Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, lappen71 säger:

Nej det har dom inte. Om du visste vad grupper på FB är för något skulle du inte tror det. 

Jag har alltid upplevt Papperskorgen som mer social än teknisk men kan hända att FB Mac-grupper kan vara väldigt sociala de också. Vet inte. Borde kanske kolla. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Jag har alltid upplevt Papperskorgen som mer social än teknisk men kan hända att FB Mac-grupper kan vara väldigt sociala de också. Vet inte. Borde kanske kolla. :) 

Jag är med i flera FB-grupper och det här forumets struntprat är en fis i rymden jämfört med FB-gruppernas. Nivån är vanligtvis också låg vad gäller kunskaper och skrivförmåga. Väldigt speciella grupper har dock högre kvalitet, men vem vill läsa om spindlar eller blötdjur hela dagarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Alix säger:

Mitt covidtest var negativt. Så nu ska jag ut på en kvällspromenad! ^_^ 

Hur gick du tillväga för att få ditt test?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Via appen Kry. De har ett avtal med Västra Götalands-regionen om att leverera och hämta ett PCR-hemtest. Det är avsett för pågående infektion. Det kostar inget.

 

https://www.kry.se/coronavirus/pcr-test-vastra-gotaland/

Jag och sonen hämtade varsitt förra veckan på vårdcentralen. Efter vi gjort testet så åkte vi tillbaka till VC och la våra prov i en låda som tömdes 1 timma senare, svaren kom efter 2 dygn, negativa. 
Kan tillägga att jag fått ont i halsen och hosta idag, så det känns inte muntert direkt. 

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Jag och sonen hämtade varsitt förra veckan på vårdcentralen. Efter vi gjort testet så åkte vi tillbaka till VC och la våra prov i en låda som tömdes 1 timma senare, svaren kom efter 2 dygn, negativa. 
Kan tillägga att jag fått ont i halsen och hosta idag, så det känns inte muntert direkt. 

Men sonen har klarat sig från bieffekter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi slet i våra stackars kvarvarande hårstrån jag och kompisen framför dumburken när Lif åkte på tredje proppen. Så idag sa jag upp Cmore. ( En månads uppsägningstid. )

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Vi slet i våra stackars kvarvarande hårstrån jag och kompisen framför dumburken när Lif åkte på tredje proppen. Så idag sa jag upp Cmore. ( En månads uppsägningstid. )

Det var inget långvarigt slutspel 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, ronny säger:

Men sonen har klarat sig från bieffekter?

Han var sjuk, feber hosta, inget smaksinne. Så jag ringde då direkt så vi båda två hämtade självtester.  Resultatet var sedan negativt, sonen kryade på sig efter några dagar. 
själv hade jag ont i halsen igår och hosta men har blivit något bättre idag. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, iMarc säger:

Han var sjuk, feber hosta, inget smaksinne. Så jag ringde då direkt så vi båda två hämtade självtester.  Resultatet var sedan negativt, sonen kryade på sig efter några dagar. 
själv hade jag ont i halsen igår och hosta men har blivit något bättre idag. 

En bekant till mig fick ta tre tester innan hon fick positivt, hon var sjuk i ett par tre veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

En bekant till mig fick ta tre tester innan hon fick positivt, hon var sjuk i ett par tre veckor.

Det ska väl vara lättast att få positivt på PCR-test tidigt i infektionen?

Vet du om det handlade om PCR-tester eller om det var snabbtester?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det ska väl vara lättast att få positivt på PCR-test tidigt i infektionen?

Vet du om det handlade om PCR-tester eller om det var snabbtester?

På A svarar jag ”vet inte” och på B svarar jag ”vet inte”. Men jag vet att det inte är sällsynt med att tester visar fel. För ett år sedan läste jag om en snubbe som behövde fem tester. Han testade positivt först när han vårdades på IVA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMG_1793.jpg.bf6d83a65004003a1f9db191baf05626.jpg

 

Jag är inte särskilt petig med bäst före-datum... Men varför skulle en sådan här produkt någonsin bli dålig? :fundersam:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

En bekant till mig fick ta tre tester innan hon fick positivt, hon var sjuk i ett par tre veckor.

 

6 timmar sedan, Alix säger:

På A svarar jag ”vet inte” och på B svarar jag ”vet inte”. Men jag vet att det inte är sällsynt med att tester visar fel. För ett år sedan läste jag om en snubbe som behövde fem tester. Han testade positivt först när han vårdades på IVA.

Jag vet inte heller hur tillförlitliga testerna är. Det vi fick göra:

Ned med en lång tops i halsen och vrida runt där 5 sek, fick stålsätta oss för att inte spy. 
Nästa steg: Föra ned samma tops i näsan tills det tog stopp och vrida runt i 20 sekunder. Sonen fick väldigt ont och blödde lite. När jag gjorde detta så tryckte jag ned topsen ganska snabbt, det var inga problem, men sedan vrida i 20 sek var smärtsamt och jag blödde lite också. 
sedan skulle man samla så mycket spott som möjligt i en plastkopp som medföljde. Sedan vrida och vispa runt topsen i detta gojs så det blandade sig ordentligt. Efter detta föra ned topsen i ett provrör med koksalt-lösning och vrida på korken ordentligt och lägga provet tillsammans med ett mjukt tjockt papper (medföljde) och försegla påsen och sedan stoppa i lådan vid vårdcentralen. 
Kan tillägga min vårdcentral är privat, heter MedPro Clinic.

Vet inte hur tillförlitligt detta test var, och om själva testet skiljer sig från andra olika vårdcentraler. 
Min son kunde inte testa sig på sin privata, så jag kollade upp hans, ringde även dit men icke. 
Men han var välkommen till Min vårdcentral och då testade jag mig självfallet också samtidigt eftersom jag har mycket kontakt med sonen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

 

Jag är inte särskilt petig med bäst före-datum... Men varför skulle en sådan här produkt någonsin bli dålig? :fundersam:

Det kan den kanske, efter några decennier.

Skulle tro att det är ett trick från tillverkarens sida för att få sällan-användare att köpa nytt.

 

Skillnad är det med krämer som ofta innehåller fett som kan härskna. Men rakvatten??? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, iMarc säger:

Jag vet inte heller hur tillförlitliga testerna är. Det vi fick göra:

Spoiler

 

Ned med en lång tops i halsen och vrida runt där 5 sek, fick stålsätta oss för att inte spy. 
Nästa steg: Föra ned samma tops i näsan tills det tog stopp och vrida runt i 20 sekunder. Sonen fick väldigt ont och blödde lite. När jag gjorde detta så tryckte jag ned topsen ganska snabbt, det var inga problem, men sedan vrida i 20 sek var smärtsamt och jag blödde lite också. 
sedan skulle man samla så mycket spott som möjligt i en plastkopp som medföljde. Sedan vrida och vispa runt topsen i detta gojs så det blandade sig ordentligt. Efter detta föra ned topsen i ett provrör med koksalt-lösning och vrida på korken ordentligt och lägga provet tillsammans med ett mjukt tjockt papper (medföljde) och försegla påsen och sedan stoppa i lådan vid vårdcentralen. 
Kan tillägga min vårdcentral är privat, heter MedPro Clinic.

Vet inte hur tillförlitligt detta test var, och om själva testet skiljer sig från andra olika vårdcentraler. 
Min son kunde inte testa sig på sin privata, så jag kollade upp hans, ringde även dit men icke. 
Men han var välkommen till Min vårdcentral och då testade jag mig självfallet också samtidigt eftersom jag har mycket kontakt med sonen. 

 

 

Jag gjorde mitt test precis så som du beskriver.

 

10 minuter sedan, Telly82 säger:

Det kan den kanske, efter några decennier.

Skulle tro att det är ett trick från tillverkarens sida för att få sällan-användare att köpa nytt.

 

Skillnad är det med krämer som ofta innehåller fett som kan härskna. Men rakvatten??? 

Efter så lång tid kanske den förvandlas till en exklusiv finsprit? :P 

 

Ja, jag tror att företagen köpte bäst före-datum när de förstod hur mycket mer de skulle sälja. Många tolkar datumet som farligt efter-datum.

 

Lustigt du tog upp det där med kräm. Jag kollade en kräm (denna) som döttrarna vill att jag skulle köpa för flera år sedan och den är inte ens försedd med bäst före-datum! Den luktar och känns okej. Men jag har inte smakat... :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

 

Jag vet inte heller hur tillförlitliga testerna är. Det vi fick göra:

Ned med en lång tops i halsen och vrida runt där 5 sek, fick stålsätta oss för att inte spy. 
Nästa steg: Föra ned samma tops i näsan tills det tog stopp och vrida runt i 20 sekunder. Sonen fick väldigt ont och blödde lite. När jag gjorde detta så tryckte jag ned topsen ganska snabbt, det var inga problem, men sedan vrida i 20 sek var smärtsamt och jag blödde lite också. 
sedan skulle man samla så mycket spott som möjligt i en plastkopp som medföljde. Sedan vrida och vispa runt topsen i detta gojs så det blandade sig ordentligt. Efter detta föra ned topsen i ett provrör med koksalt-lösning och vrida på korken ordentligt och lägga provet tillsammans med ett mjukt tjockt papper (medföljde) och försegla påsen och sedan stoppa i lådan vid vårdcentralen. 
Kan tillägga min vårdcentral är privat, heter MedPro Clinic.

Vet inte hur tillförlitligt detta test var, och om själva testet skiljer sig från andra olika vårdcentraler. 
Min son kunde inte testa sig på sin privata, så jag kollade upp hans, ringde även dit men icke. 
Men han var välkommen till Min vårdcentral och då testade jag mig självfallet också samtidigt eftersom jag har mycket kontakt med sonen. 

Hade du bott i Kina så hade du fått vispa runt med pinnen i en extra kroppsöppning, jag är dock osäker på i vilken ordning sakerna sker där.

https://www.dw.com/en/anal-covid-19-swabs-in-china-we-just-dont-know-if-its-necessary/a-56789975

 

Det låter som ett vanligt PCR-test, även om jag hört olika gällande hur långt in i nosen man ska. I början tror jag det handlade om svalget/nasopharynx, senare har jag hört att man inte behöver gå så långt in. På mig har de bara petat relativt ytligt, men ändå obehagligt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nasopharyngeal_swab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Jag vet inte heller hur tillförlitliga testerna är. Det vi fick göra:

Spoiler

 

Ned med en lång tops i halsen och vrida runt där 5 sek, fick stålsätta oss för att inte spy. 
Nästa steg: Föra ned samma tops i näsan tills det tog stopp och vrida runt i 20 sekunder. Sonen fick väldigt ont och blödde lite. När jag gjorde detta så tryckte jag ned topsen ganska snabbt, det var inga problem, men sedan vrida i 20 sek var smärtsamt och jag blödde lite också. 
sedan skulle man samla så mycket spott som möjligt i en plastkopp som medföljde. Sedan vrida och vispa runt topsen i detta gojs så det blandade sig ordentligt. Efter detta föra ned topsen i ett provrör med koksalt-lösning och vrida på korken ordentligt och lägga provet tillsammans med ett mjukt tjockt papper (medföljde) och försegla påsen och sedan stoppa i lådan vid vårdcentralen. 
Kan tillägga min vårdcentral är privat, heter MedPro Clinic.

Vet inte hur tillförlitligt detta test var, och om själva testet skiljer sig från andra olika vårdcentraler. 
Min son kunde inte testa sig på sin privata, så jag kollade upp hans, ringde även dit men icke. 
Men han var välkommen till Min vårdcentral och då testade jag mig självfallet också samtidigt eftersom jag har mycket kontakt med sonen. 

 

 

57 minuter sedan, Alix säger:

Jag gjorde mitt test precis så som du beskriver.

Spoiler


 

Efter så lång tid kanske den förvandlas till en exklusiv finsprit? :P 

 

Ja, jag tror att företagen köpte bäst före-datum när de förstod hur mycket mer de skulle sälja. Många tolkar datumet som farligt efter-datum.

 

Lustigt du tog upp det där med kräm. Jag kollade en kräm (denna) som döttrarna vill att jag skulle köpa för flera år sedan och den är inte ens försedd med bäst före-datum! Den luktar och känns okej. Men jag har inte smakat... :D 

 

 

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:
Spoiler

 

Hade du bott i Kina så hade du fått vispa runt med pinnen i en extra kroppsöppning, jag är dock osäker på i vilken ordning sakerna sker där.

https://www.dw.com/en/anal-covid-19-swabs-in-china-we-just-dont-know-if-its-necessary/a-56789975

 


 

Det låter som ett vanligt PCR-test, även om jag hört olika gällande hur långt in i nosen man ska.

Spoiler

 

I början tror jag det handlade om svalget/nasopharynx, senare har jag hört att man inte behöver gå så långt in. På mig har de bara petat relativt ytligt, men ändå obehagligt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nasopharyngeal_swab

 

 

Det Mattias skriver tvingar fram en rättelse från mig. I instruktionerna till mitt hem-PCR-test stod det att man skulle röra runt i 20 sekunder på bägge näsväggarna 2-3 cm upp i näsborrarna.

 

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

IMG_1793.jpg.bf6d83a65004003a1f9db191baf05626.jpg

 

Jag är inte särskilt petig med bäst före-datum... Men varför skulle en sådan här produkt någonsin bli dålig? :fundersam:

Uppfriskande och svalkande... då trodde jag först det var en drink man skulle ta efter rakningen 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, ronny säger:

Uppfriskande och svalkande... då trodde jag först det var en drink man skulle ta efter rakningen 

En del stackare tar nog till sådant, är jag rädd.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, ronny säger:

Uppfriskande och svalkande... då trodde jag först det var en drink man skulle ta efter rakningen 

Kan inte ha smakat gott Ronny, inte speciellt nyttigt heller men skönt på hakan och kinderna efter att rakhyveln slitit på huden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Alix säger:

Det Mattias skriver tvingar fram en rättelse från mig. I instruktionerna till mitt hem-PCR-test stod det att man skulle röra runt i 20 sekunder på bägge näsväggarna 2-3 cm upp i näsborrarna.

 

 

Okej. Första gången jag gjorde testet utfördes det av sjuksköterska, hon topsade halsen bara några få sekunder, var inte ens obehagligt (Samma VC). 
Vet inte vad jag ska tro om PCR-testerna huruvida pålitliga de är. Känns lite som det kan invagga falsk trygghet. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat på raggare i SVT..

Varit raggare jag med, här är jag i Hedemora 1957 med mina kompisar. 

Det är jag till höger i skinnpajen. 

Bilen en Pontiac 47:a . 90 hh, rak 6:a

Körkort var inte så aktuellt för mig...

Emblemet i fronten är allt som återstår

Skärmavbild 2021-04-15 kl. 20.42.53.jpg

IMG_1147.jpeg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...