Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS X tipset!


Pantern

Rekommendera Poster

Mitt tusende inlägg!!!

 

Kongratulerar! :pompoms:

 

Kan väl tipsa om att man kan byta flik i Firefox genom Kringla + [numret på fliken räknat från vänster] :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 210
  • Created
  • Senaste svar

Jag kom på en sak, hur får man alla filer att öppnas med ett och samma program? Jag vill t.ex. öppna alla mina .avi med VLC och inte med QuickTime som är standard. Visst, det går att dra till ikonen i Dock, men det vore smidigt att bara kunna klicka ibland. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på en sak, hur får man alla filer att öppnas med ett och samma program? Jag vill t.ex. öppna alla mina .avi med VLC och inte med QuickTime som är standard. Visst, det går att dra till ikonen i Dock, men det vore smidigt att bara kunna klicka ibland. :)

 

Högerklicka på en avi, "open with" -> "other" sen väljer du VLC och "always open with". (Vet inte riktigt vad det heter på svenska)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på en avi, "open with" -> "other" sen väljer du VLC och "always open with". (Vet inte riktigt vad det heter på svenska)

 

Det fungerar bara för just den filen, men jag vill få det att fungera med alla .avi-filer på datorn. Hur gör jag då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar bara för just den filen, men jag vill få det att fungera med alla .avi-filer på datorn. Hur gör jag då?

 

Ah tänkte inte på det. Högerklicka på filen, "Get info" sedan har du en till "open with" där, välj VLC och sen "Change All...". Det ska fungera bättre :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah tänkte inte på det. Högerklicka på filen, "Get info" sedan har du en till "open with" där, välj VLC och sen "Change All...". Det ska fungera bättre :)

 

 

Tackar och bockar. Det fungerade ju jättefint. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

macmonstret
Har med Saft att göra :)

I firefox funkar det dock av sig självt :)

 

Jovisst, den varianten fungerar också men varför trycka på fler knappar än nödvändigt?post-16839-1182744658.jpg

 

Mitt tusende inlägg!!!

Klockren bild :P

 

Kongratulerar! :pompoms:

 

Kan väl tipsa om att man kan byta flik i Firefox genom Kringla + [numret på fliken räknat från vänster] :ThumbsUp:

Och ctrl+tab.

 

Jag kom på en sak, hur får man alla filer att öppnas med ett och samma program? Jag vill t.ex. öppna alla mina .avi med VLC och inte med QuickTime som är standard. Visst, det går att dra till ikonen i Dock, men det vore smidigt att bara kunna klicka ibland. :)

För att alltid öppna en fil med samma program högerklickar man, håller inne alt och väljer "öppna alltid med".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ctrl+tab.

 

Sedärja! Fan vad smidigt, man tackar :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske vart upp tidigare men Äpple+L i webläsaren tar dig snabbt och smidigt till adressfältet.

Slippa navigera med musen, slippa musarm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet. Men skönt och slippa grabba tangentbordet med ännu en hand.

 

 

Kanske vart upp tidigare men Äpple+L i webläsaren tar dig snabbt och smidigt till adressfältet.

Slippa navigera med musen, slippa musarm.

 

Tja, det märks att smaken är olika...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

macmonstret
Sedärja! Fan vad smidigt, man tackar :ThumbsUp:

U'r welcome :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det nån knappkombination eller nåt som gör att man minimerar allt och kommer till skrivbordet som i windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det nån knappkombination eller nåt som gör att man minimerar allt och kommer till skrivbordet som i windows?

 

Jag brukar använda exposé för den funktionen.

 

TIPS: Alt + Command + 8 = Zoom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

macmonstret
Finns det nån knappkombination eller nåt som gör att man minimerar allt och kommer till skrivbordet som i windows?

F11

 

TIPS: Alt + Command + 8 = Zoom

Inte för mig :armskeptisk:

Däremot funkar ctrl+scroll bra. Använder det ganska ofta faktiskt, när jag vill titta närmare på något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en sak idag. Alla kanske vet om den redan men.. Om man dubbelklickar på det tomma utrymmet bredvid länkfliken för ett fönster så öppnas ett nytt tomt fönster. Jag som alltid saknat "nytt fönster" knapp i Safari :) Eller har jag fått med detta från Saft tro?

 

Tryck var? Jag har prövat lite överallt och får det inte att fungera..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck var? Jag har prövat lite överallt och får det inte att fungera..

Du måste ha Saft installerat för att det ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget speciellt, men på vissa ställen där det finns fram/tillbaka-pilar (Safari, iTunes Store); håll in pilen så kan man välja vart man vill hoppa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

macmonstret
Inget speciellt, men på vissa ställen där det finns fram/tillbaka-pilar (Safari, iTunes Store); håll in pilen så kan man välja vart man vill hoppa.

Fungerar även att högerklicka i firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom skärmdumpar var på tapeten i denna tråd tidgare:

 

cmd+alt+shift+3 - tar dump på hela skärm och placerar den i urklipp

cmd+alt+shift+4 - tar dump på den del du drar upp en ruta över och placerar dumpen i urklipp.

 

Smidig om man jobbar med t ex en presentation eller någon dokumentation och inte har någon nytta av en bildfil.

 

Cmd+alt+shift+5 - du väljer ett fönster som den tar en skärmdump av om jag inte har helt fel (sitter på en äcklig windows nu så jag kan inte checka om detta är rätt :P)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cmd+alt+shift+5 - du väljer ett fönster som den tar en skärmdump av om jag inte har helt fel (sitter på en äcklig windows nu så jag kan inte checka om detta är rätt :P)

Nä det är Cmd+alt+shift+4+spacetangenten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka i CowerFlow i iTunes, så får man fram en del "reglage" (bland annat kan man ändra storleken på Albumen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka i CowerFlow i iTunes, så får man fram en del "reglage" (bland annat kan man ändra storleken på Albumen).

 

Nja, texten menar du väl? :) Storleken av omslagen ändras ju genom dragreglaget strax under.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det nån knappkombination eller nåt som gör att man minimerar allt och kommer till skrivbordet som i windows?

 

Har nog nämnts tidigare, men alt+äpple+h+klicka på skrivbordet. Gömmer alla fönster och visar skrivbordet. Men Exposé är smidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...