Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS X tipset!


Pantern

Rekommendera Poster

Nä det är Cmd+alt+shift+4+spacetangenten :)

 

Inte alt utan ctrl.

 

Sedan kan man öppna Förhandsvisning och välja "Ny från urklipp". Mycket smart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 210
  • Created
  • Senaste svar
Inte om du vill få in det i urklipp.

Det vet jag inte(har aldrig prövat), men om man vill ha bilden sparad på skrivbordet räcker cmd+shift+4+space

 

Skrev lite fel där ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

joakimromson

Man kan dubbelklicka på en spellista/itunes store för att öppna den i ett nytt itunes fönster!

 

Håll inne alt och tryck på gröna knappen för att göra itunes fönster "optimalt" (annars gör man det till minispelaren!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll inne alt och tryck på gröna knappen för att göra itunes fönster "optimalt" (annars gör man det till minispelaren!)

 

Om dom bara kunde återföra det för alla program. Fanns i Mac OS 9 har jag för mig. Förstår inte varför man tog bort. Eller har jag missat att Apple återinfört det men med något annat kortkommando? (Håller tummarna) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, texten menar du väl? :) Storleken av omslagen ändras ju genom dragreglaget strax under.

 

Självklart mena jag texten. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll inne alt och tryck på gröna knappen för att göra itunes fönster "optimalt" (annars gör man det till minispelaren!)

 

Smidigt värre, tack för tipset :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

macmonstret
Om dom bara kunde återföra det för alla program. Fanns i Mac OS 9 har jag för mig. Förstår inte varför man tog bort. Eller har jag missat att Apple återinfört det men med något annat kortkommando? (Håller tummarna) :)

Jag förstår inte riktigt vad du menar... Det är ju bara att klicka på den gröna knappen så anpassas fönstren till det som finns i dem (utom i iTunes, som blir minispelaren).

 

Tyvärr är det flera tredjepartsprogram som inte detta funkar på, där växlar den gröna knappen istället mellan två anpassade storlekar :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad du menar... Det är ju bara att klicka på den gröna knappen så anpassas fönstren till det som finns i dem (utom i iTunes, som blir minispelaren).

 

Tyvärr är det flera tredjepartsprogram som inte detta funkar på, där växlar den gröna knappen istället mellan två anpassade storlekar :bla:

 

Förr kunde man låta fönstret ta upp hela skärmen (men inte helt som i Win) genom att alt-klicka på den gröna knappen (eller motsvarande på Mac OS 9). Jag saknar det ibland. T ex om man snabbt vill få upp ett finderfönster i storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zoom-funktionen i OSX är ju praktisk. Med kontrolltangenten nedtryckt zoomar skärmen när man rullar på musens scroll-kula.

 

Men Mighty är ju som den är ibland.. jag satt häromdan helt frustrerad, scroll-kulan ville bara fungera i en riktning och det var zoom in.. när allt bara blir större är det bra att känna till alternativ + kommando + 8, som återställer normal zoom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kanske redan står någonstans i tråden eller är en självklarhet, men en upprepning har väl aldrig dödat någon (om det inte är en upprepning av knivhugg eller liknande, men jaja :ermm: )...

 

Med Mighty Mouse-musen kan man också trycka på de två knapparna som sitter på sidorna och då få upp alla fönster man har uppe och då välja vilket man vill använda. Mkt bra om man har många fönster öppna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur man stänger av skärmen, dvs. sätter skärmen i vila men inte datorn?

 

:P

 

// Ph

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

macmonstret
Någon som vet hur man stänger av skärmen, dvs. sätter skärmen i vila men inte datorn?

 

:P

 

// Ph

Det finns massor av trådar om det, sök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att göra till en god vana att alltid köra Reparera Skivbehörighet när man installerar program från Apple, Adobe och några till..

 

Installerade senaste Flash Player nyligen, och man blir lite förbluffad..

 

post-113-1184234352.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Mr.Barbeque

Man kan få en ikon som visar processorbelastningen i form av två staplar som ikon i dockan.

 

*Gå in program/verktygsprogram och dra ut Aktivitetskontroll i dockan.

*Öppna programmet.

*Klicka på ikonen i dock och håll knappen inne tills en meny kommer upp.

*Välj Symbol_i_Dock/Visa_processorutnyttjande.

 

Sådärja :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte orkat läsa alla 10 sidorna om tipset redan finns där..

 

om att lägga mappar eller program uppe i ramlisten eller vad man nu kallar den..ni förstår vad jag menar..

 

post-113-1185825412.jpg

 

Fatta tag i mappen eller programmet, håll ner ⌘ och lägg det på plats i listen.

Vill ni ha bort det, tryck ner ⌘ och dra ut det på skrivbordet ..poff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte orkat läsa alla 10 sidorna om tipset redan finns där..

 

om att lägga mappar eller program uppe i ramlisten eller vad man nu kallar den..ni förstår vad jag menar..

 

post-113-1185825412.jpg

 

Fatta tag i mappen eller programmet, håll ner ⌘ och lägg det på plats i listen.

Vill ni ha bort det, tryck ner ⌘ och dra ut det på skrivbordet ..poff

Det där va ett trevligt tips som jag hade glömt bort totalt :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir som en "extra Docka" :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oprah_noodlemantra

Om du är i FrontRow och inte orkar backa alla steg för att komma tillbaka till Desktop så kan man trycka på F8-F12 för att direkt komma tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det märks att smaken är olika...

Faktum är att tangentbordet är mer snabbarbetat, med lite vana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte orkat läsa alla 10 sidorna om tipset redan finns där..

 

om att lägga mappar eller program uppe i ramlisten eller vad man nu kallar den..ni förstår vad jag menar..

 

post-113-1185825412.jpg

 

Fatta tag i mappen eller programmet, håll ner ⌘ och lägg det på plats i listen.

Vill ni ha bort det, tryck ner ⌘ och dra ut det på skrivbordet ..poff

 

Verktygsfältet kallar jag det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så heter det visst, Tack för påminnelsen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du väljer kolumn-vy i finder och dubbelklickar i högra nederkanten, på de små parallella linjerna, så breddas den kolumnen så att man ser hela namnen på filerna oavsett hur långa de är.

Går snabbare än att dra i hörnet på fönstret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du väljer kolumn-vy i finder och dubbelklickar i högra nederkanten, på de små parallella linjerna, så breddas den kolumnen så att man ser hela namnen på filerna oavsett hur långa de är.

Går snabbare än att dra i hörnet på fönstret.

 

Visste inte ens att man kunde ändra bredden där, guld värt! :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...