Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Digitala kompaktkameror och Videokameror


iMarc
 Share

Rekommendera Poster

Just nu, iMarc säger:

Det hade jag på min VHS-C. Fungerade utmärkt

Men du såg ut som en idiot ;) 

 

1400px-RCA_VHS_shoulder-mount_Camcorder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Njae nu skrev ju du "en armlängds avstånd" 

Ja, det blir det ju med en bildskärm och avsaknad av sökare.

 

Du skulle kanske läsa en gång till vad jag skrev från början. :) 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, lappen71 säger:

Haha så det var ingen seriös köpråds tråd ändå utan en rant.

Du är en idiot för du begriper inte att det är filformat som krävs med upplösningen ?

Klart den är seriös. Men det finns ju knappt något utbud. Finns Sonymodeller, nya, de har typ allt, men ingen zoom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Men du såg ut som en idiot ;) 

 

1400px-RCA_VHS_shoulder-mount_Camcorder.

Va är det där för artefakt du hittat? Min var en Siemens, hälften så stor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Klart den är seriös. Men det finns ju knappt något utbud. Finns Sonymodeller, nya, de har typ allt, men ingen zoom

Duger inte 50ggr zoom? Spelar du in i 4K och med tanke på att du ska bränna det i Dvd format som är i 576 kan lätt använda digital zoom utan att bildkvalitén försämras så har du 350ggr zoom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ska vi se vad du hade för kravspecar i ditt inlägg från början.

Kosta mindre än 2000:-.....Check

Rejäl zoom 50ggr...Check (med tanke på att din relik hade på sin höjd 22ggr zoom är det en rejäl förbättring)

 

Ingenting om material på kameran. Plats är lätt, du kan filma i timmar utan att bli trött.

Ingeting om vilket filformat som krävdes. Med tanke på tidigare diskussion så vill du leva i det förgångna och hålla på med Dvd,Avi och annat skräp.

 

Så jag tycker du ska gå till Ebay och lägga en beställning så kommer du bli nöjd.

https://www.ebay.com/b/VHS-C-Camcorders/11724/bn_187

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, lappen71 säger:

Duger inte 50ggr zoom? Spelar du in i 4K och med tanke på att du ska bränna det i Dvd format som är i 576 kan lätt använda digital zoom utan att bildkvalitén försämras så har du 350ggr zoom.

Det räcker med 10ggr zoom! Det är inte längst bak i Kölnerdomen jag ska stå och filma. Max 10m avstånd. Min IXUS klarar det men det blir brusigt pga dåligt ljus. 
Nej jag gillar inte plast. Min Siemens videokamera var i plast och det lossnade delar efter årens gång. Den kostade över 5000kr. Nu dessa små plastbitar under 2000kr, de håller ju inte att tappas i golvet ens. Frågan är ju då om man skulle placera en bygglampa på 2000W där framme och filma med IXUS. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, lappen71 säger:

Ok ska vi se vad du hade för kravspecar i ditt inlägg från början.

Kosta mindre än 2000:-.....Check

Rejäl zoom 50ggr...Check (med tanke på att din relik hade på sin höjd 22ggr zoom är det en rejäl förbättring)

 

Ingenting om material på kameran. Plats är lätt, du kan filma i timmar utan att bli trött.

Ingeting om vilket filformat som krävdes. Med tanke på tidigare diskussion så vill du leva i det förgångna och hålla på med Dvd,Avi och annat skräp.

 

Så jag tycker du ska gå till Ebay och lägga en beställning så kommer du bli nöjd.

https://www.ebay.com/b/VHS-C-Camcorders/11724/bn_187

 

:)

Frakten är för dyr. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Frakten är för dyr. 

Troll :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Det räcker med 10ggr zoom! Det är inte längst bak i Kölnerdomen jag ska stå och filma. Max 10m avstånd. Min IXUS klarar det men det blir brusigt pga dåligt ljus. 
Nej jag gillar inte plast. Min Siemens videokamera var i plast och det lossnade delar efter årens gång. Den kostade över 5000kr. Nu dessa små plastbitar under 2000kr, de håller ju inte att tappas i golvet ens. Frågan är ju då om man skulle placera en bygglampa på 2000W där framme och filma med IXUS. 

Varför ska du tappa den? Har du för vana att tappa saker?

Ser ut som att du blir utan kamera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Troll :)

Msn betalar väl ändå inte lika mycket i frakt som priset för kameran. 
Nej du har trollat konstant i denna tråd, eller så har du inte förstått vad jag menat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Varför ska du tappa den? Har du för vana att tappa saker?

Ser ut som att du blir utan kamera.

Tappade ofta VHS-C videokameran, det var när man sprang med den och skulle filma ögonblick i friidrottstävlingar

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Varför ska du tappa den? Har du för vana att tappa saker?

Ser ut som att du blir utan kamera.

Ja jag blev helt vansinnig igår när jag fick se utbudet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Msn betalar väl ändå inte lika mycket i frakt som priset för kameran. 
Nej du har trollat konstant i denna tråd, eller så har du inte förstått vad jag menat. 

Väldigt svårt att förstå faktiskt vad du menar med tråden. Har frågat flera gånger men aldrig fått något svar.

Först så såg det ut som en rant, sen som ett köpråd, men sen en troll tråd. 

För alla dina krav är uppnådda men då hittar du bara på nya krav i syfte att inget ska passa.

Så jag jag drar slutsatsen att du trollar och rantar bara för du har inte haft en tanke på att köpa en riktigt kamera. Du lever i nostalgins skimmer och drömmer dig bort med en sunkig VHS kamera ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, lappen71 säger:

Väldigt svårt att förstå faktiskt vad du menar med tråden. Har frågat flera gånger men aldrig fått något svar.

Först så såg det ut som en rant, sen som ett köpråd, men sen en troll tråd. 

För alla dina krav är uppnådda men då hittar du bara på nya krav i syfte att inget ska passa.

Så jag jag drar slutsatsen att du trollar och rantar bara för du har inte haft en tanke på att köpa en riktigt kamera. Du lever i nostalgins skimmer och drömmer dig bort med en sunkig VHS kamera ?

Det jag retar mig på är plasten och kvalitén. Sen att när man inser att filmandet är förbi om man inte vill lägga upp flera tusen kronor, så blir det bara deprimerande. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Det jag retar mig på är plasten och kvalitén. Sen att när man inser att filmandet är förbi om man inte vill lägga upp flera tusen kronor, så blir det bara deprimerande. 

Men hur kameran presterar det är inget du bryr dig om. Bara det estetiska. Ok lycka till i sökandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Men hur kameran presterar det är inget du bryr dig om. Bara det estetiska. Ok lycka till i sökandet.

Har väldigt svårt för mycket plast. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, lappen71 säger:

Du lever i nostalgins skimmer och drömmer dig bort med en sunkig VHS kamera 

Det är kul att få igång dig lite ibland också, jag kan riktigt se det framför mig hur du sitter och grunnar över vad jag skrivit :)  

Ja nån VHS kamera vill jag inte ha längre. Alla de filmerna tagna med den har jag digitaliserat och fört över på DVD-skivor, med hjälp av kombinerad VHS-DVD-R inspelare. Tyvärr höll den apparaten bara i två månader. Så jag fick köpa en sån USB-pryl med RCA-kontakter och koppla in i Videon och datorn. Funkade det med. Sedan lagt upp allt på hårddiskar, olika moln. 
På tal om nostalgi. Jag tyckte det var jättemysigt att titta på diabilder på en stor projektorduk, även gamla Super-8 filmer. Det var riktiga högtidsstunder. Samma sak att titta i fotoalbum på bilder där man ofta skrivit något intill bilden. 

 

Så nej denna digitalisering har förstört mycket av känslan. Bara en massa digitala bilder och filmer i ett virrvarr som knappt ägnas någon tid att se å njuta av. 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RED Gemini så har du ljuskänsligheten du söker. Montera på Angeniuex-zoom så har du exakt vad du söker. Objektivet kan du hitta under $100000 om du letar. Det är skillnad på kamera och kamera. ?

Zoom är inget måste/krav för att kallas videokamera. 

 

Väldigt många kameror har Rolling shutter och är inte lämpliga att användas som videokamera på objekt som rör på sig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Det är kul att få igång dig lite ibland också, jag kan riktigt se det framför mig hur du sitter och grunnar över vad jag skrivit :)  

Ja nån VHS kamera vill jag inte ha längre. Alla de filmerna tagna med den har jag digitaliserat och fört över på DVD-skivor, med hjälp av kombinerad VHS-DVD-R inspelare. Tyvärr höll den apparaten bara i två månader. Så jag fick köpa en sån USB-pryl med RCA-kontakter och koppla in i Videon och datorn. Funkade det med. Sedan lagt upp allt på hårddiskar, olika moln. 
På tal om nostalgi. Jag tyckte det var jättemysigt att titta på diabilder på en stor projektorduk, även gamla Super-8 filmer. Det var riktiga högtidsstunder. Samma sak att titta i fotoalbum på bilder där man ofta skrivit något intill bilden. 

 

Så nej denna digitalisering har förstört mycket av känslan. Bara en massa digitala bilder och filmer i ett virrvarr som knappt ägnas någon tid att se å njuta av. 

Du tar dig på för stort allvar och så mycket betyder inte detta forum för att jag ska sitta och grunna ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Canon HFR16 eller vad den nu heter, och det är en historia för sig eftersom den skryter om att det är en full-hd-kamera "1920x1080 recording" men sensorn levererar bara typ 1.56 Mpixel. (1664x936 effektiva pixlar enligt Canon Asia)..sedan skalar mjukvara upp det till 1920x1080. Jag har bråkat med både Netonnet och Canon om det, men de menar att jag har fel. Jag menar då att min gamla VHS-kamera också spelade in i 1920x1080 om jag skalade upp den i mjukvara, men de tycker att jag är en gnällspik och ville inte häva köpet.

Nå, där var min rant klar.  Jag brukar återkomma med den tills jag får ett presentkort på 4000kr.

Jag förstår lite vad trådstartaren är ute efter. Ska man _filma_ så är det inte speciellt roligt nu om man inte ska gå på proffsgrejor (och det har man ju inte råd med). Men det är så det brukar vara med konsumentteknik - under några år är det ett fasligt tävlande mellan tillverkarna, sedan blir vinstmarginalerna för låga och produkterna "tillräckligt bra" så att folk flest inte längre bryr sig om specialfunktioner och lyxkänsla. Lite grand samma hände med VHS-spelare, så till den milda grad att när alla som bryr sig om kvalitet hade lämnat VHS så fanns det ju bara ganska sopiga VHS-spelare kvar på marknaden. Man skulle kunna trott att SVHS skulle helt ersatt VHS på 90-talet, men icke. Det gick utför.

Det är bara att bita i det sura äpplet. Antingen leta på Tradera efter lite äldre "lyxmodeller" som nu kanske säljs till vrakpris, eller köpa de nya modellerna som är billiga och plastiga men faktiskt ganska bra. 

 

Jag använder min inte-riktigt-full-hd-videokamera mycket när jag filmar utomhus, barnen som i roddbåt plaskar runt 100 meter bort funkar rätt ok med 20x optisk zoom. Systemkameran använder jag däremot när jag filmar inomhus, mycket bättre ljuskänslighet på den. Och mobilen överallt, trots allt är den snabbast att dra fram och de har ju spelat in i 4K sedan ca 2013 beroende på modell så skärpa finns ju åtminstone om ljuset är ok.

Redigerad av poi ran
Kverulering
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, poi ran säger:

Jag har en Canon HFR16 eller vad den nu heter, och det är en historia för sig eftersom den skryter om att det är en full-hd-kamera "1920x1080 recording" men sensorn levererar bara typ 1.56 Mpixel...eller om det var 1.7...sedan skalar mjukvara upp det till 1920x1080. Jag har bråkat med både Netonnet och Canon om det, men de menar att jag har fel. Jag menar då att min gamla VHS-kamera också spelade in i 1920x1080 om jag skalade upp den i mjukvara, men de tycker att jag är en gnällspik och ville inte häva köpet.
 

 

Vadå bara levererar 1.56 Mpixel? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrade precis min artikel. Sensorn är på lite drygt 2Mpixel, men effektiva pixlar vid inspelning är 1,664x936 tydligen. https://www.cnet.com/reviews/canon-legria-hf-r16-review/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, poi ran säger:

Ändrade precis min artikel. Sensorn är på lite drygt 2Mpixel, men effektiva pixlar vid inspelning är 1,664x936 tydligen. https://www.cnet.com/reviews/canon-legria-hf-r16-review/

Ingenting som du märker vid tittande på en tv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Ingenting som du märker vid tittande på en tv. 

Kanske, men det är falsk marknadsföring. Jag tror inte jag märker om min systemkamera har en sensor på 20Mpixel men sparar bilderna i 25 Mpixel heller. Kanske märker jag inte heller om min spelkonsoll egentligen kör spelen i 2K, men via hårdvara kvickt skalar upp till 4K, men spelen blir ju inte 4K bara för det. Inte heller får min Nintendo Wii Full-HD-upplösning bara för att man lägger in en HDMI-konverterare som gör om 480p-komponentsignalen till 1920x1080. Ett mer extremt exempel kanske. Menmen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...