Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

equinux "TheTube" a.k.a TubeStick


w4rn3r

Rekommendera Poster

Jag har för övrigt gjort ett nytt experiment med miniantennen för att jämföra skillnaden med digital-tv via vägguttaget. Jag fick antennen att ta in specifikt kanalen The Voice inomhus, genom att sätta antennen på en teburk som är magnetisk, i riktning mot väggen och sedan mikrokalibrerat med millimetrar tills det blivit perfekt mottagning (Info i TheTube (Äpple+I) visar 5 mottagningsstreck)). Så som antennen är riktad kan man jämföra med att spänna en pilbåge och rikta den åt något håll ;).

 

 

Jag har märkt att mottagningen blir mycket bättre när man har något magnetiskt material under antennen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 270
  • Created
  • Senaste svar
Jag har märkt att mottagningen blir mycket bättre när man har något magnetiskt material under antennen....

 

Jag menade att det inte går att endast lägga den ner, inte tillräckligt stabilt. Fönsterkarm går bra det med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick min idag... den hittar alla kanaler utan problem... men jag har problem med TheTube-registrationen. Programmet kommer inte ihåg mina uppgifter så jag måste aktivera det varje gång. Jag laddade ner licensfilen från hemsidan. Någon som vet var den ska ligga? (license.thetlic)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar ingen sådan i min dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacka gud vet jag Miglias TVMini express, funkar prima ballerina på kontoret & hemma.

 

Miglia TVMini express

Enligt vad jag läste någonstans så är det exakt samma hårdvara. Man kanske borde testa Miglias programvara med TubeStick.

 

Jag får in SVT-kanalerna och TV6 med min TubeStick, men inte TV4. Jag har placerat miniantennen vågrätt fastsatt i nedre hörnet på en tavelram i metall. (Tavelramen hänger på väggen och inramar en litografi skapad av konstnären Jim Berggren på hans Mac IIci som han köpte av mig julen 1989.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leta upp Plistfilerna i din hemmamapps Bibliotek_ preferencer..finns visst 5 st..

post-113-1177703732.jpg

 

Vet inte om det kan finnas fler..kan vara de som strular

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu såg jag att Miglia använder samma programvara som TubeStick nämligen The Tube.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hogge52@telia.com

Hejsan

 

Jag fick hem min Tubestick, kopplade in till takantennen, voila en massa kanaler !

Provade med medföljande antenn. Inte en kanal, satte den på elementet med magnetfoten, hittade en del.

 

Slutsats: Med takantenn funkar det, med den medföljande antennen fodras att man fäster den på ett metallisk underlag, antar att den behöver ett shcysst jordplan

 

Det medföljande programmet är det värre med, kraschar hela tiden, hoppas det kommer en uppdatering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kanske alla frågor är besvarade redan, men min Tube fungerar bra här i västra Uppsala. Bäst är att sätta antennen på fönsterblecket, men då måste man öppna fönstret.. Det går också bra att sätta antennen på något stort metallföremål inomhus, det förstärker signalen. Jag har en plåtbricka. Försök annars med kassaskåpet..

Utmärkt bild, men saknar möjlighet att ta bort ointressanta kanaler. Har inte provat att ansluta till TV-uttaget i lägenheten, har Comhem och antar att signalen inte är rätt för Tuben?

Har dock haft problem med att programmet avslutas och måste startas om.

Har också en liknande pryl för PC, "LiteOn", och med den fick jag in en massa tyska kanaler när jag var i södra Skåne, så visst är det roliga grejor.

Som sagt, det hänger på att förstärka signalen.

Hälsningar

Staffan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utmärkt bild, men saknar möjlighet att ta bort ointressanta kanaler. Har inte provat att ansluta till TV-uttaget i lägenheten, har Comhem och antar att signalen inte är rätt för Tuben?

Nope, ComHem blockerar den möjligheten. De vill ju inte att deras mer än en miljon kunder ska kunna skaffa Boxer eller undvika deras digitala kabel-tv-abonnemang.. det vore förödande antagligen. Jag har dock exakt den möjlighet som du efterfrågar. Vägguttaget för tv kopplar jag antingen mot en "tjock-tv" och får analog kabel-tv med 14 kabel-tv-kanaler i grundutbud. Kopplas den mot en LCD-tv med inbyggd digitalbox så får jag istället digital-tv via marknät "it just works" a la Apple ungefär.

 

Vet inte hur det där fungerar bakom kulisserna, men väldigt smart är det iaf. Alla blir ju nöjda: grundutbudskunderna som inte bryr sig ett DUGG om digital-tv och hatiskt vill undvika det kan fortsätta se tv som de är vana vid, digital-tv-människor så som jag själv tycker det är briljant att utan hinder kunna koppla antennsladden till min digitalbox för tv'n (eller antennsladden till Mac'en via TubeStick). Med samma uttag får man också välja istället SPA eller Canal Digital som leverantör om man hellre vill det. Däremot finns inga subventioner och ramavtal, så det är fortfarande samma 159 kr/mån med Boxer precis som vanligt. Så priserna och de avtalen är helt individuella. Det skapar frihet för varje hushåll att bestämma själva. Bättre kan det knappast bli. Jag har ännu inte råd att betala 159 kr/mån så jag kör med fri-tv via både Mac'en och digitalboxen för tv. Man är inte tvungen att anlita Boxer, precis som när man bor i villa och har utomhusantenn på taket.

 

 

Detta gäller för Umeå Kommuns bostadsbolag Bostaden i vissa av hyresrätterna de erbjuder. Det finns fortfarande avtal med ComHem med ramavtal kontrakterade till ett sista datum sen tidigare som behöver gå ut, innan de kan byta ut så att alla hyresgäster får frihet att välja TV-lösning själv. Men det är också samtidigt ett dilemma att flytta till deras hyresrätter, för de har Sveriges mest undermåliga, dyra LAN-uppkoppling och månatlig gigabyte-kvot. ComHem bredband är inaktiverat på ComHem-hushållen och nybyggda fastigheter byggs utan telefonuttag för att utkonkurrera ADSL. Med andra ord ett skitföretag som råkar ha Sveriges bästa och ideala tv-lösning för kabelnät! :P

 

Utmärkt bild, men saknar möjlighet att ta bort ointressanta kanaler.

 

Gå till inställningarna i TheTube där du hittade Auto-Tune-knappen för att söka fram kanalerna. I listan som du ser där kan du dra och släppa i olika ordning på varje kanal så att du får snabbnummer i den ordning du önskar. När du markerar en kanal i listan kan du också välja att trycka på "<--" Delete på tangentbordet så blir de borttagna. Det går också att använda import och export av kanallistor under File-menyn för att göra favoritlistor (Arkiv kanske det översätts med på svenska?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som har problem med att programmet hänger sig konstant???

Otroligt surt! :chockadskeptisk:

 

Varje gång jag väljer en kanal förutom SVT1 eller SVT2, så får jag "No content available" och programmet fryser.

 

Inget som låter bekant??? :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag installerade min TubeStick igår så kom en uppdateringsfråga så jag uppdaterade The Tube till 1.0.3 från 1.0.2 Men programmet hänger sig i bland och vill bli omregistrerat!!! Muttermutter.... :pinch: Allt detta bara för att man litade på MW-s expert...... :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick min igår och det är bara att konstatera att antennen är totalt kass.

Kopplade in en vanlig takantenn och då funkade det bra.

Med den bifogade får man på sin höjd in några pixlar från Aftonbladet.

 

Och att MacWords test var av det sämsta slaget.

Att inte kolla upp antennen anser jag var en jättemiss!

Så det är bara att bita i det sura äpplet och inse att man blivit blåst på

en femhundring!

 

Tack för det MacWorld!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som har problem med att programmet hänger sig konstant???

Otroligt surt! :chockadskeptisk:

 

Varje gång jag väljer en kanal förutom SVT1 eller SVT2, så får jag "No content available" och programmet fryser.

 

Inget som låter bekant??? :stjarnsmall:

 

Nej, det är ju så att allting har att göra med din egen framkomlighet med antennen. Du kanske bor ute i skogen, eller mitt i stan, du kanske har antenn på taket eller använder miniantennen.. sändaren i din stad kanske är en slavsändare eller så har den inte optimerats till fullo av Teracom ännu. De flesta städer har ju gått över till digital-tv och där är sändarna oftast placerade med så stark signal som möjligt. Där det fortfarande finns analoga sändare så har Teracom ingen möjlighet att kalibrera till bättre styrka förrän de analoga sändarna släcks.

 

När jag testat miniantenn istället för vägguttaget så får jag inte in SVT1, SVT2. Jag får endast in The Voice och de övriga kanalerna i MUX 4 som tyvärr är krypterade betalkanaler. Så beroende på din situation så varierar problemen eller framgången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomas Westberg
Är det bara jag som har problem med att programmet hänger sig konstant???

Otroligt surt! :chockadskeptisk:

 

Varje gång jag väljer en kanal förutom SVT1 eller SVT2, så får jag "No content available" och programmet fryser.

 

Inget som låter bekant??? :stjarnsmall:

Jo, The Tube fryser så fort jag råkar välja en kodad kanal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, The Tube fryser så fort jag råkar välja en kodad kanal.

Konstigt men här fungerar det perfekt med senaste 1.0.3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt vad jag läste någonstans så är det exakt samma hårdvara. Man kanske borde testa Miglias programvara med TubeStick.

Miglias programvara är dvs TheTube samma som till Tubestick.

EyeTV stöder Miglias men inte Tubestick så hårdvaran är inte exakt samma eller läses inte som samma hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BREAKING NEWS!

 

Ta en vanlig plåtburk , typ 1 liters och ställ antennen på locket!

Då funkar det , locket funkar som ett jordplan och plötsligt tickade varenda kanal in.

 

Jag tar tillbaka min tidigare kritik men tycker Equinux kunde haft ett sånt här tips men

hur som helst , testa själva!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har vi hamnat i kläm mellan vad leverantören av mottagaren och leverantören av signaler anser ska räcka till.......?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att den är väldigt känslig.

Drar man ur antennen, eller USBkontakten när The Tube är igång så lägger stickan av helt, och man får joxa en stund med att få igång den igen.

Faktum är att jag inte vet vad det är som gör att jag får igång den igen.

Trodde först på något glapp i USB-anslutningen, men det har jag övergett den tanken.

 

Händer något inuti stickan.. men vad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan irriterar jag mig på att det inte går att få in SVT 2 VästNytt. Däremot får jag in SydNytt, har dock inte kollat vad som kommer där när de sänder sina sändningar. Är dock inte så intresserad av Skåne med omnejd.

 

Likadant på mina Parabol, där sänder TV4 Stockholmsnytt, inte Västnytt, skiter väl i Stockholm..

Göteborg är världens Centrum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Om du använder programmet The Tube och drar ur USB-kontakten så tappar ju den kontakten och då får gå till Control/Input device och välja Tubestick så programmet vet vilken enhet det ska gå på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det kan jag förstå, men att dra ur antennen borde ju inte innebära att stickan ballar ur helt ,dvs låser sig.

Att mottagningen lägger av begriper jag ju, men den borde starta upp igen när antennen sätts in igen.

 

USB borde ju vara likadant tycker man, men det kan vara så att man måste stänga av programmet först.

Stänga av, koppla loss.

 

För då fungerar det att The Tube startar upp när man ansluter stickan till USB-kontakten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej jag noterat är att det är vissa problem typ glappkontakt när man använder den bifogade usb-sladden.

När jag tar bort den och använder Tubesticken direkt in i usb-uttaget blir det perfekt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...