Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Poliser...


niffen

Rekommendera Poster

Men du fattar ju verkligen inte alls. Bättre vägar? Har absolut INGET med saken att göra. Våra vägar är för det mesta av mycket hög kvalitet. Nej, de är inte byggda för 274 km/h, men väl för 70 eller 90, som det står på skyltarna!

 

ALLA brott som riskerar människors liv och hälsa ska prioriteras av polisen. Det inkluderar fortkörning. Fler dör på grund av fortkörning än av våldtäkt, är jag rätt säker på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 139
  • Created
  • Senaste svar

det är ju du som inte fattar nånting uppenbarligen. Fler dog i tsunamin (det året), sätt poliser där (ironi). du kan ju inte slösa oändliga resurser på ingenting som ännu inte hänt. folk dör ju i trafiken dagligen utan att nån kör för fort. lös det problemet är du snäll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är biltillverkarna myndighetsutövarna ska ge sig på, gör det förbjudet att tillverka bilar som går fortare än 100 km i timman, en bil ska inte vara en leksak utan ett bruksföremål, förbjud alla motortävlingar, bil och moteorcykel, de fyller ingen funktion, och dödar också människor.

 

Bygg in elektronisk hastighetsbegränsare i bilen, borde vara skitenkelt, likaså alkolås, det är inte alls så dyrt om det ingår i bilen från början, är viktigare än DVD och telefon (och iPod)

Längs alla gator och vägar kan det sitta sändare som reglerar hastigheten på bilen, säkert inte heller svårt att genomföra, bara någon regering vågar ta initiativet.

 

Vissa bilar är idag omöjliga att stjäla om man inte har nyckel, se till att det blir importförbud om inte bilmärket har den funktionen.

GPS-utrusta alla bilar vore inte heller omöjligt, blir en bil stulen kan man lätt lokalisera den, och stoppa den, elektroniskt, behövs inga biljakter, polisen knappar bara in en kod och så dör motorn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack!!!

 

dessutom ClCdCm, tror du polisen står där av deras goda vilja eller kan det vara så att det är statligt lönsamt att prioritera trafikbrott?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

folk dör ju i trafiken dagligen utan att nån kör för fort. lös det problemet är du snäll.

419461[/snapback]

 

Ja, FLER TRAFIKPOLISER och/eller BÄTTRE RESPEKT FÖR TRAFIKREGLERNA!

 

Folk dör i trafiken för att de som kör inte begriper hur mycket skada de kan ställa till med - den där grundläggande bristen på fysikkunskap jag nämnde tidigare. Övertro på sin egen förmåga är också ett välkänt fenomen. Nästan alla har det. Man måste tvinga sig att inse att man inte är så bra som man tror, för nästan inga är så bra som de tror!

 

I övrigt håller jag med om det mesta Poca skrev nyss. Så borde det vara.

 

Däremot är jag inte alls negativ till motorsport. Tvärt om! Jag skulle vilja se att man gjorde om gamla flygfält och liknande till racerbanor för vanligt folk. Då kunde folk få "köra av sig" fartbehovet där och sluta köra rally på vägarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dessutom ClCdCm, tror du polisen står där av deras goda vilja eller kan det vara så att det är statligt lönsamt att prioritera trafikbrott?

419465[/snapback]

 

Ahhh! Visst är det härligt med en skön konspirationsteori så här på morgonen!

 

Det du snackar om är så dumt att jag inte vet vad jag ska säga riktigt. Du låter precis som brittiska motorjournalister. De rabblar sånt som ett mantra. De ser det som en mänsklig rättighet att få köra i 373 km/h på vägarna, typ...

 

Fundera lite på det du skrev. Om så många åker dit när poliserna gör kontroller, visar väl tydligt att fartkontroller behövs!? Om de gång på gång hade haft fartkontroller utan att sätta dit en enda jävel, då kan jag hålla med om att det är slöseri med resurser.

 

Samma sak med allt väsen det blir när de sätter upp fartkameror. Vad fan? Det är ju bara notoriska fortkörare som kan bli upprörda! Det är ju bara de som berörs av att kamerorna står där!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med eran logik kan jag hävda att ni tycker det är strålande att polisen inte dyker upp alls vid anmäld våldtäkt, misshandel, knivhot m.m. Det är bättre att de står m. laserpicka vid en buske nånstans & jobbar i förebyggande syfte?

419457[/snapback]

Om du hade läst hela tråden hade du sett att det inte är samma poliser som jobbar med trafikbrott jämfört med andra brott. Det åligger alltså inte trafikpoliserna att ta hand om andra brott utan de ska fortsätta bevaka trafiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade läst hela tråden hade du sett att det inte är samma poliser som jobbar med trafikbrott jämfört med andra brott. Det åligger alltså inte trafikpoliserna att ta hand om andra brott utan de ska fortsätta bevaka trafiken.

419475[/snapback]

jo, det läste jag. För mig är detta upplägg totalt ointressant, trots att det är en realitet. Om du läste vad jag skrev är detta bara resursslöseri, och om det nu är så j-a lysande funkar det ju uppenbarligen inte, har ni inte märkt det än? Om du tänker längre än näsan räcker inser du också att detta upplägg är befängt (då kan vi lika gärna ha specialiserade poliser för varje typ av brott, en för snatteri/en för hot o.s.v.) och därmed kan vi skriva under på min "konspirationsteori". De flesta poliser VET att det är så.

 

Som Poca nämnde finns det HELT andra vägar att gå, dessutom 100-tal fler än de som nämnts (nej tänker inte analysera och rabbla dessa).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, daphox, om man går tillbaka till vad du egentligen säger, så är det att man ska få köra fortare än gällande begränsning. För varför skulle du annars opponera dig mot att polisen ska få sätta dit fortkörare?

 

Du har ju INGEN anledning att bli upprörd om du inte själv kör för fort medvetet.

(Jag är medveten om att enstaka personer ibland missar en skylt och därmed kör för fort en kortare sträcka.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Nja, fotpatrull är ingen höjdare. Möjligen i stora städer där det finns många andra enheter tillgängliga samtidigt.

 

Men tänk dig att du har en liten ort, med bara en patrull vid varje tillfälle, och båda är till fots. Om de får ett larm och måste ta sig dit snabbt med bilen, hur lång tid tar det inte i onödan för dem att bara ta sig tillbaks till fordonet? Slöseri!

419210[/snapback]

 

Då ska dom absolut inte patrullera med bilen. Dom ska låta den vara stilla och sitta i den. För, vad jag och endast jag tycker, så gör dom ingen nytta med att köra runt med bilen på gångvägar. Det ge ringen skräck åt småpojkarna, däremot uppkommer motsatta effekten se-en-polis-i-bilen-som-inte-kan-göra-nåt-nu-måste-vi-busa-framför-dom.

 

Jag är starkt för fler poliser, till fots :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, daphox, om man går tillbaka till vad du egentligen säger, så är det att man ska få köra fortare än gällande begränsning. För varför skulle du annars opponera dig mot att polisen ska få sätta dit fortkörare?

419484[/snapback]

Läs vad jag skrivit. Jag sa bara att polisens prio.-order är f***ed. (Nej, äger ingen bil, cyklar & vet att det är LIVS-farligt att cykla i städer. Det är ju dock aldrig i städerna (sthlm/öo/n-köping) snuten finns, det är oftast på motorvägar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köra polisbil på gångvägar är inte ens tillåtet, om det inte sker under direkt "utryckning". Men att anmäla poliser för trafikbrott är väl rätt verkningslöst.

 

Som sagt, i en större stad där man har tillgång till fler patruller vid varje givet tillfälle, kan fotpatrullering vara en lösning - annars aldrig!

 

Cykelpoliser, däremot, är en smart kombinationslösning som innebär en kombination av fotpatrulleringens fördelar, utan en stor del av rörelsebegränsningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs vad jag skrivit. Jag sa bara att polisens prio.-order är f***ed. (Nej, äger ingen bil, cyklar & vet att det är LIVS-farligt att cykla i städer. Det är ju dock aldrig i städerna (sthlm/öo/n-köping) snuten finns, det är oftast på motorvägar...

 

Det är inte alls farligt att cykla i städer. I alla fall om man undviker cykelbanornas vägkorsningar.

 

Polisens prioritering är bra, anser jag. Jag skulle gärna se mångdubbelt fler trafikpoliser dock. Vi har olika åsikt där, helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte alls farligt att cykla i städer. I alla fall om man undviker cykelbanornas vägkorsningar.

419490[/snapback]

vilka cykelbanor?!!

 

cykla från söder i sthlm till norr el. från hornstull till medborgarplatsen varje dag ska du få se på action.

Det finns MYCKET värre grejer i trafiken än att köra för fort. Inte blinka el. byta fil hur som helst är bara några... jo, jag vet folk som dött där. Trafikpolis, glöm det. Tjänar inga stålar i stan vettu, för få som kör för fort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, saknas det cykelbanor är det bara bra. Jag är rabiat cykelbanemotståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, saknas det cykelbanor är det bara bra. Jag är rabiat cykelbanemotståndare.

419508[/snapback]

mmmm.... :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

folk dör ju i trafiken dagligen utan att nån kör för fort. lös det problemet är du snäll.

419461[/snapback]

Var det här el nån annanstans jag läste att i de flesta trafikolyckor anses farten ha varit avgörande? El rättare sagt farten är den vanligaste orsaken… ja ni förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det här el nån annanstans jag läste att i de flesta trafikolyckor anses farten ha varit avgörande? El rättare sagt farten är den vanligaste orsaken… ja ni förstår.

419537[/snapback]

Det är nog ytterst sällan farten orsakar olyckor, det är spriten, trötthet, ouppmärksamhet, prestige och chanstagningar.

Men smäller du med hög fart så är risken att skadas eller dödas större!

Så farten dödar men orsakar inga olyckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, farten orsakar faktiskt också olyckor (gillar inte det ordet, eftersom det egentligen bara borde beteckna saker man inte kan påverka).

 

Eftersom folk som kör har en begränsad förmåga att ta in och behandla sinnesintryck, ger en högre fart också en sänkning av den relativa förmågan (lika mycket händer per sträcka, men tiden för sträckan blir kortare ju fortare man kör).

 

Reaktionstider förblir oförändrade oavsett fart, så att få bilen ner till en säker fart för en viss situation kräver en exponentiellt längre sträcka vid en hög fart jämfört med en låg fart. Här handlar det om rörelseenergi som ska plockas bort, och den ökar som bekant kvadratiskt med hastigheten. Därmed ökar också bromssträckan kvadratiskt med hastighetsförhållandet.

 

Samma sak ställer till det vid låga farter, där en bara marginellt högre fart ger en stor ökning i bromssträcka. Dessutom är det så att en bils bromssträcka nästan enbart beror på farten, så länge bromsar och däck fungerar normalt. Bilens massa har så gott som ingen inverkan alls, tvärt emot vad man kanske tror. Att köra en småbil eller SUV har ingen betydelse i sammanhanget.

 

Den längre bromssträckan, som enbart berodde på den högre farten, kan alltså orsaka en olycka eftersom föraren inte hinner stanna i tid, utan krockar (med annat fordon eller med en person).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas innerligt att jag inte träffar på några såna drägg.

Får man ha dator med internet på Kumla?

417912[/snapback]

Menar du Poliserna?

Börjar likna ACAB här. :huh:

 

Fyfan vad jag blir trött på alla som tror att det är den enskilde polisens fel. Det är bristen på resurser som är problemet.

 

När vi ändå är inne på poliser, i vår kan vi få se polisens ny motorcyklar på gatorna. :D

mc_polis_200.jpg

Ca 40 st ska betsällas till våren, vilket är ungefär dubbelt så mycket som dom i vanliga fall brukar beställa. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak ställer till det vid låga farter, där en bara marginellt högre fart ger en stor ökning i bromssträcka. Dessutom är det så att en bils bromssträcka nästan enbart beror på farten, så länge bromsar och däck fungerar normalt. Bilens massa har så gott som ingen inverkan alls, tvärt emot vad man kanske tror. Att köra en småbil eller SUV har ingen betydelse i sammanhanget.

419703[/snapback]

Som exempel är rörelseenergin nästan 50% mer när man kör i 110 än i 90. Bromssträckan påverkas också av andra saker, som tex reaktionsförmågan, som i samma hastighetsskillnad rör sig om ungefär 5 meter/sekunds reaktionsförmåga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du Poliserna?

Börjar likna ACAB här.  :huh:

 

Fyfan vad jag blir trött på alla som tror att det är den enskilde polisens fel. Det är bristen på resurser som är problemet.

 

När vi ändå är inne på poliser, i vår kan vi få se polisens ny motorcyklar på gatorna. :D

mc_polis_200.jpg

Ca 40 st ska betsällas till våren, vilket är ungefär dubbelt så mycket som dom i vanliga fall brukar beställa.  :yeahbaby:

419711[/snapback]

Ouaw, nu är det bekräftat. Tack joppe, du har visat vart resurserna tar vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ouaw, nu är det bekräftat. Tack joppe, du har visat vart resurserna tar vägen.

419744[/snapback]

:lol:

Tror du att resurserna försvinner för att man köper hojar? Poliserna åker ju inte runt på skroten utan att de ska någon stans eller stoppa fartdårar, ghostrider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...