Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

equinux "TheTube" a.k.a TubeStick


w4rn3r

Rekommendera Poster

Fick precis hem mitt exemplar utav TheTube aka Tube Stick, men när jag kör Auto Tune hittar jag inga kanaler, vare sig via antennen som följer med eller via vanlig "tak antenn". Någon som har stött på samma problem eller någon som har en lösning?

 

 

Tack på föhand!

 

MVH / Jonathan Warner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 270
  • Created
  • Senaste svar

Jag fick min idag. Får bara in TV4 och TV6 som går att se gratis. (ett 20-tal krypterade kanaler dyker upp) SVT dyker inte upp alls. Bor centralt i Linköping utan betongväggar och relativt fri sikt till närmaste antennen. Nog blir man besviken om det inte går att få in SVT alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker rapportera om min framgång, så fort jag får min, vilket ser ut att bli fredag. Paketet med min Tubestick verkar ligga på Bromma i Stockholm just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat en massa olika platser för bordsantennen som följer med. På olika ställen får jag in olika kanaler (TV4 kontra SVT). Jag har lyckats att få in båda nu samtidigt, men då står antennen mitt på golvet. Så då är min följdfråga; Vet någon om det finns det förlängningskablar för själva antennen, så jag kan ställa den i fönstret där jag antar att jag skulle få optimal signal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick min idag också.

Får inte in en enda kanal. :superirriterad:

 

Har kanonmottagning av Boxer i min TV.

 

Några tips tas tacksamt emot...

 

/Leif-Inge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick min idag också.

Får inte in en enda kanal. :superirriterad:

 

Har kanonmottagning av Boxer i min TV.

 

Några tips tas tacksamt emot...

 

/Leif-Inge

 

Om du kör med den medföljande antennen är det JÄTTEVIKTIGT att du flyttar antennen till olika ställen för att testa mottagningsförhållandet, gärna ett annat rum i hushållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter precis under ett takfönster.

Antennen ligger just nu ute på taket åt rätt håll.

 

Fortfarande inga kanaler.

 

Ja, ja, man får väl vad man betalar för...

 

/Leif-Inge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neeejjj... säg inte så... jag som beställde min i går.... :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick min TubeStick idag... inte blev man imponerad. Inomhus får jag inte in en enda kanal än sålänge. Utomhus får jag in kanaler, men det är beroende på var man ställer sig/antennen. Sitter antennen fastsatt med magneten eller ifall jag håller i undersidan så blir signalmottagningen bättre. Varierar kraftigt om man vrider antennen, så det verkar vara ytterst känsligt.

 

Just nu känns det som att denna pryl inte blir särskilt mycket använd...

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir helt sjukt nyfiken på att få testa min efter att fått höra era försök, jag har mycket erfarenhet av konstiga inomhusantenner :P

 

Väldigt trist att det funkar dåligt för er :(. Känner frustration över att jag inte kan hjälpa till ännu, tror säkert det går att ordna till om man trixar och joxar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det vore intressant med en kommentar av den som utförde testen i MacWorld, som sa att just mottagningen var bättre än tidigare testade stickor (och då hade dom precis testat Elgato/Terratec)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Molander

Testet där han beskrev att "det bara funkar" var nog i slarvigaste laget.

Man kan inte skriva så i landets största tidning för Macanvändare.

Jag trodde att det var så. Beställde och betalade. Mottog och kopplade in.

Och nu sitter jag och fipplar sådär grymt jobbigt. Det är flera år sen det kändes "fippligt" att vara Macanvändare. Det är jättesvårt att få bra mottagning... Here we go again.

 

Ja ja. Jag har ju lite plats kvar i en av skräplådorna. Synd på de 450 spännen. Nästan 10 öl....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv känner jag att det har varit ett jäkla tjat om TubeStick i en hel massa trådar, utan att någon, förutom Macworld, egentligen har testat den. Förstår inte varför det är en sådan himla hets att beställa så fort som möjligt, det är ju trots allt inget mer än ett TV-kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått in drygt 17 Kanalar nu, kan bara kolla på två av dom. Dom andra står det Encrypted or Bad Reception på. Någon som vet hur man gör för att se på "betalkanalerna" så som MTV, Discovery osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått in drygt 17 Kanalar nu, kan bara kolla på två av dom. Dom andra står det Encrypted or Bad Reception på. Någon som vet hur man gör för att se på "betalkanalerna" så som MTV, Discovery osv?
Stoppar in ett programkort, vilket inte går i såna här stickor... Jag verkar ju ha haft tur iaf verkar det ju som. Måste bara skaffa nån typ av förlängning till fönstret så ska det nog fungera bra...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så med andra ord kan man bara se på SVT's kanaler, TV4 och TV6? :S

 

Det var ju inte så possetivt.. Finns det verkligen inget sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så med andra ord kan man bara se på SVT's kanaler, TV4 och TV6? :S

 

Det var ju inte så possetivt.. Finns det verkligen inget sätt?

 

Något sätt att göra vadå exakt..? Kortet är ett digital-tv-kort för marksänt bruk för de fria kanalerna (dvs Tubestick tar emot detsamma som en s.k. "fribox"). I Sverige är det alltså i dagsläget:

 

SVT1, SVT2, SVT Extra, SVT's nyhetskanal 24, SVT Kunskapskanalen/Barnkanalen, TV4, TV6, The Voice (VISSA OMRÅDEN I SVERIGE: Axess TV, Aftonbladet TV7, Canal Lokal eller liknande).

 

Sedan är det upp till politikernas beslut i framtiden ifall det blir fler fria kanaler som får tillstånd att sända eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

krilu_kelin

det här tramset med att vi i sverige ska betala för att se reklamkanaler är ju tyvärr en följd av statliga monopolet för boxer att leverera marksänd digitaltv. Digitalboxar utomlands med kortläsare är tämligen meningslöst då det är sanslöst många fri kanaler i etern.

 

Angående täckning så har jag inte någon gång fått en usb sticka att fungera, vare sej i nacka forum längst upp med fri sikt till nacka sändare, eller i linköping centrum med fri sikt åt sändare vid vattentornet.

 

Det enda som gjort att det fungerat helt perfekt är om man satt på taket med fri sikt runtomkring antennen, monterat en gitter antenn. Då har det fungerat.

 

Problemet i sverige är ju att antalet digitaltv sändare är samma som för det tidigare analoga utsändningen, men med en utsändnings effekt på ca en tiondel per mast, en orsak för införandet av digitaltv var ju just att det skulle bli billigare i drift för staten.

 

Men med så stora avstånd vi har i sverige så har därmed täckningen för fungerande mottagning, dvs utan störande pixlar och möjlighet att ta emot alla kanaler som sänds ut blivit mycket mindre. Mycket dåligt!! För att få digital tv att fungera via usb sticka med liten eller inbyggd antenn i datorn skulle det behövas ca 3ggr dagens master för att få täckning. Men det lär ju inte införas då nya "tekniker" för mobiltv dyrt ska införas istället som gör det möjligt att ytterligare ta betalt för tv sändningar istället för att utnyttja en befintlig fungerande teknik!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick hem min Tubestick igår, installerade, kopplade in den till takantennen, klickade "Auto Tune" och väntade....och sen hände.....ingenting! Hittade inga kanaler, med varken takantennen eller den som följer med. Klart besviken! :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det e nog dags för macworld-redaktionen att stå till svars! Jag blev oxo sugen på att köpa efter deras recension, är dom allierade kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick också min igår, lite roligt med en stor UPS-lastbil för en sådan lite pryl :)

 

Måste säga att jag inte håller med alla andra, visst jag fick ingen mottagning alls med den medföljande anntennen. Men då står datorn mitt i huset långt ifrån något fönster. Men när jag kopplade in takantennen fick jag genast in alla kanaler (41 stycken) varav 12-14 av dem är fria (i princip alla som tsarkon listade).

 

Kvaliten på bilden tycker jag är mycket bra, framförallt de kanaler som sänder i widesceen. De enda nackdelar som jag kan se hittills är att man inte kan dölja kanaler ur listan för att ta bort alla betalkanaler samt en bra EPG som visar vad som är på alla kanaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det e nog dags för macworld-redaktionen att stå till svars! Jag blev oxo sugen på att köpa efter deras recension, är dom allierade kanske?

 

Håller med. Läste precis testet och funderade på att beställa... men har för vana att kolla detta forum först! Nu måste testare Simon Grabiec svara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick också min igår. Fungerade sådär först, med antennenn som följde med. Fin bild på Tv1 tex. och någon mer.. Men efter att ha kopplat i väggen till gamla antennen på vinden, så fick jag in dom vanliga gratiskanalerna. Kul i flera minuter, Såg framför mig en helkväll i båten men nån hockeymatch eller nått. Sen plötsligt lägger den av! Tubesticken dör (tror där var en liten lampa som lyste..) o inget fungerar längre.

väntar på mailsvar fr equinux...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick hem min Tubestick igår, installerade, kopplade in den till takantennen, klickade "Auto Tune" och väntade....och sen hände.....ingenting! Hittade inga kanaler, med varken takantennen eller den som följer med. Klart besviken! :superirriterad:

 

Kan verkligen inte lova något, men om du har nära till Clas Ohlson-butik och sparar kvitto och hör efter villkoren för 30 dagars öppet köp, så rekommenderar jag att du testar köra med den här inomhusantennen istället för den som följer med TubeStick:

 

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=8740514

 

Om det inte funkar, så lämna tillbaka. Då borde du iaf få ett hum om ifall det är USB-stickans fel eller antennen? Det är ju så att digitalboxar kan ha en signalförstärkare inbyggd. Jag vet att den jag använder hemma har det. USB-stickan saknar säkert det, låter ifall som det. Man kopplar alltså in strömadaptern (AC) som följer med för att få förstärkningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...