Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Poliser...


niffen

Rekommendera Poster

MC är ofta bättre än bil på vägarna, eftersom de inte riskerar att fastna när det är trångt eller tät trafik. De kan alltså hålla takten med en bilburen buse lättare. För att inte tala om mopeder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 139
  • Created
  • Senaste svar
MC är ofta bättre än bil på vägarna, eftersom de inte riskerar att fastna när det är trångt eller tät trafik. De kan alltså hålla takten med en bilburen buse lättare. För att inte tala om mopeder.

419812[/snapback]

40 såna leksaker kostar oss skattebetalare ca 8 mille. Ursäkata alla brottsoffer.

För att hålla takten med en bilburen buse i tät trafik.?! :dumstrut:

Återstår mopedjakt då.

Har du ens körkort? CICdCm, och i så fall när körde du bil senast?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Stor satsning på olösta brott

Under två veckor (42 och 43) kommer Polismyndigheten i Västra Götaland att kalla flera tusen personer, både målsäganden, vittnen och misstänkta, till förhör."

 

läs mer på http://www.polisen.se/inter/nodeid=21431&p...rticleid=204302

 

Tydligen var det inte resursbrist, för ovanlighetenss skull, bara en liten omprioritering i verksamheten, tillfällig eller mer bestående får väl framtiden utvisa. Polisen hörsammar medbporgarnas önskemål, ja de kanske t o m läser här på forumet? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Stor satsning på olösta brott

Under två veckor (42 och 43) kommer Polismyndigheten i Västra Götaland att kalla flera tusen personer, både målsäganden, vittnen och misstänkta, till förhör."

 

läs mer på  http://www.polisen.se/inter/nodeid=21431&p...rticleid=204302

 

Tydligen var det inte resursbrist, för ovanlighetenss skull, bara en liten omprioritering i verksamheten, tillfällig eller mer bestående får väl framtiden utvisa. Polisen hörsammar medbporgarnas önskemål, ja de kanske  t o m  läser här på forumet? ;)

419862[/snapback]

Kul

Jag fick idag ett brev från ovannämnda enhet att föundersökningen läggs ner gällande min stulana bil p.g.a spaning inte givit resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, farten orsakar faktiskt också olyckor (gillar inte det ordet, eftersom det egentligen bara borde beteckna saker man inte kan påverka).

 

Eftersom folk som kör har en begränsad förmåga att ta in och behandla sinnesintryck, ger en högre fart också en sänkning av den relativa förmågan (lika mycket händer per sträcka, men tiden för sträckan blir kortare ju fortare man kör).

 

Reaktionstider förblir oförändrade oavsett fart, så att få bilen ner till en säker fart för en viss situation kräver en exponentiellt längre sträcka vid en hög fart jämfört med en låg fart. Här handlar det om rörelseenergi som ska plockas bort, och den ökar som bekant kvadratiskt med hastigheten. Därmed ökar också bromssträckan kvadratiskt med hastighetsförhållandet.

 

Samma sak ställer till det vid låga farter, där en bara marginellt högre fart ger en stor ökning i bromssträcka. Dessutom är det så att en bils bromssträcka nästan enbart beror på farten, så länge bromsar och däck fungerar normalt. Bilens massa har så gott som ingen inverkan alls, tvärt emot vad man kanske tror. Att köra en småbil eller SUV har ingen betydelse i sammanhanget.

 

Den längre bromssträckan, som enbart berodde på den högre farten, kan alltså orsaka en olycka eftersom föraren inte hinner stanna i tid, utan krockar (med annat fordon eller med en person).

419703[/snapback]

 

Det var mycket siffror det där, men sen när man kommer till verkligheten så är det inte farten som orsakar olyckorna. Okej att nån färsking försöker leka rally och får sladd. Men med de vägar vi har idag, med de bilar vi har idag så skulle vi kunna öka farten en hel del utan att nån skulle kana av vägen!

Håller jag rätt avstånd till framförvarande, underlättar omkörningar och gör mina egna omkörningar så SNABBT som möjigt och har förmågan att invänta rätt tillfälle så har farten marginell betydelse. Det är de irrationella beteendena som skapa olyckorna!

Sen finns det irrationella faktorer som älgar, rådjur och de dummaste av alla djur, renarna.

Osså barnen förstås! Osså codrivern som inte kan hålla käft!!

Och det värstaav allt, testosteronstinna prestigekungar som gärna med en SUV ligger en halv längd bakom och provocerar!

 

Sen när det gäller matematiken, har du en lätt liten bil med liten deformationszon och smäller med en flera gånger tyngre SUV men lång deformationszon så har det en jäkla betydelse!

De i den lilla bilen får inte bara uppleva en retardation från 90 till 0 på en notorhuvs avstånd, utan även att bilen när den deformerats klart är på väg baklänges! De som åker SUV kör inte bara hänsynslöst, de sitter ganska säkert också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul

Jag fick idag ett brev från ovannämnda enhet att föundersökningen läggs ner gällande min stulana bil p.g.a spaning inte givit resultat.

419870[/snapback]

 

Det är väl läge att streetrejsa nu när poliserna ägnar sej åt utredning av vardagsbrotten, eller skrivning av såna meddelanden som du fått (att skriva och gå till brevlådan tar mycket dyrbar tid i anspråk). Förresten, svårt att rejsa utan bil... nä, bäst att stanna hemma och distanslösa världsproblemen virtuellt. Böterna har också gått upp, så man kan tjäna en bra hacka på att inte ge sej ut. Några dagar hemma så har man tjänat ihop till en skaplig mac(ka?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 såna leksaker kostar oss skattebetalare ca 8 mille. Ursäkata alla brottsoffer.

För att hålla takten med en bilburen buse i tät trafik.?! :dumstrut:

Återstår mopedjakt då.

 

Nej, om polisen har trafik mellan sig och "boven", så kommer en MC förbi mycket snabbare och lättare, och säkrare. Polisen får man väl anta visar mer hänsyn än skurken.

 

Har du ens körkort? CICdCm, och i så fall när körde du bil senast?

 

Inte för att det har med diskussionen att göra, och inte för att du har med det att göra, men nej, jag har inte körkort.

 

Körde bil senast i september 1998.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var mycket siffror det där, men sen när man kommer till verkligheten så är det inte farten som orsakar olyckorna. Okej att nån färsking försöker leka rally och får sladd. Men med de vägar vi har idag, med de bilar vi har idag så skulle vi kunna öka farten en hel del utan att nån skulle kana av vägen!

 

Ja, det är ju precis den felaktiga uppfattningen som alltför många har, och som leder till att folk skiter i fartbegränsningarna, och därigenom utsätter sig själva och andra för ökad fara. Det är inte vägarna det hänger på, nämligen. Det är allt annat som händer.

 

Om du visste hur ofta jag ser personer som kör för fort uppför en backe eller in i en sväng, bara för att strax efter slänga sig på bromsen när de helt plötsligt upptäcker att de har möte, eller ett långsammare fordon framför sig. Puckon helt enkelt!

 

Håller jag rätt avstånd till framförvarande, underlättar omkörningar och gör mina egna omkörningar så SNABBT som möjigt och har förmågan att invänta rätt tillfälle så har farten marginell betydelse.

 

Nix. Men jag inser att du aldrig kommer att ändra uppfattning, eftersom du då också måste ta konsekvensen av den nya uppfattningen och hålla nere farten, vilket du inte vill.

 

Sen när det gäller matematiken, har du en lätt liten bil med liten deformationszon och smäller med en flera gånger tyngre SUV men lång deformationszon så har det en jäkla betydelse!

De i den lilla bilen får inte bara uppleva en retardation från 90 till 0 på en notorhuvs avstånd, utan även att bilen när den deformerats klart är på väg baklänges! De som åker SUV kör inte bara hänsynslöst, de sitter ganska säkert också!

 

Nu pratar vi om olika saker. Jag pratar om hur farten starkt bidrar till att själva kollisionen ens uppstår. Där har massan nära noll betydelse. Du pratar om vad som händer när kollisionen är ett faktum. Att UNDVIKA en krock måste väl alltid vara att föredra framför att krocka och ta chansen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är berädd att hålla med ClCdCm där.

 

 

 

Håller jag rätt avstånd till framförvarande, underlättar omkörningar och gör mina egna omkörningar så SNABBT som möjigt och har förmågan att invänta rätt tillfälle så har farten marginell betydelse.

Och du tror att alla håller avstånd, fart och allt det där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du tror att alla håller avstånd, fart och allt det där?

419937[/snapback]

 

Nej, men det är ju det som är problemet, det är de korta avstånden, tunnelseende etc etc som är olycksorsaken, inte farten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är också andra faktorer. Farten gör att man har kortare tid att behandla sinnesintryck. I vissa lägen innebär det skillnaden mellan en krasch och ingen krasch. Visst, man kan hela tiden hävda att det är andra saker som är problemet, men i grund och botten handlar det om att fartgränserna är till för att ge tillräckligt med marginaler för att folk ska hinna ta in och behandla sinnesintryck.

 

Vissa ställen har lagom begränsning. Många har på tok för hög (exempelvis 90-vägar med bara ett körfält i varje riktning och inga vägrenar). Ett fåtal skulle kunna höjas mer (motorvägar utanför städer med få avfarter och påfarter).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men enligt ditt resonemang är ju all hastighet mer/mindre av ondo. varför inte SÄNKA hastigheterna då el förbjuda bilar? Det skulle ju ge mycket bättre statistik, eller är ditt tunnelseende så smalt att mycket poliser är på vägarna är enda lösningen. jag repeterar: så är det redan, vad hjälper det? jojavet, mer poliser blabla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag vill ju kraftigt begränsa, och senare förbjuda, privat biltrafik i stora städer, med undantag för handikappade och liknande.

 

Folk kör på tok för mycket i dag. Väldigt mycket onödig trafik. Med mindre trafik skulle väldigt mycket bli bättre.

 

Och sänka hastigheterna generellt skulle alla vinna på också. Men folk vill ju helst köra 230 km/h på 30-vägarna ändå, så vad fan ska man göra. Majoriteten vinner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Kör fort, men krocka inte :ThumbsUp:

 

Jag tycker att cyckelvägar är bra, mycket bra. När dom korsar bilvägar är dom dåliga, speciellt om cyklisterna & bilisterna vägrar stanna vid korsningarna. Men, bortsett från det så tycker jag att cyklar ska bort från vägarna där bilar finns. 150 kg utan skydd ska inte krocka med 1500 kg metall. Så jag anser att cyklister på bilvägar, gruppen där även jag själv tillhör, är rena rama idioter. Förlåt alla som blev sårade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag tar inte åt mig. Att cykla på cykelvägar reducerar cykeln till ett högst ineffektivt fordon. Det ger dessutom totalt sett fler olyckor, och skador, och även fler dödsolyckor.

 

Hur paradoxalt det än låter, så skulle det bli säkrare för alla om man slopade cykelbanorna helt.

 

Upplevd otrygghet är inte lika med verklig otrygghet. Och jag vet vad upplevd otrygghet betyder, eftersom jag drabbats av flygrädsla. Helt irrationell, men likafullt verklig för mig.

 

Sen är det tragiskt att använda ord som "bilvägar", eftersom det ju bara är "vägar".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sänka hastigheterna generellt skulle alla vinna på också. Men folk vill ju helst köra 230 km/h på 30-vägarna ändå, så vad fan ska man göra. Majoriteten vinner...

420014[/snapback]

 

Jag tror inte för att ögonblick att hastigheterna skulle öka speciellt om det vore fri fart!

När jag tog körkort var det faktiskt fri fart på vägarna! Men inte körde folk speciellt mycket fortare för det!

 

Nu har vi 90, och jag tror att normalfarten för de flesta skulle hamna någonstans kring dryga hundra. På motorväg kanske 130. Tror de farterna upplevs som komfortfarter.

Finge jag råda, vilket jag nu inte får, skulle man ändra fartgränserna till 40 - 60 - 80 - 100 -130.

Det skulle kännas lagom och naturligt för de flesta och man skulle därmed kunna ägna trafiken lite mer i st f att kolla hastighetsmätaren hela tiden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du, Balooba, verkar inte fatta att folk kör för fort för att köra för fort.

Hade begränsningarna varit 20 km/h högre generellt, hade folk kört för fort i precis lika stor utsträckning! Det är själva grejen att peka finger åt lagen som är hela grejen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag tar inte åt mig. Att cykla på cykelvägar reducerar cykeln till ett högst ineffektivt fordon. Det ger dessutom totalt sett fler olyckor, och skador, och även fler dödsolyckor.

 

Hur paradoxalt det än låter, så skulle det bli säkrare för alla om man slopade cykelbanorna helt.

 

Upplevd otrygghet är inte lika med verklig otrygghet. Och jag vet vad upplevd otrygghet betyder, eftersom jag drabbats av flygrädsla. Helt irrationell, men likafullt verklig för mig.

 

Sen är det tragiskt att använda ord som "bilvägar", eftersom det ju bara är "vägar".

420047[/snapback]

 

Det låter inte bara paradoxalt, det är paradoxalt!

Bor i cykelstaden Västerås, dödsolyckor med cyklister på cykelbanor är obefintligt!

Hellre mörbultad än död!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag vet vad statistiken säger. Det finns ganska mycket information om sånt här.

Syftet med cykelbanorna är att rensa vägen för biltrafiken, inte för att göra det säkrare för cyklister.

 

Jag kan skriva en lång uppsats om varför cykelbanorna inte har nåt berättigande, men jag tänker inte göra det, för folk (i synnerhet bilister) tror ändå inte på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du, Balooba, verkar inte fatta att folk kör för fort för att köra för fort.

Hade begränsningarna varit 20 km/h högre generellt, hade folk kört för fort i precis lika stor utsträckning! Det är själva grejen att peka finger åt lagen som är hela grejen.

420049[/snapback]

 

Dumheter! Folk har inte tid med såna fjantigheter, folk använder bilen som transportmedel, inte som ett verktyg för att obstruera! Men bilarna och vägarna har idag så hög standard att 70 och 90 upplevs som lite krypfart! Trots allt är ju färden inte själva målet! Man vill komma fram, det skall flyta lätt och och det gör det inte med 90! Upplever själv min komfortfart till omkring 105 på 90-vägar, men jag håller faktiskt de okomfortabla 90+ i stället!

I och med att polisen har minskat "fartrabatten" så blir det ca 94 km/tim för att slippa riskera böter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag vet vad statistiken säger. Det finns ganska mycket information om sånt här.

Syftet med cykelbanorna är att rensa vägen för biltrafiken, inte för att göra det säkrare för cyklister.

 

Jag kan skriva en lång uppsats om varför cykelbanorna inte har nåt berättigande, men jag tänker inte göra det, för folk (i synnerhet bilister) tror ändå inte på det.

420051[/snapback]

 

Jag idkar alla trafikslagen och kan väl konstatera att de farligaste, de som står för laglösheten och vårdslösheten är cyklisterna! Cykla i bredd, gina i tunnlar och där det för övrigt är skymd sikt, svänga utan att signalera eller kolla bakåt, cykla utan lyse och reflexer, och vadå högertrafik!

Många cyklister verkar hjärndöda, för att sen när de tar bilen bli som vanligt folk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, eftersom cyklisterna är undanskuffade på cykelvägar får de aldrig ta ansvar för att framföra cykeln som det fordon det är. Inte konstigt att man inte uppför sig.

 

Jag försvarar INTE idioter på cykel. Jag försvarar cykeln som fordonsslag och att den ska jämställas med andra fordonsslag, som i USA, där cykeln har i princip samma rättigheter (och skyldigheter) som bilen.

 

För varje idiot på cykel finns det en idiot i bil också, för den delen. Jag ser så många vettvillingar varje dag. Utanför lägenhetsfönstret är det dragstrip varje kväll. De varvar upp vid rödljuset i korsningen, och bränner full gas längs rakan utanför. Sett många som varit uppe i runt 150.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syftet med cykelbanorna är att rensa vägen för biltrafiken, inte för att göra det säkrare för cyklister.

420051[/snapback]

Äh.

Som cyklist känner jag mig säkrare om det finns en separat cykelbana.

Och som bilist känner jag mig säkrare om cyklisterna har en separat cykelbana.

Det blir säkrare för både och. Och det är väl det som är syftet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh.

Som cyklist känner jag mig säkrare om det finns en separat cykelbana.

Och som bilist känner jag mig säkrare om cyklisterna har en separat cykelbana.

 

Precis min poäng - det handlar om UPPLEVD säkerhet. Inte verklig.

 

Det blir säkrare för både och. Och det är väl det som är syftet...

420144[/snapback]

 

Det är just det det inte blir. Tvärt om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, eftersom cyklisterna är undanskuffade på cykelvägar får de aldrig ta ansvar för att framföra cykeln som det fordon det är. Inte konstigt att man inte uppför sig.

 

Jag försvarar INTE idioter på cykel. Jag försvarar cykeln som fordonsslag och att den ska jämställas med andra fordonsslag, som i USA, där cykeln har i princip samma rättigheter (och skyldigheter) som bilen.

 

För varje idiot på cykel finns det en idiot i bil också, för den delen. Jag ser så många vettvillingar varje dag. Utanför lägenhetsfönstret är det dragstrip varje kväll. De varvar upp vid rödljuset i korsningen, och bränner full gas längs rakan utanför. Sett många som varit uppe i runt 150.

420054[/snapback]

 

 

Den stora majoriteten av bilförare kör vettigt, håller hastighetsgränserna med lite råge och ställer aldrig till med problem. Vettvillingarna, fåtalet, påverkas inte av hastighetsgränser, inte av indragna körkort etc.

Alltså är du fel ute om du tror hastighetssänkning skulle minska olycksorsakerna, men de skulle minska skador och dödsfall!

Jag vill ha bättre koll på trafikrytmen, att ha körkort och få framföra bil skall inte vara en rättighet. Den som inte har rätt kynne för bilkörning skall plockas ur trafiken. Högre påföljder som gör det obekvämt att avvika från trafikmönstret skulle göra mer nytta än att sänka farterna för det stora kollektivet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...