Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Digitala kompaktkameror och Videokameror


iMarc
 Share

Rekommendera Poster

Ja vart har de tagit vägen? Finns knappt någon marknad alls för den vanliga konsumenten. Under 2000kr finns knappt något alls att välja på, och för ca 4 år sedan så har många av de kompaktkamerorna i den prisklassen både bättre kvalité och prestanda än dagens i samma prisklass.  Hittade några Videokameror för ca 2000kr, säljs fortfarande men är flera år gamla. Filmar inte folk längre? En videokamera ger ju en enorm skärpa och färgrikedom och har rejäl optisk zoom och är väldigt små och slår alla mobilkameror med hästlängder när det gäller film. Det verkar nästan som om mobiltelefoner gör folk hjärndöda och nöjer sig med halvdana bilder och filmer. 
Trist utveckling!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad dom tagit vägen? Ja folk vill inte ha dom längre. Utan vanliga kameror har blivit så bra att dom ersatt videokameran och du slår två flugor i en smäll. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telefonerna är tillräckligt bra, ligger alltid i fickan (eller långt ner i en väska hos vissa personer, vi behöver inte gå in på kön men de bär ofta en massa konstiga saker i väska) och man kan vara social med resultatet direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, lappen71 säger:

Vad dom tagit vägen? Ja folk vill inte ha dom längre. Utan vanliga kameror har blivit så bra att dom ersatt videokameran och du slår två flugor i en smäll. 

Ok. Nämn en kompaktkamera för ca 2000kr som jag kan filma med och zooma i halvtaskigt ljus på 10 meters avstånd i en kyrka och resultatet blir bra. 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Telefonerna är tillräckligt bra, ligger alltid i fickan (eller långt ner i en väska hos vissa personer, vi behöver inte gå in på kön men de bär ofta en massa konstiga saker i väska) och man kan vara social med resultatet direkt.

Inte att zooma med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Ok. Nämn en kompaktkamera för ca 2000kr som jag kan filma med och zooma i halvtaskigt ljus på 10 meters avstånd i en kyrka och resultatet blir bra. 

 

Du frågade var kompaktkameror och videokameror har tagit vägen och du har fått ett svar.

Mobilkameror har ersatt båda för många. Bloggare och YouTubers har ersatt videokamerorna med bättre systemkameror. Med systemkamerorna slår dom två flugor i en smäll. Kan ta bra kort och filma sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, iMarc säger:

Inte att zooma med

 

Zooma är tydligen inte viktigt som du verkar tro att det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Zooma är tydligen inte viktigt som du verkar tro att det är.

Klart det är viktigt med zoom, det är ju just den funktionen jag vill ha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Klart det är viktigt med zoom, det är ju just den funktionen jag vill ha

 

Vad du vill ha? Så formulerade du inte din fråga utan du skrev "Ja vart har de tagit vägen? Finns knappt någon marknad alls för den vanliga konsumenten"

Din fråga var generell. Menade du något annat för du formulera om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Vad du vill ha? Så formulerade du inte din fråga utan du skrev "Ja vart har de tagit vägen? Finns knappt någon marknad alls för den vanliga konsumenten"

Din fråga var generell. Menade du något annat för du formulera om.

 

Det borde väl ändå vara underförstått att zoom är viktigast med tanke på att jag nämner kompaktkameror och videokameror. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, iMarc säger:

Det borde väl ändå vara underförstått att zoom är viktigast med tanke på att jag nämner kompaktkameror och videokameror. 

Vad handlar denna tråd om egentligen? Att du ondgör dig över att mobilkameran konkurrerat bort kompakt och videokameran? Eller är det köpråd du vill ha?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, lappen71 säger:

Vad handlar denna tråd om egentligen? Att du ondgör dig över att mobilkameran konkurrerat bort kompakt och videokameran? Eller är det köpråd du vill ha?

Jag vill kunna filma på långt håll, använda zoom och få bra kvalité. Jag hade en VHS-C kamera från 1992 som klarade det. Nu finns ingenting. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Jag vill kunna filma på långt håll, använda zoom och få bra kvalité. Jag hade en VHS-C kamera från 1992 som klarade det. Nu finns ingenting. 

Så det är den köpråds tråd ändå. Varför skriver du inte det utan börjar med en rant.

 

För det första så bra kvalitet och VHC är inte synonymt. Vilken kamera som helst nu levererar bättre bild än VHC alla dagar i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jo nog finns det kameror allt som uppfyller dina krav med råge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, lappen71 säger:

Här har du en videokamera som uppfyller dina krav.

 

https://www.cyberphoto.se/foto-video/videokameror/videokamera/panasonic-hc-v180

 

Jo jag har sett den. Lite plastig

9 minuter sedan, lappen71 säger:

En till med ljuskänsligare sensor som säkert klarar ditt kyrktest

 

https://www.cyberphoto.se/foto-video/videokameror/videokamera/sony-hdr-cx405

Plast

8 minuter sedan, lappen71 säger:

Plast

7 minuter sedan, lappen71 säger:

Sen så kan vi fläska på med en som säkert är utanför din priszon.

 

https://www.cyberphoto.se/foto-video/videokameror/videokamera/sony-fdr-ax53

?

7 minuter sedan, lappen71 säger:

Så jo nog finns det kameror allt som uppfyller dina krav med råge.

Mjaoe tycker de är överlag plastiga och det ska vara wifi å bluetooth sen är det knepiga filformat. Jag har en IXUS i metallhus, det är rejäl kvalité

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha så det var ingen seriös köpråds tråd ändå utan en rant.

Du är en idiot för du begriper inte att det är filformat som krävs med upplösningen ?

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja ha en videokamera med sökare, så man slipper stå och vingla med en (mer eller mindre) otydlig bildskärm på armlängds avstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Jag skulle vilja ha en videokamera med sökare, så man slipper stå och vingla med en (mer eller mindre) otydlig bildskärm på armlängds avstånd.

En sökare som är en arm lång? Hur fungerar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, lappen71 säger:

En sökare som är en arm lång? Hur fungerar det?

En sökare man håller framför ena ögat och alltså med kameran stabilt nära kroppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

En sökare man håller framför ena ögat och alltså med kameran stabilt nära kroppen.

Njae nu skrev ju du "en armlängds avstånd" 

Visst finns sådana kameror också men då blir det en helt annan prisbild.

Problemet är att vanliga konsumenter finns inte i det antal så det är lönsamt att tillverka sådan kameror i rimliga priser. Sen så men moderna kameror behöver man inte hålla "stabilt mot kroppen" eftersom bildstabilisator finns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

En sökare man håller framför ena ögat och alltså med kameran stabilt nära kroppen.

Det hade jag på min VHS-C. Fungerade utmärkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...