Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerhet på nätet


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Påminner mig hur det var på det stora företaget jag jobbade på med IT-support.

Säkerhetskraven var höga, 15 tecken lösenord och byte var tredje månad.

Lösenordskollen var sådan att det inte gick att ta det gamla och skifta löpnummer.

Vad innebar det? Jo, lösenorden hittades ofta nedskrivna på gulisar fästa under tangentborden eller andra lättfunna och bekväma platser, för oss tekniker avgjort underlättande när användaren inte fanns på plats.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påminner mig hur det var på det stora företaget jag jobbade på med IT-support.

Säkerhetskraven var höga, 15 tecken lösenord och byte var tredje månad.

Lösenordskollen var sådan att det inte gick att ta det gamla och skifta löpnummer.

Vad innebar det? Jo, lösenorden hittades ofta nedskrivna på gulisar fästa under tangentborden eller andra lättfunna och bekväma platser, för oss tekniker avgjort underlättande när användaren inte fanns på plats.

Det är inte datorn eller systemet som är den svaga länken................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamla tiders växeltelefonister kunde lyssna av samtalen de kopplade. (Och det gjorde dom säkert.)

Kan nåt liknande göras på internet?

 

telefon.jpg

 

Ställde frågan om något liknande kan göras på internet.

Ett antal inlägg – framförallt iEric F verkar påläst – ger svaret att det kan man i allra högsta grad göra.

Redigerad av Olsons Ägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställde frågan om något liknande kan göras på internet.

Ett antal inlägg – framförallt iEric F verkar påläst – ger svaret att det kan man i allra högsta grad göra.

Nja, så himla insatt i det hur det eg går till är man nog inte, mer än att man av intresse försöker följa det som händer. När det gäller avlyssning av telefon har jag en kompis vars pappa jobbade inom televerket (på den tiden) och det var väl boxar/apparatur de satte in på stationen. Idag skrev det nog (mestadels) mer centralt skulle jag tippa på. Rent teoretiskt, med all ny IP-telefoni, "tappar" de nog in sig ändå via datorer. Kikar man på hur/vad de skrivit om alla dessa stora program som avsköjats så verkar det som det kan gå in i de stora atlantkablarna (i en artikel om Australien). Sen finns det ju atiklar om hur de har sparat all teletrafik, spelat in/arkiverat osv... Och blir all teletrafik digitaliserad så är det väl som vilken signalspaning som helst. Var väl senast igår/förrgår som jag såg någon skrev av vanlig landlina är väl fortf det som är säkrast (telefon/koppar). Skall hålla utkik efter någon bra artikel.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lavabit stängde ju ner självmant häromdagen, följt av Silent Circle: http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/aug/09/lavabit-shutdown-snowden-silicon-valley

What is particularly creepy about the Lavabit self-shutdown is that the company is gagged by law even from discussing the legal challenges it has mounted and the court proceeding it has engaged. In other words, the American owner of the company believes his Constitutional rights and those of his customers are being violated by the US Government, but he is not allowed to talk about it.

Inte en bra(/trevlig) utveckling.

 

- - -

 

Sitter själv och letar efter en ny mail och hittade en sida/lista med olika emailföretag med "säkerhetstänk" oc/eller såna som spec'at sina säkerhetstjänster. Verkar vara en rätt ny sida - och den uppdateras var 30/min. http://prxbx.com/email/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi har FRA här i Sverige som övervakar (all?!?!?) trafik ut/in i Sverige så bör man ju hålla sitt moln och e-post m.m. i så stor del som möjligt inom de svenska gränserna. Sen kanske det finns intern övervakning här med. Men risken för NSA/FRA och allt vad de kan heta bör ju vara mindre i vår egen lilla ankdamm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt ha ju många mail/trafik till och via servrar utomlands då träder FRA in. Även en del ISP'ar har väl sina upkopplingar/dns'er går via utländska servrar.

 

Molnet tror jag att det på sikt kommer att minska, rätt kraftigt - såvida inget drastiskt görs redan nu. När folk köper en egen NAS idag, så kanske det blir mer vanligt med en extra minidator som man kör t ex OwnCloud på. Är lite inne på det själv. Då behöver man varken iCloud, Dropbox osv. De har en rätt trevlig demosida.

 

- - -

 

Såg en länk på Twitter idag. IDG har skrivit lite om Gmail... Därför blir Gmail aldrig krypterat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt ha ju många mail/trafik till och via servrar utomlands då träder FRA in. ...

(glömde) ...och sen på det har ju EU/US ett utbytesavtal av data.

 

Molnet tror jag att det på sikt kommer att minska, rätt kraftigt - såvida inget drastiskt görs redan nu. ...

Ser att IDG är inne på samma spår/ämne. :)

Efter Snowden: Amerikanska molnföretag riskerar jättetapp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FYI: När man har tömt Google Drive kan det verka som att det ändå finns grejer kvar; det säger tomt men i inställningarna finns det utnyttjad plats. Det beror sannolikt på att epostbilagor via Gmail räknas med i detta utrymme. De syns inte i Drive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har G-Drive och Dropbox. Det mest "känsliga" jag lagrar på Dropbox är allt som hör mina studier till eftersom jag får en backup som jag kan nå överallt, även om jag inte har min egen dator med mig samt för att dela material vid grupparbete. G-Drive har jag enbart för att man numera har 15 GB lagring där, kan ju vara "bra att ha". Dock inte använt det än. Min mail kör jag via Gmail och jag har inga planer på att byta. Mest för att den är inarbetad och erbjuder smtp. Reklam och annat slipper jag eftersom jag kör via Apples mail-klient. Så Googles riktade reklam slipper jag.

 

Hur man än vänder sig så är rumpan där bak, så att säga. Dock tycker jag att debatten som finns just nu är bra, den drar fram mycket gott i ljuset. Men den är inte ny, men jag tror att fler börjar tänka till om t ex vad de delar med sig av, t ex via FB, Twitter, Instagram osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FYI: När man har tömt Google Drive kan det verka som att det ändå finns grejer kvar; det säger tomt men i inställningarna finns det utnyttjad plats. Det beror sannolikt på att epostbilagor via Gmail räknas med i detta utrymme. De syns inte i Drive.

 

Ja, man har 15 GB gemensamt utrymme för Googles alla gemensamma tjänster. Innan så var tjänsterna uppdelade och hade sin egen maxgräns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan tagit bort allt från Google Drive ...

Har G-Drive och Dropbox.

Har ni kikat nåt på Cloudfogger? Tog ner den själv häromdagen, men har inte hunnit testa än. Verkar smidig och skall vara bra till just Gdrive och Dropbox. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni kikat nåt på Cloudfogger? Tog ner den själv häromdagen, men har inte hunnit testa än. Verkar smidig och skall vara bra till just Gdrive och Dropbox. :crossfingers:

Hmm, vem vet vilka som ligger bakom? Det står en tysk adress, men vem har egentligen sponsrat det, och till vilket pris? :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, vem vet vilka som ligger bakom? Det står en tysk adress, men vem har egentligen sponsrat det, och till vilket pris? :shifty:

 

Haha ;) Är ju en relevant fråga med tanke på ämnet i tråden....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni kikat nåt på Cloudfogger? Tog ner den själv häromdagen, men har inte hunnit testa än. Verkar smidig och skall vara bra till just Gdrive och Dropbox. :crossfingers:

 

Ser ju trevligt ut, dock blir jag inte klok på om jag kan komma åt mina filer från valfri dator via Dropbox eller Googles webbränssnitt. Nog för att säkerhet är bra, men jag vill ju inte hindra mig själv från att ta del av mitt eget innehåll. Är ju en av egenskaperna, jag kan nå det från valfri plats vid behov. Hade det enbart varit för "extern lagring" hade ju krypterade filer inte varit ett problem. Då borde ju en krypterad gles skivavbild vara bästa metoden :ThumbsUp:

 

 

 

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Molntjänsterna hade dålig jordmån från början. Efter 9/11 helgar ändamålet i stort sett alla medel. Det blir vi varse allt eftersom. Det Manning och Snowden har avslöjat borde inte förvåna, men väl uppröra. Inte innan det blir känt kan det ske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är en på sätt och vis fantastisk diskussion, men lite obegriplig för mig.

 

Är det själva det faktum att ett antal konspirationsteoretiskt hormonstinna amerikanska underrättelsehackers kan titta ner i era virtuella kalsonger som är upprörande (vilket det är!) via dessa besynnerliga moln-tjänster? (Själv lagrar jag mina dokument på en server hos något som heter "Loopia" och där jag inte har en aning om var deras servrar står och brummar.)

 

Eller har ni så mycket intressant och subversivt i era burkar och korrespondens att ni seriöst oroar er för detta?

 

Själv har jag, om jag tänker efter, och efter drygt tjugu års datoranvändande, inte så mycket som ett enda dokument som skulle kunna vara av något som helt intresse, eller motivera dessa lager av kryptering. Kanske finns någon loggfil som innehåller spår av lite nyfiket porrsurfande, men ellers ikke noget som helst...

 

Vad jag måste vara för en grå och tråkig liten datormus... :ermm:

Redigerad av Mr. Mxyzptlk
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga, vad det egentligen är som stör. I mitt fall är det nog USA:s världspolisfasoner. Jag känner mig inte orolig för egen del. Jag är också skittrist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är en på sätt och vis fantastisk diskussion, men lite obegriplig för mig.

 

Är det själva det faktum att ett antal konspirationsteoretiskt hormonstinna amerikanska underrättelsehackers kan titta ner i era virtuella kalsonger som är upprörande (vilket det är!) via dessa besynnerliga moln-tjänster? (Själv lagrar jag mina dokument på en server hos något som heter "Loopia" och där jag inte har en aning om var deras servrar står och brummar.)

 

Eller har ni så mycket intressant och subversivt i era burkar och korrespondens att ni seriöst oroar er för detta?

 

Själv har jag, om jag tänker efter, och efter drygt tjugu års datoranvändande, inte så mycket som ett enda dokument som skulle kunna vara av något som helt intresse, eller motivera dessa lager av kryptering. Kanske finns någon loggfil som innehåller spår av lite nyfiket porrsurfande, men ellers ikke noget som helst...

 

Vad jag måste vara för en grå och tråkig liten datormus... :ermm:

Svaret stavas väl helt enkelt "integritet". Egentligen skulle det väl inte spela någon större roll om grannens ungar stod och kikade in genom mitt fönster dygnet runt. Jag har ju inget direkt att dölja - det kan ju inte ens vara någon nyhet att jag har sex emellanåt eller hur jag ser ut naken. Men det skulle störa ganska snabbt, att ha nån dumskalle som står och stirrar in i huset för jämnan. Precis som det stör mig att paranoida amerikaner snokar bland mina bilder och mail.

Sedan får man inte heller glömma det vidare perspektivet a la 1984. Vi får inte vänja oss med den här typen av övervakning eftersom den kan förhindra alla typer av progressiva samhällsförändringar i framtiden. Alla medborgare är ju inte grå och tråkiga, särskilt inte de subversiva dissidenterna.

  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret stavas väl helt enkelt "integritet". Egentligen skulle det väl inte spela någon större roll om grannens ungar stod och kikade in genom mitt fönster dygnet runt. Jag har ju inget direkt att dölja - det kan ju inte ens vara någon nyhet att jag har sex emellanåt eller hur jag ser ut naken. Men det skulle störa ganska snabbt, att ha nån dumskalle som står och stirrar in i huset för jämnan. Precis som det stör mig att paranoida amerikaner snokar bland mina bilder och mail.

Sedan får man inte heller glömma det vidare perspektivet a la 1984. Vi får inte vänja oss med den här typen av övervakning eftersom den kan förhindra alla typer av progressiva samhällsförändringar i framtiden. Alla medborgare är ju inte grå och tråkiga, särskilt inte de subversiva dissidenterna.

Tack! +1 :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del handlar det om de digitala kalsongerna. Om man utgår från att USAs myndigheter inte har full tillgång till de servrar där Apple sparar allt de vet om mig, så kanske man ändå kan tänka sig att de kan spana på trafiken till/från de servarna. Då kan de läsa min mail, inte skolmailen för den är säker hos Goooooogle, och se vad jag gör genom att läsa kalendrarna. De kan också se mina skolanteckningar och diverse annat, inklusive info om min ölsmak. Eftersom Apples kartapp har tillgång till min position så kan de även se var jag befinner mig med jämna mellanrum och de kan även se de bilder jag tar med telefonen, inklusive geografisk information. Och eftersom Apple synkar öppna websidor mellan olika enheter så ser de inte bara vilka porrsidor jag besöker utan också med vilken enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...