Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS X tipset!


Pantern

Rekommendera Poster

Dåligt med tipstrådar vad jag kan se. Finns massa godis man upptäcker ju längre man kör detta underbara OS :)

 

En sak jag noterade nyss som tröga jag inte upptäckt innan är denna. Piltangenter fungerar som ni kanske vet inte vid meny val i popuprutor. Galet tyckte jag. Men man har tänkt så här istället. Tryck på versalen som visas, då normalt första bokstaven :)

 

Ex: iTunes. Du ska slänga saker och får upp dessa rutor. Pilarna lyder inte. Då trycker man bara F för att ta bort dom :) Enkelt kanske men jag kan tycka att man borde få använda piltangenterna för navigering med men men..

post-14796-1169217167_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 210
  • Created
  • Senaste svar

Ni kanske som jag inte äger en iPod? Fast detta tips är väl för er med iofs ;)

Jag har tusen kilo musik i min dator. Och då kan det vara bra att köra random på allt. I datorn ja. Men i MP3an då?

 

Enkelt. Gör en smart playlist likt denna. Välj storlek och tryck klar. Dra sedan låtarna från spellistan till din MP3. Klart :) Finns säkert fler sätt att skapa denna lista ;)

post-14796-1169222968.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt funderat på varför "vi" inte har en sån här avdelning på forumet. En tråd av typen "Tips och trix" som innehåller basic-grejer, enkla småtips, sånt som man inte tänker på eller som helt enkelt är för simpla för att man ska fundera över dom. En tråd som kanske skulle kunna vara i samband med "Hjälp, jag är ny på Mac" eller nåt. Ett ställe där man kan kolla in fitt som tätt när man bara vill lära sig grejer som förenklar ens vardag framför skärmen.

 

Det finns ju trots allt massor med grejer i OSX och Mac:en som gör livet och arbetet mycket enkare/snabbare om man bara får veta att dom finns!

 

Jag har själv ett tips om Adobe-sviten.

Att man kan gömma alla paletter med att trycka [Tab] är nog känt för dom flesta som pillar i dessa program. Men om man enbart vill ha bort paletterna men behålla verktygspaletten så trycker man [shift]+[Tab].

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är command-klicket på namnlisten i ett finder fönster för att komma upp i mapp-strukturen eller bara se sökväg... Oumbärligt!

 

 

post-15072-1169224710_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tips och trixtrådar, men var de finns vet jag inte, de drunknar i flödet.

Kanske får vi något i det nya Forumet längre fram, vi får höra med Andreas..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är command-klicket på namnlisten i ett finder fönster för att komma upp i mapp-strukturen eller bara se sökväg... Oumbärligt!

post-15072-1169224710_thumb.jpg

472721[/snapback]

Hehe coolt! Det verkar finnas otroligt mycket småtrix alltså!

 

Ett till som jag lärt mig på detta forum är att man kan placera om sakerna i menubaren genom att hålla inne ÄPPLE och sedan dra dom. Fungerar på de flesta sakerna där :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att trycka på F12 när man drar ut widgets för att få ut dom på det "riktiga" skrivbordet... Lärde jag mig ganska nyligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår vän Kalliban, som var en flitig gäst här på forumet en gång i tiden försökte skapa en tråd...

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...l=tips+och+trix

 

Gick inget vidare.. :deppig:

472746[/snapback]

Ett bra intitiativ redan då. Men nu tycker jag att vi gör vårt bästa för att få den här att fungera. Vi är ju en bra bit på väg :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck på Shift på samma gång som du tar fram Dashboard eller Exposé så går det i slow-motion. Inte särskilt användbart kanske... :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att trycka på F12 när man drar ut widgets för att få ut dom på det "riktiga" skrivbordet... Lärde jag mig ganska nyligen...

472749[/snapback]

Hmm förstår inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm förstår inte?

472758[/snapback]

 

Så att du kan använda widgets utan att vara inne i dashboard... Dom ligger direkt på skrivbordet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så att du kan använda widgets utan att vara inne i dashboard... Dom ligger direkt på skrivbordet...

472759[/snapback]

Du menar att man trycker på en widget och sedan när man håller inne widgeten trycker F12 och då kan placera den på skrivbordet? Går inte för mig. Hur gör man exakt in i minsta detalj? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att man trycker på en widget och sedan när man håller inne widgeten trycker F12 och då kan placera den på skrivbordet? Går inte för mig. Hur gör man exakt in i minsta detalj? :)

472805[/snapback]

Håll fast widgeten med musen när du trycker F12.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll fast widgeten med musen när du trycker F12.

472836[/snapback]

Nepp. Du måste installerat något som möjliggör detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att man trycker på en widget och sedan när man håller inne widgeten trycker F12 och då kan placera den på skrivbordet? Går inte för mig. Hur gör man exakt in i minsta detalj? :)

472805[/snapback]

 

Du måste öppna en ny widget. Dra ut den från listen längst ner, ut på skrivbordet utan att släppa den. Tryck sedan F12. Sen kan du släppa :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nepp. Du måste installerat något som möjliggör detta?

472853[/snapback]

Nä det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste öppna en ny widget. Dra ut den från listen längst ner, ut på skrivbordet utan att släppa den. Tryck sedan F12. Sen kan du släppa :ThumbsUp:

472859[/snapback]

Ahh, en bra beskrivning underlättar ;) Tack. Men de blir alltid on top va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, en bra beskrivning underlättar ;) Tack. Men de blir alltid on top va?

472879[/snapback]

 

Ja, det verkar så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag märkt att få använder, är att dölja program. Kringla + H döljer ett program, typ samma sak som att minimera fast det tar ingen extra plats i docken och det går snabbare!

 

Men - samma sak kan göras genom att hålla inne alt och klicka var som helst utanför det aktuella programmet. I use it all the time! Prova, det är king.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett till tips: Håll inne kringla så kan du dra och flytta omkring fönster i bakgrunden utan att de hoppar fram ovanför alla andra fönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll inne Äpple och tryck på valfritt program i dockan. Tar dig till programmet i Findern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag märkt att få använder, är att dölja program. Kringla + H döljer ett program, typ samma sak som att minimera fast det tar ingen extra plats i docken och det går snabbare!

 

Men - samma sak kan göras genom att hålla inne alt och klicka var som helst utanför det aktuella programmet. I use it all the time! Prova, det är king.

472922[/snapback]

Och trycker man [Alt]+[Äpple]+[H] så döljer man alla program förutom det som man använder. Supersnabbt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad fyller tangenten höger om den högra Äppletangenten för roll mer än att den tar bort muspekaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...