Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avskaffa sommartiden NU!


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Blir två timmar åt ena hållet men inget åt andra...

De kan oxå ställa om till sommartid andra datum, det måste msn kolla om man inte vet.

men resa gör man inte så ofta, å man ser lokal tid oftast när msn kommer fram, förlita sig på att piloterna flyger rätt ändå.

Du reser kanske inte så ofta, men det finns andra som gör det. Eller har jobbkontakter med andra länder där det kan vara viktigt att veta om personen är på jobbet eller fortfarande ligger i sängen. Jag reste under en period till Helsingfors ganska frekvent, och det är bra att veta att det alltid är samma timmes skillnad, oavsett vilken månad man råkar befinna sig i.

 

Och om hela EU ställer om samtidigt, så är det ju väldigt smidigt.

Redigerad av johnalder
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att en del här - A-mannen, Semmelmannen och andra, aldrig kan åka på semester till något land öster eller väster om vår tidszon. Tänk bara att åka till Helsingfors ett par dagar, ställa om klockan (1 timme) och sedan behöva ställa om IGEN när man kommer tillbaks till Sverige. Hu, så hemskt! Kan ju ta knäcken på vem som helst. USA eller Japan ska vi inte tala om, bara tanken får tiden att frysa till is ...

 

Du kan ju inte ha läst vad jag skrivit. Men ha så kul på min bekostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Och om hela EU ställer om samtidigt, så är det ju väldigt smidigt.

Ajabaja, det har ju ingen som helst betydelse, har vi fått veta! utskallning.gif;)borstatanderna.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man väl skriva så. Jag ser inget negativt med sommartid. Däremot så kan jag har förståelse för de som upplever det som ett problem, och kan känna med dem, men det är fortfarande inget negativ med sommartid.

 

Sen handlar det ju bara om 60 minuter. Man kan väl aldrig hamna på en nivå så att man lider av det? Då har man gjort det till världens största ilandproblem.

 

Om jag skall up 05:00 så är det fortfarande 05:00 både dagen innan och dagen efter.

 

I teorin kan man rationalisera bort allt.... stämmer inte verkligheten så gäller kartan....

...

Antingen kan jag ju låtsas att jag bara inbillar mig eller så kan jag konstatera år efter år så blir jag tröttare än vanligt i ett antal veckor efter tidsomställningen. Vad ska jag tycka om det? Vad ska jag göra åt det? Det är ju ingen åsikt jag kan ändra på för att göra någon glad. Ska jag gå om kring och vara förbannad över hur dumt det är eller ska jag sjunga och vara glad? Ni får väl tycka vad ni vill och anse vad ni vill men det hjälper inte mig ett dugg. Fortfarande är det ingen stor fråga men det är ett elakt gruskorn i skon typ.... [ Välj en valfri smiley jag årkar int ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Då är frågan John vilka som ska känna sig som hunsade dummerjönsar, de som är i Sverige eller de som reser mycket... :D

 

 

Jag har händelsevis faktiskt ett litet problem just p g a detta just nu, min ena väckarklocka den jag använder normalvis som har en automatisk sommartidsomställningsfunktion (vilket måste ha fördyrat klockan med någon krona) ställde inte om sig i söndags, så i måndags ställde jag om den, men i tisdags ställde väckarklockan om sig, till fel tid då alltså eftersom jag hade ändrat innan, tur att jag inte jobbar morgonskift igår eller idag då skulle jag kommit en timme försent, eller för tidigt...(?) Enda förklaringen jag kan komma på är att den där masten i Schweibourg som ska skicka ut omställningssignalen att de har fel datum, eller nåt.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... ingen stor fråga men det är ett elakt gruskorn i skon typ...

"Liten tuva stjälper ofta stort lass."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förtjänar att påpekas att om nu en timme är en så blygsam förändring som alla bör kunna leva med så ligger det nära till hands att anta att det också är betydelselöst och därför aldrig borde ha införts.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag; men jag borde ju ha skrivit att det är en stor del av vårt vuxna vitala oberoende liv. Det skulle ju vara vettigare att lägga arbetstid när man är barn och pensionär egentligen - då har man ju ändå inget vettigt att göra. Sedan är det ju givetvis så att vi kommer att jobba till 70-75 års ålder inom en/ett par generationer och själv började jag jobba när jag var 16 år.

Men - som sagt; 10% av livstiden är enormt mycket för mig. Framför allt när det gäller något så uselt som arbetstid. Naturfolken - vårt rätta naturliga element - använder ca 1-2 timmar per dygn för att överleva; det är dit vi bör sträva om vi nu ska kunna kalla oss moderna och utvecklade - civilisationen har ju (med konsumismen och industrialismen) egentligen gått baklänges till det sämre :-D

Låt oss göra ett överslag:

Vi börjar jobba vid 20, går i pension vid 65 och lever till vi är 80.

I snitt är det 226 arbetsdagar på ett år. Dessa dagar jobbar vi 1/3 av dygnet.

 

Vi jobbar alltså 45 år * 226 dagar / 3 = 3390 hela dygn.

 

Vi lever 80 * 365,25 = 29220 hela dygn.

 

Vi arbetar 3390 / 29220 * 100% = 11,6% av livet.

 

Jag tycker inte att 11,6% är "en stor del" av våra liv. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förtjänar att påpekas att om nu en timme är en så blygsam förändring som alla bör kunna leva med så ligger det nära till hands att anta att det också är betydelselöst och därför aldrig borde ha införts.

Sen så klara vi ju att ha olika tider från 1980 då vi införde det och tills EU införde sommartiden 1996, 16 år alltså av oanpassning, så gick det då lär det väl gå idag, å det var innan datorernas intåg dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen så klara vi ju att ha olika tider från 1980 då vi införde det och tills EU införde sommartiden 1996, 16 år alltså av oanpassning, så gick det då lär det väl gå idag, å det var innan datorernas intåg dessutom.

 

I mitt jobb så har jag nästan dagliga kontakter med USA, som inte har samma datum för övergång som EU. Så i skarven är det besvärligt.

 

Nej, jag håller inte med dig. Om det ska ändras på klockan så låt oss göra det samtidigt.

Och ska vi inte ändra så låt oss köra med "sommartid" hela året i hela EU och USA (med flera länder).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag; men jag borde ju ha skrivit att det är en stor del av vårt vuxna vitala oberoende liv. Det skulle ju vara vettigare att lägga arbetstid när man är barn och pensionär egentligen - då har man ju ändå inget vettigt att göra. Sedan är det ju givetvis så att vi kommer att jobba till 70-75 års ålder inom en/ett par generationer och själv började jag jobba när jag var 16 år.

Men - som sagt; 10% av livstiden är enormt mycket för mig. Framför allt när det gäller något så uselt som arbetstid. Naturfolken - vårt rätta naturliga element - använder ca 1-2 timmar per dygn för att överleva; det är dit vi bör sträva om vi nu ska kunna kalla oss moderna och utvecklade - civilisationen har ju (med konsumismen och industrialismen) egentligen gått baklänges till det sämre :-D

Men han räknar fel den gode Telly enl mig, det handlar ju om arbete kontra fritid den vakna tiden då vi kan välja mellan dem, sova måste vi hursomhelst. Så här vill jag räkna, du förbereder dig inför jobbet och reser till jobbet och arbetar säg i runda slängar 10 timmar per dag, du sover och förbereder dig för sömn ca 9 timmar, fritid kvar 5 timmar. Arbete 10 tim och fritid 5 timmar alltså i veckorna arbetar man 66% av vakentiden och har fritid då man får göra vad man vill 33% av den vakna tiden, 66% alltså inte 11,6%. Sen så tillkommer lördag iofs men söndag går bort för då är vilodag. Sen så semestern vi har i Sverige tar ju ner procenten sedd över året, men ändå, då får man bara göra vad man vill en kort period. Fortfarande tycker jag vi jobbar mer än den tid vi får lägga på vad vi vill. Absolut är det eftersträvansvärda att förkorta arbetstiden och förlänga fritiden, att gå från 2 tim till 8 tim arbetstid är ju lite fel utveckling, det är mest bakåtveckling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt jobb så har jag nästan dagliga kontakter med USA, som inte har samma datum för övergång som EU. Så i skarven är det besvärligt.

 

Nej, jag håller inte med dig. Om det ska ändras på klockan så låt oss göra det samtidigt.

Och ska vi inte ändra så låt oss köra med "sommartid" hela året i hela EU och USA (med flera länder).

Jag tycker all ändring är onödig, låt klockan va vad den är tänkt att förmedla, solens läge på himlavalvet, om vi sen vill gå upp tidigare av olika anledningar kan vi göra det utan att ställa om klockor och hålla på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låt klockan va vad den är tänkt att förmedla, solens läge på himlavalvet,

 

Funkar inte i dagens samhälle. Det är 21 minuters skillnad mellan Stockholm och Göteborg. Om man då ska göra en tågtidtabell så måste tiden räknas om för varje stations lokala tid. Och tågpersonalen måste ställa om sina klockor för varje stationsupphåll för att avgå i rätt tid. Himla opraktiskt. Det var när tågen kom i mitten på 1800-talet som det blev tvunget att gå ifrån "soltiden". Varje socken hade sin egen tid innan dess och det funkar ju inte.

 

Har för mig att det är 55 minuter mellan Strömstad och Haparanda, vilket ju är mycket värre än de 21 minuter jag nämnde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag menar så klart den allområdande soltiden i Sverige. Låt klockan va vad den ska va, klockan tolv ska solen stå som högst i största delen av Sverige (eller viktigaste). Se på hur det gick när pengarna inte längre blev värda sin vikt i guld, gick ju åt helvete. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... men det är ju principen att tvingas på något onödigt dumt.

Ja, och det är väl där det skiljer sig. Jag tycker det är precis tvärtom. (läs; "onödigt dumt" vs "otroligt bra").

 

 

I teorin kan man rationalisera bort allt.... stämmer inte verkligheten så gäller kartan....

...

Antingen kan jag ju låtsas att jag bara inbillar mig eller så kan jag konstatera år efter år så blir jag tröttare än vanligt i ett antal veckor efter tidsomställningen.

Nä, man skall väl inte rationalisera rent generellt. Kan bara utgå från mig, och som jag skrev med att jag har förståelse för de som upplever det som problem, och känner med dem.

 

Åren går ja... Man får väl ändrade sömnbehov/sovrutiner ju äldre man blir. Har också mina sömnavikelser mellan varven. Men vi har ju haft sommartidsomställningarna nu sen ≈ 1980. På den tiden har man väl ändå hunnit hitta ett bra system för att passera de 2 nätterna på ett hyfsat smärtfritt sätt. Vet jag att jag jobbar just då, brukar i a f jag försöka göra tidigare kvällar innan.

 

Tycker i a f att 1 tim mindre sömn, 1 natt, är ingenting mot det man får sen - 6 mån med 1 timme ljusare. :crossfingers:

 

Plus som "vin†erha†are", så är det en dag man går och längtar till. Man vet att vin†erhelve†et är över. Så jag lägger på alla såna postivita grejjer till sommartiden.

 

Men men... den dagen man själv får problem, får man väl be herr Doktor om ett par såna där milda insomningstabletter. Fick en sån 1 gång när jag gjorde lumpen o låg på sjukan där. Tyckte inte om det. :(

 

 

 

I mitt jobb så har jag nästan dagliga kontakter med USA, som inte har samma datum för övergång som EU. Så i skarven är det besvärligt.

 

Ja, de har väl 1 vecka tidigare ungf? Gör ju att det "bara" är 5tim till NY. :)

Enda fördelen med den veckan är att om man sitter och spanar på NHL hockey går matcherna inte lika sent då. geek.gif

 

Alltid nåt... pclaugh.gif

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och det är väl där det skiljer sig. Jag tycker det är precis tvärtom. (läs; "onödigt dumt" vs "otroligt bra").

Vad är det som är så bra då med sommartidsomställning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är så bra då med sommartidsomställning?

Själva omställningen är väl inget kul, det tycker väl ingen, utan det är väl den "extra" ljusa timmen på kvällen som är av glädje? Så har jag förstått det. För egen del tycker jag att det behövs fler ljusa timmar på kvällen om vintern, inte under den ljusa delen av året, de räcker till och blir över. Snarare är det ett elände att det är ljust när man ska gå och lägga sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort vintertiden !!!

 

 

Mera ljus åt folket. Ljusare morgnar och ljusare kvällar. Hur kan man en förespråka mörkare morgnar och kvällar. Vintertiden är depressionen och den orkeslösa halvåret.

 

 

 

 

Fy fan säger jag för vintertid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort vintertiden !!!

 

 

Mera ljus åt folket. Ljusare morgnar och ljusare kvällar. Hur kan man en förespråka mörkare morgnar och kvällar. Vintertiden är depressionen och den orkeslösa halvåret.

 

 

 

 

Fy fan säger jag för vintertid.

Berätta hur du ska ordna både ljusare morgnar och ljusare kvällar på vintern. Jag ställer gärna upp på det. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att tillgodose allas önskningar, bättre klockan får vara sann, så kan alla som vill ha ljusare på morron eller kväll deala med sin arbetsgivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta hur du ska ordna både ljusare morgnar och ljusare kvällar på vintern. Jag ställer gärna upp på det. B)

 

Det blir inte ljusare på sommaren med vintertid ! Så att behålla vintertid eller enbart köra på vintertid så blir det ännu mera mörker.

 

 

Så sommartid skall det vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är frågan John vilka som ska känna sig som hunsade dummerjönsar, de som är i Sverige eller de som reser mycket... :D

 

 

Jag har händelsevis faktiskt ett litet problem just p g a detta just nu, min ena väckarklocka den jag använder normalvis som har en automatisk sommartidsomställningsfunktion (vilket måste ha fördyrat klockan med någon krona) ställde inte om sig i söndags, så i måndags ställde jag om den, men i tisdags ställde väckarklockan om sig, till fel tid då alltså eftersom jag hade ändrat innan, tur att jag inte jobbar morgonskift igår eller idag då skulle jag kommit en timme försent, eller för tidigt...(?) Enda förklaringen jag kan komma på är att den där masten i Schweibourg som ska skicka ut omställningssignalen att de har fel datum, eller nåt.

Den där sortens klockor brukar väl styras av en tysk radiosignal som inte är allt för kraftig i Sverige? En del klockor har en liten indikering som visar om den har regelbunden radiokontakt. Klockan kan få bättre kontakt om den placeras i söderläge, alltså mot Tyskland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är så bra då med sommartidsomställning?

Allt! :totaltgalen:

 

Nä, men i första hand allt det som i sin enkelhelhet beskrivs med sommartiden. Att vi får ett halvår med ett dygn som är 1 timme ljusare. Och det i sig medför ju en massa positiva saker. Ur en hälsoaspekt är det ju bra med. Mer ljus behöver vi. Som en läkare beskrev det en gång, att förmodligen går en hel det omkring med Dvitamin brist, utan att de vet om det. Och ljuset gör oss piggare o gladare. Vilket gör att ens omgivning också blir gladare (finns alldelse för många "buttermuppar" ändå ;)). Sen, den där miljövinsten... Den kanske inte är så stor i andra länder då, som det skrevs om, men för oss i Sverige, lär den ju bli större. Med ett mindre eluttag. Vi använder inte AC lika mkt som i varmare länder, så jag tror det kan vara rätt stor besparing här på våra breddgrader.

 

Hälsa: http://www.google.com/search?q=site%3Alakartidningen.se+solljus&qfront=solljus&x=0&y=0&searchtype=google

 

 

Själva omställningen är väl inget kul, det tycker väl ingen, utan det är väl den "extra" ljusa timmen på kvällen som är av glädje? Så har jag förstått det. För egen del tycker jag att det behövs fler ljusa timmar på kvällen om vintern, inte under den ljusa delen av året, de räcker till och blir över. Snarare är det ett elände att det är ljust när man ska gå och lägga sig...

Jag gillar faktiskt själva omställningen. För mig blir det i a f som en mental brytpunkt där man lägger vin†ern bakom sig. :crossfingers:

 

Brukar väl bli ljust igen vid 3-4 på morgonen ....om det är då du lägger dig? ;)

 

 

Svårt att tillgodose allas önskningar, bättre klockan får vara sann, så kan alla som vill ha ljusare på morron eller kväll deala med sin arbetsgivare.

Måste väl vara enklare att vrida på klockan 1 varv, än att gå ett varv mot "chiefen". ;)

 

 

- - -

 

Men annars håller jag med Sharkbait. Skall vi bara ha 1 tid skall det vara sommartid. Hellre lite mörkare på vintern (då man ändå mest sitter inne p g a kylan) än mörkare på sommaren. m.gif

  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om det blir ljusare beror väl på vilket jobb du har om du är busschaufför el byggnadsjobbare å börjar 05.00 eller affärsbiträde å börjar 10.00. Alla jobbar inte 8-5. För de som vill ha en timme ljusare på kvällen än alla andra får väl ta det med chefen om de kan få skjuta en timme varför ska alla andra drabbas för någras önskemål? Då som Alix var inne på tror jag det är väl på vintern vi borde ha mer sol om nånsin, så då är det väl bara att skjuta på arbetstiden, hela året. Det är ju så konstigt tänk ungefär som om för att jag vill betala fem kronor för mjölken så måste alla andra inflatera kronkursen så mjölken blir värd min femma. Vore väl enklare om jag bara betalade 8.50 eller vad den kostar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där sortens klockor brukar väl styras av en tysk radiosignal som inte är allt för kraftig i Sverige? En del klockor har en liten indikering som visar om den har regelbunden radiokontakt. Klockan kan få bättre kontakt om den placeras i söderläge, alltså mot Tyskland.

Den står i väster, kan inte flytta på sovrummet tyvärr. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...