Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS X tipset!


Pantern

Rekommendera Poster

Ni måste ett otroligt bra minne, för att kunna använda alla dessa

kortkommandon. Själv kan jag bara det mest vardagliga som

finns i menyerna och knappt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 210
  • Created
  • Senaste svar

Trevligt med enkla tips som man garanterat glömmer att fråga om! Någon med moderatorstatus borde klistra en sådan tråd. Kanske är bättre att det skapas en ny (som låses) och att själva tipsen postas här. Annars blir det jätterörigt. 6 sidor är lite tungt bara för att hitta ett par tips och mest "TAAAAAAAAAAACK".. ;)

 

Angående att dra widgets från dashboard.. Hade ingen aning om att det gick att dra ut dem utan att aktivera devmode (Development Mode). Om man aktiverar devmode kan man dra widgets ut-in ur dashboard hur man vill. Devmode aktiveras genom att man öppnar terminalen (/Applications/Utilities/Terminal.app) och skriver:

defaults write com.apple.dashboard devmode YES

 

Vad mer kan jag tipsa om? Jag använder mycket tangentbordskommandon, kanske några som kan vara bra att kunna. (Många tycks ju leva i tron att Macen kräver ett pekdon för att hanteras.. ;) )

 

Ctrl+F2 markerar menyraden, använd piltangenterna för att manövrera.

Ctrl+F3 markerar docken, använd pilarna för att manövrera.

De flesta vet att man kan tabba mellan olika fält i OS X. Vad en del kanske inte känner till är att man kan tabba mellan knappar också, det går att ställa in i systeminställningar. Denna funktion är nåbar även från tangentbordet.

Ctrl+F7 växlar mellan tabblägen. Antingen mellan fält, som OS X, eller det mer Windowslika, dvs även mellan knappar.

Ctrl+F8 markerar menyerna längst till höger i menyraden. Dock ej programspecifika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det här är redan är postat men det är antagligen det viktigaste av alla kommandon!

alt+kringla+esc

 

Om något program har låst sig så betyder inte det att hela datorn har gjort det (host host, windows...). Bara för det så betyder det inte att du kan stänga av det låsta programmet. Det kanske t.ex körs i fullscreen som Frontrow eller något spel.

 

Då är detta ett utmärkt kommando som kan stänga vad som helst och låta dig få återgå till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

meen, den här tråden håller på att dö! måste få igång den igen! mitt tips är att lägga dina filmer i just Movies foldern i din hemmapp, så kan du se dem i Frontrow. Vill du ändå ha dina filmer någon annans stanns än i Movie folder så kan du skapa alias till mappen där filmerna ligger i, och lägga den i Movies = ) Luddigt kanske men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll inne command när du klickar i spotlight för att komma till mappen filen ligger i, inte öppna filen.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äpple + Esc plockar upp frontrow om din kontroll ligger utom räckhåll.

 

Jo tack, nu fastnade hela min dator. Hur stänger jag av frontrow igen? kan inte stänga av datorn eller frontrow, via tangentbordet eller kontrollen. Jippi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tack, nu fastnade hela min dator. Hur stänger jag av frontrow igen? kan inte stänga av datorn eller frontrow, via tangentbordet eller kontrollen. Jippi.

Äpple+Esc för att stänga frontrow. Annars alt+äpple+esc för att tvångsavsluta, motsvarande ctrl+alt+del i windows. Sista utvägen är hard reset, dvs hålla in power-knappen några sekunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick köra sista utvägen :(... så avbröts min nedladdning också. buuhu.. inte mkt och göra åt saken

tack chuloo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni måste ett otroligt bra minne, för att kunna använda alla dessa

kortkommandon. Själv kan jag bara det mest vardagliga som

finns i menyerna och knappt det.

 

Om man skriver upp dem och borjar anvanda de mer och mer sa tror jag man lar sig de man anvander mest efter ett tag. Det ar nog en vanesak.

 

Keep 'em coming, valdigt bra trad. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skriver upp dem och borjar anvanda de mer och mer sa tror jag man lar sig de man anvander mest efter ett tag. Det ar nog en vanesak.

 

Keep 'em coming, valdigt bra trad. :)

 

Skulle bara säga att nästan alla dessa kortkommandon går att hitta i "Mac hjälp" i hjälp menyn i Finder... Skriv bara i sökrutan uppe till höger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick köra sista utvägen :(... så avbröts min nedladdning också. buuhu.. inte mkt och göra åt saken

tack chuloo

Var så lite så. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hittade en sak idag. Alla kanske vet om den redan men.. Om man dubbelklickar på det tomma utrymmet bredvid länkfliken för ett fönster så öppnas ett nytt tomt fönster. Jag som alltid saknat "nytt fönster" knapp i Safari :) Eller har jag fått med detta från Saft tro?

post-14796-1181248471_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
Håll inne command när du klickar i spotlight för att komma till mappen filen ligger i, inte öppna filen.....

Tack, har saknat ett sätt att "högerklicka" och kunna få fram bland annat det. Ett steg i rätt riktning:

 

Hittade en sak idag. Alla kanske vet om den redan men.. Om man dubbelklickar på det tomma utrymmet bredvid länkfliken för ett fönster så öppnas ett nytt tomt fönster. Jag som alltid saknat "nytt fönster" knapp i Safari :) Eller har jag fått med detta från Saft tro?

Du menar dubbelklicka på en tom plats i flikraden i Safari? Fungerar inte för mig, men jag har ingen Saft. bara tyngre grejer ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, har saknat ett sätt att "högerklicka" och kunna få fram bland annat det. Ett steg i rätt riktning:

Du menar dubbelklicka på en tom plats i flikraden i Safari? Fungerar inte för mig, men jag har ingen Saft. bara tyngre grejer ;)

Nej, vanligt dubbelklick till höger i tomma fältet i min bild ovan. Funkar inte för dig alltså? Funkar för mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara trycka CMD+T, så öppnas en ny flik.

Funkar i FF också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara trycka CMD+T, så öppnas en ny flik.

Funkar i FF också.

Jag vet. Men skönt och slippa grabba tangentbordet med ännu en hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RockerSvea

får la bidra med att om man håller inne comando + ''+'' så förstoras texten i safari

 

(comando + ''-'' förminskar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en sak idag. Alla kanske vet om den redan men.. Om man dubbelklickar på det tomma utrymmet bredvid länkfliken för ett fönster så öppnas ett nytt tomt fönster. Jag som alltid saknat "nytt fönster" knapp i Safari :) Eller har jag fått med detta från Saft tro?

Har med Saft att göra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RogerAndOut

Vet inte riktigt om detta hör hit. Men jag skriver det iaf.

 

Här finns en fin guide för hur du sparar HD-filmtrailers från Apple Trailers på din hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte vill växla mellan program med "äpple"+"tab" utan mellan fönster i samma program är "äpple"+"<" en bra kombination...

 

Klockrent!!! Som jag funderat över den funktionen, trodde att äpple + tab var det enda som fanns. Underbar tråd i övrigt, lär sig mycket smått och gott!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope!

Äpple+Shift+Pilar

 

Yes!!

Jovisst, den varianten fungerar också men varför trycka på fler knappar än nödvändigt?post-16839-1182744658.jpg

 

Mitt tusende inlägg!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...