Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS X tipset!


Pantern

Rekommendera Poster

För att slippa få "alias" tillagt till ett alias:

Dra filen du vill göra alias av till stället du vill ha det och håll inne command+alt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 210
  • Created
  • Senaste svar
Hehe tror att dit finder in te mår riktigt bra... :lol:

487683[/snapback]

 

Haha men vad knepigt... Så har det varit sen dag ett :lol: Nåja.. en så rolig sjukdom gör nog ingen skada :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har ni inte provat

Äpple+shift+4+mellanslag

enklare kan det inte bli.

 

Yes!!

487732[/snapback]

 

Jo, du skrev det tidigare i tråden, tack för det förresten! :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha men vad knepigt... Så har det varit sen dag ett :lol: Nåja.. en så rolig sjukdom gör nog ingen skada  :skondans:

487890[/snapback]

 

Inte är det något fel på din finder? Min gör lika dant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många känner säkert till äpple+höger/vänsterpil=hoppa till början eller slut vid textredigering, men ännu bättre alt+höger/vänsterpil hoppa ett ord åt gången framåt eller bakåt.

Slutligen ganska oanvändbart: håll nere alt när du markerar text så markerar du helt rektangulärt istället för ord och radvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trippel klick?  Funkar int'  fönstret minimeras bara...

490450[/snapback]

 

För mig också....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Och så några Safaritips;

 

kommando+vänsterpil går till förra sidan och cmd+ högerpil till nästa

kommando+klick öppnar länk i ny flik

kommando+t öppnar ny tom flik

kommando+r uppdaterar sidan

skift+kommando+höger eller vänsterpil växlar mellan tabbar

kommando+f söker förstås på sidan, men även i koden vilket kan vara användbart ibland

Man kan ju höger 8eller alt-)klicka på en fil/länk/bild/whatever för att spara den, ibland vill man dock spara den på annan plats än i standardmappen, detta gör man genom att efter högerklicket trycka ned alt-tangenten så får man välja mål för filen ifråga

kommando+1, kommando+2 osv går direkt till de bokmärken som ligger först i bokmärkesmenyn

 

några allmänna tips i de flesta applikationer:

kommando+, öppnar för det mesta inställningarna i ett program

kommando+upp/nedpil går längst ned/högst upp på sidan

alt+upp/nedpil går en "sida" upp/ned i taget

kommando+skift+w stänger samtliga fönster i ett program

skift+kommando+c färgväljaren i många Appleprogram

kommando+t tar fram typsnittsfönstret på samma vis

 

kommando+mellanslag plockar fram spotlight när man befinner sig i ett Finder-fönster

 

Ett av de snabbaste sätten att navigera i menyer i ett program (eller Finder) är förstås att öppna en meny i programmet, därefter skriva begynnelsebokstaven/bokstäverna pådet kommandot man vill använda och sedan använda Enter

Navigation med begynnelsebokstav fungerar f ö även i dialogrutor

 

I Finder är det troligen allra snabbaste sättet att navigera att välja kolumnvy + piltangenter och begynnelsebokstäver

kommando+1 ger mappvy

kommando+2 ger listvy

kommando+3 ger kolumnvy

Att kommando+backsteg slänger en markerad fil vet kanske många redan,

man kan även tömma papperskorgen med skift+kommando+backsteg

 

Enter-tangenten har redan diskuterats i denna tråd - i många sammanhang gör den detsamma som Retur, men inte alltid. Enter ä r den Egentliga bekräftelsetangenten och i t ex Adobes program MÅSTE den användas i vissa sammanhang, Retur funkar inte.

 

Ibland vill man använda delete-tangent på en bärbar dator som saknar sådan, då använder man fn (funktionstangenten) i kombination med backsteg vilken då fungerar som delete snarare än backsteg

 

Alt-kommandoklick på program i dockan döljer alla program utom det man klickar på

Alt+kommando+d döljer/visar dockan

 

Om man permanent vill ändra vilket program som öppnar en specifik fil så kan man höger/alt-klicka på filen och sedan hålla ned alt för att få alternativet "Öppna alltid med…"

 

Mail är inte helt perfekt vad det gäller tangentnavigering, men det finns några knep:

skift+tabb tar muspekaren tillbaka till mapplistan där man sedan kan använda upp/nedtangenter för navigationen

För att komma från mapplistan till medde3landen måste man oftast kombinera tabb med nedåtpil

Alt+kommando+a öppnar adresspanelen i Mail

 

Något som suger apa är att man inte kan navigera i mail med begynnelsebokstäver

 

I iCal kan man gå framåt och bakåt med kommando+höger/vänsterpil mellan t ex veckor

kommando+t går till dagens datum

Skift+kommando+r uppdaterar samtliga onlinekalendrar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäsp! Tråkigt att läsa ett romanlångt inlägg med tips, skriv ett eller två tips åt gången flera gånger istället :P

 

Kan nån tipsa mig om hur man får knapparna 'Home' och 'End' att funka.

De har aldrig funkat för mig ( program, dator eller keyboard...spelar ingen roll) knapparna funkar aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Gäsp! Tråkigt att läsa ett romanlångt inlägg med tips, skriv ett eller två tips åt gången flera gånger istället :P

 

Kan nån tipsa mig om hur man får knapparna 'Home' och 'End' att funka.

De har aldrig funkat för mig ( program, dator eller keyboard...spelar ingen roll) knapparna funkar aldrig.

492300[/snapback]

 

Tja, alla har inte lika stort behov av att skriva många inlägg och plocka"antal-inlägg-poäng"…

 

Vad det gäller ome och end så funkar de alldeles utmärkt i t ex Word. Home går till början av raden, end till slutet. Lägger du till alt så går du till början/slutet av sidan. I Safari går home till början av sidan och end till slutet. Samma sak när du skriver i Mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nån tipsa mig om hur man får knapparna 'Home' och 'End' att funka.

De har aldrig funkat för mig ( program, dator eller keyboard...spelar ingen roll) knapparna funkar aldrig.

492300[/snapback]

Vart hittar du dom på ditt tangentbord?

Själv använder jag pil upp och ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Vart hittar du dom på ditt tangentbord?

Själv använder jag pil upp och ner.

492505[/snapback]

 

Sitter med en PB G4, och på denna samt de flesta bärbara är dessa samma tangenter som piltangenterna med tillägg av funktionstangenten fn längst ned till vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander

På en MB har du home och end på kringla + vänster/höger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter med en PB G4, och på denna samt de flesta bärbara är dessa samma tangenter som piltangenterna med tillägg av funktionstangenten fn längst ned till vänster.

492707[/snapback]

 

 

På en MB har du home och end på kringla + vänster/höger

492725[/snapback]

Okej, själv har jag bara stationära och där finns inte de knapparna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Okej, själv har jag bara stationära och där finns inte de knapparna :)

492790[/snapback]

 

Fast home och end sitter väl ovanför piltangenterna på de flesta stationära tangentbord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast home och end sitter väl ovanför piltangenterna på de flesta stationära tangentbord?

492818[/snapback]

Fast det står inte skrivet på tangenterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tråd!

 

Äpple+Alt+I funktionen har jag länge funderat på hur man får fram!

 

 

/ o z o n e

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat ett, tycker jag, ganska vettigt användningsområde för Automator, och det är "Spara som insticksprogram..."

 

Exempel: Det finns en massa vettiga terminalkommandon som är alldeles för jobbiga att komma ihåg, men som ibland kan vara bra att köra, och som exempel kan jag ta marcushedenstroms tips om att visa dola mappar. Personligen tycker jag att det ser hemskt ut med alla dolda filer synliga vid "normalt" Finderbläddrande med inser det vettiga i att kunna se dem. Att då behöva öppna terminalen och skriva "defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles 1" verkar, om inte annat, lite omacigt.

 

Istället: Öppna automator, klicka på Automator i Bibliotek, välj Åtgärden Kör kommandotolksmanus, i Åtgärdsrutan skriv "defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles 1" på rad 1 och "killall Finder" på rad 2. Välj Arkiv > Spara som insticksprogram... > Välj ett namn & välj Insticksfil för: Finder. Automator lägger arbetsflödet i "~/Bibilotek/Workflows/Applications/Finder".

På bilden nedan har jag även lagt in en "varningsruta" (Fråga användaren) för att inte av misstag köra kommandot.

post-16839-1171705310.png

 

Det kan även vara vettigt att göra en "Dölja dolda filer" variant , ersätt då siffran 1 på rad 1 med siffran 0.

 

För att köra arbetsflödet ctrl-klicka på skrivbordet och välj Automator > "namn på önskat arbetsflöde".

post-16839-1171706246_thumb.png

 

Finder blinkar till (startar om), och ditt nyss så tomma skrivbord innehåller nu en massa filer du inte visste fanns.

post-16839-1171706388_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äpple + Esc plockar upp frontrow om din kontroll ligger utom räckhåll.

496218[/snapback]

 

Testa med shift också för slowmotion, funkar även med fjärren, äpple + esc + shift funkar bara för att avsluta frontrow. shift funkar även vid menyvalen (musik,bilder,filmer,dvd)

 

uesäkta språket, trött & 3 goda öl, varav en var tjeckisk kolsvart lager med konstigt namn på K, finns på rover, 2 långgatan, gbg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alt + scroll, bläddrar fram och tillbaka mellan besökta hemsidor.

 

ctrl+alt+scroll ändrar storleken på text som visas på hemsidor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova Äpple+Alt+I

 

Yes!!

487697[/snapback]

 

Det var fasenimig :wub: på den. Danke!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg tack för ditt lilla tips.. Har undrat hur man visat dolda filer och detta va ju lätt att fixa också.. stort tack underlättare mycket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg tack för ditt lilla tips.. Har undrat hur man visat dolda filer och detta va ju lätt att fixa också.. stort tack underlättare mycket

497961[/snapback]

Vi borde tacka marcushedenstrom, själva tipset kom från honom, jag bara automatiserade det.

 

Tack marcushedenstrom!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...