Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

equinux "TheTube" a.k.a TubeStick


w4rn3r

Rekommendera Poster

Fick min idag, hittar inte en enda kanal varesig i Kalmar eller i Lund, med kabel eller antenn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 270
  • Created
  • Senaste svar
The Tube propgramvara är bristfällig tycker jag ur andvändar vänlighet.

 

Till exempel kan man inte välja var inspelningarna ska hamna. Det sker automatiskt i hemma-mappen. Själv vill jag ha sådana saker på en egen partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast det finns ju redan ett program till Mac som har i princip allt man kan begära av den här typen av program...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast det finns ju redan ett program till Mac som har i princip allt man kan begära av den här typen av program...

Och vad är det?

Irriterande att behöva fråga men du var säkert tvungen att få den uppmärksamheten.

Du fick den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick min idag och har inte fått in en enda kanal. Bor i Sundbyberg strax utanför Stocholms innerstad. Enligt Terracom har jag mycket bra motagning. Eftersom jag inte har bärbar kan jag ju inte gå om kring och testa om det fungerar i hela lägenheten. Köpte den efter att ha läst artikeln i MacWorld. Jag är mycket besviken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till exempel kan man inte välja var inspelningarna ska hamna. Det sker automatiskt i hemma-mappen. Själv vill jag ha sådana saker på en egen partition.

 

Var hamnar de? Kan inte finna mer än The Tube i Bibliotek > Application Support

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UPS kommer i morgon, förväntningarna har sjunkit något efter att ha läst denna tråd... Å sambon som tycker att datorrelaterade inköp är bortkastade pengar tycks få rätt (igen). 10 öl tycks ha varit ett bättre alternativ. Men, det kanske funkar för mig, jag får smygtesta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat min Tubestick och den funkar svinbra, men så har jag 6km fri luftväg till närmsta sändare också.

Man blir lite sugen på att få in dom "encrypted" kanalerna också. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick min igår och fick till en början inte in några kanaler men efter att kopplat ihop tuben med centralantennen fick jag in alla kanaler utan vidare. Sen lyckades jag genom att flytta bordsantennen vid ett fönster lite hit och dit få in en skaplig bild

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till er som inte får det att funka med medföljande antenn: http://www.teracom.se/?page=2087

som "tsarkon" länkade till förrut. Där kan man se var närmaste mast finns och enligt teracom så står det så här om bordsantennen: "Kräver i princip fri sikt till sändarmasten". Så om jag tolkar dem rätt så borde det räcka med att om man bor i ett relativt högt husoch placerar antennen i fönstret som vätter mot närmaste antenn borde funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom man uppenbarligen behöver köpa ny bordsantenn är nu frågan vilken man ska köpa. Något bra tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde det inte fungera felfritt om man drar ut antennkabeln från TVn (där det fungerar som det ska) och kopplar in i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar som sagt mycket bra hos mig men The Tube programmet var rätt tunnt... man kan bara använda dom inspelade filerna i The Tube och några funktioner för att schemalägga en inspelning finns heller inte.

Är det någon som vet om det finns något annat program man kan köra med utökade funktioner? EyeTV stöder tyvär inte Tubestick'en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar som sagt mycket bra hos mig men The Tube programmet var rätt tunnt... man kan bara använda dom inspelade filerna i The Tube och några funktioner för att schemalägga en inspelning finns heller inte.

Är det någon som vet om det finns något annat program man kan köra med utökade funktioner? EyeTV stöder tyvär inte Tubestick'en.

 

Det går att exportera till iPod från TheTube's meny om du kollar runt där. Det innebär alltså MPEG-4-format utgår jag ifrån. Upplösning? Osäker, inte testat än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Grabiec
det vore intressant med en kommentar av den som utförde testen i MacWorld, som sa att just mottagningen var bättre än tidigare testade stickor (och då hade dom precis testat Elgato/Terratec)..

 

Trist att se att det strular för så många av er. Vi testade tv-kortet på flera ställen i och utanför Stockholm, och det funkade precis som jag skrev i testet: klockrent. Bra mottagning, även med den medföljande miniantennen. Bättre mottagning än med de andra testade tv-kortens miniantenner. Som alltid gäller förstås att ha en stark signal, det verkar som att flera inte har det. Prova att ansluta en fetare antenn, det finns aktiva inomhusantenner för någon hundring på Clas Ohlsson, borde förhoppningsvis göra susen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att The Tube snor 40% av processorkraften.... :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UPS har varit här och nu ligger en brun kartong bredvid. Törs inte prova...... :toodeloo:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att The Tube snor 40% av processorkraften.... :armskeptisk:

 

Japp och dessutom 210 MB RAM-minne.

 

Jag har för övrigt gjort ett nytt experiment med miniantennen för att jämföra skillnaden med digital-tv via vägguttaget. Jag fick antennen att ta in specifikt kanalen The Voice inomhus, genom att sätta antennen på en teburk som är magnetisk, i riktning mot väggen och sedan mikrokalibrerat med millimetrar tills det blivit perfekt mottagning (Info i TheTube (Äpple+I) visar 5 mottagningsstreck)). Så som antennen är riktad kan man jämföra med att spänna en pilbåge och rikta den åt något håll ;).

 

Kanske inte så konstigt att mottagningen är dålig där jag befinner mig eftersom det är cement och tegel runtomkring. Men eftersom jag har en Macbook tänker jag plocka med mig dator + antennen till kompisar och jämföra skillnaden hos dom för att få mig en bättre uppfattning om användandet av inomhusantenner i Umeå.

 

Pocahontas, jag noterade att du hade screenshot från The Voice. Var det bara slump att du valde just den kanalen att visa upp eller hade den bäst mottagning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UPS har varit här och nu ligger en brun kartong bredvid. Törs inte prova...... :toodeloo:

 

äh..kom igen nu Axelman...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inhandlade en aktiv inomhusantenn hos Kjell o Co idag (strömförsörjd via USB-porten), den funkade t o m sämre än den medföljande miniantennen...

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojjade bara... den är installerad och klar och jag har mottagning! Alla gratiskanaler fungerar men hackigt både med den lilla antennen och med en bordsantenn med förstärkare. Det rullar i 20 sekunder sedan hackar det lite och sedan rullar det i 20 sekunder osv... Har inte kollat hur den går med husantennen, men det borde ju rulla bra om det går hyfsat med de andra. Puh... lite orolig blev man innan man provade.... :borstatanderna::crossfingers: Mottagningen brukar bli bättre på kvällar och nätter och sämre när molnen går lågt. Vi får se om mottagningen skärper sig framåt kvällen. Men blir inte er TubeStick varm? Min är GANSKA varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min är varm, är alltid inkopplad..lagt en termometer under den och den stiger....

 

Och den visar 41° feber...ja den går inte högre, för det är en inomhustermometer :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad är det?

Irriterande att behöva fråga men du var säkert tvungen att få den uppmärksamheten.

Du fick den!

 

har du hört uttrycket man får vad man betalar för ? jag ycker det verkar vara en hypead produkt som när den väl kommer helt enkelt inte levererar.

Och om 5 användare efterfrågar funktioner som faktiskt redan finns på en befintlig produkt, varför inte påpeka det ? Om ytterligare ett antal användare dessutom behöver köpa en aktiv antenn för ett antal hundra kronor, så försvinner ju det ekonomiska försprånget.

För Equinux handla det såklart om att få in pengar för att vidare kunna utveckla en produkt som kan bli ett riktigt MediaCenter för Mac (med t.ex. TV funktioner)..jag skulle nästan våga påstå om att dom till och med hoppas på att inkorporeras under Apple och känna ett par kronor vid försäljning av företaget (det är ju inget snack om att Mac OS snart MÅSTE ha stöd för tv-mottagning i FrontRow.

 

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...