Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Poliser...


niffen

Rekommendera Poster

Sambon kom just hem efter en långpromenad i joggingspåret.

Väl tillbaka på parkeringsplatsen står en förtvivlad kvinna och försöker förjäves i sin mobil komma fram till polisen. Någon har krossat sidorutan på hennes -och två andra bilar och stulit vad dom kommit åt.

För tre veckor sen stals min bil på CoopForums farkering kl 1400 mitt på dan och återfanns på en vanlig parkering två veckor senare med två p-lappar på rutan, länsad.

Vart är detta j...a samhälle på väg?

Allt medan polisen binder upp sina resurser och ägnar sig åt viktigare saker som massiva hastighetskontroller i hela landet, nu när det kostar mångdubbelt i böter än tidigare, är väl det prio ett för staten.

Jag hoppas innerligt att jag inte träffar på några såna drägg.

Får man ha dator med internet på Kumla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 139
  • Created
  • Senaste svar

De har viktigare saker för sig, jaga fildelare och som du säger trafiksyndare.

Lättare att fånga in fredliga människor än jaga dräggen, de kan ju få en box på läppen, och de får inte slå ihjäl dem på fläcken heller, tror fan att de skiter i dem då. :superirriterad::superirriterad:

 

Läste om verkstadsägaren som haft inbrott 2 ggr, och tömt hans verkstad, polisen far inte ens dit.

Jag hade lagt trampminor i verkstaden om det varit min verkstad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag det är mycket viktigare att sätta dit fartsyndare än tjuvar. Tjuven tar värdesaker - fartsyndaren tar människoliv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag det är mycket viktigare att sätta dit fartsyndare än tjuvar. Tjuven tar värdesaker - fartsyndaren tar människoliv!

417937[/snapback]

Väx upp!!!!!!!! Du kanske ändrar uppfattning den dan det drabbar dig själv. :dumstrut::dumstrut:

Om jag skulle ta människoliv varje gång jag kör 110 på 90-väg vore jag massmördare idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Framför allt; vilken är sannolikheten att man lyckas spåra upp en tjuv, som ingen har sett, som inte lämnade fingeravtryck, och som inte har blött DNA på bilen? Utan att ens ta med i beräkningarna sannolikheten för att de finns i nåt register.

 

Ganska liten, va? Däremot är det enkelt att se nån som susar förbi i 140 knyck, och har man snabb polisbil kan man ta honom.

 

Fildelningsbrott prioriteras ju inte heller. Hur många rättegångar har vi haft där? 2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisen måste göra alla de nämnda jobben. Utan fartkontroller blir det fritt fram i trafiken och utan bovjakt mer lukrativt för buset.

Normalt är det väl uppdelat så att fartkontroller hanteras av trafikpolisen, och dessa jobbar väl inte med annan brottsförebyggande verksamhet!?

 

Inbrott i bil sker ju både dag och natt, en utryckning till ett redan fullbordat bilbrott är ju normalt meningslöst, buset är borta, och normalt sett vet man ur vilket klientel förövaren kommer ifrån.

 

För den utsatte känns ett inbrott, även i bil, fruktansvärt, men det kanske vore lämpligare att skicka en jourhavande präst för att hantera uppbragtheten? För vad ska polisen där att göra? Trösta? Spärra utfarterna?

Får de tag i buset, oftast pundare, blir det ett förhör på sin höjd innan de släpps ut igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framför allt; vilken är sannolikheten att man lyckas spåra upp en tjuv, som ingen har sett, som inte lämnade fingeravtryck, och som inte har blött DNA på bilen? Utan att ens ta med i beräkningarna sannolikheten för att de finns i nåt register.

417946[/snapback]

Sannorlikheten är noll att spåra upp en tjuv. Eftersom man skiter i att ens besöka brottsplasen.

Om vederbörande lämnat fingeravtryck, DNA ellera andra spår får vi ju aldrig veta!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Sannorlikheten är noll att spåra upp en tjuv. Eftersom man skiter i att ens besöka brottsplasen.

Om vederbörande lämnat fingeravtryck, DNA ellera andra spår får vi ju aldrig veta!!!

417958[/snapback]

 

Skulle tror att polisen har erfarit att det man finner ofta är obefintligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisen måste göra alla de nämnda jobben. Utan fartkontroller blir det fritt fram i trafiken och utan bovjakt mer lukrativt för buset.

Normalt är det väl uppdelat så att fartkontroller hanteras av trafikpolisen, och dessa jobbar väl inte med annan brottsförebyggande verksamhet!?

 

Inbrott i bil sker ju både dag och natt, en utryckning till ett redan fullbordat bilbrott är ju normalt meningslöst, buset är borta, och normalt sett vet man ur vilket klientel förövaren kommer ifrån.

 

För den utsatte känns ett inbrott, även i bil, fruktansvärt, men det kanske vore lämpligare att skicka en jourhavande präst för att hantera uppbragtheten? För vad ska polisen där att göra? Trösta? Spärra utfarterna?

Får de tag i buset, oftast pundare, blir det ett förhör på sin höjd innan de släpps ut igen!

417956[/snapback]

Kanonidé. vi sätter in fler präster att ta hand om inbrott, medans polisen ägnar sig åt hastighetsöverträdelser.!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väx upp!!!!!!!! Du kanske ändrar uppfattning den dan det drabbar dig själv. :dumstrut:  :dumstrut:

Om jag skulle ta människoliv varje gång jag kör 110 på 90-väg vore jag massmördare idag.

417940[/snapback]

 

Tja, du kanske inte är massmördare på vägarna än, men du kan definitivt bli med den attityden!

 

Människoliv är för mig mycket mer värt än prylar. Därmed inte sagt att jag inte skulle bli jävligt förbannad om nån snodde nåt från mig. Men det skulle jag komma över rätt snabbt (jag har blivit blåst på 20 000 kr, så även om det inte var saker, utan pengar, så vet jag hur det känns). Ett människoliv som gått förlorat för att nån inte inser vad de ställer till med i trafiken, det kommer man nog aldrig över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt största problem efter att jag haft inbrott i min lägenhet var inte alla prylar som saknades. Jag ägde vid detta tilfälle ingen dator och min gitarr hade tjuvarna lämnat kvar så det kunde ha varit värre. Nä, det största problemet var att få tag i ett nytt lås till ytterdörren. Man vill inte gärna sova med öppen ytterdörr efter att man precis haft inbrott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tror att polisen har erfarit att det man finner ofta är obefintligt.

417960[/snapback]

Polisen får inte aggera på erfarenhet!! Alla anmälningar måste tas på allvar.

När jag rapporterade min bil stulen, kom jag till polisens växel. –Det är många som ringer nu, Du är placerad i kö, du är nummer 28 i kö.

Detta är inget skämt, det tog exakt 14 min att komma fram, fint om det var ett väpnat rån man skulle rapportera.

Gud välsigne trafikörvakningen :dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det ett väpnat rån skulle du ha ringt 112, inte 11414, och då hamnar du inte i kö!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Balooba att båda sorters brott måste beivras, såg på teve iförrgår hur de nånstans i Norrland hade för många år sen fyra poliser, idag ingen (el nån som var sjukskriven), i grannorten ville de inte skicka sina poliser för då skulle de inte ha några kvar själva, det var laglöst land där, pressbyråägarinnan blev rånad och polisen kom varken på larmet eller ens efteråt för att ta fingeravtryck (el vad de gör), men vad man än tycker om alliansens så ska de utbilda fler poliser så kanske det kommer finnas poliser i varje ort snart, då får vi ju nåt för skattepengarna vi betalar, ska vi ha världens högsta skattetrycket måste vi ju få nåt för det, det fick vi inte förut, kanske vi kan få det nu, vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisen i Göteborg ska nu försöka beta av alla "vardagsbrotten", problemet nu är att åklagarna inte hinner med.

 

läste även att Alliansen ska skära ner på åklagare, hur rimmar det med att tillsätta mer poliser?

Utan åklagare släpps ju buset, går aldrig till åtal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idealet skulle ju vara att ha minst en tvåmannapatrull vid varje tid på dygnet i varje kommun, och fler där kommunerna är stora och glesbefolkade. Skulle innebära treskift för poliserna (8+8+8 för att täcka dygnet). Med ca 290 kommuner blir det alltså 1740 poliser i grunden. Med hänsyn till alla glesa kommuner, kanske närmare det dubbla, eller ca 3000. Räknar man på semestrar, sjukfrånvaro och helger, kan vi lägga till 1500-2000 ytterligare. I storstäderna har man behov av betydligt fler, så där kanske ytterligare 3000 tillkommer. Nu är vi uppe i ca 8000 poliser. Till det lägger vi specialtjänster och inre personal - säg 3000 till. Summa ca 11 000. Många fler än så skulle vi väl inte behöva? Ändå räcker det inte till, trots att vi har, tja, tre gånger så många???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Balooba att båda sorters brott måste beivras, såg på teve iförrgår hur de nånstans i Norrland hade för många år sen fyra poliser, idag ingen (el nån som var sjukskriven), i grannorten ville de inte skicka sina poliser för då skulle de inte ha några kvar själva, det var laglöst land där, pressbyråägarinnan blev rånad och polisen kom varken på larmet eller ens efteråt för att ta fingeravtryck (el vad de gör), men vad man än tycker om alliansens så ska de utbilda fler poliser så kanske det kommer finnas poliser i varje ort snart, då får vi ju nåt för skattepengarna vi betalar, ska vi ha världens högsta skattetrycket måste vi ju få nåt för det, det fick vi inte förut, kanske vi kan få det nu, vi får se.

417985[/snapback]

Halelulja, eller hur det mu stavas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det ett väpnat rån skulle du ha ringt 112, inte 11414, och då hamnar du inte i kö!

417974[/snapback]

Jag ringde 112 och blev ändå placerad i kön, testa om du vill. SKANDAL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idealet skulle ju vara att ha minst en tvåmannapatrull vid varje tid på dygnet i varje kommun, och fler där kommunerna är stora och glesbefolkade. Skulle innebära treskift för poliserna (8+8+8 för att täcka dygnet). Med ca 290 kommuner blir det alltså 1740 poliser i grunden. Med hänsyn till alla glesa kommuner, kanske närmare det dubbla, eller ca 3000. Räknar man på semestrar, sjukfrånvaro och helger, kan vi lägga till 1500-2000 ytterligare. I storstäderna har man behov av betydligt fler, så där kanske ytterligare 3000 tillkommer. Nu är vi uppe i ca 8000 poliser. Till det lägger vi specialtjänster och inre personal - säg 3000 till. Summa ca 11 000. Många fler än så skulle vi väl inte behöva? Ändå räcker det inte till, trots att vi har, tja, tre gånger så många???

417990[/snapback]

Enl Leif GW Persson sysslar de mer med att fylla i olika blanketter samt vidarutbildar/möten/går på allehanda kurser i hur skriva blanketter el liknande… :lol::nanakudde:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ringde 112 och blev ändå placerad i kön, testa om du vill. SKANDAL.

417998[/snapback]

 

Nu fattade du kanske fel...

 

De svarar (i princip) alltid direkt när man ringer 112. Eftersom ditt ärende inte var brådskande, blev du säkert direkt kopplad till 11414, och därmed i ditt fall till kö.

 

Om du hade rapporterat ett väpnat rån hade du inte blivit kopplad dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl Leif GW Persson sysslar de mer med att fylla i olika blanketter samt vidarutbildar/möten/går på allehanda kurser i hur skriva blanketter el liknande… :lol:  :nanakudde:

418003[/snapback]

 

Det där gäller ju också bland läkare och på de flesta företag också. Sekreterarjobbet är ju nästan utdött, även hantverkaren skall utföra skrivbordsjobben. (Med taskigt resultat förstås!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Polisen får inte aggera på erfarenhet!! Alla anmälningar måste tas på allvar.

417972[/snapback]

 

Men visst får de väl tänka själva? Om de har åkt ut och undersökt tusen bilinbrott och inte hittat något, är det ju grottmongo att skicka ut kavalleriet på det tusenförsta.

 

Ett annat problem är att de fingeravtryck man hittar, om några, mer troligt tillhör dig än förrövaren. Eller av någon annan. Vem som helst kan pilla på din bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst får de väl tänka själva? Om de har åkt ut och undersökt tusen bilinbrott och inte hittat något, är det ju grottmongo att skicka ut kavalleriet på det tusenförsta.

 

Ett annat problem är att de fingeravtryck man hittar, om några, mer troligt tillhör dig än förrövaren. Eller av någon annan. Vem som helst kan pilla på din bil.

418111[/snapback]

 

Och varför ta fingeravtryck och sen veta vem som gjort det och ta in honom på förhör för att sen släppa honom? Han är troligen en han, han är pundare och oemottaglig för vård och rehabilitering. Om han åker in och ut från kåken som en jojjo så är han mest ute och kan göra sina flumbrott! Men rättsapparaten skulle antagligen haverera i hanteringen av alla han!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För vad ska polisen där att göra? Trösta? Spärra utfarterna?

Får de tag i buset, oftast pundare, blir det ett förhör på sin höjd innan de släpps ut igen!

417956[/snapback]

Ja, varför inte? Komma och visa att man tar brottsoffer på allvar. Satsa på att åtminstone försöka ta fast förövaren. Och sätta press på rättssamhället att agera!

Många poliser är ju också uppgivna för att det inte lönar sig att driva ett fall längre än till ett förhör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, du kanske inte är massmördare på vägarna än, men du kan definitivt bli med den attityden!

 

Människoliv är för mig mycket mer värt än prylar. Därmed inte sagt att jag inte skulle bli jävligt förbannad om nån snodde nåt från mig. Men det skulle jag komma över rätt snabbt (jag har blivit blåst på 20 000 kr, så även om det inte var saker, utan pengar, så vet jag hur det känns). Ett människoliv som gått förlorat för att nån inte inser vad de ställer till med i trafiken, det kommer man nog aldrig över.

417964[/snapback]

Du får det att låta som att varje hastighetsöverträdelse är lika med ett släckt människoliv.

Och att brott i övrigt handlar om att sno en chokladkaka. Men kriminaliteten hör ihop.

Den som gör inbrott ena dagen säljer knark nästa och misshandlar livet ur någon tredje.

 

Den som kör för fort å andra sidan må vara oförsiktig, men är knappast någon massmördare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...