Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sanningen bakom Iphone 3G täckningsproblem


Jespur

Rekommendera Poster

jag har svårt att förstå argumentet, telia hävdade bestämt "vi kan inte garantera täckning inomhus", men dom som har 3g telefoner men inte lika avancerade som iphonen, måste dom gå ut för att prata ? sen är inomhus rätt diffust...visst om man bor i en grotta 20 meter under marken, eller när man är nere i serverrummet...men jag har svårt att förstå varför inte en 3g signal skulle funka inomhus under normala omständigheter...alla med donglar måste dom sitta i trädgården ? blir jobbigt på vintern...

Jag håller med. Självklart kan man inte begära fullständig täckning överallt hela tiden, men i tätorter tycker jag att man kan förvänta sig att täckningen är hyfsad inomhus. Personligen bor jag centralt på södermalm i Stockholm och har utmärkt täckning via GSM från Tele2, Telia o Telenor samt fullgod täckning från Tre. Med iPhone pendlar det fram och tillbaka mellan Edge och 3G om jag håller mig nära ett fönster. Inne i lägenheten är det GSM som funkar. Det är svagt. Har inte tidigare erfarenhet av Telia, så jag har svårt att säga om det beror på att Tele2/Telias 3G-nät suger, eller om det beror på att iPhone inte håller måttet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 797
  • Created
  • Senaste svar

Talade med Telias kundtjänst igår då jag upplevt problem med den iPhone 3G jag införskaffade i fredags 8/8 tillverkad v.29

 

Har haft otaliga problem med att jag "tappat" 3G-nätet, bor i centrala GBG där jag ej haft problem med andra telefonmodeller från SE samt Nokia och även dem hos Telia med 3G. Men med min iPhone 3G så har jag "tappat" 3G-nätet otaliga ggr, även mitt inne i centrala gbg såsom avenyn, drottningatan osv.

Har även tappat nätet inomhus, och jag bor trots allt centralt på 4 vån, alltså ingen "bunker".

 

Iaf killen på Telias kundtjänst hänvisade då till den mjukvaruuppdatering som Apple jobbar på för att släppa i början av sep.

Jag frågade då vad som sker om denna uppdatering inte har ngn verkan på problemet.

Han så då att det kommer två alternativ;

1. Säga upp abonnemanget och få pengarna tillbaka, givetvis samtidigt som man lämnar tillbaka telefonen.

2. Att de får tillstånd från Apple att byta ut de telefoner som "felar" mot nya uppdaterade modeller från Apple

 

Jag vet helt ärligt inte hur man skall ställa sig till detta men jag tycker att det låter SKIT...

Man förväntar sig trots allt att när man pungar ut stora pengar för en mobiltelefon att den ska möta upp de krav som ställs på 3G telefoner...detta är bara trist, både för Telias samt Apples del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Talade med Telias kundtjänst igår då jag upplevt problem med den iPhone 3G jag införskaffade i fredags 8/8 tillverkad v.29

 

Har haft otaliga problem med att jag "tappat" 3G-nätet, bor i centrala GBG där jag ej haft problem med andra telefonmodeller från SE samt Nokia och även dem hos Telia med 3G. Men med min iPhone 3G så har jag "tappat" 3G-nätet otaliga ggr, även mitt inne i centrala gbg såsom avenyn, drottningatan osv.

Har även tappat nätet inomhus, och jag bor trots allt centralt på 4 vån, alltså ingen "bunker".

 

Iaf killen på Telias kundtjänst hänvisade då till den mjukvaruuppdatering som Apple jobbar på för att släppa i början av sep.

Jag frågade då vad som sker om denna uppdatering inte har ngn verkan på problemet.

Han så då att det kommer två alternativ;

1. Säga upp abonnemanget och få pengarna tillbaka, givetvis samtidigt som man lämnar tillbaka telefonen.

2. Att de får tillstånd från Apple att byta ut de telefoner som "felar" mot nya uppdaterade modeller från Apple

 

Jag vet helt ärligt inte hur man skall ställa sig till detta men jag tycker att det låter SKIT...

Man förväntar sig trots allt att när man pungar ut stora pengar för en mobiltelefon att den ska möta upp de krav som ställs på 3G telefoner...detta är bara trist, både för Telias samt Apples del.

 

Tycker du det låter skit att de kommer en mjukvarufix som förhoppningsvis fixar det och om inte att du får pengarna tillbaka eller din telefon utbytt mot en fungerande? >.<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du det låter skit att de kommer en mjukvarufix som förhoppningsvis fixar det och om inte att du får pengarna tillbaka eller din telefon utbytt mot en fungerande? >.<

 

Det jag tycker är skit är att man trots allt förväntar sig en väl fungernade telefon från första början utan en massa uppdateringar o skit. De telefoner som jag haft från SE och Nokia har aldrig krävt en mjukvaruuppdatering pga taskig uppkoppling mot 3G-nätet.

 

Sen är det kanon att de kan erbjuda en sådan deal som killen på kundtjänst nämnde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tycker är skit är att man trots allt förväntar sig en väl fungernade telefon från första början utan en massa uppdateringar o skit. De telefoner som jag haft från SE och Nokia har aldrig krävt en mjukvaruuppdatering pga taskig uppkoppling mot 3G-nätet.

 

Sen är det kanon att de kan erbjuda en sådan deal som killen på kundtjänst nämnde

 

Anade att det var så. Du skrev dock att du tyckte det Telia sa till dig var skit, men ja.

 

och nej, det känns ju ganska osannolikt att alla telefoner skulle ha mjukvaruproblem med uppkoppling mot 3g-nätet.

Däremot kan de ha andra problem. Till exempel så uppdaterade jag mjukvaran på min Nokia N73 för några månader sen. Sen dess har bluetoothen inte fungerat med mac... Ett problem alla verkar fått med den mjukvaruversionen.

 

och att telefoner har haft problem med mottagningen har väl hänt förut?

Var väl inte så himla längesen det var någon SE-modell som hade jätteproblem, eller minns jag fel?

SE verkar ju dessutom fortfarande ha problem med att knapparna spricker på vissa modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som har dålig mottagning? Samt att den blir varm? Skriver på den nu :)

 

Min 3G-täckning är också dålig, trodde det skulle bli bättre med OS 2.0.1 men ICKE!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att om man har tillverkar mobiltelefoner så länge som sony ericsson/ericsson har gjort så borde man ju kunna tillverka en laddnings/headsetkontakt som fungerar längre än 3 månader utan att sedan börja glappa.

Usch, SE suger!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta var ungefär vad jag sa till dem i butiken, men de vägrade låta mig häva köpet.

 

Om det inte löser sig kontakta mig igen så ska jag ge dig mitt ärende nummer hos telia som du kan ge telia för att se hur det gick till väga med min iphone 3G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har fått en av min arbetsgivare, som tjänstetelefon. Men jag har vidarekopplat nummret till min SE k850i, väntar med iphone till den kan hantera mms och har videofunktion och även bakdörren är borttagen av apple. Innan dess kommer den inte tas upp.

 

 

Då kommer du ALDRIG få uppleva iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har svårt att förstå argumentet, telia hävdade bestämt "vi kan inte garantera täckning inomhus", men dom som har 3g telefoner men inte lika avancerade som iphonen, måste dom gå ut för att prata ? sen är inomhus rätt diffust...visst om man bor i en grotta 20 meter under marken, eller när man är nere i serverrummet...men jag har svårt att förstå varför inte en 3g signal skulle funka inomhus under normala omständigheter...alla med donglar måste dom sitta i trädgården ? blir jobbigt på vintern...

 

 

Att det är problem med 3G-täckning inomhus är ett känt problem p.g.a. de höga frekvensbanden som det sänds över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att om man har tillverkar mobiltelefoner så länge som sony ericsson/ericsson har gjort så borde man ju kunna tillverka en laddnings/headsetkontakt som fungerar längre än 3 månader utan att sedan börja glappa.

Usch, SE suger!

 

Eller hur. och min Nokia N73 använder liknande kontakt för usb-sladden (och headset med antar jag, använder inte det så) och det tog inte många månader innan det var glapp där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller hur. och min Nokia N73 använder liknande kontakt för usb-sladden (och headset med antar jag, använder inte det så) och det tog inte många månader innan det var glapp där.

 

 

Off topic anyone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan skriva under angående den dåliga täckningen. Min telefon switchar titt som tätt över till gprs trots att jag är ute i centrala Malmö. Hos föräldrarna som bor utanför Nyköping är det i princip konstant på gprs, andra 3g-telefoner har dock inga som hellst problem där.

Så det är inget snacka om att iphonen har issues. Hoppas verkligen de kan fixa det med mjukvaruuppdatering, annars blir det jobbigt för apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vara olika för olika iPhones - jag har den täckning jag förväntar mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vara olika för olika iPhones - jag har den täckning jag förväntar mig

 

jorå, men undrar då hur en mjukaruppdatering (som ryktet är) skulle kunna fixa...till min..alla kör väl samma os

 

hade jag bott ett stenkast härifrån, så hade jag aldrig reagerat (första dagarna iallafall), då det är fullt blås och väldigt stadigt signal där...förflyttar jag mig lite utanför stan, så har jag lite eller ingen signal :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VK skriver som första svenska dagstidning om iphone3g's katastofala 3g mottagning

http://www.vk.se/Article.jsp?article=209484

metro har ju tagit upp temat tidigare, dock inte så här :propellerbaver:

 

VK har gjort en snabb "rewrite" på andras artiklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VK skriver som första svenska dagstidning om iphone3g's katastofala 3g mottagning

http://www.vk.se/Article.jsp?article=209484

Tänk vad lätt det hade varit att testa den lite till innan den släpptes...

 

Jag börjar vara ganska övertygad om att apple inte ens testat denna ipod utanför usa, innan den släpptes.

 

Källor inom Apple har sagt att företaget jobbar på en mjukvarulösning som ska överbrygga hårdvarufelet.
Alltså är det hårdvaran, som jag sagt hela tiden. Dessutom kan man ju undra varför de inte gör om och gör rätt, istället för att lappa o laga.

 

Ps. Men denna uppdatering av mjukvaran kan de ju passa på att ta bort bakdörren med ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det ju vi konsumenter som är källan till problemen! Ända sedan Iphone först släpptes har det tjatats om en 3G version. Apple lär ju ha fått stressa ihjäl sig för att få ut den. Ingen tid för testning där inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det ju vi konsumenter som är källan till problemen! Ända sedan Iphone först släpptes har det tjatats om en 3G version. Apple lär ju ha fått stressa ihjäl sig för att få ut den. Ingen tid för testning där inte.

Den kändes långsökt... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det ju vi konsumenter som är källan till problemen! Ända sedan Iphone först släpptes har det tjatats om en 3G version. Apple lär ju ha fått stressa ihjäl sig för att få ut den. Ingen tid för testning där inte.

Kul sätt att vända på problemet... för det kan ju inte vara Apple som släppt en skitprodukt! ;):P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk vad lätt det hade varit att testa den lite till innan den släpptes...

 

Jag börjar vara ganska övertygad om att apple inte ens testat denna ipod utanför usa, innan den släpptes.

 

Alltså är det hårdvaran, som jag sagt hela tiden. Dessutom kan man ju undra varför de inte gör om och gör rätt, istället för att lappa o laga.

 

Ps. Men denna uppdatering av mjukvaran kan de ju passa på att ta bort bakdörren med ;)

 

Haha, klart de har testat den... och det är ju bara några procent som har detta problemet tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, klart de har testat den... och det är ju bara några procent som har detta problemet tror jag.

 

Några få % tror jag inte det är utan det är mycket mer! Det jag tror är att många iphone 3G kunder väntar och tror att en uppdatering kommer att lösa problemet med 3G, därav har de inte vidtagit några åtgärder.

Sedan tror jag inte att alla iphone 3G ägare inte är av behov av 3G därav inget problem för dom. Det betyder inte att problemet är löst eller att problemet är litet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...