Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Poliser...


niffen

Rekommendera Poster

Visst, Jochum... och på så sätt får vi ännu fler poliser som inte gör det dom "borde" ;)

 

Förresten, jag minns någon statistisk uppgift från sent 90-tal om att Sverige hade flest poliser i hela Europa, räknat per respektive länders invånarantal. Inte illa! Ändå vill många ha fler poliser i Sverige, hmm.

Uppgiften gällde inte enbart de uniformerade poliserna, utan även annan personal anställd i polisväsendet. Står sej förhållandet än idag så tyder datta på att det inte är mängden (polissvärmens storlek) som avgör dess effektivitet, utan kvalitén och organisationens struktur. Det finns inom poliskåren/organisationen inbyggd ineffektivitet som -om man ska våga sej på någon sorts slutsats pga statistiken- ger de svenska poliserna en bottenplacering i Europa. Under senare år har man även uppmärksammat en mängd mycket problematiska attityder (gentemot medborgarna), samt icke önskvärda, ganska generella beteendemönster inom poliskåren. Det lär pågå nåt internt arbete (det säger dom alltid) som ska resultera i nån sorts arbetsplan för att komma till rätta med polisens bristande förmåga att möta människor i konfliktsituationer.

Om jag ska våga mej på en gissning, så tror jag att man har börjat komma underfund med att man måste lära de svenska poliserna att prata.

 

Ett inofficiellt rykte säger att TV 0044 planerar en dokumentär miniserie kring ämnet. Projektets arbetsnamn är "Polisen som kunde tala med människor". Gissa vem som får huvudrollen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 139
  • Created
  • Senaste svar
Ja var har du varit på sista tiden? :D

Men poliser behöver inte skriva blanketter halva tiden, kan väl kontorsanställda göra? Jag kom inte ihåg GW Persson ordagrannt men han sa säkert nåt om kurser och omorganisationer och finns mycket kurser i ditt å datt som på alla arbetsplatser… inte mycket tid kvar till det egentliga var väl budskapet alla fall.

Hur som helst så hoppas vi på fler poliser nu med alliansen. Med växande arbetslöshet (nåja), segregation, ökande samhällsklyftor, motorcykelgäng och maffia å växande alkoholförsäljning och knark å annat bös så behövs det många…

418811[/snapback]

 

Låter ju bra med kontorsanställda men rent praktiskt så är det ju den polis som gripit en tjuv som måste göra avrapporteringen. Ingen kontorsanställd kan ju veta vad som hände vid ingripandet.

En utredning av ett brott går ju inte precis till som i Beckfilmerna där allt vad heter avrapportering inte verkar finnas.

Däremot kan man undra varför polisen ska sköta om passhantering, hittegods, vapenlicenser, transport av psykiskt sjuka eller missbrukare mm. Uppgifter som kan fördelas på kommunen, sjukvården och andra myndigheter.

Slapp man dessa icke nödvändigtvis polisiära uppgifter skulle mycket resurser kunna överföras till brottsbekämpning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju bra med kontorsanställda men rent praktiskt så är det ju den polis som gripit en tjuv som måste göra avrapporteringen. Ingen kontorsanställd kan ju veta vad som hände vid ingripandet.

 

Nu vet jag visserligen inte hur mycket information det handlar om, men skulle inte det kunna skötas över radio till en speciell dikteringsperson, som bara har som uppgift att ta in avrapporteringen via radio?

 

När RAKEL är i full drift kan ju ändå ingen utomstående eller obehörig avlyssna det hela. Så slipper enheterna åka in till stationen för avrapportering.

 

Vet inte alls hur det går till, som sagt, men går det så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är antagligen lika svårt som att förklara som varför polisen inte tog narkomanen när han påtänd körde genom samhället i 100 km/h och körde över sonen.

418726[/snapback]

Bra skrivet!

(Kan också ha varit ett vanligt rattfyllo eller en helt nykter fartdåre.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte resurser att täcka alla brottsområden, måste vissa prioriteras mer än andra.

418646[/snapback]

Det behövs mer resurser, så att även misshandel och våldtäkter kan prioriteras lika högt som trafikövervakning....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni skulle bara veta hur den åländska polisen är.. dom jagar bara Mopedister o. inget mera! Och jag skojjar inte! :armskeptisk: Och lata som fan kan dom vara ibland.. o. inte vilja komma ut bara för att de regnar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det sker väl knappt nåt på Åland? Det var väl första bankrånet där nånsin för några månader sen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett jäkla gnäll på polisen!

Även de måste göra prioriteringar utifrån de anslag de fått!

Om nån har gjort inbrott i en bil finns det ju ingen hotbild kvar, men det vore ju förstås skönare för offret om polisen kom med sirener och blåljus. Med den mängd bilinbrott som sker så är det ju efter utfört brott endast anmälan och registrering som kvarstår. Hotbilden finns inte kvar och därför prioriterar man bort dessa vardagsbrott om man bedömer att en utryckning och utredning inte kommer att ge nåt!

 

På sätt och vis har akutmottagningarna upplevt samma omvandling.

En sticka i fingret eller lite snuva hör inte hemma på akutmottagningen utan man hänvisas till närmaste läkarmottagning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går folk verkligen till läkaren med förkylning? Det låter ju helt otroligt i dagens hyfsat upplysta samhälle...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag det är mycket viktigare att sätta dit fartsyndare än tjuvar. Tjuven tar värdesaker - fartsyndaren tar människoliv!

417937[/snapback]

OMG!!! :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Man brukar se polisen här jaga småpojkar i-sittandes i sin bil. Aldrig har dom fångat någon pojk, och om dom nu skulle göra det, till vilken nytta?

 

2 poliser + 1 bil kostar en hel del, per kväll. Jagandessmåklin... Patrulelrande poliser ska absolut gå toll fots om inte anant. Det är då, och enbart då, dom kan göra någon nytte. Tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, fotpatrull är ingen höjdare. Möjligen i stora städer där det finns många andra enheter tillgängliga samtidigt.

 

Men tänk dig att du har en liten ort, med bara en patrull vid varje tillfälle, och båda är till fots. Om de får ett larm och måste ta sig dit snabbt med bilen, hur lång tid tar det inte i onödan för dem att bara ta sig tillbaks till fordonet? Slöseri!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nyss hemkommen från Gävle med nyförvärvet.

Sträckkört 65 mil på en tank 56L, bra för en V6:a på 3L och en hastighet på mellan 130-160 från Stlm till Jönköping."

 

Skrivet av Niffen i en annan tråd.

 

Det är precis sådana tomtar vi inte ska ha ute i trafiken!!! :ThumbsDown:

 

För att få fast sådana notoriska fortkörare använder polisen felaktiga arbetsmetoder.

Med civila polisbilar utrustade med videokamera skulle en patrull med lätthet plocka bort 5-10 fartdårar under ett 8 timmars arbetspass utefter de stora Riks- och Europavägarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nyss hemkommen från Gävle med nyförvärvet.

Sträckkört 65 mil på en tank 56L, bra för en V6:a på 3L och en hastighet på mellan 130-160 från Stlm till Jönköping."

 

Skrivet av Niffen i en annan tråd.

 

Det är precis sådana tomtar vi inte ska ha ute i trafiken!!! :ThumbsDown:

 

För att få fast sådana notoriska fortkörare använder polisen felaktiga arbetsmetoder.

Med civila polisbilar utrustade med videokamera skulle en patrull med lätthet plocka bort 5-10 fartdårar under ett 8 timmars arbetspass utefter de stora Riks- och Europavägarna.

419234[/snapback]

Jag tycker du tar lite för stora ord i din mun. Huruvida jag är en notorisk fortförare eller inte har du inte en j..la aning om, så uttala dig inte om det. Men visst, det gick undan ner till Jönköping, sen är det ytterligare femton mil hem, på vanlig tvåfilig landsväg!

För övrigt kan jag hålla med dig, om man prioriterar polisens resurser till att övervaka landets i stort sett tomma fyrfiliga motorvägar nattetid, så skulle det säkert bli några per natt som fick pynta.

Sen får väl medborgarna själva ta hand om överfall, våldtäkter, rån, inbrott, krossade butiksfönster och annat jävelskap som drägget ställer till med inne i städer och samhällen. Men det är ju som allt annat, en prioriteringsfråga. Minsta möjliga arbetsinsats till mesta möjliga utdelning...

På tal om tomtar, har du någon gång tittat i en spegel? :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lust att utveckla varför hastighetskontroller är onödigt?

419193[/snapback]

var skrev jag det? utveckla gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var skrev jag det? utveckla gärna.

419324[/snapback]

skriver man OMG och en gubbe som skakar på huvudet tolkar åtminstone jag det som att du inte håller med det du citerade. Menar du något annat kan du väll skriva det istället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det sker väl knappt nåt på Åland? Det var väl första bankrånet där nånsin för några månader sen?

418930[/snapback]

 

Precis, men ska dom jaga mopedister då isället? (och tro mig, det gör dom)

 

ett ex:

 

Dom hade en fartmätning en kväll med radar för inte så länge sen, som stod på en bussplats på en raksträcka o. kollade... Dom stannade ingen bil som var före mig o. ingen som var efter mig.. Men MIG stannade dom nog :armskeptisk: Och sen när jag åkte kollade jag noga om dom stannade någon annan.. Och det gjorde dom inte heller..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skriver man OMG och en gubbe som skakar på huvudet tolkar åtminstone jag det som att du inte håller med det du citerade.

419340[/snapback]

Det gjorde jag inte heller. Men att tolka det som att hastighetskontroller är onödiga är väl inget annat än en feltolkning?

Att polisens prioriteringsordning är helt åt h-e är ingen hemlighet.

(Roligt att folk tror att jaga fartsyndare är jätteviktigt jämfört med andra brott. Man tror helt enkelt det som råkar vara på nyheterna för dagen)... Fråga vilken normalbegåvad polis som helst så intygar de detta, förutom trafikpoliserna själva förstås, deras arbete är det viktigaste i världen. (Precis som en arbetsförmedlares enligt de själva).

 

Jag trodde folk hade slutat överskatta polisens arbete för 10-20 år sen (när korthuset föll), men "folkhemskänslan" lever kvar starkt än märker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du fattar tydligen inte hur stort problem trafikbrotten utgör. Liksom de flesta svenskar, tyvärr. Det är därför trafikpoliserna behövs.

 

Men folk gillar att köra för fort, bryta lite mot lagen för att räcka finger åt förmyndarstaten som de ser det. Eftersom de flesta också har starkt bristande fysikkunskaper och därmed inte inser vad högre hastigheter har för betydelse, tycker de att de inte gör nåt egentligt fel. Fortkörning har blivit svenska folkets tryckventil för frustrationen över en upplevd instängdhet och press i samhället i stort.

 

Robert "Fortkörningstalibanen" Collin på Aftonbladet bygger hela sin karriär på att, i samma anda som brittiska motorjournalister, heja på fortkörarna för att plocka billiga poäng hos den stora fortkörarmassan.

 

Fortkörningen är närmast en svensk folkrörelse i dag, tyvärr. Det handlar om ett flockbeteende också. Ser man att de flesta håller 120-130 på motorvägen, gasar man själv på och hoppas att farbror blå inte står på pass efter nästa sväng. Jag har inte ord nog för att beskriva min avsky för fortkörare.

 

Det finns flera trafikregler som jag inte ser så stor poäng med och som jag tycker det kan vara ok att bryta mot ibland när läget kräver det, men för fortkörning - där är det noll tolerans.

 

Egentligen är det vansinnigt att inte alla nya bilar kommer med en elektronisk fartbegränsare av nåt slag, som förhindrar fortkörning. Man får hoppas att det dyker upp inom nåt årtionde, i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jämfört med andra grövre brott är detta än icke-fråga.

419452[/snapback]

Vad kan vara grövre än att allvarligt skada eller till och med döda andra människor.

De som drabbas är likgiltiga för om det var ett trafikbrott eller annat brott.

 

När jag var i USA 1987 var det en som körde för fort och körde in i en skolbuss som fattade eld och 13 elever dog. Han blev åtalad för 13 fall av mord. Där är de inte lika flata inför trafikbrott som det svenska rättsväsendet. Tyvärr åkte jag hem innan domen föll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att du så kallt ignorerar det faktum att hundratals dödas och tiotusentals skadas varje år, delvis på grund av att folk inte respekterar hastighetsbegränsningar. Men mord kanske inte räknas som grovt brott för dig, daphox?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bygg bättre vägar ist. (el. förbjud alkohol)...

 

Med eran logik kan jag hävda att ni tycker det är strålande att polisen inte dyker upp alls vid anmäld våldtäkt, misshandel, knivhot m.m. Det är bättre att de står m. laserpicka vid en buske nånstans & jobbar i förebyggande syfte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...