Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rondellhundar


Gäst iMatte

Rekommendera Poster

Muslimer som protesterar mot Wilks rondellhund kräver att vi inskränker på vår yttrandefrihet för att deras heliga kor inte ska kunna kränkas. De glömmer då att vår yttrandefrihet är något heligt för oss och att det är ytterst kränkande att någon vill inskränka den. Alltså borde vi bränna deras flaggor och protestera utanför deras ambassader. :)

Det är konstigt att religiösa människor är så lättkränkta, medan vi icke-religiösa tål en hel del stryk innan vi börjar lipa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 358
  • Created
  • Senaste svar

Blir så trött på att hela världen vänds mot varandra.

Låt människor göra som dom vill, tycka och tänka hur dom vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi inte låta detta ämne vila ett tag, tack.

 

Jäkligt fräckt av dig att trampa in och lägga dig i vad jag vill diskutera. Om du anser mitt inlägg vara stötande eller att det bryter mot forumets regler, vänligen anmäl det genast. Annars kan du vara tyst.

 

Om du inte är intresserad av att diskutera detta finns det ingen som tvingar dig. För övrigt har väl inte detta ämne debatterats här tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är en oförskämd människa som borde ägna dig åt bättre saker än att argumentera.

Har du inget bättre för dig?

Jag skrev detta för att jag inte tycker att du ska ge dig på den Muslimska tron när du inte vet ett enda ord om den, vilket ditt inlägg ger bevis för. sen tycker jag att det räcker med diskussioner som kan urarta som denna kan enkelt göra. Och ja detta har varit uppe tidigare.

 

Jag tycker även att dina påståenden är kränkande och som du vill: Jag tar och anmäler detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att Friend befarar att det kan bli en infekterad debatt av det kanske, verkar inte som alla är mogna att diskutera saker utan att börja bli personliga eller nåt annat. Men varför ta ut det i förskott, mognadsgraden kan ju ha stigit, kanske.

Men nu när du vill diskutera så är inte jag den som är den, jag håller fullkomligt med om att vi inte kan låta några religöst fundamentala pakistanier el saudiaraber bestämma vilka nyheter våra tidningar ska skriva om, då är vi snart lika ovetande och ofria som deras totalitära regimer gör deras liv. Och att uppröras av några rondellhundar är ju mest fånigt, många människor älskar ju sina hundar.

 

Men sen när du vill göra det till en fråga om religiösa kontra icke-religiösa så tror jag att det är fel, jag tror extremt få kristna skulle tänka ens på att bränna någons flagga eller kräva lagar som förbjuder teckningar om nån ritade ett jesushuvud på en rondellhund t ex, jag tror de flesta bara skulle rycka axeln åt det eller t o m tycka det var roligt. Det var ju lite värre när ngn fotograferade en homo-jesus och debatten var väl livlig och det fanns protester mot att det skulle visas i kyrkan men så stannade det därvid, om jag kommer ihåg rätt ställde de väl ut den (homo erectus nånting?) i någon kyrka sen till slut och den turnerade landet runt t o m. Så funkar det när det funkar i en demokrati, man får ha avvikande åsikter och låta dem komma till tals utan att det går till handgripligheter el andra överdrifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är en oförskämd människa som borde ägna dig åt bättre saker än att argumentera.

Har du inget bättre för dig?

Jag skrev detta för att jag inte tycker att du ska ge dig på den Muslimska tron när du inte vet ett enda ord om den, vilket ditt inlägg ger bevis för. sen tycker jag att det räcker med diskussioner som kan urarta som denna kan enkelt göra. Och ja detta har varit uppe tidigare.

 

Jag tycker även att dina påståenden är kränkande och som du vill: Jag tar och anmäler detta.

???????

 

Han är väl i sin fulla rätt att starta en tråd om det här om han vill aftersom hans inlägg var inte ens särskilt elakt, och hur kan hans korta inlägg ge bevis för någonting? Tvärtom, tycker jag att man ska bli påmind lite oftare om hur förspänt vi har det här i Sverige.

 

Har du blivit nån slags lill-moderator här numera? Fy på dig.

 

EDIT: Jag ser att du äntligen bantat din signatur. Tack! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att Friend befarar att det kan bli en infekterad debatt av det kanske, verkar inte som alla är mogna att diskutera saker utan att börja bli personliga eller nåt annat.

 

Just detta.

En diskussion kan väl vara på sin plats, men nedlåtande kommentarer som start på en

tråd om religion, eller annat med för den delen, är inte en bra utgångspunkt.

Särskilt då vederbörande inte har den minsta vetskap av orsaken till vissa Muslimers reaktion.

 

Som jag skrev då detta kom upp tidigare i en anna tråd:

Muslimer får ej göra elle inneha avbilder av Profeten Muhammad.

Att sedan se en nidbild är för vissa av dem en vederstyggelse och en stor provokation.

Rättrogna Muslimer kanske våndas, men har överseende med andras fel och brister.

Dock blir detta bränsle för fundementalister och ger dem en orsak att ta saken i egna händer.

Vilket inte är något som majoriteten av Muslimerna varken gillar eller önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är konstigt att religiösa människor är så lättkränkta, medan vi icke-religiösa tål en hel del stryk innan vi börjar lipa...

 

Snacka om att dra alla över en kam..

 

Håller med Friend, onödigt att diskutera politik och religion här i forumet då vi bara råkar i luven på varann.

Det finns andra diskussionsforum på nätet dit man kan gå och spy upp sina tillmälen.

Inte här på forumet, här bör vi hålla en lättsam dialog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värst vad alla börjat hemfalla åt att anmäla varandra här, detta visar ju motsatsen vad jag skrev ovan om fungerande demokrati och yttrandefrihet i detta land, var snäll Friend och ta tillbaka anmälan om jag får be, du är en superhygglig karl vet vi alla vid det här laget och även om iMatte uppfattas tenderar att provocera ibland även om det kanske inte är hans mening så ser jag inte så mycket kränkande i vad han skrev om jag försöker se det objektivt. Förutom en sak jag inte höll med om. Men om du tycker annorlunda är det bättre att du skriver att du tycker han är kränkande och vad som du inte är överens om och låta det stanna därvid än att anmäla ngn, verkar lite överflödigt.

 

Eller har ni kokat ihop ännu en gång att ni låtsas va osams för att lura oss andra? Som folk gjort här förr.

 

Äsch jag kanske inte ska försöka agera fredsmäkare, ja nu är det gjort alla fall, sov gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just detta.

En diskussion kan väl vara på sin plats, men nedlåtande kommentarer som start på en

tråd om religion, eller annat med för den delen, är inte en bra utgångspunkt.

Särskilt då vederbörande inte har den minsta vetskap av orsaken till vissa Muslimers reaktion.

 

Som jag skrev då detta kom upp tidigare i en anna tråd:

Muslimer får ej göra elle inneha avbilder av Profeten Muhammad.

Att sedan se en nidbild är för vissa av dem en vederstyggelse och en stor provokation.

Rättrogna Muslimer kanske våndas, men har överseende med andras fel och brister.

Dock blir detta bränsle för fundementalister och ger dem en orsak att ta saken i egna händer.

Vilket inte är något som majoriteten av Muslimerna varken gillar eller önskar.

"Nedlåtande kommentarer" är en synpunkt. Man får ha synpunkter som kan uppfattas som nedlåtande av känsliga personer.

 

Jag anser att fundamentalistislamister, dvs dom som blev jätteupprörda av bilden och publiceringen i Nerikes Allehanda är värda all kritik och alla nedlåtande kommentarer dom kan få. Ibland kanske man i efterhand kan tycka att kritiken är korkat framförd (rondellhunden) och troligen gjordes flr att få egen uppmärksamhet. Men vi har ju både tryckfrihet och åsiktsfrihet i det här landet, så ibland får det bli lite fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lill moderator. post-15957-1189290836_thumb.gif :tarskratt:

 

Tack för mig. post-15957-1189290943_thumb.gif

Oj. Jag trodde inte du läste mina inlägg längre, efter det där frispelet du fick för nån månad sen. :)

Vad menar du med "tack för mig"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacka om att dra alla över en kam..

Förlåt, jag menade inte att trampa in i ditt revir - generaliseringar är ditt område där du är oomstridd kung. Ursäkta mig.

 

Håller med Friend, onödigt att diskutera politik och religion här i forumet då vi bara råkar i luven på varann.

Det finns andra diskussionsforum på nätet dit man kan gå och spy upp sina tillmälen.

Inte här på forumet, här bör vi hålla en lättsam dialog.

 

Jaha, jag har bara missat att det är din definition av vad som är lämpligt som gäller. Kanske får vi alla ha en definition av vad detta forum är till för? I så fall tycker jag att vi kan varva mac- och teknik-snack med lite samhälls- och värde-debatt. Ni som vill posta infantila länkar till kvällstidningsreportage eller tjata om meningslösa verksamheter som trav eller andra livsfällor för white-trash kan väl göra det på nåt annat forum. Här bör vi hålla en bildad ton med lite substans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lill moderator. post-15957-1189290836_thumb.gif :tarskratt:

 

Tack för mig. post-15957-1189290943_thumb.gif

 

Äsch, gå inte i gång nu.... Ta varandra i händerna och sjung "We shall overcome..."...

 

Eller hur är det du brukar låta varje gång nån har olika uppfattning om nått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just detta.

En diskussion kan väl vara på sin plats, men nedlåtande kommentarer som start på en

tråd om religion, eller annat med för den delen, är inte en bra utgångspunkt.

Särskilt då vederbörande inte har den minsta vetskap av orsaken till vissa Muslimers reaktion.

 

Som jag skrev då detta kom upp tidigare i en anna tråd:

Muslimer får ej göra elle inneha avbilder av Profeten Muhammad.

Att sedan se en nidbild är för vissa av dem en vederstyggelse och en stor provokation.

Rättrogna Muslimer kanske våndas, men har överseende med andras fel och brister.

Dock blir detta bränsle för fundementalister och ger dem en orsak att ta saken i egna händer.

Vilket inte är något som majoriteten av Muslimerna varken gillar eller önskar.

 

Som sagt, religiösa människor verkar otroligt lättkränkta. ;) Tänk om jag började lipa varje gång jag mötte nån som inte är materialist...

Läs innantill innan du börjar hoppa på mig: Jag skrev inte "alla muslimer", jag skrev "de muslimer som protesterar". Dessutom har du ingen aning om vad jag vet om islam och religion. Det är inte så enkelt att det är ni religiösa som vet mest om religion - precis som en narkoman inte är den som vet mest om knark. Visst - man känner till effekterna av den, men man har ingen distans till fenomenet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är en oförskämd människa som borde ägna dig åt bättre saker än att argumentera.

 

Se där fick vi snabbt bort lite av dina ytliga fredsmäklarpolityr... Trots allt snack om "peace, love and understanding" så är det inte långt till rena glåpord och öknamn och det är inte första gången. Det kan hända att pöbeln och småungarna köper det där billiga krimskrams-snacket, jag har aldrig gjort det och inte många andra vuxna här heller. Väx upp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

måste säga att jag håller med iMattes tes, är också av den uppfattningen att religiösa människor är mer lättstötta än icke-religiösa. Samtidigt så förstår jag om de blir upprörda av att profeten Mohammed avbildas eftersom som det i deras tro är strikt förbjudet.

 

En balansgång är svår, skall man som troende versus icke-troende ha rätt att kritisera (vilket många muslimer har gjort mot vårt sätt att leva här i västvärlden) så måste man också vara beredd på att själv ta kritik. Med tankesättet "vi kan inte göra detta för då kanske vi retar upp en liten mängd människor" tror jag enbart leder till ett mindre fritt samhälle, där utrandefriheten slutligen bara gäller de människor som varit piggast på att själva ta den till sin fördel, dvs "ni får inte kritisera men vi får". Detta gäller inte enbart för muslimer utan för alla grupper som inte klarar av att någon har ett annat synsätt på saker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv hade jag gärna lyssnat på vad talmän från Iran osv hade och säga om saken.. OM de hade gjort det på ett vettigt sätt! Att bränna svenska flaggan och trampa på bilder av Reinfeldt är väl lika dåligt? Ser det som lika respektlöst som muslimer uppfattar dessa bilder. Nej, så länge man gör så så kommer jag stå bakom publiceringen av dom här bilderna.

 

Dock så måste man tänka på att de flesta muslimer i Mellanöstern inte har tillgång till lika mycket sanningsenlig information då jag misstänker att censur är vanligt.

 

En annan orsak till uppståndelsen är säkerligen Irans "president" (egentligen diktator) som genom detta kan flytta över hatet från regimen till västvärlden och istället ses som en ledare och inte en tyrann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför fick denna tråd leva vidare när andra här med samma ämne, t ex min, inte fick det. Det skulle ju diskuteras på annat håll, inte här. Har vi månne lite hyckleri på gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså, ärligt talat, börjar de inte bli lite för mycke fajt på forumet nu?? sluta bråka för fan, det förpestar för så sjuk många som läser här, jag e en av dom.

 

Funderar på o lägga ner o läsa här, varje gång man loggar in möts man av minst en tråd med massa neggo vibbar. Så va det inte förut.

 

Imatte: vad väntade du dig? saklig debatt? du borde vetat bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är alla så anti-diskussion? Går att snacka utan att komma med personliga påhopp.

 

Det är diskussion som gjort Sverige till vad det är idag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imatte: vad väntade du dig? saklig debatt? du borde vetat bättre.

 

Jag hoppades på saklig debatt, dock vet jag inte vad man ska vänta sig på detta forum längre. Denna tråd blev ju slaktad omgående av folk som inte ens vet vad saklig debatt är. Forumet fick ju nya moderatorer för en tid sedan (plus ett par självutnämnda tomtar) och det har aldrig varit så mycket bråk som sedan dess. Precis som i denna tråd handlar inte bråken om själva ämnet i tråden, utan om formen. Tyvärr är det ett par moderatorer (plus självutnämnda) som inte förstår sin uppgift och dessutom sysslar med nepotism. Det är de som trissar upp och förvränger stämmningen här.

 

Kolla själv in händelseförloppet i denna tråd:

1) Jag skriver inlägg som i sig inte är särskilt provocerande; jag bara jämför olika "heliga kor"

2) Friend kliver in och i princip ber mig hålla käft

3) Jag tillrättavisar Friend för att han klampar in

4) Han svarar med glåpord, inklusive personligt påhopp

5) Sen kommer moderatorn...Vad gör han? Modererar Friend? Nej, han håller med honom..!

 

Sen är det några andra som ska in och wajna om att "folk bråkar". Vad fasiken, om man är så himla rädd för lite nya tankegångar och lite konflikter och eventuellt lite aggression, så är det väl bara att låta bli trådarna i Papperskorgen. Var ligger problemet? Jag anser att det finns många erbarmliga trådar här, tex alla spamtrådar där folk berättar att de satt på sig strumpor och nästa svarar att de har druckit en kopp te och annat meningslöst trams, men inte ligger jag vaken på nätterna för det eller klampar in i de trådarna och ber folk hålla käft. De får väl tramsa om de tycker det är kul.

 

Diskussion och debatt är roligt för många. Ofta är den effektivaste metoden att lära sig förstå nya sätt att tänka att pusha motparten att vässa sina argument och utveckla sina banor. I sammanhang

där folk mest håller med varandra eller dunkar smörar för varandra händer det inte mycket, det blir stillastående ankdammar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min far sa till mig när jag började till sjöss (16 år). Blanda dig aldrig i diskussioner som rör politik eller religion, man kan nämligen aldrig få rätt.

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min far sa till mig när jag började till sjöss (16 år). Blanda dig aldrig i diskussioner som rör politik eller religion, man kan nämligen aldrig få rätt.

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

 

 

Du hade en förståndig far du Olli.

Jag hade en mor som också sa många kloka ord.

 

Bl.a sa hon: Påbörja aldrig något du aldrig kan avsluta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...