Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vintersport ( minus ishockey )


xeric
 Share

Rekommendera Poster

Apropå det där med astma, skidåkare och läkare vill jag påminna mig om Hells Angels-medlemmar som slapp ha hjälm förr i tiden då de hade läkarintyg på att de hade svårartade mjälleksem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deras gren är ju mera dumhet så känns inte som så upprörande fusk.:)

 

Men intressant dilemma, det är ju iofs redan fusk att vi föds med olika förutsättningar. Så det blir ju en tävlan i genpool lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johaug stängs av i två månader i avvaktan på dom. Motivering i pressmeddelandet (det fetade "utövaren kan inte sägas ha uppträtt utan förskyllan"):

 

"Bakgrunnen for vedtaket er at Påtalenemden er av den oppfatning at utøver ikke kan sies å ha opptrådt uten skyld. Slik saken fremstår vil NIFs lov §12-9 således ikke kunne komme til anvendelse og suspensjon skal ilegges. Suspensjonen innebærer at utøver ikke kan delta i konkurranser og organisert trening."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVT:

 

Avstängningen innebär att hon missar världscuppremiären i Ruka i slutet av november.

 

Åtalsnämnden hos Antidoping Norge skriver att Johaug stängs av fram till den 18 december eller tills dess att hon döms, om det skulle ske tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de två månaderna är vad det blir även i slutändan. 1. Låg halt av en anabol steroid som inte ger någon prestationshöjande effekt att tala om. 2. Rimlig förklaring till källa (läppsalva). Att både läkaren och Johaug har betett sig obegripligt ansvarslöst påverkar nog inte straffet. Men det kan förstås inte uteslutas.

 

Att de två främsta skidåkarna förra säsongen från den främsta skidnationen nu har befunnits vara dopade, det stinker dock. Det luktar riktigt illa. :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett år, om hon har tur, annars tror jag nog det kan bli både 2 eller kanske mer. En artikel här, siar om minst 1 år.

Att hon blev avstängd nu känns väl mer som det är deras sätt att hantera kritiken varför hon inte är avstängd i väntan på dom - spec då FIS säger att det bryter mot reglerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker hon skulle få 0 år då hon blev lurad av sin läkare, men förstår om det blir ett halvår (nåt kan man väl få för slarv och för att markera), men tror nog mest på ett år. Med risk för 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker hon skulle få 0 år då hon blev lurad av sin läkare, ...

Som jag redovisade tidigare medger inte reglerna att man kan skylla ifrån sig på en läkare. Och tur är väl det, eller vad tror du? Som möjlig konsekvens för framtida dopning i allmänhet, alltså, om man kan skylla ifrån sig? I den mångmiljonindustri idrott handlar om är det relativt billigt att avlöna en läkare som "målvakt".
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om man nu dopar sig med vilja (nu längre kan ingen inte hört talas om doping i läppsalva), men nu tror jag att hon inte gjorde det och de troliga minimala mängderna talar för det (hon har inte heller varit dopad nån gång i de tidigare 100 testerna allt talar för läppsalve-teorin) och blev lurad av sin läkare (som inte gjorde det av vilja, inget argument här men jag vill inte anklaga nån). Men det skrev jag ju oxå att nåt litet straff är det värt för att markera även om man skulle va helt oskyldig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om man nu dopar sig med vilja (nu längre kan ingen inte hört talas om doping i läppsalva), men nu tror jag att hon inte gjorde det och de troliga minimala mängderna talar för det (hon har inte heller varit dopad nån gång i de tidigare 100 testerna allt talar för läppsalve-teorin) och blev lurad av sin läkare (som inte gjorde det av vilja, inget argument här men jag vill inte anklaga nån). Men det skrev jag ju oxå att nåt litet straff är det värt för att markera även om man skulle va helt oskyldig.

Man behöver inte ha haft uppsåt, det räcker med oaktsamhet. Man är enligt Wadas regler ansvarig för vad man tar emot av sin läkare. Det spelar ingen roll om denne är i god tro och att man själv är det (typ: "jag litar på min läkare och jag litar på mig själv när jag litar på min läkare"). Om man missar eller avstår från att kontrollera saken är man oaktsam och då har man enligt Wadas regler skuld i det som har hänt. Även norska antidopningsbyrån konstaterar det, som jag citerade ovan i inlägg #789. Johaug kommer aldrig att kunna bedömas vara "helt oskyldig" i detta. Det är så reglerna ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är helt okej så, när jag skrev 0 så precis som jag skrev så var det vad jag tyckte hon skulle få. Men förstår och är bekväm med halvår till ett år. Där tycker jag gränsen går, om det blir mer då tror jag de tänker mer på opinion å etc än att kolla objektivt och även mänskligt på allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är helt okej så, när jag skrev 0 så precis som jag skrev så var det vad jag tyckte hon skulle få. Men förstår och är bekväm med halvår till ett år. Där tycker jag gränsen går, om det blir mer då tror jag de tänker mer på opinion å etc än att kolla objektivt och även mänskligt på allt.

Jag tror det blir dessa två månader. Inte mer. Om det blir längre så är det enbart för att Norge är rädda för att anklagas vara för mild mot henne, och att de vill undvika överprövning i CAS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju va smart ja. :)

 

Påminner starkt om det klassiska dramat, på höjdpunkten drabbas hon av hybris då gör hon det ödesdigra misstaget, läppsalva på sina läppar. sen får hon kämpa i motlut tills... jag så hoppas jag det inte går, men jag läste att hon står på toppen nu och missar hon denna säsong kan hennes storhetstid va över.

Eventuellt kan hon ju på pur ilska komma tillbaka nästa år, om det inte tar knäcken på henne. Hon bör alla fall va ännu försiktigare med allt hon äter, inhalerar eller stryker på kroppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju va smart ja. :)

 

Påminner starkt om det klassiska dramat, på höjdpunkten drabbas hon av hybris då gör hon det ödesdigra misstaget, läppsalva på sina läppar. sen får hon kämpa i motlut tills... jag så hoppas jag det inte går, men jag läste att hon står på toppen nu och missar hon denna säsong kan hennes storhetstid va över.

Eventuellt kan hon ju på pur ilska komma tillbaka nästa år, om det inte tar knäcken på henne. Hon bör alla fall va ännu försiktigare med allt hon äter, inhalerar eller stryker på kroppen.

Hon har klent med framgångar i OS så hon lär satsa över 2018 i alla fall, om hon nu inte blir avstängd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är helt okej så, när jag skrev 0 så precis som jag skrev så var det vad jag tyckte hon skulle få. Men förstår och är bekväm med halvår till ett år. Där tycker jag gränsen går, om det blir mer då tror jag de tänker mer på opinion å etc än att kolla objektivt och även mänskligt på allt.

0 är uteslutet nu då hon redan är avstängd 2 månader (till att börja med), i avvakta på...

 

Skall de följa reglerna skall de utgå från 4 år, sen om man inte haft uppsåt eller inte varit oaktsam kan man komma ner i 2. Av det som framkommit kan man ju dikutera det oaktsamma.

 

18-36mån tror jag är en ganska rimlig gissning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

från svt:

 

Allt sedan dopningnyheten kring Therese Johaug briserade för en vecka sedan har flera omständigheter kring inköpandet av den dopningsklassade salvan Trofodermin ifrågasatts av diverse experter. Och nu menar italienska läkare som TV2 Norge pratat med att salvan inte överhuvudtaget ska användas på läpparna.

 

 

I går kom beskedet att Therese Johaug stängs av i två månader i väntan på dom, eftersom hon ”inte kan sägas ha uppträtt utan skuld”.

Enligt den version som gavs på presskonferensen förra torsdagen så ska Therese Johaug ha smörjt in sina solbrända och såriga läppar med krämen Trofodermin. En kräm som innehåller den dopingklassade substansen Clostebol.

– Jag har aldrig hört att någon som har använt Trofodermin till behandling av läppar som är solbrända, säger italienske läkaren och experten på läkemedel, Peter Ploner till den norska tv-kanalen.

Både Johaug och läkaren Fredrik Bendiksen berättar samma historia om hur Bendiksen handlade krämen och en annan kräm på ett lokalt apotek. Att de missade varningssymbolerna är givetvis det största misstaget men nu menar alltså Ploner att det även är konstigt att man överhuvudtagat valde den krämen för behandlingen.

 

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norske tv-profilen: Kanske är det här ett resultat av norsk självgodhet - DN.SE

post-64246-0-38427900-1476991255_thumb.jpg


Bra artikel (hela). Känns på något sätt som ett hälsotecken att det kommer kritiska röster inifrån. Det är en bra början av en självsanering.

 

Helt sinnessjukt att han (Sundby) fick 1 miljon för att var dopad. :chockadskeptisk: Då har man inte förstått problemet med doping.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Också en intressant artikel i DN av Johan Esk

Johan Esk: Elitidrotten behövde de norska dopningsskandalerna - DN.SE

Hela den här biten säger en hel del:

post-64246-0-28825000-1476991811_thumb.png

 

Det högst märkliga med “Astmagate”, är inte bara att friska åkar använt den, utan att det även är en astmadeicin som t ex Sundby har dispens för att få använda - eftersom den är med på listan med preparat som inte får användas. Att som ickediagnostiserad åkare använda den kan ju inte ses som något annat än just att de använt förbjudna preparat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olli Rauste (CAS) tror på minst 1 år.

Experten: Therese Johaug blir avstängd i minst ett år | Längdskidor | Expressen

– Följande möjliga sanktion är en avstängning i minst ett år. Om man läser mellan raderna kan man redan se att nämnden vill väcka åtal och kräver då en avstängning på minst ett år, säger Rauste till YLE.

// ... //

– Det är som en liten rättegång, det kan räcka i månader. Medicinska aspekter är sällan enkla. I det här fallet är testresultatet ändå klart och går inte att tvista om: det har hittats anabola steroider som inte kroppen producerar.

 

Två år är nog mest troligt, sett till tidigare fall - men, eftersom regelverket styrts upp så reververar jag mig med 18-36mån (som jag skrev innan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra (svenska) förbundskaptenen i Expressen idag:

 

Och Abrahamsson är orolig att skidåkerskan kommer särbehandlas på grund av sin nationalitet.

– Misstag eller ej, vi måste hålla oss till reglerna. Det är ju därför man måste förhålla sig professionell och se till regelverk och substanser, hur hårt och tråkigt det än låter. Annars hamnar du ju i en otroligt farlig sits.

"Då skulle det per automatik bli två till fyra års avstängning"
Om det å andra sidan var en någon från Ryssland, ett land som haft stora problem med doping, skulle rösterna vara annorlunda, menar svensken och fortsätter:

– Då skulle det per automatik bli två till fyra års avstängning. Men nu ska vi bara att det "är ett misstag, klart hon ska tävla".

Enligt Abrahamsson måste det till en förändring för att vi på sikt ska kunna ha något regelverk att faktiskt gå efter. Annars är han rädd att många snart kan komma att råka ha salva på läpparna.

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/svenska-tvivlet-efter-johaugs-dopingprov/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Vissa saker ska barn helst inte se” | Skidor | Vintersport | Sportbladet | Aftonbladet

“medicineringen pågår på ovanvåningen i lagets 110 kvadratmeter stora vallabuss innan tävlingar och mellan heat i sprinten.”

 

“– Det är ingen hemlighet att jag har suttit i vallabussen och använt astmamedicin, andra får svara för sig själva. Jag hade varken ansträngningsastma eller köldastma men kom inte till en tävling utan vanlig astmamedicin på morgonen, säger Pettersen, som tog OS-guld i sprintstafett i Vancouver 2010 tillsammans med Petter Northug.”

:chockadskeptisk:

Alltså, det börjar gå (alldeles) för långt i deras gråzonstöjerier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...