Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

poi ran

Medlem
  • Antal inlägg

    125
  • Gick med

  • Senaste besök

Anseende på webbplatsen

21 Neutralt

Om poi ran

  • Medlemstitel
    Bra

Macanvändare

  • Macanvändare sedan
    2007
  • Appleprylar
    ga-p55-usb3 16GB i7-870 AMD-7750 SSD Samsung 4K (Sierra) / Macbook Pro 4,1 Early 2008, 6GB RAM + 250GB SSD (El Capitan) / Macbook Pro 15" 5,3 Mid 2009 6GB + SSD (Mojave)
  • Bytt från pc
    Nej
  1. Jag har använt Subtitle Workshop på Mac men det var ett tag sedan. http://www.uruworks.net/index.html (gratis) Skulle bli förvånad om det inte klarar de flesta uppgifter. Har ingen aning om det funkar på Catalina dock. Inte uppdaterad på ett tag. Extragrejande: Jag kör Subtitle Edit på Windows. Fantastiskt program. Det finns många fler program för att mixtra med filmer, serier, undertexter, blurayskivor, etc, på Windows så jag har inte satt mig in så mycket i vad som finns på Macsidan. Jag kör Windows virtuellt, det kan göras med VirtualBox om man vill undvika dyrare lösningar, samt en nedladdad (helt lagligt) oregistrerad/ej aktiverad version av Windows. Man behöver inte registrera Windows 10 för att använda det, men den tjatar lite grand på dig att göra det. Jag kör Parallels och aktiverad Win 10. https://www.virtualbox.org (gratis) https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10ISO (gratis och lagligt, för tydlighetens skull - man bör köpa för full funktionalitet och inget tjatande)
  2. Bra att det löste sig. Hm, ja, jag kan nog inte ta steget till Catalina då jag (och min fru) använder iPhoto och Aperture fortfarande. Jag har Bilder också, som jag importerat en del till från en film/foto-kamera, så jag har vant mig sakteliga, men kombinationen iPhoto-Aperture är svårslagen då de kan arbeta med samma bibliotek och klarar det mesta en amatör som jag behöver.
  3. Extern SSD har jag inte kört, men intern Fusion drive med 40GB SSD och 160GB-gammel-seg-HD körde jag ett tag och det gick förvånansvärt bra. Det mesta som används ofta hamnar ju på SSDn automagiskt. 24GB rymmer utan vidare de systemfiler och program som används ofta. Sedan tror jag visserligen att en extern ren thunderbolt-SSD-disk borde upplevas som snabbare, även om det nog är bra flås i själva SSD-delen av Apples fusiondrivar på senare år.
  4. För folk som har sin laptop i huvudsak stationärt, och det tycks vara ganska många, är det här såklart goda nyheter. Tror den gamla 17" stod för ca 5% av Mac-försäljningen, så det var inte konstigt att den försvann, även om det var synd. (Jag antar att det även idag är precis som vanligt 13"-varianten som säljer bäst, vilket är lite enklare att förklara nu än när de bara var 2-kärniga osv).
  5. Kanske något med karttjänsterna, Blocket skickar kordinaterna med en extra decimal till kartprogrammet eller nåt, svårt att veta. Något verkar ju fel åtminstone. Kan ju vara fel på både blocket.se och blocket-appen, eller nånannanstans. Vad säger Blockets kundtjänst om de får skärmdumpar osv?
  6. Jag brukar infoga att det är enorm skillnad på 4GB och 6GB minne, så lyftet till 8GB blir (jämfört med 4GB) riktigt stort. Men mest skillnad gör SSD (som jag antar att du inte har, för kombinationen 512GB SSD och 4GB RAM år 2011 var nog mycket ovanlig). Ska man ändå lämna in burken för SSD och nytt batteri är det absolut värt att öka RAM-minnet också. Din burk borde klara 16GB även om 8GB nog var max 2011, men det vet nog verkstaden. Apple har skärpt till sina 13" Macbook Pros nu, men din gamla 15" med core i7 skäms inte för sig. Det går säkert att visa att en 2019-burk är typ dubbelt så snabb som en 2011-burk, tusan vore väl annars, men frågan är om man har nytta av den extra snabbheten. Snarare är det den mindre vikten och det mindre formatet, samt bättre batteritid, som nog gör mest skillnad för folk flest. Personligen hade jag dock valt 15" alla dagar i veckan, bättre skärm (givetvis) och även bättre ergonomi tycker jag. Däremot är prestandaskillnaden inte lika stor som förut när 13"-varianterna hade ganska mycket sämre processor. Visst, 15" har fortfarande bättre, men kanske på overkill-nivå om man inte pressar datorn hårt. Angående ny kylpasta får jag väl böja mig för expertisen men hade inte kostat på det själv.
  7. För mig som inte kör så mycket iphone/ipad alls, men däremot en del äldre program känns Catalina väldigt oangeläget. Kommer nog att ligga kvar på High Sierra på en del datorer så länge det går, sedan Mojave. Catalina på 1 kanske. Eller dual boot. Känns som att det var rätt länge sedan en uppdatering var nödvändig att göra fort. Förr körde jag ofta public beta, men inte på senare år. Samma med mobiler, måste man verkligen ha det senaste direkt? Eller så börjar jag bli gammal...
  8. Tror datorn att filen är ett applescript eller något? Jag har ingen riktig susning, men har svårt att tro att alla texter havererat. LibreOffice brukar funka för mig för att öppna allehanda dokument skrivna i diverse olika program. Jag tror inte på att uppdatera operativsystemet eller något mer avancerat egentligen, det kan hända att hårddisken inte mår så bra. Kan vara läge att dra över alla dokumenten till en USB-sticka/hårddisk per omgående, borde inte ta så mycket plats och gå rätt fort. Då har man en liten tillfällig kopia åtminstone.
  9. Tror rent ärligt att enklaste lösningen är att ha en vettig mobilkamera och spela in i 4K. Det klarar de flesta mobiler (åtminstone flaggskeppsmodeller) som kommit sedan 2013. Då har man ett ganska bra grundmaterial att sedan beskära, eller fixa till ljusnivåer på. Äldre kompaktkameror eller liknande tror jag inte på.
  10. Kanske, men det är falsk marknadsföring. Jag tror inte jag märker om min systemkamera har en sensor på 20Mpixel men sparar bilderna i 25 Mpixel heller. Kanske märker jag inte heller om min spelkonsoll egentligen kör spelen i 2K, men via hårdvara kvickt skalar upp till 4K, men spelen blir ju inte 4K bara för det. Inte heller får min Nintendo Wii Full-HD-upplösning bara för att man lägger in en HDMI-konverterare som gör om 480p-komponentsignalen till 1920x1080. Ett mer extremt exempel kanske. Menmen.
  11. Ändrade precis min artikel. Sensorn är på lite drygt 2Mpixel, men effektiva pixlar vid inspelning är 1,664x936 tydligen. https://www.cnet.com/reviews/canon-legria-hf-r16-review/
  12. Jag har en Canon HFR16 eller vad den nu heter, och det är en historia för sig eftersom den skryter om att det är en full-hd-kamera "1920x1080 recording" men sensorn levererar bara typ 1.56 Mpixel. (1664x936 effektiva pixlar enligt Canon Asia)..sedan skalar mjukvara upp det till 1920x1080. Jag har bråkat med både Netonnet och Canon om det, men de menar att jag har fel. Jag menar då att min gamla VHS-kamera också spelade in i 1920x1080 om jag skalade upp den i mjukvara, men de tycker att jag är en gnällspik och ville inte häva köpet. Nå, där var min rant klar. Jag brukar återkomma med den tills jag får ett presentkort på 4000kr. Jag förstår lite vad trådstartaren är ute efter. Ska man _filma_ så är det inte speciellt roligt nu om man inte ska gå på proffsgrejor (och det har man ju inte råd med). Men det är så det brukar vara med konsumentteknik - under några år är det ett fasligt tävlande mellan tillverkarna, sedan blir vinstmarginalerna för låga och produkterna "tillräckligt bra" så att folk flest inte längre bryr sig om specialfunktioner och lyxkänsla. Lite grand samma hände med VHS-spelare, så till den milda grad att när alla som bryr sig om kvalitet hade lämnat VHS så fanns det ju bara ganska sopiga VHS-spelare kvar på marknaden. Man skulle kunna trott att SVHS skulle helt ersatt VHS på 90-talet, men icke. Det gick utför. Det är bara att bita i det sura äpplet. Antingen leta på Tradera efter lite äldre "lyxmodeller" som nu kanske säljs till vrakpris, eller köpa de nya modellerna som är billiga och plastiga men faktiskt ganska bra. Jag använder min inte-riktigt-full-hd-videokamera mycket när jag filmar utomhus, barnen som i roddbåt plaskar runt 100 meter bort funkar rätt ok med 20x optisk zoom. Systemkameran använder jag däremot när jag filmar inomhus, mycket bättre ljuskänslighet på den. Och mobilen överallt, trots allt är den snabbast att dra fram och de har ju spelat in i 4K sedan ca 2013 beroende på modell så skärpa finns ju åtminstone om ljuset är ok.
  13. Tillägg: Det är skrev jag nog igår...men glömde trycka skicka... Vid panoreringar syns det rätt tydligt om man lägger till extra frames, det hackar tydligt. Kanske inte märks om motivet är mestadels stilla, och det kan ibland vara bättre att gå till 60fps än 25fps om man ska snabba upp 24fps. En kompis har en gammal blurayspelare och gammal lcd-tv, blurayfilmerna spelas upp i 24fps men så läggs ju en dubbel frame per sekund in och varje gång vi ser på film där hackar bilden en gång i sekunden. Ingen annan såg det förrän jag påpekade det, nu såg alla det hela tiden hos den här stackaren som skamset fick skaffa nyare TV... Jag roade mig med att göra om en spelfilm från 24fps till 50fps; det bästa sättet var att först snabba upp den till 25 och sedan dubbla antalet frames mha Avisynth och diverse plugins. (i just detta fallet en hobbitfilm som jag ville göra amatör-HFR av). Det blev rätt ok, men blir väl offtopic för tråden. Tillägg 2: Jag är rimligt säker på att min TV visar 24fps-filmer i 72Hz, dvs, varje bildruta 3x.
  14. En lösning kan ju vara att lägga filen som , tja, mp4 eller .mkv via handbrake på USB, och så får folk se det på TVn, via Blurayspelaren, datorn, eller vad de nu kan tänkas välja. Men vad du än gör, inte en vanlig DVD, det är helt omöjligt att få bra är min erfarenhet av familjefilmer. Kan nog bli lättare att göra DVD om man spelar in i 50p än 60p, men då blir problemet istället att många datorer/mediaspelare tycker bättre om 60p så baserat på vad filmen spelas upp på/med blir det problem. Sist gjorde jag såhär: Fixade en bluray i 1920x1080, 60p (chansade på att de flesta blurayspelare trots allt klarar 60p), och när jag lagt ner allt jobb på den så gjorde jag en snabbkonvertering till DVD och gav släktingarna 2 skivor var. En Bluray med bra bild och en DVD med dålig.
  15. Vanlig DVD stödjer inte 60fps på ett bra sätt. Speciellt inte i Europa med PAL-systemet baserat på 50Hz. Bluray eller AVCHD (kvalitet ungefär som bluray, vanligt format för videokameror för typ 10 år sedan) stödjer överlag 25, 30, 50 eller 60fps i diverse olika upplösningar. Ska man bränna ut på DVD-skivor bör man bränna ut en skiva i AVCHD-format som går att spela i de flesta blurayspelare (men inte i många DVD-spelare). Då slipper man köpa en bluraybrännare men kan ändå göra skivor i 720p eller 1080p. AVCHD 1.0 stödjer 60fps i 1280x720, AVCHD 2.0 stödjer 60fps i 1920x1080 men inte riktigt alla blurayspelare klarar av AVCHD 2.0. Vissa Blurayspelare klarar även att man bränner en DVD med Bluray-format (BD5 eller BD9), men det kan man inte lita på. Jag vet inte om AVCHD är så bra för framtidsarkivering. Det är ju ett standardiserat format åtminstone, som går att läsa så länge det finns DVD-läsare att tillgå. Mina erfarenheter säger att DVD-skivor håller längre än USB-minnen, men det kan ju bero på att de USB-minnen jag har från typ 2004 var av rejält sopig kvalitet och på typ 8-16MByte. AVCHD använder jag själv mest i Windows, men det finns nog Mac-program som kan fixa det också, Apples Motion exempelvis.
×
×
  • Skapa nytt...