Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sanningen bakom Iphone 3G täckningsproblem


Jespur

Rekommendera Poster

Nej, men det är en standardgrej alla mobilreperatörer gör.

 

Säkert bara för att dom ska kunna ta betalt för något!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 797
  • Created
  • Senaste svar
Kan man ens kalla en nyinstallation av mjukvaran för en reparation?

 

Det är en åtgärd i alla fall och vad är det som säger att en del problem faktiskt inte går att lösa på det sättet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man ens kalla en nyinstallation av mjukvaran för en reparation?

 

Kan en installation av ett program eller operativsystem bli trasig och behöva repareras?

Svarar du ja på den frågan har du även svaret på din egen fråga.

Svarar du nej så svarar du fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det har ni rätt i. Men om flertalet återställer sin telefon innan den skickas in för att dölja diverse jailbreak och användardata så är ju redan återställningen gjord! Anovo gör ju på inget sätt en bättre återställning än du själv. Dessutom mot betalning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det har ni rätt i. Men om flertalet återställer sin telefon innan den skickas in för att dölja diverse jailbreak och användardata så är ju redan återställningen gjord! Anovo gör ju på inget sätt en bättre återställning än du själv. Dessutom mot betalning!

 

Jag förstår liksom inte din poäng?

 

Skulle det inte vara någon vits att felanmäla eller lämna in telefonen därför att Anovo bara kommer att göra en ominstallation eller vad det du är ute efter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neonode har inte och har aldrig haft 3g.

 

Nej det är korrekt!

Men den hade bättre täckning på det vanliga nätet.

Jag tänkte inte ens på det att neonode N1 inte hade 3G Sorry.

 

Problemet kvarstår dock Hårdvaruproblem kan inte lösas med mjukvara.

 

Väntar oavsett vilket på fler uppdateringar. iphone är fortfarande att betrakta som en betaversion i mina ögon.

Jag är ingen fanatiker vare sig om det är pc eller mac men en sak vet jag. Det blir inte fler telefoner från apple för min del och förmodligen inte heller fler datorer med en kundpolicyn de kör med.

 

//Nico

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis min poäng. Jag har inget bevis för det, men det verkar som att inte ens anovo får/vill öppna telefonerna. Tycker att jag har läst om flertalet fall då endast uppdatering är gjord. Inget fall där faktiskt hårdvara är utbytt! Det enda senariot är att du med lite tur får en ny mobil om du har ett verkligt avancerat problem. Om en mjukvaru uppdatering inte hjälper första gången varför skulle den då hjälpa andra och tredje? Den blir ju inte bättre av sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis min poäng. Jag har inget bevis för det, men det verkar som att inte ens anovo får/vill öppna telefonerna. Tycker att jag har läst om flertalet fall då endast uppdatering är gjord. Inget fall där faktiskt hårdvara är utbytt! Det enda senariot är att du med lite tur får en ny mobil om du har ett verkligt avancerat problem. Om en mjukvaru uppdatering inte hjälper första gången varför skulle den då hjälpa andra och tredje? Den blir ju inte bättre av sig själv.

 

Min volymknapp trillade av. Av statusen på hemsidan att döma får jag en ny mobil... så där har du ett till scenario ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis min poäng. Jag har inget bevis för det, men det verkar som att inte ens anovo får/vill öppna telefonerna. Tycker att jag har läst om flertalet fall då endast uppdatering är gjord. Inget fall där faktiskt hårdvara är utbytt! Det enda senariot är att du med lite tur får en ny mobil om du har ett verkligt avancerat problem. Om en mjukvaru uppdatering inte hjälper första gången varför skulle den då hjälpa andra och tredje? Den blir ju inte bättre av sig själv.

 

Ur en juridisk synvinkel är det ointressant vad Anovo gör eller inte gör. Telia har två försök på sig att få ordning på en krånglande telefon - sedan kan konsumenten häva köpet. Det är det som är poängen med att reklamera och felanmäla.

Vidare så finns det användare som fått helt nya telefoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ur en juridisk synvinkel är det ointressant vad Anovo gör eller inte gör. Telia har två försök på sig att få ordning på en krånglande telefon - sedan kan konsumenten häva köpet. Det är det som är poängen med att reklamera och felanmäla.

Vidare så finns det användare som fått helt nya telefoner.

 

Mestadels i USA där man reklamerar direkt till apple och inte via operatören tyvärr.

Telia verkar ha svårt att veta hur de ska göra. Verkar vara dålig kommunikation även mellan de och apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är intressant vad dom gör! Vad händer med telefonerna som byts ut? Min gissning är att dom skickas till apple för analys. Varför kan inte telia själva byta ut telefonen åt en? Dom borde kunna konstatera samma fel bara genom att titta på telefonen! Det som händer oss konsumenter är att vi får en dyrare produkt eftersom att någon måste ju betala för avtalen mellan telia och anovo! Den kostnaden läggs ju garanterat indirekt på produktpriset.

 

Hur ser det ut i usa? Applstore byter själva ut telefonerna. Så är dom ju billigare där också.

Därmed inte sagt att man inte ska lämna in för "reparation", bara att telia skulle klarat den biten själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är intressant vad dom gör! Vad händer med telefonerna som byts ut? Min gissning är att dom skickas till apple för analys. Varför kan inte telia själva byta ut telefonen åt en? Dom borde kunna konstatera samma fel bara genom att titta på telefonen! Det som händer oss konsumenter är att vi får en dyrare produkt eftersom att någon måste ju betala för avtalen mellan telia och anovo! Den kostnaden läggs ju garanterat indirekt på produktpriset.

 

Hur ser det ut i usa? Applstore byter själva ut telefonerna. Så är dom ju billigare där också.

Därmed inte sagt att man inte ska lämna in för "reparation", bara att telia skulle klarat den biten själva.

 

Ursäkta, men jag förstår inte riktigt vart du är på väg?

 

iPhone är inte avsevärt mycket dyrare i Sverige än i andra länder - inte om du tar med svensk moms i beräkningen.

Den diskussionen har redan stötts och blötts åtskilliga gånger i detta forum och andra forum så det finns kanske ingen vits med att reprisera den diskussionen.

 

Telia har rätt att lösa sin supportärenden på det sätt de anser är nödvändigt. Har de ett avtal med Anovo som ska hantera detta så är det upptill Telias att skicka iväg telefonen till Anovo. Vill du sedan, som konsument, häva köpet, lämna igen varan och få pengarna tillbaka så är det så har du rätt att göra det om Telia misslyckas med att få ordning på den vara du har köpt - andra gången. Det är så det ska gå till enligt konsumentlagstiftningen.

 

Sedan kan ju jag, du och vi ha åsikter om hus saker och ting hanteras.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag vet det, kanske lät som om jag klagade på det. Inte min mening :) Jag har inget att klaga på angående priset, det var bara en reflektion. Vill man ha en så köper man en oavsett pris. I alla fall så jag gör.

 

Att jag skulle vilja häva köpet är också felaktigt. Det enda jag faktiskt vill komma fram till är hur telia borde hantera reklamationer på felaktiga enheter istället för hur dom gör idag. Dom borde faktiskt lämna ut en ny telefon redan i butiken!

Både ur konsument och miljösynpunkt.

 

Ser dom att till exempel volymknappen har lossnat så är det ganska onödigt att skicka telefonen över halva sverige för att ett annat företag ska konstatera att det inte ska vara så, och byta ut den. Det är ett onödigt dubbeljobb så det skriker om det. Anovo tillför inget i sammanhanget. Det är dit jag vill komma.

 

Dom uppdaterar mjukvaran, något som du kan göra själv

Dom byter ut telefonen, något som telia borde kunna göra själva.

 

Jag tror och hoppas att det är fler som håller med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka är de som har upplevt att telefonen simlåser sej själv utan vidare? Min har gjort de minst 5 ggr..

Har haft inne min hos Anovo o dom hittar inget fel. Vad ska man göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den jailbreakad? Har faktiskt märkt sånna tendenser på min 2G iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är inte jailbreakad men jag börjar fundera om de kan vara nåt med simkortet helt enkelt. För min låntelefon fick heller inte kontakt en gång nu i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka är de som har upplevt att telefonen simlåser sej själv utan vidare? Min har gjort de minst 5 ggr..

Har haft inne min hos Anovo o dom hittar inget fel. Vad ska man göra?

 

Efter uppdatering till 2.1 har jag märkt att min telefon ibland har varit simlåst, har hänt 3-4 gånger.

Första gången tänkte jag bara att jag glömt låsa upp den på morgonen, men sedan har det varit uppenbart att något inte stämmer. Lite irriterande eftersom man inte riktigt kan lita på telefonen om man väntar ett viktigt samtal.

 

Telefonen är inte jailbreakad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter uppdatering till 2.1 har jag märkt att min telefon ibland har varit simlåst, har hänt 3-4 gånger.

Första gången tänkte jag bara att jag glömt låsa upp den på morgonen, men sedan har det varit uppenbart att något inte stämmer. Lite irriterande eftersom man inte riktigt kan lita på telefonen om man väntar ett viktigt samtal.

 

Telefonen är inte jailbreakad!

 

Simkortet kan ju faktiskt vara kass. Testat byta det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har telia börjat ta betalt för byte av simkort, men värt att testa ett annat iallafall ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har telia börjat ta betalt för byte av simkort, men värt att testa ett annat iallafall ;)

 

Även om man har problem med simlås? Känns ju snålt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om man har problem med simlås? Känns ju snålt...

 

Man måste nog bevisa att det är sim-kortet som strular ;)

Men snålt ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett nytt simkort när jag köpte telefonen, och har inte haft ur det sedan dess. Väntar ett tag till och försvinner problemet inte med nästa uppdatering så får jag väl prova att få simkortet utbytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Butikschefen tog sitt förnugt till fånga o jag slapp betala för mitt fel. Dom hade haft en annan kund med liknade problem

där dom hade bytt simkort så jag skulle nu prova de också.. Men idag vid lunch hände de igen.. Inget sim installerat stod de på skärmen när jag tog upp den i fickan... Tröttsamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...