Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sanningen bakom Iphone 3G täckningsproblem


Jespur

Rekommendera Poster

Kolla curveballs länk ovan.

 

 

skulle själv vilja se fler exempel och bättre kvalle, kanske kommer..

men denne holländare skriver så här

 

"On my phone (the one with the problems) is made in week 25 and the other phone is made in week 27"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 797
  • Created
  • Senaste svar
Kolla curveballs länk ovan.

Såg den. Men betéendet till höger känner jag inte igen alls? Jag har rätt stabil men den är oftast väldigt låg. 1 el 2 pinnar. Utom om jag befinner mig väldigt centralt el nära station.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg den. Men betéendet till höger känner jag inte igen alls? Jag har rätt stabil men den är oftast väldigt låg. 1 el 2 pinnar. Utom om jag befinner mig väldigt centralt el nära station.

 

Jag vet inte, men låt oss anta att bilden är väldigt dåligt upplöst och suddig :)

 

Sedan kan vi anta att när telefonen till höger visar 5 staplar så står det "E" i den lilla rutan till höger om staplarna, sekundrarna efter så försvinner staplarna helt för att ersättas med 1 - 2 staplar och plötsligt så står det "3G" i den lilla fyrkanten.

Repetera denna process om och om igen, så har du exakt beteendet på min telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är 3G antennen och EDGEantennen inte samma antenn???

Är det två antenner i telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är 3G antennen och EDGEantennen inte samma antenn???

Är det två antenner i telefonen?

 

Jag tror det är samma antenn, men det rör sig om olika frekvenser, vilket kan göra att mottagningen blir olika beroende på frekvens det rör sig om pga utformningen av antennen- är inte alls insatt i RF förövrigt så ta inte detta som en förklaring- det är min hypotes, jag har enbart läst ytterst lite om detta i en del av en TV kurs jag gick på gymnasiet (linjen var inriktad på elektronik/mikroprocessorteknik, men berörde lite allmän tv reperation osv också)

 

På baksidan av iPhone kartongen står följande "UTMS 850/1900/2100Mhz" (UTMS är 3G) "GSM 850/900/1800/1900Mhz"

Tror inte samtliga av dessa frekvenser används i sverige, har för mig GSM är 900 och 1800 Mhz i sverige, medans UTMS enbart är 2100Mhz men jag har troligtvis fel, men någon annan kan säkerligen skriva en korrekt förklaring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är samma antenn, men det rör sig om olika frekvenser, vilket kan göra att mottagningen blir olika beroende på frekvens det rör sig om pga utformningen av antennen- är inte alls insatt i RF förövrigt så ta inte detta som en förklaring- det är min hypotes, jag har enbart läst ytterst lite om detta i en del av en TV kurs jag gick på gymnasiet (linjen var inriktad på elektronik/mikroprocessorteknik, men berörde lite allmän tv reperation osv också)

 

På baksidan av iPhone kartongen står följande "UTMS 850/1900/2100Mhz" (UTMS är 3G) "GSM 850/900/1800/1900Mhz"

Tror inte samtliga av dessa frekvenser används i sverige, har för mig GSM är 900 och 1800 Mhz i sverige, medans UTMS enbart är 2100Mhz men jag har troligtvis fel, men någon annan kan säkerligen skriva en korrekt förklaring.

 

Tänkte på det eftersom att de flesta har full täckning med EDGE och ingen med 3G, tolkar det som att det är Telia som äger problemet och inte Apple....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte på det eftersom att de flesta har full täckning med EDGE och ingen med 3G, tolkar det som att det är Telia som äger problemet och inte Apple....

Den tolkningen håller inte eftersom andra märken funkar ypperligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte på det eftersom att de flesta har full täckning med EDGE och ingen med 3G, tolkar det som att det är Telia som äger problemet och inte Apple....

 

Om du läser det inlägg "Che" skrev tidigare var hans teori för den troligaste förklaringen att det kunde vara ett impedans problem mellan antenn och förförstärkare, jag måste erkänna att jag är skamset dålig på elektronik för att ha läst så mycket som jag har, har nästan glömt allt och är ganska förvirrad så den förklaring som jag kommer skriva kan vara helt felaktig- men det är så jag kommer ihåg det iallafall :)

 

Om jag förstod teorin rätt så innebär den att antennen sannolikt är väl utformad och (med väldigt liten sannolikhet felaktig för enda målet) fungerar men vissa frekvenser pga komponentfel dämpas på vägen till förstärkaren.

 

---

 

Och dapox har rätt, jag har med andra mobiler (med telia) betydligt bättre mottagning än tex här vid datorn än jag har med iphone, även mitt 3G USB modem har nästan full mottagning nu- medans min iphone visar en stapel av 5.

Samtidigt är det väl etablerat att "antalet staplar" och hur mottagningen ska tolkas för att representeras i staplar inte är riktigt standardiserat så 2 staplar på en mobil kan motsvara 4 på en annan osv, men apple måste vara väldigt dumma om dom väljer ett system som för det mesta visar 1-2 staplar eller? (och kanske ändå dummare efter som telefonen själv "går på det" isåfall och växlar ner till EDGE stup ikvarten.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är 3G antennen och EDGEantennen inte samma antenn???

Är det två antenner i telefonen?

 

 

Nio antenner ska där vara i iPhone 3G, har jag för mig.

 

Det är inte så farligt många. Tolv stycken i SE C902.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte på det eftersom att de flesta har full täckning med EDGE och ingen med 3G, tolkar det som att det är Telia som äger problemet och inte Apple....

 

 

Gratulerar, imponerande Du har prickat exakt rätt i första påstående !

även förklaring till det stämmer förbannat bra överens med hur det är.......

 

Ledsen att såga det men du har nog lite feil på det andra tyvärr....det

finns inte någon som helst koppling mella Edge och 3G vare sig i nät eller

mobill. Så slutsatsen blir att det är Apples mobil.

 

Men som jordbrukare så är jag inte sä insatt egentligen,

råkade bara hitta en bok om antenner i storebrosans gamla

hylla å han gick nån slags utbildning på sån där elektronik.

 

Simon :sleeping:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt , har inte haft ett tappat eller avbrutet samtal på 2 dagar nu.

Och jag har 4 eller 5 "pinnar" här hemma, där det förut har varit max 2 st.

 

//everlast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också märkt av att jag har fler "pinnar" nu än för några dagar sen både hemma och på jobbet, men samtidigt har jag märkt att även om jag har 4-5 "pinnar" kan telefonen ändå visa mellan 80-85dBm..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skumt, jag sitter i centrala helsingborg och jobbar och har 1-2 pinnar med 3G aktiverat.

Helt oacceptabelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min lägenhet har jag 1 pinne. oftast skiftar den till edge.

men jag var ute på en promenad i centrum (vilket är ungefär 2 minuters promenad från min lägenhet) och då låg jag runt 4-5 pinnar hela tiden... eller ja, varje gång jag tittade mottagningen, vilket jag gjorde rätt ofta för att undersöka.

 

När jag hade 5 pinnar gjorde jag ett speedtest och fick i stort sett samma resultat som jag får här hemma med 1 pinne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aldrig strul med hastigheten för mig. Men att den slår över på edge för ofta är mer irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min nya iphone ligger i kartonge tills detta är fixat, kanske längre ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min nya iphone ligger i kartonge tills detta är fixat, kanske längre ändå.

 

hur klarar du att låta bli packa upp en iPhone?:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min nya iphone ligger i kartonge tills detta är fixat, kanske längre ändå.

 

hm. Var det inte du som satt dag ut och dag in och sa att du inte ens skulle köpa dig en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ni har dålig täckning inne i ett hus kanske inte är så konstigt?

 

Förutom att min Nokia N73 med Tre har full 3g-täckning och min iPhone med Telia valt edge för 3g-täckningen är för dålig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ni har dålig täckning inne i ett hus kanske inte är så konstigt?

 

Precis som empelee säger så är problemet att iPhone har så mycket sämre signalstyrka än andra telefoner. T.ex. när jag är på jobbet så pendlar min iPhone mellan 3G och Edge. Sätter jag samma simkort i min jobbtelefon (Nokia E90) så hålls den stabilt på 3G med full signalstyrka. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm. Var det inte du som satt dag ut och dag in och sa att du inte ens skulle köpa dig en?
jag har fått en av min arbetsgivare, som tjänstetelefon. Men jag har vidarekopplat nummret till min SE k850i, väntar med iphone till den kan hantera mms och har videofunktion och även bakdörren är borttagen av apple. Innan dess kommer den inte tas upp.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ni har dålig täckning inne i ett hus kanske inte är så konstigt?

 

jag har svårt att förstå argumentet, telia hävdade bestämt "vi kan inte garantera täckning inomhus", men dom som har 3g telefoner men inte lika avancerade som iphonen, måste dom gå ut för att prata ? sen är inomhus rätt diffust...visst om man bor i en grotta 20 meter under marken, eller när man är nere i serverrummet...men jag har svårt att förstå varför inte en 3g signal skulle funka inomhus under normala omständigheter...alla med donglar måste dom sitta i trädgården ? blir jobbigt på vintern...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...