Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
snowreeler

Säkerhet på nätet

Rekommendera Poster

Förväntar du dig att folk med låg teknikkunskap ska veta hur internet fungerar? Hur många vet hur det gamla telenätet (koppartrådarna) fungerade?

Nej, det är just därför jag gjorde inlägget (som rättats på några punkter).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också på att Google m.fl. kan ha ganska bra koll på mina surfvanor via kakor, avancerade algoritmer etc.

Men trots detta så träffar ungefär 95% av alla annonser på Facebook/Google helt fel.

Nu har jag ju sedan ett tag tillbaks blockerat så mycket jag kan - av princip - för att inte bli trackad, men de gissade lika fel före jag ordnade med detta.

Min slutsats: Google, Facebook med fler har inte en aning om vem jag är. Deras "riktade" reklam är grova generaliseringar baserat på att de räknat ut att jag är man och vart jag bor. Ibland verkar de inte ens ha koll på det.

Inte ens Facebook, som jag ändå frivilligt försett med en massa information om mig själv, verkar ha en aning om vem jag är. Och de ska vara värda fantasibelopp baserat på föreställningen att de vet allt om folk och spekulationer om vad den informationen är värd.

Alltså samma företag som dagligen tycker att jag behöver damskor...

//KJ

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är min fråga, som jag vill hålla fri från såväl politiktråden som andra trådar om internet, är detta med övervakning av internet och medborgarna en oantastlig sanning eller är det överdrivna konspirationsteorier ...

Nu tror jag nog att i det här fallet är det så myck mörkerläggning och munkorgar överallt, så att överdriva till max och konspirera vansinnigt - sen ligger man nog rätt nära sanningen. :)

Om man hoppar tillbaka ett par steg. Det framgick ju efteråt att tillslaget mot PirateBay kom till efterpåtryckningar. Så helt rimligt känns det ju inte att ev USA var påtryckande om att vi skulle signalspana (FRA). Sen enligt en artikel i AB, säger PP att Sverige låg bakom datalagrings-direktivet i EU, som det sen hette att vi skulle införa för att EU ville. Och EU har ett "utbytesavtal av/med datauppgifter i texten "data-sharing agreement" med USA. Det känns ju såklart väldigt konspiratorisk, men samtidgt inte helt ologiskt att plussa ihop allt i en händelseljedja. De måste nog ha en ordentlig hållhake på oss.

EU är bra. De gick ut redan första dagen och var upprörda, och kommer söka lagstiftning mot det här. Merkel var ut i dag och har sagt att hon skall ta upp det med Obama nästa veca vi ngt besök. Men här i Sverige. Har inte hört en enda politiker uttala sig i frågan (el blivit intervjuad). Ja, sånär som på den artikeln där i AB. Kan ju ha missat nåt, men inget man läst/sett i a f.

Positivt nu är ju i a f att senaten börjar kräva korten på bordet. http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/11/obama-administration-pressure-nsa-surveillance (samma artikel som ovan)

- - -

Som jag förstått det, så får de inte enligt lag övervaka egna, och att övervakningen skulle inte vara riktad mot amerikaner eller boendes i USA. Så det innebär väl då att övervakningen gäller - ja, resten av världen.

En annan sida (hittade den inte just nu) hade ifrågasatt det nästan synkroniserade neklandet från ITjättarna. Och analyserat ner det. Allt de sa va i princip rätt men lämnade hel klart öppningar för att de var inblandade.

Jaja, jag känner mig inte så orolig. Anv inte "molnet" mer än lite Dropbox o lite Twitter. Har inte sett Dropboxs namn än i ngn artikel, och Twitter hade ju satt sig på tvären innan (mot allmänt utdelande av data). Har 1 Googleadress kvar (snart borta den med), men jag är aldrig inloggad, och jag kör popmail.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Positivt nu är ju i a f att senaten börjar kräva korten på bordet. http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/11/obama-administration-pressure-nsa-surveillance (samma artikel som ovan)

Nu har de stämt "staten": http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/11/nsa-surveillance-challenged-court-data , http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/12/anger-mounts-congress-telephone-surveillance-programmes

Sen vill "IT-jättarna" kunna få lämna ut info om vad det är som lämnas ut (de har alltså munkavle på sig idag?): http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/12/microsoft-twitter-rivals-nsa-requests

...och EU jobbar på :yeahbaby:: http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/11/europe-us-privacy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

CIA, DGSE, Mossad m.fl. organisationer har mördat folk, avsatt regeringar o annat. Att övervaka nätet är – moraliskt sett – en bagatell för dem.

Är ju deras jobb att bryta mot lagen, så att säga...

Jag har alltid utgått från att nätet inte är särskilt privat.

Redigerad av Olsons Ägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

USA är så självsvåldligt att man kommer att vara som ett strå i vinden. När det slutar blåsa så blir det buissness as usual i alla fall. Inte ens EU kan ändra på USA.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte ens EU kan ändra på USA.

Jodå. :) Det har redan diskuterats lagstiftning mot detta. :yeahbaby:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kan skramla hur vi vill. USA gör ändå som de vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå. :) Det har redan diskuterats lagstiftning mot detta. :yeahbaby:

Hur ska svensk lag kunna påverka hur norska företag, i Norge, hanterar sina svenska kunders uppgifter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ska svensk lag kunna påverka hur norska företag, i Norge, hanterar sina svenska kunders uppgifter?

Är det inte de som handlar hos oss för att allt är så dyrt i Norge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte de som handlar hos oss för att allt är så dyrt i Norge?

De handlar sprit, vi handlar lax, olja och stickade tröjor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför spränga ett kassaskåp eller råna en värdetransport när man ganska riskfritt kan råna på internet?

Buset har funnit en ny plattform som de nästan kan betrakta som sin egen då de inte känner några gränser samtidigt som våra myndigheter har handfängsel och är rörelseibegränsade i sina motåtgärder.

Vi värnar om den personliga integriteten, men resultatet är att man skyddar busets integritet, och vi andra som är ointressanta ur spaningssynpunkt sitter skräckslagna inför ett 1984.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att staten ska montera in kameror i alla hem i Sverige - varje rum - rörelsedetektion så det inte spelar in när ingen är där. Detta skulle förhindra och lösa enorma mängder brott - den preventiva effekten kan icke överskattas. Den som inget har att dölja är för denna reform - bara skumma och perversa är emot.

Alla offentliga platser bör också kameraövervakas och all kommunikation via post, telefon, radio och internet bör skannas. Ingen med rent mjöl i påsen har något att frukta.

Kontanter bör avvecklas snabbt och endast transaktioner mellan registrerade och konstant av myndigheterna synade bankkonton skall vara lagliga. Materiell och imateriell byteshandel måste då omedlbart i lag förbjudas - annars börjar skummisar och knarklangare att använda det som betalsystem.

Alla medborgare bör DNA-registreras så att man vid behov kan följa en medborgares rörelser, var han/hon har varit, berört, etc. DNA-tracking är det ultimata, ty det kan inte medborgare välja bort (man kan välja bort att använda telefon, internet, etc - men inte att lämna DNA efter sig).

Vi som är goda medborgare har bara vinst att hämta i detta system. Vi blir tryggare och varmare inombords. Som små bäbisar kan vi tryggt somna in med nappen i munnen när den farliga och oberäkneliga världen övervakas av Staten och tuffsnälla Polisen. bara patrasket sörjer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är alltid lika skrattretande att läsa inlägg där författaren skrattar åt andras rädsla för övervakningssamhället när han samtidigt är så himla rädd om sin personliga integritet att han skriver inlägget under pseodonym.

"Har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja" - utom när man diskuterar harmlösa ämnen på ett datorforum. Snacka om självmål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontanter bör avvecklas snabbt och endast transaktioner mellan registrerade och konstant av myndigheterna synade bankkonton skall vara lagliga. Materiell och imateriell byteshandel måste då omedlbart i lag förbjudas - annars börjar skummisar och knarklangare att använda det som betalsystem.

Dra åt skogen. Jag har inte tänkt på konsekvenserna av det kontantlösa samhället. DET blir övervakning det....... snacka om "inlåsning" i ett system.... :stjarnsmall:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast vad gäller just kameraövervakning över torg å liknande för att förhindra våldtäkter, rån å misshandel så måste den som ogillar det ogilla ännu mer patrullerande poliser iom att de övervakar ju mycket bättre och ser mer i detalj än vad en kamera kan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dra åt skogen. Jag har inte tänkt på konsekvenserna av det kontantlösa samhället. DET blir övervakning det....... snacka om "inlåsning" i ett system.... :stjarnsmall:

kanske, å andra sidan skulle det försvåra betydligt för de kriminella om det inte fanns kontanter. Finns fram å baksida på de flesta mynt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar hur de (övervakarna) resonerar kring telefoner med kontantkort? :fundersam:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar hur de (övervakarna) resonerar kring telefoner med kontantkort? :fundersam:

Det är väl inget problem med kontantkort i sig, men det förvånar mig att det är tillåtet med oregistrerade kontantkort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att staten ska montera in kameror i alla hem i Sverige - varje rum - rörelsedetektion så det inte spelar in när ingen är där. Detta skulle förhindra och lösa enorma mängder brott - den preventiva effekten kan icke överskattas. Den som inget har att dölja är för denna reform - bara skumma och perversa är emot.

Alla offentliga platser bör också kameraövervakas och all kommunikation via post, telefon, radio och internet bör skannas. Ingen med rent mjöl i påsen har något att frukta.

Alla medborgare bör DNA-registreras så att man vid behov kan följa en medborgares rörelser, var han/hon har varit, berört, etc. DNA-tracking är det ultimata, ty det kan inte medborgare välja bort (man kan välja bort att använda telefon, internet, etc - men inte att lämna DNA efter sig).

Vi som är goda medborgare har bara vinst att hämta i detta system. Vi blir tryggare och varmare inombords. Som små bäbisar kan vi tryggt somna in med nappen i munnen när den farliga och oberäkneliga världen övervakas av Staten och tuffsnälla Polisen. bara patrasket sörjer.

Visst, satir och ironi i en salig blandning. Men det finns en hake. Kameran kommer att endast registrera dig i timtal när du sitter framför datorn, det enda spännande som händer är när du stillsamt lyfter på ena skinkan för att skäppa ut en helig ande.

Scenariot du presenterar, likt 1984, är att en massa resurser i så fall skulle resultera i att myndigheten på ett vetenskapligt oantastligt sätt kan visa att alla människor släpper väder, även framför datorn.

Jag tror inte att det kommer så mycket mer dold övervakning i framtiden, för det krävs en massa resurser, och resultaten för dessa enoma insatser skull aldrig betala sig. Nog att det finns en massa som tror på din ironiserande profetia, men de har nog inte räknat på det.

När det gäller kameror på gator och torg, jag skulle välkomna fler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast vad gäller just kameraövervakning över torg å liknande för att förhindra våldtäkter, rån å misshandel så måste den som ogillar det ogilla ännu mer patrullerande poliser iom att de övervakar ju mycket bättre och ser mer i detalj än vad en kamera kan.

Jag blev misshandlad på en kameraövervakad spårvagn. Gärningsmannen lämnade vagnen, polis fixade bild på honom, men han hittades inte.

Indien införde ID-kort för personer

äldre än 15 år vid senaste folkräkningen, de räknar var 10 år. Nu krävs ID för kontantkort, som utlänning ska även foto skickas in. Vid oroligheter förra året begränsades 600 miljoner abonnemang (jag antar att det var landets samtliga privata) så att de bara kunde skicka några få SMS/dag. ID behövs även för att använda internetkaféer (dator, tid in/ut, passnr, visumnr osv), men vissa ställen slarvar. Givetvis ska hotell osv inom 24 timmar meddela någon sorts polismyndighet vilka som bor där, men så är det ju nästan överallt. Ett ganska anonymt sätt att bo i det landet, som utlänning, är att åka tåg, men då är det, av andra skäl, lämpligt att ange sitt (registrerade) mobilnummer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blev misshandlad på en kameraövervakad spårvagn. ...

Usch, det var tråkigt att höra. Jag beklagar verkligen. :geros:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blev misshandlad på en kameraövervakad spårvagn. Gärningsmannen lämnade vagnen, polis fixade bild på honom, men han hittades inte.

Givetvis ska hotell osv inom 24 timmar meddela någon sorts polismyndighet vilka som bor där, men så är det ju nästan överallt.

Trist. Beklagar verkligen.

Är det så med hotell i Sverige, EU?

--------------------------------------------------------

Gamla tiders växeltelefonister kunde lyssna av samtalen de kopplade. (Och det gjorde dom säkert.)

Kan nåt liknande göras på internet?

telefon.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...

Är det så med hotell i Sverige, EU?

--------------------------------------------------------

Gamla tiders växeltelefonister kunde lyssna av samtalen de kopplade. (Och det gjorde dom säkert.)

Kan nåt liknande göras på internet?

telefon.jpg

Jag har för mig att hotell i EU är skyldiga att bokföra sina gäster, men vet inte om det rapporteras till någon myndighet.

Det där misshandeln gick ganska bra, killen var så full att han missade näsan. Jag fick bara en svullen kind.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...