Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sanningen bakom Iphone 3G täckningsproblem


Jespur

Rekommendera Poster

Vid några fall har jag inte haft någon ikon alls för nät, men staplarna har visat fullt - vad nu detta innebär.

 

Det innebär att du utan problem kan ringa men inte kan skicka någon som helst data i nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 797
  • Created
  • Senaste svar
är inte så säker på det...och att det skrikits är det väl ingen som missat...

 

snubben på cnet...som pratar om dessa problem (i videon), har aldrig fått så mycket mail i ett enskilt ärende som detta...vad det nu säger...jänkarna har blivit tillsagda av AT&T att stänga av 3g :chockadskeptisk:

 

Tänk efter lite nu - det är inte sannolikt att det är fel på alla de miljontals telefoner som Apple skeppat iväg.

Problemet finns, det ser ut att vara omfattande men fel på alla telefoner - tror jag inte på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drog nu mitt strå till stacken och ringde till Telia för att logga så nära inpå köp som möjligt att jag har problem med 3G-täckningen. Han skrev egentligen inte mer än att 3G-täckningen inte fungerade som den ska och inte stämmer överense med täckningskartan ö.h.t.

 

Sedan bollade vi lite om olika forum och hur det är i andra delar av världen och han trodde att mitt ärende i slutänden skulle hamna hos Apple och hoppades på en snabb lösning rörande detta. Sedan sa han helt sonika "Du var en mycket bra kund måste jag säga" och tackade för att jag var så trevlig. Då önskade jag honom en bra dag och tackade för mig.

 

Kan tillägga att jag såg när jag lade på att jag gått från ett dBm-värde på -93 3G innan jag ringde till -85 GPRS när jag pratade. När jag lade på och släppte luren blev det -87 med EDGE och efter några sekunder när telefonen legat gick den åter till -91 3G. Då känns det skönt att man får problemet loggat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Sawert

 

Ringde du till butiken där du köpt den eller till någon "generell" kundtjänst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde 90200 och uppgav mitt telefonnummer så fick han hela min profil. Där skrev han in i loggen det jag nämnde. Det är bara att hänvisa till det i framtiden då det är under en månad sedan jag köpte den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drog mitt strå till stacken jag med nyss och ringde telia pågrund av dålig/ostadig 3G-täckning.

Till och börja med så min dåliga täckning hemma är för att just min gata ligger i en 3G-svacka :( men han noterade att jag hade ostadig täckning på 3G där jag borde ha mycket bättre. :)

 

Tog även upp att EDGE prioriterar datatrafik framför samtal vilket jag anser är det största problemet när man inte har 3G, så fick vänta ett tag tills han ringde en högre kundtjänst så han gjorde en felanmälan på det med för så ska det inte vara helt enkelt utan samtal ska prioriteras. ;)

Han höll även med att det är bra att man ringer in och felanmäler så att dom får reda på problemet. Så jag tycker att dom som upplever problem hör av sig och gör en felanmälan. Dom vill bara ha IMEI-nummer och sen ska dom höra av sig när dom har en lösning. :D

 

Kul för en gångs skull ringer telia så får man prata med en som är grymt trevlig och verkligen strävar efter att hjälpa en :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde EDGE-prioriteringen berodde på iPhonen, inte Telia?

 

Jag lämnade inte IMEI-nummer då han inte bad om det, men det borde väl kvitta då man bara får köpa en iPhone i Sverige? Den är ju knuten till ett serienummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datatrafik före samtal på edge är bara en liten mjukvaruinställning i iphonen så det är apple som får fixa det isåfall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag går in i inställningar/nätverk, och stänger av 3G. Så tar det mellan 5-8 sek innan den går över till EDGE

Likadant är det om jag går från EDGE till 3G ca 5-8 sek.

 

Prova så får ni se... det är väll meningen att det skall gå över med en gång. Det är ju detta som gör att samtal bryts, när det tar så lång tid för telefonen att skifta från det ena till det andra.

 

 

//Everlast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag går in i inställningar/nätverk, och stänger av 3G. Så tar det mellan 5-8 sek innan den går över till EDGE

Likadant är det om jag går från EDGE till 3G ca 5-8 sek.

 

Prova så får ni se... det är väll meningen att det skall gå över med en gång. Det är ju detta som gör att samtal bryts, när det tar så lång tid för telefonen att skifta från det ena till det andra.

//Everlast

 

Var likaså på min SE k810 - tror inte det är en bugg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var likaså på min SE k810 - tror inte det är en bugg

 

Är det samma på din iPhone, har du testat ?

 

 

//Everlast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp, några sekunder är det, precis som jag hade på min SE och alla andra telefoner jag testat också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har även jag ringt och felanmält min telefon. Tyvärr blev jag felkopplad fyra gånger innan dom lyckades hitta rätt till mig.

Dock så sa hon jag pratade med att det inte var allt förmånga som hade ringt in och felanmält. Vore bra om så många som möjligt gjorde det så telia kan sätta lite press på Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ringde nyss och felanmälde min också, Först blev jag kopplad till "multimedia avdelningen"- tyvärr men efter datorrösten sagt "Ditt samtal kopplas nu" följt av 15 minuters tystnad tröttnade jag och lade på.

Ringde upp 90200 och angav felanmälan mobiltelefoni och förklarade situationen så sade han

"är det täckningsproblemen med 3G som anmälan gäller?"

"-ja den tappar 3G täckning hela tiden"

"jaha okej, ja detta är något vi för en dialog med apple om just nu, och inväntar deras mjukvarurelease i september som ska åtgärda problemen för dig och många andra som rapporterat detta"

 

Iövrigt fick jag inte ange något IMEI nummer, eller liknande- visserligen angav jag telefonnumret när jag ringde kundtjänst för den datorrösten så förhoppningsvis gjorde han någon anteckning om det blir aktuellt med utbyte eller liknande iframtiden.

 

Men som sagt September verkar det som problemen antingen löst sig eller telia kommer få ett nytt samtal med en betydligt argare inställning. (kan även nämna att killen lät aningen besvärad, över vad jag antar är att återigen få berätta samma sak om och om igen :P)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också felanmält min telefon, men bara skriftligen via Telias hemsida. Man kanske ska ringa in också, för att vara säker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte Apple vill se hur pass mycket de kan fixa det mjukvarumässigt för att sedan ta de som väl har hårdvarufel efter det. Känns ju dumt om massa springer in med telefonerna om det sedan kan fixas med mjukvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte Apple vill se hur pass mycket de kan fixa det mjukvarumässigt för att sedan ta de som väl har hårdvarufel efter det. Känns ju dumt om massa springer in med telefonerna om det sedan kan fixas med mjukvaran.

-Inte?

 

Lustigt att supporten säger så olika beroende på vart man kommer. De 2 supporter jag besökt (Ej operatör) har dom haft en stor projektor med löpande information om stora problem just då. Så tycker jag telia och andra också borde ha, så man får lika svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne på middan och krigade lite i Televerksbutiken jag köpte luren.

 

Dom hade ingen aaaaaaning om detta med 3G-problem.

 

Hursom så fick dom bekräftat att Anovo inte tar emot telefonerna. Hon jag pratade med försökte få tag i lämplig chef, utan resultat.

Hon skulle återkomma till mig när hon lyckats.

 

Jag återkommer med resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde EDGE-prioriteringen berodde på iPhonen, inte Telia?

 

Det stämmer, det är iphonen som gör den prioriteringen men antar att telia tar upp det med apple helt enkelt. Enklast vore väl ifall dom gjorde så man kunde välja själv under inställningar hur man vill ha det.

 

Om jag går in i inställningar/nätverk, och stänger av 3G. Så tar det mellan 5-8 sek innan den går över till EDGE

Likadant är det om jag går från EDGE till 3G ca 5-8 sek.

 

Prova så får ni se... det är väll meningen att det skall gå över med en gång. Det är ju detta som gör att samtal bryts, när det tar så lång tid för telefonen att skifta från det ena till det andra.

 

Det är samma här när man självmant ändrar mellan 3G och EDGE, fast tydeligen inte under samtal. Telia ringde förut för dom skrev in fel IMEI-nummer. Då hade jag 3G på här hemma med en stapel. Under samtalen så kopplades det om till EDGE utan några störningar eller avbrutna samtal. Den gjorde likadant igår under ett samtal, dock kan jag ju haft ovanlig tur. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Inte?

 

Lustigt att supporten säger så olika beroende på vart man kommer. De 2 supporter jag besökt (Ej operatör) har dom haft en stor projektor med löpande information om stora problem just då. Så tycker jag telia och andra också borde ha, så man får lika svar.

 

skrev fel, jag tror apple vill vänta och se hur mycket som löses av deras mjukvara menar jag !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marknadsanalytiker reagerar på Apples problem.

 

http://www.marketwatch.com/news/story/ipho...t=TQP_Mod_mktwN

 

Nu ska inte för stora växlar dras på detta men om de som lämnar investeringsråd börjar att tro att det kan påverka Apple och konkurrenterna så brukar de göra det utifrån en analys som inte bara bygger på en massa tyckande. I det här fallet bedömer Richard Windsor att problemet är relaterat till undermålig (omogna) komponenter från Infineon. I så fall hjälper ingen uppdatering av mjukvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag jämfört täckning och hastighet mot en kollegas N82 med turbo 3G. 5 staplar nästan hela tiden, nån enstaka dipp till 4, med andra ord mkt bra där.

 

Har jämfört med AC-nets nättest http://80.88.96.102/ på både iPhone och hans N82 på samma plats och tid ett tiotal ggr efter varandra. Det slutade med att han hade ca 1300 kb/s medans jag hade ett snitt på ca 1700 kb/s vilket var lite förbryllande. Det kanske skiljer på platser där mottagningen inte är lika bra. N82:an kom aldrig över 1500 kb/s medans min iPhone hade toppar på över 2000 kb/s och 2400 kb/s som bäst. Det här var vid lunchtid, inomhus på Umeå Universitet.

 

På en annan plats tidigare på morgonen med full täckning (Turbo 3G) ca 08.00 var det likadant, jag hade mkt högre snitt än N82:an som aldrig kom över ca 1500 medans jag seglade iväg på över 2000 ett flertal tillfällen.

 

Jag har en iPhone med tillverkningsvecka 30. Hade problem med att jag inte fick upp några nät alls i förra veckan när jag sökte utan hade bara Telia S. Jag gjorde en omstart genom att hålla inne sleepknappen upptill + homeknappen ända tills den startade om sig själv och jag fick fram alla tillgängliga nät. Sen dess har jag haft bra mottagning hela tiden där jag varit. Får testa något ställe med sämre mottagning nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marknadsanalytiker reagerar på Apples problem.

 

http://www.marketwatch.com/news/story/ipho...t=TQP_Mod_mktwN

 

Nu ska inte för stora växlar dras på detta men om de som lämnar investeringsråd börjar att tro att det kan påverka Apple och konkurrenterna så brukar de göra det utifrån en analys som inte bara bygger på en massa tyckande. I det här fallet bedömer Richard Windsor att problemet är relaterat till undermålig (omogna) komponenter från Infineon. I så fall hjälper ingen uppdatering av mjukvaran.

 

 

Intressant, hoppas verkligen det kommer en lösning på problemen snart...

 

 

//everlast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Inte?

 

Lustigt att supporten säger så olika beroende på vart man kommer. De 2 supporter jag besökt (Ej operatör) har dom haft en stor projektor med löpande information om stora problem just då. Så tycker jag telia och andra också borde ha, så man får lika svar.

Det har de på Telia också, men graden av detaljinformation skiljer beroende på vilken nivå du pratar med. 1a nivån, dvs den person du först får tala med, kan oftast inte så mycket. De följer standardiserade mallar för vilka frågor de ska ställa till kunden bara för att eliminera rena handhavandefel innan de släpper ärendet vidare. Supporten blir ju "smalare" ju längre upp i hierarkin man kommer. Klassiskt är ju support på hem-PC (ja, jag erkänner. Vi har haft en PC hemma): Typ att man måste formatera om disken och återställa från installationsskivorna innan de tar emot datorn för undersökning.

 

De personer som sitter längst ut i kedjan förmodas helt enkelt inte ha full koll. Ibland har man tur och hamnar hos en handläggare som kan mer än vad som egentligen kan förväntas och då upplever man som kund att man äntligen får den hjälp man har rätt till. Grejen är att man egentligen fått den hjälpen ett steg för tidigt så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...