenor om ni inte vill ha en avhandling :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckar att 3g har blivit snabbare med nya uppdateringen 2.0.2, från 250-350kbps till 800-900kbps!! Uppmätt i Fellingsbro, inomhus. Att ange staplar tycker jag nu är irrelevant, men det är 4-5 staplar! Helt otroligt!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sgt_slaughter

Jag ska avvakta ngn månad till och se om den nya uppgraderingen funkar, men tycker att personer som har iphone ska göra nya värde mätningar (som vacava gjorde) för att se om de blivit bättre. Först då kan man bestämma sig för ett slutgiltigt beslut :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittade Du det programmet?

denna sida. Kom ihåg att jag bara har erfarenhet av just min Nokia 5500. Deras program kanske suger på andra modeller/märken.

 

Jag tycker själv att det är ett j*vla gnölande på Telia ganska oförtjänt enligt min åsikt.. verkar precis som att det SKA gnällas på dem bara därför att? Själv har jag inga dåliga erfarenheter alls av dem de senaste 10 åren.. Fråga mig däremot inte om Vodafone/Telenor om ni inte vill ha en avhandling :P

Jag tycker också Telia får oförtjänt mycket skit. Jag har Telia på fasta linan och bredbandet och jag tycker att dom är bra. Allt skit kring iPhone kan man väl knappast lasta Telia för. Det är ju Apple som ska ha skäll för att ha släppt en dålig produkt.

 

Lustigt att läsa folks kommentarer likt "Visst 3G funkar inte, men vad gör det, jag använder hellre Edge/Wifi. iPhone är jättebra!". Som om det skulle vara någon tröst för oss som har "måndagsexemplar".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

denna sida. Kom ihåg att jag bara har erfarenhet av just min Nokia 5500. Deras program kanske suger på andra modeller/märken.
Samma plugins fungerar perfekt till min SE k850i.

 

 

Jag tycker också Telia får oförtjänt mycket skit. Jag har Telia på fasta linan och bredbandet och jag tycker att dom är bra. Allt skit kring iPhone kan man väl knappast lasta Telia för. Det är ju Apple som ska ha skäll för att ha släppt en dålig produkt.
Helt sant, men det är ju Telia som är "närmaste part" då all service går via dom och inte direkt till apple. Då blir det lätt att de flesta gnäller på den som är närmast, inte den som igentligen borde ha skit. dvs APPLE.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk vad lätt det hade varit att testa den lite till innan den släpptes...

 

Jag börjar vara ganska övertygad om att apple inte ens testat denna ipod utanför usa, innan den släpptes.

 

Alltså är det hårdvaran, som jag sagt hela tiden. Dessutom kan man ju undra varför de inte gör om och gör rätt, istället för att lappa o laga.

 

Ps. Men denna uppdatering av mjukvaran kan de ju passa på att ta bort bakdörren med ;)

 

 

Telefonenen är väldigt väl testad, sensitivity är en av dom viktgste 4 parametrarna

felet är alltså av en sådan karaktär att det inte skulle kunna synas i sluttesten i

produktionslinen. Totalt testa ca. 100-tal parametrar om man ikluderar alla de

elektroniskt styrda intrimmningar och annat som utförs under testen.

 

Dessutom har telefonen typprovats i flera exemplar på minst 2 laboratorier innan

produktionen startade, om felet funnits där hade telefonerna garanterat inte

passerat typprovet där även frifältsmätningar. Typprov av en mobiltelefo är

mycket omfattande. Att tro att ett så fundamentalt problem so detta skulle

ha passerat är helt omöjligt. (eller för att vara korrekt < 0.001%)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

denna sida. Kom ihåg att jag bara har erfarenhet av just min Nokia 5500. Deras program kanske suger på andra modeller/märken.

 

 

Jag tycker också Telia får oförtjänt mycket skit. Jag har Telia på fasta linan och bredbandet och jag tycker att dom är bra. Allt skit kring iPhone kan man väl knappast lasta Telia för. Det är ju Apple som ska ha skäll för att ha släppt en dålig produkt.

 

Lustigt att läsa folks kommentarer likt "Visst 3G funkar inte, men vad gör det, jag använder hellre Edge/Wifi. iPhone är jättebra!". Som om det skulle vara någon tröst för oss som har "måndagsexemplar".

 

 

Telia är ur täckningssynpunkt om Du inkluderar hela Sverige inte bara tätorter den helt

klart bästa operatören. Dom har mycket bra planering av sina nät och bra stabilitet.

25 års arbete och erfarenhet av nät- och cellplanering ger goda kunskaper.

 

Det är absolut inte Telias fel att Iphone3G inte fungerar bra, är dessutom felet av den

karaktär som påstås i Ny Teknik så har Apple helt enkelt haft enorm otur. Enda anmärkningen

kan väl vara att man under produktionsperioden ej tagit tillräckligt med utökade stickprovsmätningar.

Och bara sådana i frifältsmiljö dvs. med antenn påmonterad i ett ekofritt (ur RF synpunkt) rum

skulle ha kunnat påvisa felet, tror för övrigt att det finns två fel.

 

Många har lätt att tro att en verkan beror på en orsak, så långt håller jag med det mesta

i vår värld är deterministiskt om än komplext (utom kvantmekanik). Men ofta (inom forskning),

oavsett område, märker man att det är väldigt vanligt att det finns 2 eller flera orsaker bakom en

verkan. Eftersom mobilen även verkar ha problem i stadsmiljö (där man ofta har hög

elektromagnetisk fältstyrka) så gissar jag på att det finns två problem. Problemet med

handover ligger i ett högre lager "trafikhanteringen" och kan möjligen åtgärdas genom att

man laddar in ny programvara. Det andra problemet avssende utebliven eller tappad

nätkontak på ställen med bara en dominant basstation (oftast på landsbygden) kan inte

bero på något fel i trafikhantering.

 

Nästan helt säker på att Apple sen ca. 1v tillbaka fixat problemet eftersom man dragit

upp till 800.000 takt. Detta skulle ingen förnuftig tillverkare göra om man inte hade löst

problemet. Detta eftersom det skulle bli alldeles för dyrt att åtgärda,dessutom skulle det

skada varumärkets "Goodwill". Apple har en av världen värdefullaste varumärken, detta är

man rädd om.

 

Förutom problemet så är Iphone3G en mycket lättanvänd och bra telefon, speciellt

användargränsnittet är innovativt.

 

Simon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom problemet så är Iphone3G en mycket lättanvänd och bra telefon, speciellt

användargränsnittet är innovativt.

 

Simon

iphone är en ipod, det har jobs själv sagt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iphone är en ipod, det har jobs själv sagt.

 

 

Ok, hade visst fel då.....

Vet nån förresten vem Steve Jobs brukar Golfa och äta Lunch med ?

-Det vet jag. Det är faktiskt en person som bor i Sverige och är rätt känd.

(iofs. Golfar han väl och äter lunch med många andra också)

 

Någon som har erfarenhet om nya mjukvaran verkar förbättra handover

dvs. att man inte tappar täckningen utomhus inne i stan när man åker

bil eller cyklar, springer, går osv. Skulle var intressant att veta ?

 

Simon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har svårt att förstå argumentet, telia hävdade bestämt "vi kan inte garantera täckning inomhus", men dom som har 3g telefoner men inte lika avancerade som iphonen, måste dom gå ut för att prata ? sen är inomhus rätt diffust...visst om man bor i en grotta 20 meter under marken, eller när man är nere i serverrummet...men jag har svårt att förstå varför inte en 3g signal skulle funka inomhus under normala omständigheter...alla med donglar måste dom sitta i trädgården ? blir jobbigt på vintern...

 

 

Hej , jo visst verkar det konstigt det håller jag med om. Men när det handlar om täckning inomhus så handlar det egentligen om radiovågornas förmåga att tränga igenom vissa material. Tex. om alla bodde

i ett hus av frigolit så skulle det inte vara något problem att garantera täckning. För radivågor är

jättebra på att tränga igenom frigolit. Men om någon nu mot förmodan (bara som exempel) skulle

bo i ett hus av plåt utan fönster då är det omöjligt. I ett sådant fall spelar det ingen roll hur nära

masten du bor, du får ändå ingen täckning.

 

För dom flesta vanliga hus funkar det ju oftast rätt bra.......i allafall i eller nära städerna. Full

signalstyrka och hastighet kan man inte förvänta sig att få, men hyfsad.

 

I verkligheten är ju bägge exemplen dumma, sådana hus bor ju ingen i, men tex i mitt fall så jobbar

jag i ett hus av trä och radiovågor är hyfsat bra på att tränga genom trä. Trots det upptäckte vi

som jobbade där att nallarna inte funkade inomhus, då var vi ändå inte så långt bort från en mast.

-Mysko ? Men det visade sig att arkitekten satt upp ett slags solskydd efter alla väggarna för att

det var mycket fönster. Solskyddet bestod av vinklade träplankor ungefär som en persienn men

probblemet var att i längs änden på varje planka så löpte en stålprofil för att bära upp det hela.

 

Trots att man lätt kunde se ut, för det var ca 10cm avständ mellan plankorna så hade vi ändå

ingen täckning. Anledning var den att även om det mesta är tomrum och inte stålprofil så kan

radiovågorna ändå inte tränga igenom. Det beror på att det blir något som kallas en

"Faradays bur" Problemet för Telia blr alltså att veta exakt hur varje hus är byggt, tex om Du

bor i en villa: Har den plåttak eller tegeltak, är den av armerad betong med armeringsjärn som

sitter tätt. Eller är den av Tegel (utan armeringsjärn) vilket är lite bättre. En annan jätteviktig

faktor är var sitter fönstren i förhållande till masten, hur stora är dom........etc.

 

I praktiken blir det ju då omöjligt att "garantera" för dom kan ju rimligen inte veta hur alla

hus är byggda.

 

Ett tips: kolla nära fönstren, om du vet var basen står ta det fönster som vätter mest mot

masten. Fönster är faktisk rätt dåliga på att stoppa radiovågor, (i allafall om dom inte har någon

metalliserad solfilm). Prova även att vinkla modemet eller telefonen och flytta runt den lite,

Då har Du störst chans att hitta en punkt med bra täckning. Ok det är ju lite jobbigt om man

har mobil. Men när man köre med 3G Dongle så kan man Du ju i värsta fall tejpa upp den på den

punkt Du hittat bästa signalstyrkan. Inte klockrent men det funkar, räcker inte sladden så köp

en USB förlängnings sladd den påverkar inte signalstyrkan eller hastigheten oavsett hur lång

den är. :laserbok:

 

Simon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom problemet så är Iphone3G en mycket lättanvänd och bra telefon, speciellt

användargränsnittet är innovativt.

 

Simon

 

Che 2.0!

 

Alla din argument har ju redan körts ett par varv - det här blir bara uppreningar som går ut på samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raderat inlägg 570 efter en anmälan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Che2.

 

 

Che 2.0!

 

Alla din argument har ju redan körts ett par varv - det här blir bara uppreningar som går ut på samma sak.

 

 

Hehe, reagerade också på det ;) Tror det är någon som har kommit tillbaka minsann.. :)

 

// Mathias

Jag reagerade också på det, och undrade just hur lång tid det skulle ta för er andra att reagera också. Kolla mitt inlägg här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag reagerade också på det, och undrade just hur lång tid det skulle ta för er andra att reagera också. Kolla mitt inlägg här.

 

 

No more spam !

Hej Ni har helt rätt det är jag som babblat på lite för mycket

jag har redan skickat medelande och bett om ursäkt för detta

till två andra som påpekat samma sak.

 

Inser att det är en trogen kärntrupp som håller forumet igång

och förstår därför att det känns tjatigt.

 

Har tagit åt mig av detta och kommer att sluta "smutsa ner"

trådar med spam. Återkommer bara om jag har något helt nytt

att komma med. Eller om jag har frågor om grejor (tex. tillbehör

och var man kan köpa dessa)

 

Tycker för övrigt att det finns massor av intressant att läsa

på forumet och att ni i kärntruppen gör ett jättebra jobb. :ThumbsUp:

 

-Är fotfarande lite ovan.....men jag lär mig.

 

MVH

Simon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bättre täckning med 2.0.2-mjukvaran. Har aldrig haft något problem med det innan heller egentligen, men den har inte visat så många 'pluppar'. Har dock alltid gått att ringa/surfa. Nu visar den 3-5 'pluppar' istället för 1-2...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har det för betydelse att Che är Simon eller att Simon är Che?

 

Jag har läst alla CHE/Simons inlägg i det tekniska och är helt nöjd med hans pedagogiska förklaringar trots en del upprepningar. Tack Che eller Simon. Du har gett mig en hel del bra förklaringar som mer pekar på det vetenskapliga än spekulation.. Hade nivån i övrig hållit din nivå på inlägg skulle man varit glad. Ta det inte som kritik en del av er.

 

Det jag inte fattar är Apple's tystnad i saken. knäpp tyst trots att man har ett varumärke som man är väldigt mån om.

Att apple redan löst problemet verkar troligt om man ser volymökningen, men att lösa samma problem med en mjukvaruuppdatering i så fall verkar inte logiskt. Om problemet redan skulle vara löst med mjukvara varför finns inte samma mjukvara ute till oss som upplever problemet redan i så fall?

 

VARFÖR kommer inga signaler från Apple ! Jag börjar tröttna på den nonchalansen som Apple visar sina kunder och då gäller det inte bara iphone 3G.

 

Oavvsett om äpple är äpple eller päron skall de komma ihåg en sak och det gäller alla företag!

"Customer is King" och det kommer slå tillbaka förr eller senare på ett negativt sätt.

 

För egen del avslutar jag skriverierna här på idg och tackar för mig.

 

Hälsningar

Nico

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har det för betydelse att Che är Simon eller att Simon är Che?

 

Jag har läst alla CHE/Simons inlägg i det tekniska och är helt nöjd med hans pedagogiska förklaringar trots en del upprepningar. Tack Che eller Simon. Du har gett mig en hel del bra förklaringar som mer pekar på det vetenskapliga än spekulation.. Hade nivån i övrig hållit din nivå på inlägg skulle man varit glad. Ta det inte som kritik en del av er.

 

Det jag inte fattar är Apple's tystnad i saken. knäpp tyst trots att man har ett varumärke som man är väldigt mån om.

Att apple redan löst problemet verkar troligt om man ser volymökningen, men att lösa samma problem med en mjukvaruuppdatering i så fall verkar inte logiskt. Om problemet redan skulle vara löst med mjukvara varför finns inte samma mjukvara ute till oss som upplever problemet redan i så fall?

 

VARFÖR kommer inga signaler från Apple ! Jag börjar tröttna på den nonchalansen som Apple visar sina kunder och då gäller det inte bara iphone 3G.

 

Oavvsett om äpple är äpple eller päron skall de komma ihåg en sak och det gäller alla företag!

"Customer is King" och det kommer slå tillbaka förr eller senare på ett negativt sätt.

 

För egen del avslutar jag skriverierna här på idg och tackar för mig.

 

Hälsningar

Nico

 

Apple är inte knäpptysta. De har bekräftat problemen och sagt att 2.02 ska åtgärda en del fel. Vidare kommer ytterligare en buggfix i september (2.10?). Vidare har Apple sagt att problemen drabbat 2-3% av antalet sålda iPhone. Såvitt har Apple kommenterat saken - sen omsider och kortfattat men knäpptysta är de inte. Inte helt.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Täckning varierar nästan per centimeter man rör sig, vet inte om det beror på telefon eller felia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

neutral i detta Northwiz ?

 

man kan tolka vissa uttalanden som det, visst...men för nya kunder som jag själv faller det mye märkligt

att man agerar som man gör...finns ju fortfarande ingen officiellt vad jag vet..

 

sen antalet, borde väl gälla de flesta, är jag nära en basstation alternativt i linje/"zonen"

så har jag utmärkt mottagning och kan säga "jag har inga problem"

 

...men förflyttar jag mig lite vid sidan dock innanför telias 3g kartor...så faller täckningen bort eller är onaturligt svag eller pendlar som en jojjo (som i min lägenhet), jämfört med andra 3g telefoner som har stabil mottagning

 

detta är ju i linje med nomura analytikerns uttalande

 

"- Some people will not experience these problems as it is only in areas where the radio signal weakens that the immaturity of the stack really shows."

 

nya Blackberry verkar ju ha samma problem...man kan ju bara undra varför :propellerbaver:

 

förhoppningsvis så kan apple fixa detta så att det iallafall blir bättre...men kanske hela felet

är att den heter Iphone 3g, kanske borde fått namnet Iphone II med möjlighet till 3g

 

...eller så kanske operatörerna helt enkel får rita om sina kartor för just iphonen :borstatanderna: (3g modellen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...