Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS X tipset!


Pantern

Rekommendera Poster

marcushedenstrom
Vad fyller tangenten höger om den högra Äppletangenten för roll mer än att den tar bort muspekaren?

472989[/snapback]

 

Talar du om enter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 210
  • Created
  • Senaste svar
Nåt jag tycker är grymt är Ctrl + Scrollen på musen. Grym zoomning. Testa!

473011[/snapback]

 

Del kom jag på av mistag idag... grymt faktist :elaktflin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad fyller tangenten höger om den högra Äppletangenten för roll mer än att den tar bort muspekaren?

472989[/snapback]

 

Har jag också funderat på... Brukar använda den till att döpa om mappar/filer, men det går ju lika bra med Retur. Så jag fattar inte varför den är där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag också funderat på... Brukar använda den till att döpa om mappar/filer, men det går ju lika bra med Retur. Så jag fattar inte varför den är där.

473024[/snapback]

Grejen e att det som vi vanligtvis kallar för "Enter" det vill säga den feta tangenten med den böjda pilen egentligen är tangenten för radbrytning och ingenting annat. Knappen till höger om höger Äppletangent DET är Enter. Det är en knapp som bekräftar till exempel en inmatning i Excel. Det är därför som det inte går att använda radbrytningsknappen för att bekräfta en inmatning i detta program, utan man måste använda "riktiga" Enterknappen.

 

Sen varför det går att bekräfta ett val i mängder av applikationer med Radbrytningsknappen, ja det vette fasen. Kanske för att det blivit så vedertaget. Ingen aning. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen e att det som vi vanligtvis kallar för "Enter" det vill säga den feta tangenten med den böjda pilen egentligen är tangenten för radbrytning och ingenting annat. Knappen till höger om höger Äppletangent DET är Enter. Det är en knapp som bekräftar till exempel en inmatning i Excel. Det är därför som det inte går att använda radbrytningsknappen för att bekräfta en inmatning i detta program, utan man måste använda "riktiga" Enterknappen.

 

Sen varför det går att bekräfta ett val i mängder av applikationer med Radbrytningsknappen, ja det vette fasen. Kanske för att det blivit så vedertaget. Ingen aning. :fundersam:

473026[/snapback]

Vad är det för en knapp ni snackar om? Knappen bredvid appletangenten är ju alt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för en knapp ni snackar om? Knappen bredvid appletangenten är ju alt.

473031[/snapback]

 

Inte knappen till höger om kommandoknappen. Vi snackar om den högra kommandoknappen, den till höger om space.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja...?..

 

på mitt tangent - längst ner - ser det ut så hä

 

 

ctrl - alt- command (äpplet) - space - command (äpplet) - alt - ctrl ---sen kommer pilarna.

 

höger om den högra äppletangenten är ju "alt"

 

tangentbordet är iofs från 2000, men det borde väl inte spela nå´n roll :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för en knapp ni snackar om? Knappen bredvid appletangenten är ju alt.

473031[/snapback]

De snackar om bärbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
De snackar om bärbara.

473046[/snapback]

 

Japp.

 

På t.ex Macbook är det ju ... [space] [command] [enter] [pilar...].

 

Layouten på min pismo är annorlunda, med en extra alt istället för command. Men enterknappen finns där.

post-493-1169296227.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att växla mellan öppna program.

Håll ner command (äpplet) och tryck tab, så får du upp en förstoring mitt på skärmen av dessa. Sen är det bara att välja med antingen tabb eller piltangenterna eller musen, villet man tycker känns bäst.

Helt oumbärligt, speciellt på bärbar utan mus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att växla mellan öppna program.

Håll ner command (äpplet) och tryck tab, så får du upp en förstoring mitt på skärmen av dessa. Sen är det bara att välja med antingen tabb eller piltangenterna eller musen, villet man tycker känns bäst.

Helt oumbärligt, speciellt på bärbar utan mus.

473223[/snapback]

 

Jag använder den funktionen även till att avsluta program, om det är fler än ett. Har du en drös program öppna och vill frigöra lite kraft: Håll inne äpplet, tabba dig fram till det program du önskar avsluta och flytta fingret från tab till Q, sen tillbaka till tab för att välja nästa program "till rakning". :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder den funktionen även till att avsluta program, om det är fler än ett. Har du en drös program öppna och vill frigöra lite kraft: Håll inne äpplet, tabba dig fram till det program du önskar avsluta och flytta fingret från tab till Q, sen tillbaka till tab för att välja nästa program "till rakning".  :ThumbsUp:

473237[/snapback]

Åhh! Är det bara jag som går igång på såna här småtips? :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhh! Är det bara jag som går igång på såna här småtips?  :ThumbsUp:

473331[/snapback]

Nej, här har du en till som tycker att det här är en av årets bästa trådar! *räcker upp handen* :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trixet att sätta datorn i vila med tangentbordet har ni väl redan snappat i en annan tråd.

Om inte:

ctrl + eject, sedan trycka på s (sleep)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Trixet att sätta datorn i vila med tangentbordet har ni väl redan snappat i en annan tråd.

Om inte:

ctrl + eject, sedan trycka på s (sleep)

473361[/snapback]

 

Och ännu snabbare går det med alt + krinlga + eject.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ännu snabbare går det med alt + krinlga + eject.

473367[/snapback]

 

 

ja, jäklar :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:w00t: Oh what an amazing world we live in. :w00t:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och ännu snabbare går det med shift+alt+pil....

allt går faktiskt snabbare med alt... haha...

 

och cmd (äpple som folk envisas med att kalla det) + pil ger samma effekt som pg up, pg dn, home och end... oumbärligt för oss book användare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och här kommer den absolut mest nödvändiga kunskapen när det gäller mac.

Håll i er¨, vi har en vinnare på gång.

Äpple+alt+ctrl+8

 

Vad kan man säga???? Använder den hela tiden :foralskad::foralskad::cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och här kommer den absolut mest nödvändiga kunskapen när det gäller mac.

Håll i er¨, vi har en vinnare på gång.

Äpple+alt+ctrl+8       

 

Vad kan man säga???? Använder den hela tiden  :foralskad:  :foralskad:  :cry:

474015[/snapback]

Vågar inte testa hehe. Hur galet är inte det? ;) Vad gör denna fullfingrade kombination?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågar inte testa hehe. Hur galet är inte det? ;) Vad gör denna fullfingrade kombination?

474023[/snapback]

 

Det är bara att prova, inget farligt men lite kul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och här kommer den absolut mest nödvändiga kunskapen när det gäller mac.

Håll i er¨, vi har en vinnare på gång.

Äpple+alt+ctrl+8       

 

Vad kan man säga???? Använder den hela tiden  :foralskad:  :foralskad:  :cry:

474015[/snapback]

 

 

Ja, hahaha, den e skoj att köra på någon (inte ont anande) mindre mac-vetande kompis burk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och här kommer den absolut mest nödvändiga kunskapen när det gäller mac.

Håll i er¨, vi har en vinnare på gång.

Äpple+alt+ctrl+8       

 

Vad kan man säga???? Använder den hela tiden  :foralskad:  :foralskad:  :cry:

474015[/snapback]

 

cooooooool!! :chock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...