Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avskaffa sommartiden NU!


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Men om det blir ljusare beror väl på vilket jobb du har om du är busschaufför el byggnadsjobbare å börjar 05.00 eller affärsbiträde å börjar 10.00. Alla jobbar inte 8-5. För de som vill ha en timme ljusare på kvällen än alla andra får väl ta det med chefen om de kan få skjuta en timme varför ska alla andra drabbas för någras önskemål? Då som Alix var inne på tror jag det är väl på vintern vi borde ha mer sol om nånsin, så då är det väl bara att skjuta på arbetstiden, hela året. Det är ju så konstigt tänk ungefär som om för att jag vill betala fem kronor för mjölken så måste alla andra inflatera kronkursen så mjölken blir värd min femma. Vore väl enklare om jag bara betalade 8.50 eller vad den kostar.

 

Lägg ned !!

 

 

Under vintern när man åker till jobbet så är det mörkt (5,30-6,00) och när man åker hem från jobbet har det varit mörkt minst 1 timme (16,00).

 

Under sommaren börjar det bli ljust redan vid 6,00 och är ljust till sena kvällen. Skulle man gå efter vintertiden så skulle det innebära färre ljusa timmar.

 

Bort med vintertiden !! Låt sommaren vara ljus och härlig !!

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om det blir ljusare beror väl på vilket jobb du har om du är busschaufför el byggnadsjobbare å börjar 05.00 eller affärsbiträde å börjar 10.00. Alla jobbar inte 8-5. För de som vill ha en timme ljusare på kvällen än alla andra får väl ta det med chefen om de kan få skjuta en timme varför ska alla andra drabbas för någras önskemål? Då som Alix var inne på tror jag det är väl på vintern vi borde ha mer sol om nånsin, så då är det väl bara att skjuta på arbetstiden, hela året. Det är ju så konstigt tänk ungefär som om för att jag vill betala fem kronor för mjölken så måste alla andra inflatera kronkursen så mjölken blir värd min femma. Vore väl enklare om jag bara betalade 8.50 eller vad den kostar.

Men, alla andra vs några? Jag tror att det där med "någras" önskemål, att det mer ligger åt att det är några som inte vill ha sommartid, och resten vill ha det, så det kanske borde vara "vintertidarna" som får förhandla med sin arbetsgivare då. :) Har iofs inte sett ngn "omröstning" hur en sån fördelning ser ut. Men känslan säger att "sommartidarna" är (många) fler i antal.

 

 

- - -

 

"Men om det blir ljusare beror väl på vilket jobb du har"

 

Nja, det beror väl på hur starkt solen lyser, om det är mycket moln, osv. ;):borstatanderna::totaltgalen:

 

Sorry, kunde inte låta bli den. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för att några eller många vill ha ljusare på kvällen än på vintern så ändrar man på tiden, det är så störtdumt, man kan väl bara gå till jobbet tidigare i så fall istället för att alla ska tvingas ändra tiden. Eller ha kortare arbetsdag, det är väl många som har fortfarande?

 

Konstigt att kyrkan gått med på nåt så förefallande hädiskt förresten, ändra på själva tiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går pk i varje tråd, går inte ha en avvikande uppfattning här inte.

Så den som inte har din "avvikande uppfattning" är pk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg ned !!

Okej, gå upp Du kl 04.00 bara för att jag vill va ute till elva på kvällen, Hur skulle det kännas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ, jag blir ju förlöjligad av såna som du. Tillsagd lägga ner av andra.

Förlöjligad = PK.

Lägg ned = PK.

Det kanske är du som är PK. Har du tänkt på det? Eller är det du och Don Quijote som har tolkningsrätten?

Redigerad av wall7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sommarkvällarna tycker jag r tillräckligt ljusa, men det är ju skörtat det blir ljust lite mindre tidigt på morgonen.

 

Jag börjar tycka att det vore vettigt med en gemensam tidzon i EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlöjligad = PK.

Lägg ned = PK.

Det kanske är du som är PK. Har du tänkt på det? Eller är det du och Don Quijote som har tolkningsrätten?

Det där är inte ens värt att kommentera, håll dig till ämnet istället för att sabba.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är inte ens värt att kommentera, håll dig till ämnet istället för att sabba.

Tja, det var väl du som skrev PK först, så det kanske är du som ska hålla dig till ämnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går pk i varje tråd, går inte ha en avvikande uppfattning här inte.

Icke!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för att några eller många vill ha ljusare på kvällen än på vintern så ändrar man på tiden, det är så störtdumt, man kan väl bara gå till jobbet tidigare i så fall istället för att alla ska tvingas ändra tiden. Eller ha kortare arbetsdag, det är väl många som har fortfarande?

 

Konstigt att kyrkan gått med på nåt så förefallande hädiskt förresten, ändra på själva tiden...

 

 

 

 

Då är det rätt "stördumt" att folk förespråkar mer mörka timmar än ljusa timmar om året.

 

 

Förstår inte varför man inte vill ha små många ljusa timmar som möjligt om året. Vad för positivt kommer med att ha så många mörka timmar som möjligt som "vintertiden" skulle ge året om?

 

 

Människan mår verkligen bättre av så många mörka timmar som möjligt om året.......*ironi*...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo.

Du menar att din pappa är starkare än min?

Knappast! Min pappa är starkare än din! :angry2:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:hihihi:

Redigerad av wall7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det rätt "stördumt" att folk förespråkar mer mörka timmar än ljusa timmar om året.

 

 

Förstår inte varför man inte vill ha små många ljusa timmar som möjligt om året. Vad för positivt kommer med att ha så många mörka timmar som möjligt som "vintertiden" skulle ge året om?

 

 

Människan mår verkligen bättre av så många mörka timmar som möjligt om året.......*ironi*...

Enligt vad jag kan om astronomi är antalet ljusa och mörka timmar opåverkbara. På grund av jordaxelns lutning är de dock ojämnt fördelade över året. Det kan heller inte låta sig påverkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det rätt "stördumt" att folk förespråkar mer mörka timmar än ljusa timmar om året.

 

 

Förstår inte varför man inte vill ha små många ljusa timmar som möjligt om året. Vad för positivt kommer med att ha så många mörka timmar som möjligt som "vintertiden" skulle ge året om?

 

 

Människan mår verkligen bättre av så många mörka timmar som möjligt om året.......*ironi*...

Men du vill ju skjuta tiden - istället för arbetstiden - för att få en timme mera ljus sent på kvällen, sommartid, vad det gör när du skjuter en timme på kvällen så skjuter det även på morgonen så de som börjar jobbet tidigt och kanske brukar jogga eller nåt får ju göra det i mera gryningsol och kall dagg, du har inte fått en minut längre soltid den är bara förskjuten, för att passa dig och flera men inte alla.

För egen del måste jag ju gå upp tidigt på morgonen så jag måste ju gå till sängs vid tio-elva tiden och med eran fördömda sommartid så är det ju nästan dag ute, hur lätt är det att lura kroppen till att gå å lägga sig och somna när den tror det är mitt på dan??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du vill ju skjuta tiden - istället för arbetstiden - för att få en timme mera ljus sent på kvällen, sommartid, vad det gör när du skjuter en timme på kvällen så skjuter det även på morgonen så de som börjar jobbet tidigt och kanske brukar jogga eller nåt får ju göra det i mera gryningsol och kall dagg, du har inte fått en minut längre soltid den är bara förskjuten, för att passa dig och flera men inte alla.

 

Många ville inte vara med i EU men nu är vid det.

 

Faktum ÄR att vi får mera ljusa timmar med sommartid än vintertid året om.

 

 

För egen del måste jag ju gå upp tidigt på morgonen så jag måste ju gå till sängs vid tio-elva tiden och med eran fördömda sommartid så är det ju nästan dag ute, hur lätt är det att lura kroppen till att gå å lägga sig och somna när den tror det är mitt på dan??

 

Det låter mera som du behöver gå till en doktor för ditt "problem" än att vi skall få färre ljusa timmar om året för du vill ha vintertid med färre ljusa timmar året om.

 

 

Återigen förstår inte hur kan man förespråka vintertid som för med sig mera mörka timmar än ljusa om året. Vem vill ha mörker och elände. stjarnsmall.gif

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja föredrar säga förespråka normaltid... men om ni är så många som vill ha en timme mera kvällssol så ser jag inte problemet då är det ju bara gå till arbetsgivaren och kräva att han kan öppna kontoret/fabriken/etc en timme tidigare så får ni ju gå upp en timme tidigare (undrar hur många som skulle göra det sen utan tvång) som ni vill, och de som är morgontrötta eller vill ha sin soltimme på morgonen eller kunna somna på kvällen eller de som bara ogillar idén med onödiga saker kan få leva sina liv utan att bli dompterade av den stora massan (om det nu är så vilket jag betvivlar fast det verkar så här).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja föredrar säga förespråka normaltid... men om ni är så många som vill ha en timme mera kvällssol så ser jag inte problemet då är det ju bara gå till arbetsgivaren och kräva att han kan öppna kontoret/fabriken/etc en timme tidigare så får ni ju gå upp en timme tidigare (undrar hur många som skulle göra det sen utan tvång) som ni vill, och de som är morgontrötta eller vill ha sin soltimme på morgonen eller kunna somna på kvällen eller de som bara ogillar idén med onödiga saker kan få leva sina liv utan att bli dompterade av den stora massan (om det nu är så vilket jag betvivlar fast det verkar så här).

 

 

 

Du förespråkar vintertid (normaltid) och det innebär mera mörka timmar än ljusa timmar.

 

Varför skall man gå till sin arbetsgivare när vi har vintertid och sommartid. Det fungerar utmärkt! Tror du på fullaste allvar att arbetsgivare skulle godkänna att anställd dräller in på olika tider.

 

 

Sedan finns det människor som måste uppsöka vård för att dem blir trötta, hängiga och deprimerade under vintertiden pga så många mörka timmar under vintertiden. Så du och övriga som förespråkar vintertid kan väl söka vård för att Ni inte kan somna om kvällarna.

 

Tips till ljuskänsliga : persienner, rullgardiner eller varför inte sovmask/ögonbindel.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tånker på han som klagade till Silja Line efter en kryssning att havet hade levt om för mycket - ville ha kompensation eller pengarna tillbaka :-D (jo, det är sant)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du förespråkar vintertid (normaltid) och det innebär mera mörka timmar än ljusa timmar.

 

Varför skall man gå till sin arbetsgivare när vi har vintertid och sommartid. Det fungerar utmärkt! Tror du på fullaste allvar att arbetsgivare skulle godkänna att anställd dräller in på olika tider.

 

 

Sedan finns det människor som måste uppsöka vård för att dem blir trötta, hängiga och deprimerade under vintertiden pga så många mörka timmar under vintertiden. Så du och övriga som förespråkar vintertid kan väl söka vård för att Ni inte kan somna om kvällarna.

 

Tips till ljuskänsliga : persienner, rullgardiner eller varför inte sovmask/ögonbindel.

Nej det innebär inte alls varken mer eller mindre mörka timmar det handlar bara om att du vill ha en tvingande förskjutning för alla av arbetstiden så Du kan gå till jobbet tidigare, hur ska vi som redan går till jobbet tidigare vi får ju gå ännu tidigare (och måste gå och lägga oss på ljusan kväll), det finns människor runt om dig oxå att visa hänsyn till det handlar inte bara om dig. Varför ska "vi" söka vård för att du vill hänga ute sent på kvällen och utnyttja solen en timme till klockan tio-elva-tolv? Du har redan visat prov på personligt angrepp jag lät det bero men att vi ska söka doktor för att vi börjar jobbet tidigare ja det är väl ännu ett nytt bottenrekord i argumentationsteknik, dock inget förvånande. DU kan väl gå upp halvfyra på morgonen en veckas tid och berätta sen hur kul det är. Innan du gjort det tänker jag ta lätt på dina argument angående det eftersom du verkar inte ha på fötterna om det överhuvudtaget.

 

 

Mitt argument är att låt tiden va det den är, vill folk och du gå upp en timme tidigare så får ni det, inga problem alls, ni får det jättegärna av hela mitt hjärta ni får gå upp flera timmar tidigare om ni vill utnyttja solen ännu mer och jag tänker inte säga någonting om det, inte ett knyst, jag har absolut ingenting med det att göra, det är helt å hållet er egen business som ingen annan har att göra med, men varför ska ni tvinga på mig och andra erat leverne och tycke??? Snälla försök visa lite hänsyn.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det innebär inte alls varken mer eller mindre mörka timmar

Det du förespråkar är vintertid året om. Det skulle ge färre ljusa timmar om året. Så är det bara. Du kan inte komma ifrån det. Du får gärna använda andra ord för att släta över vad du förespråkar.

 

 

det handlar bara om att du vill ha en tvingande förskjutning för alla av arbetstiden så Du kan gå till jobbet tidigare, hur ska vi som redan går till jobbet tidigare vi får ju gå ännu tidigare (och måste gå och lägga oss på ljusan kväll), det finns människor runt om dig oxå att visa hänsyn till det handlar inte bara om dig.

 

Ja, du får väl använda ordet "tidigare" om du vill. Jag vill ha sommartid för att det ger mera ljusa timmar, jag skiter fullständigt i om det är 1 timme tidigare eller om det är 1 timme senare. Jag är ute efter mera ljusa timmar. Det människan mår bra av.

 

"hur ska vi som redan går till jobbet tidigare vi får ju gå ännu tidigare (och måste gå och lägga oss på ljusan kväll)"

 

Så för att DU går till jobbet tidigt och skall sova tidigt på kvällen så skall alla rätta sig efter Dig och dina arbetstider. Nu är det sommartid och det är den nya normala tiden. Det finns många och enkla tips för att kunna sova i ett mörkt rum ändå. Hur skall man då göra med tiden för alla människor som jobbar natt.

 

 

Varför ska "vi" söka vård för att du vill hänga ute sent på kvällen och utnyttja solen en timme till klockan tio-elva-tolv?

 

"Hänga ute sent?" Eller så vill jag leva livet. Vem är det som hindrar dig eller Er för att gå och lägga Er vid 21,00, 22,00 eller 23,00? Kan du eller Ni inte sova för att det är ljust ute finns det många och enkla tips för att kunna mörklägga ett rum och kunna sova där fast att det är mörkt ute.

 

 

Du har redan visat prov på personligt angrepp jag lät det bero men att vi ska söka doktor för att vi börjar jobbet tidigare ja det är väl ännu ett nytt bottenrekord i argumentationsteknik, dock inget förvånande.

 

 

Personligt angrepp? För att jag skrev Lägg av?

 

 

 

DU kan väl gå upp halvfyra på morgonen en veckas tid och berätta sen hur kul det är. Innan du gjort det tänker jag ta lätt på dina argument angående det eftersom du verkar inte ha på fötterna om det överhuvudtaget.

 

Varför skall jag gå upp 03,30 för? Skall jag göra det för att jag skall "stiga" i dina ögon eller för att du vill gnälla över dina arbetstider? Det är väl ditt val av arbete och dess arbetstider.

 

 

Mitt argument är att låt tiden va det den är, vill folk och du gå upp en timme tidigare så får ni det, inga problem alls, ni får det jättegärna av hela mitt hjärta ni får gå upp flera timmar tidigare om ni vill utnyttja solen ännu mer och jag tänker inte säga någonting om det, inte ett knyst, jag har absolut ingenting med det att göra, det är helt å hållet er egen business som ingen annan har att göra med, men varför ska ni tvinga på mig och andra erat leverne och tycke??? Snälla försök visa lite hänsyn.

 

 

Jag följer det samhället som vi har nu och i Sverige har vi vintertid och sommartid. Om du inte tycker att det följer ditt tycke så kanske du skall börja rösta eller engagera dig politiskt så du kan få din vilja igenom med vintertid året om vilket göra att det blir mera mörka timmar om året.

 

 

 

Så jag kan väl ställa samma fråga och påstående som du gjorde till mig.

 

"varför ska ni tvinga på mig och andra erat leverne och tycke??? Snälla försök visa lite hänsyn."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...