Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Poliser...


niffen

Rekommendera Poster

Du får det att låta som att varje hastighetsöverträdelse är lika med ett släckt människoliv.

Och att brott i övrigt handlar om att sno en chokladkaka. Men kriminaliteten hör ihop.

Den som gör inbrott ena dagen säljer knark nästa och misshandlar livet ur någon tredje.

 

Den som kör för fort å andra sidan må vara oförsiktig, men är knappast någon massmördare.

418151[/snapback]

Jag tror inte att det är knark som är orsaken till de flesta inbrott. Det är nog snarare möjligheten till snabba pengar för lite arbete, samt liten risk att åka fast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 139
  • Created
  • Senaste svar
Och varför ta fingeravtryck och sen veta vem som gjort det och ta in honom på förhör för att sen släppa honom? Han är troligen en han, han är pundare och oemottaglig för vård och rehabilitering.

418128[/snapback]

Ta det där en gång till, men denna gång så att vi alla förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som gör inbrott ena dagen säljer knark nästa och misshandlar livet ur någon tredje.

418151[/snapback]

Det där får du bevisa innan jag tror på det. :armskeptisk:

 

Jag har & har haft många (f.d.) vänner som hamnar på "fel sida" av samhället, men ingen av dom har varit ond eller elak.

 

Ingen av dom har misshandlat nån människa (eller annan levande varelse!)

 

Tycker du gör en alltför snabb generalisering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får det att låta som att varje hastighetsöverträdelse är lika med ett släckt människoliv.

. . .

Den som kör för fort å andra sidan må vara oförsiktig, men är knappast någon massmördare.

 

Inte varje gång. Du vet dock inte när det händer. Vissa kommer undan med det hela livet. Andra får leva (om de har otur och inte själva stryker med) med skammen och ångern resten av livet när deras gaspedalsgläjde släckte människors liv i förtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta det där en gång till, men denna gång så att vi alla förstår.

418159[/snapback]

 

Jo, enkelt uttryckt, varje tätort har sitt för polisen kända bus. Detta bus står för den den mesta brottsligheten, många av dom är missbrukare och måste få in en dagslön som vida överstiger vanliga knegares lön, för att kunna hålla missbruket vid liv! De behöver inte vara onda människor, men urtypen är otroligt manipulerande, ständigt oskyldiga och lovar alltid att bättra sig. Detta bus ingår till vissa delar i stadbilden och skuffas fram och tillbaka av polisen när de börjar bli för stökiga! Men att dra in dom i rättsapparaten lönar sig inte, de kommer alltid tillbaka, ibland avgiftade men sätter sig i klistret ganska omgående. Alla vet hur de försörjer sig, men inga spärrar kan få dom att upphöra. In på förhör, osså ut igen!

Och som sagt, oftast är det en snubbe av hankön. Polisen fösöker göra det obekvämt för dom med visitationer, men i många fall har det blivit ett kärvänligt förhållande mellan bus och polis. Polisen får agera chauför till akuten, psyket, härbärget eller hemmet, buset lovar alltid att detta var sista gången och nu ska dom minsann bättra sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är väl att sätta kriminalvården på entrepenad. Varför inte låta Ryssarna köpa våra fångar, sedan sätta dem på "läger" i Sibirien och när straffet är avtjänat kan de få gå tillbaka till Sverige. En luftbro till ryssland tror jag inte skulle vara så dyrt, dessutom går det fort! En taxi till Arlanda bara, sen är det klart.

 

Amerikanarna har väl liknande lösningar för internationell brottsbekämpning? Jag tror att CIA är i framkant vad gäller luftbro principen.

 

:skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är väl att sätta kriminalvården på entrepenad. Varför inte låta Ryssarna köpa våra fångar,  sedan sätta dem på "läger" i Sibirien och när straffet är avtjänat kan de få gå tillbaka till Sverige. En luftbro till ryssland tror jag inte skulle vara så dyrt, dessutom går det fort! En taxi till Arlanda bara, sen är det klart.

 

Amerikanarna har väl liknande lösningar för internationell brottsbekämpning? Jag tror att CIA är i framkant vad gäller luftbro principen.

 

:skondans:

418256[/snapback]

 

 

Låt Nordkorea få "vårda" dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väx upp!!!!!!!! Du kanske ändrar uppfattning den dan det drabbar dig själv. :dumstrut:  :dumstrut:

Om jag skulle ta människoliv varje gång jag kör 110 på 90-väg vore jag massmördare idag.

417940[/snapback]

Faktum är att de flesta trafikolyckor inträffar på grund av folk som kör för fort. En del av dessa olyckor skadar andra (oskyldiga) trafikanter, i svåra fall till och med dödar dem.

Så om alla höll hastigheten skulle det sparas många liv.

 

Dessutom är det inte trafikpoliser som utreder stölder/inbrott.

 

"For the record", som det heter: Drabbad av en bilstöld, ett bilinbrott, ett bilinbrottsförsök, stöld ur garage samt inbrott och stöld ur lägenheten.

Men jag tycker fortfarande att det är viktigt med trafikövervakning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh, utveckla gärna varför trafikövervakning är vidrig?

 

Hahaha! Nu ser jag, läste fel. Det vart ju roligt, låter det stå kvar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förövrigt verkar ni på västkusten leva i laglöst land, vad är det som händer hos er egentligen, går ju inte en dag utan att man läser om gängvåld, uppgörelser, dödskjutningar, explosioner, bränder och då läser man ju inte om alla småbrott som om du Telly är någotlunda signifikativ som vanlig västkustbo så här där man sällan utsätts för ngt brott (har aldrig hänt mig nåt förresten for the record) så verkar det ju va nåt sjukt hos er.

 

Jo förresten, var tvungen att provocera fram ett brott gång, ställde ut en mountainbike jag ville bli av med på stan olåst en morgon, stod ju kvar hela dagen och kvällen! Var inte förräns på natten som nån våga ta den. :)

 

Jo iofs tjejen blev bestulen på sin cykel en gång, men det är nog det enda brott jag kan komma ihåg så här i hela våra liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förövrigt verkar ni på västkusten leva i laglöst land, vad är det som händer hos er egentligen, går ju inte en dag utan att man läser om gängvåld, uppgörelser, dödskjutningar, explosioner, bränder och då läser man ju inte om alla småbrott som om du Telly är någotlunda signifikativ som vanlig västkustbo så här där man sällan utsätts för ngt brott (har aldrig hänt mig nåt förresten for the record) så verkar det ju va nåt sjukt hos er.

418458[/snapback]

Har du inte förstått det? Hur skall dessa brott kunna beivras när polisen prioriterar sina resurser till patruller med laserpistoler, gärna på motorvägar. Såg dom senast idag gömda bakom en bropelare på på motorvägen mellan GBG och Kungsbacka. Inkl. stoppet ingick vad jag hann räkna till, fyra patrullbilar och åtta uniformer. Gängvåld, uppgörelser, dödskjutningar, explosioner och bränder är farliga saker och ger inget klirr i kassan. Klämm åt Svenson istället, det är ofarligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo här är lite av Vilda Västern här nere, och kriminalpolisen sitter hellre inne och värmer stolen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag jobbade på sjukhuset, var vi ständigt utsatta för stölder, och försök till stölder.

Dagligen gick det ut "larm" om misstänkta individer som vi skulle hålla ögonen på, men det hjälpte ju inte. Stals kassor, datorer, skärmar mitt på blanka dan så fort tjejen i kassan lämnade sin expedition.

 

I varuhusen florerar det korpar för jämnan.

 

Vi hade en elektriker hos oss som stod i trapphuset och monterade ny belysning, och någon hade fräckheten att sno hans nya batteriskruvdragare precis bakom ryggen på honom när han stod på stegen..

Jag skulle aldrig komma på tanken :superirriterad:

 

Folk går in på toaletter och skruvade ur innehållet i toastolen, en snodde vattenlåset och röret under tvättstället..en bekymrad patient kom och sa att hn blev blöt om fötterna när hon skulle skölja av händerna...

 

Vi hade en kärring som gick ock knyckte alla toarullar...så vi fick byta ut alla toarullshållare mot bamserullar som inte gick att knycka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom sen och säg att brott inte lönar sig. :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom sen och säg att brott inte lönar sig. :byrakrat:

418503[/snapback]

 

Vore det inte lönsamt med brott skulle verksamheten självdö!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte förstått det? Hur skall dessa brott kunna beivras när polisen prioriterar sina resurser till patruller med laserpistoler, gärna på motorvägar. Såg dom senast idag gömda bakom en bropelare på på motorvägen mellan GBG och Kungsbacka. Inkl. stoppet ingick vad jag hann räkna till, fyra patrullbilar och åtta uniformer. Gängvåld, uppgörelser, dödskjutningar, explosioner och bränder är farliga saker och ger inget klirr i kassan. Klämm åt Svenson istället, det är ofarligt.

418471[/snapback]

Menar du att polisen inte ska gripa de kriminella personer som kör bil över laglig hastighet? För hög hastighet är orsak till många svåra skador och dödsfall på vägarna. kontroller som faktiskt fångar de som kör för fort är ett bra sätt att hålla hastigheterna nere och därför också minskar olycksrisken betydligt.

Jag är övertygad om att en polispatrull på vägarna ökar säkerheten för medborgarna betydligt mer än vad en patrull som inspekterar inbrott gör.

 

Finns det inte resurser att täcka alla brottsområden, måste vissa prioriteras mer än andra. Då är det bättre att försöka garantera fysisk trygghet istället för att skydda materiella ting.

 

 

Som avslutning vill jag säga att om du tycker att poliserna gör bättre i att vara beredd på utryckning än vid vägkanten tycker jag du ska bidra till att hålla hastighetsbegränsningarna. personer som du (som kör 110 på 90 -vägar, enligt vad du sa) är just de som är anledningen till att poliserna är på vägen istället för att bekämpa andra brott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte förstått det? Hur skall dessa brott kunna beivras när polisen prioriterar sina resurser till patruller med laserpistoler, gärna på motorvägar. Såg dom senast idag gömda bakom en bropelare på på motorvägen mellan GBG och Kungsbacka. Inkl. stoppet ingick vad jag hann räkna till, fyra patrullbilar och åtta uniformer. Gängvåld, uppgörelser, dödskjutningar, explosioner och bränder är farliga saker och ger inget klirr i kassan. Klämm åt Svenson istället, det är ofarligt.

418471[/snapback]

Trafikpoliser övervakar trafiken, de utreder inte de ANDRA brott du nämner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trafikpoliser övervakar trafiken, de utreder inte de ANDRA brott du nämner.

418657[/snapback]

"Trafikpoliser" som du kallar det, som det fanns förr när det kallades LTG=Länstrafikgruppen finns inte längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som avslutning vill jag säga att om du tycker att poliserna gör bättre i att vara beredd på utryckning än vid vägkanten tycker jag du ska bidra till att hålla hastighetsbegränsningarna. personer som du (som kör 110 på 90 -vägar, enligt vad du sa) är just de som är anledningen till att poliserna är på vägen istället för att bekämpa andra brott.

418646[/snapback]

Visst, det är säkert rätt så som du säger. Försök bara förklara det för din dotter när hom kommer hem och har blivit antastad och skändad, eller din gamla mamma som blivit rånad på väg hem från affären eller din granne vars hus/lägenhet blivit länsat under dagen. :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Trafikpoliser" som du kallar det, som det fanns förr när det kallades LTG=Länstrafikgruppen finns inte längre.

418671[/snapback]

Jaså? I polisens egna skrifter står det (bland annat) att trafikpolisen får hjälp av andra poliser, men inte tvärtom:

"För att kunna genomföra fler kontroller är det

nödvändigt att inte bara trafikpoliser deltar i

arbetet. Alla uniformerade poliser i yttre tjänst

ska därför kontrollera nykterhet, hastighet och

användningen av bilbälte."

http://www.polisen.se/inter/mediacache//43...fikstrategi.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, det är säkert rätt så som du säger. Försök bara förklara det för din dotter när hom kommer hem och har blivit antastad och skändad, eller din gamla mamma som blivit rånad på väg hem från affären eller din granne vars hus/lägenhet blivit länsat under dagen. :dumstrut:

418683[/snapback]

Det är antagligen lika svårt som att förklara som varför polisen inte tog narkomanen när han påtänd körde genom samhället i 100 km/h och körde över sonen.

 

För att förhindra alla brott som kan tänkas ske, innan de har skett skulle det krävas poliser redo i vart gathörn, och bakom vart träd i skogen. Det är inte rimligt. Det polisen kan göra är att utreda brotten och försöka få tag på gärningsmännen, vilket inte alltid är lätt. Dessutom ska man tänka på att det sker flera liknande brott samtidigt som polisen kan behöva ta hand om, alltså kan man inte sätta alla på just det fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir aldrig nån proportion i såna här diskussioner.

Leif GW har ju sagt många sanningar men problemet för polisen är väl att om de aktuella blanketterna inte är rätt ifyllda och det "onödiga"pappersarbetet dåligt gjort blir busen inte fälld även då en sån gripits. Det så kallade pappersarbetet ligger ju till grund för åklagarens och domstolens arbete.

 

Sen är det ju så att trafikoyckor är den vanligaste dödsorsaken vid sidan av ålder och sjukdom.

Svensk polis är dimensionerad för att klara upp dom grövsta brotten å där är svenk polis ganska duktiga, faktiskt. Däremot räcker organisationen inte till för de så kallade vardagsbrotten.

Det blir väl förhoppningsvis en förbättring även där om våra politiker slutar omorganisera och nån gång låter organisationen sätta sig.

Den så kallade Näporeformen som kom i mitten på 90 talet slog sönder en väl fungerande organisation som byggts upp sen 60 talet bara för att folk ville ha poliser som daddade med ungar å sprang omkring på skolor å visade upp sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja var har du varit på sista tiden? :D

Men poliser behöver inte skriva blanketter halva tiden, kan väl kontorsanställda göra? Jag kom inte ihåg GW Persson ordagrannt men han sa säkert nåt om kurser och omorganisationer och finns mycket kurser i ditt å datt som på alla arbetsplatser… inte mycket tid kvar till det egentliga var väl budskapet alla fall.

Hur som helst så hoppas vi på fler poliser nu med alliansen. Med växande arbetslöshet (nåja), segregation, ökande samhällsklyftor, motorcykelgäng och maffia å växande alkoholförsäljning och knark å annat bös så behövs det många…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...