Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avskaffa sommartiden NU!


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Jag tycker om allt med sommar. Och sommartid är första riktiga tecknet på att det inte är vin†er. :) Själen mår lite bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

För att vara en fråga som uppenbarligen väcker sådana heta känslor på såväl detta som andra forum, verkar den politiskt väldigt sval, närmast död.

Vet någon forummedlem om det är något parti i riksdagen som motionerat om sommartidens avskaffande de senaste årtiondena?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte solen som ger hudcancer, det är all skit som folk stryker på sig, för att skydda mot solen.

 

Jag stryker inget på min hud som inte går att äta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte solen som ger hudcancer, det är all skit som folk stryker på sig, för att skydda mot solen.

 

Jag stryker inget på min hud som inte går att äta!

Bivax?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vara en fråga som uppenbarligen väcker sådana heta känslor på såväl detta som andra forum, verkar den politiskt väldigt sval, närmast död.

Vet någon forummedlem om det är något parti i riksdagen som motionerat om sommartidens avskaffande de senaste årtiondena?

En moderat riksdagsman skrev i alla fall en debattartikel ifjol om att avskaffa sommartiden. Den fick 455 kommentarer, vilket är ganska många, så frågan engagerar. Men vi är med i EU och därför kan vi inte agera självständigt. Som i så många andra frågor. Med "All offentlig makt i Sverige utgår från folket" menar man att den har lämnat det för att ta sin boning någon annanstans...

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte riktigt ihåg bevekelsegrunderna för att införa sommartid, men jag kommer ihåg att det var T -15 år. Sommartid infördes 1980, EU-medlemmar blev vi femton år senare, 1995. EU-medlemsskapet spelar alltså ingen roll för detta, hur illa någon än tycker om att vi är EU-medlemmar. Men vad annat, mer än att harmonisera klockorna över Europa?

EU:s gemensamma regler om sommartid infördes 2001, du kan läsa mer här. Spelar ingen roll för hur vi agerar i frågan i Sverige? Nänä, visst, visst... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, sommartid har inget med EU att göra, och det är inte bara i EU som sommartid införs. Finns i länder i alla värdlsdelar. 1916 provade man första gången, men sen kom det på "riktigt" 1980 (i Sverige).

 

post-64246-085628100 1364682606_thumb.png

 

Sommartid diskuterades redan på 1700-talet. :)

 

En av fördelarna är ju energiförbrukningen. https://en.wikipedia.org/wiki/DST#Energy_use

Så man kan väl säga att sommartid är ett bra miljöval om inte annat. :crossfingers::yeahbaby:

 

.

Redigerad av iEricF
  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara lite jobbigt första natten kanske, men annars är det trevligt med lite mindre ljus på morgonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nån starta ett Vi bestämmer själva om sommartid och snusparti fine för mig, en röst där från mig, ut ur EU-parti som det skulle praktiskt innebära helt i min stil, mer självbestämmande åt oss, vem var det som uppfann den helgalna idén att vi skulle lägga över nästan all makt på franstyskmännen?? Hur fan tänkte vi???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har väl inte sagt nåt om det?

Men vi började väl med sommartiden för att europa runt om oss hade det?

Men England och Finland har inte de annan tid än vi, det funkar väl, hur skulle näringslivet få problem ifall Danmark är en timme före eller efter oss? Båt- och färjavgångar funka väl innan vi började med sommartid borde väl funka utan vår medverkan nu idag med? Spelar det nån roll hur vi har timvisarna egentligen bara vi har alla på samma? Känns bara besynnerligt att man måste ställa om sin dygnsrytm två ggr per år och få besvär med ställa om alla klockor, för nästan ingenting i vinst, är det för ljusets skull kan man väl flytta fram arbetstidens början istället om man vill?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte en käft förresten, har för mig jag såg en sån där aftonblaskeenkät en gång och där röstade majoriteten för att avskaffa sommartid, om jag minns rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo... men samtidigt så är vi där med tidszoner, så vi måste inte så långt, varken åt öser eller väster för att det ändå inte stämmer så bra och i extremfallen så är det ett halvt dygn ur fas med vår egen tid. Vad spelar denna timme för roll i det stora hela?

 

Men jag kan köpa att det är milövinster med att utnyttja så mycket av det ljusa dygnet som möjligt till vaken, produktiv tid. Är ju ingen nyhet att folk i norrland mår psykiskt sämre under vinter och mörker än resten av landet som har mer ljustimmar. Men jag har inga problem med att heller förstå att många individer har svårt rent biologiskt med att hantera att tiden förflyttas en timme. Det är inte mer konstigt att det inte passar alla att jobba "dagtid", finns många som är mer produktiva på tidigt eller sent på dygnet. Se bara på Ronny och iEicF här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vi införde det utan att EU (som inte ens fanns på den tiden, det hette EG då) lade sig i. Det var vi i vårt självbestämmande som införde det som du nu verkar tycka är något annat. Det är ett riksdags- och regeringsbeslut som inte har ett skvatt med EU att göra.

Som sagt jag har inte skrivit något om varför vi gick med i sommartid.

Skrev bara att jag vill gå ur EU av flera anledningar. Och om ett parti inträder som vill gå ur EU och slopa sommartiden, en röst från mig.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast en timme handlar inte om att ställa om dygnsrytmen. Dygnsrytmen handlar om natt och dag, inte om att gå och lägga sig en halvtimme tidigare.

Fast gå upp fyra på morgon istf fem, eller fem istf sex, känns om även glömt två dar senare så en onödig bragd, som jag gärna hade klarat mig förutan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi gick inte "med i sommartid". Riksdagen tog ett beslut 1979 om att vi skulle införa sommartid.

 

 

Rösta på SD. De vill säkert gå ut EU och slopa sommartiden. Är det bara populistiskt och lätt rasistiskt så finns de på barrikaden. Kan man skylla sommartiden på grodätare står de i främsta ledet oavsett om det är sanning eller ej (det är inte sant, Frankrike hade inte heller något med vårt ensidiga införande av sommartid att göra. Det var Sveriges Riksdag som tog det beslutet.)

Hårklyveri...

 

 

Vill inte rösta på SD av andra anledningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast har jag skrivit annat, vi har ju infört det själva ("gått med i sommartidsklubben") men p g a påverkan utifrån eftersom vår omgivning hade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk
Vill hursomhelst slippa skiten.
Hela din argumentation har gått ut på att detta är något som är intimt sammankopplat med det EU-medlemskap du så djupt föraktar, och att det är ett tydligt exempel på maktförflyttning till följd av detta.

Bo_H/Svolder har eftertryckligt visat att du har fel och att beslutet är helt och hållet fattat av en självständig svensk riksdag, som, enligt din önskan, skulle få hela beslutsmakten om vi gick ur EU. Ingenting skulle med andra ord förändras i denna sak. Du är alltså helt överbevisad. Ändå avslutar du diskussionen som ovan. Är diskussion och argumentation över huvudtaget meningsfull? Varför startade du tråden? För att få hurrarop och medhåll - enbart?

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hela din argumentation har gått ut på att detta är något som är intimt sammankopplat med det EU-medlemskap du så djupt föraktar, och att det är ett tydligt exempel på maktförflyttning till följd av detta.

Bo_H/Svolder har eftertryckligt visat att du har fel och att beslutet är helt och hållet fattat av en självständig svensk riksdag, som, enligt din önskan, skulle få hela beslutsmakten om vi gick ur EU. Ingenting skulle med andra ord förändras i denna sak. Du är alltså helt överbevisad. Ändå avslutar du diskussionen som ovan. Är diskussion och argumentation över huvudtaget meningsfull? Varför startade du tråden? För att få hurrarop och medhåll - enbart?

Vänta nu lite, jag visste inte ens jag hade startat tråden, den är ju asgammal, så jag bara hoppa in där från där ni börja diskutera igen, Alix och Bo var lite oense. Men nu ser jag att det var min, sorry för det. Men jag orkar inte läsa igenom allt vad som skrivits. Men jag har inte nämnt EU i första inlägget, inte alls, inte med en stavelse! Och vad är fel i att jag är överbevisad, jag har ju erkänt det, är det fel nu oxå? Vad ska jag göra tycker du??? Måste jag begå harakiri???

 

Jag tycker fortfarande att sommartid hur den nu än skapades oavsett EU och solens läge och allt fanskap att den är helt onödig och borde väck.

 

Nu har jag gått igenom det jag skrivit, har inte nämnt EU en enda gång förrän idag! Jag har inte skrivit att tidsskiten beror på EU ens.

Redigerad av Semmelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Det fanns i enstaka länder tidigare, men det infördes över hela unionen då.

 

Det jag kommer ihåg av diskussionen 1980 (vagt) så var det miljöhänsyn som var det drivande för att vi skulle införa det. Det var i den vevan vi hade kärnkraftsomröstning, ett spirande miljöparti under Per Garthons ledning och miljödemonstrationer.

 

Jösses vad det känns länge sedan...

Däremot är det ju ytterst tveksamt om sommartiden ger några som helst miljövinster (se DN igår).

Jag har alltså personligen inget som helst besvär med sommartiden (tycker att det är trevligt med använda ljusa timmar) men skulle heller inte sörja eller ens märka om den försvann. Jag har numera bara sådana klockor som ställer om sig själva, undantaget den på stereon, som emellertid har visat en timme fel i fem månader, tills nu.

Om sommartiden nu vore ett sådant problem som den här märkliga tråden gett vid handen, så borde finnas en enorm folklig opinion för att avskaffa den, ett tryck på riksdagspartierna att driva frågan, en pågående politisk debatt. Men det gör det inte. Alltså är detta en icke-fråga. Basta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela din argumentation har gått ut på att detta är något som är intimt sammankopplat med det EU-medlemskap du så djupt föraktar, och

Alltså undrar lite var då? Var har jag skrivit det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...