Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vem ska beställa iPad 2?


crazyivan

Rekommendera Poster

Beställde min från Webhallen alldeles nyss efter lite om och men, precis som många andra här säkert har gjort (höhö) :D Jag som endast ägt en enda seriös Apple-produkt i hela mitt liv, en iPod Video 80 GB, tar ett REJÄLT kliv nu lol. Och endast p.g.a. en oemotståndlig coolhetsfaktor, plus att jag ÄNTLIGEN kom på vad jag skulle använda den till mer än att bara leka. Kul att vissa vanliga iPad:s kostar nästan lika mkt på vissa ställen!

 

Lite synd att Apple inte har ett inbyggt USB-port men vad fan. Det finns en USB-dongel i alla fall, och den är "okej" även om en USB-port hade varit lite bättre - men framför allt smidigare. IPS-skärmen är precis likadan som i iPad, inte för att jag bryr mig dock. Och det är 512 LPDDR2 RAM (Low Power DDR, samma minne som sitter i exempelvis LG Optimus 2X) istället för tidigare 256.

 

Min iPad 2 var en 32 GB och gick på 6400 riksdaler. Som en iPhone 4 16 GB, fast med min iPad 2 går det inte surfa 3G ("bara" via WIFI) eller ringa med. Dock går det koppla in 4G-stickan via USB-dongeln och då är det skitsamma va, för då har jag en jävla power i alla fall! Och jag förstår inte varför jag skulle ringa med en surfplatta när jag redan har en mobiltelefon som är betydligt smidigare att ha som telefon för enbart samtal? Därav valet, även om tanken är god. Så jag sparade några tusenlappar på bara det.

 

Sedan var det där med utrymmet. 32 GB är ganska okej, inte 64 men inte heller 16 som är det absolut lägsta. Ganska lagom, speciellt då jag har en USB-hdd där jag har lite allt möjligt, så kopplar jag detta via en USB-dongeln och "vipps" så kan jag titta och lyssna på allt möjligt i all evighet och ha 32 GB + 1 TB överallt. Sweet, eller hur? ^_^

 

Så ett tips: Tänk VAD, VARFÖR och HUR ni ska använda eran potentiella iPad 2 INNAN ni köper den. Det kanske är onödigt att ha en fullproppad iPad 2 all utrustning (som 3G, 64 GB, ha den som telefon etc.), då man kan till exempel bara ha ETT simkort i taget per telefon/surfplatta. Lite tips från en forum-newbie, men dock med stor erfarenhet om prylar och deras kostnad resp. användning. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 152
  • Created
  • Senaste svar

Oj, går det att koppla in en 4G dongel i iPaden? Coolt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, går det att koppla in en 4G dongel i iPaden? Coolt!

 

Hehe, jag uppskattar din sarkasm, men om du läser lite noga så förstår du vad jag menade med detta ;D Jag tycker att det är betydligt roligare surfa med 4G än med 3G. Det är 2011, inte 2007........ :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast å andra sidan så har jag förstått att även om det lät som "sarkasm" betyder inte att det var det. Kom på det nu när jag läste ditt inlägg lite mer precist :D Så sry i så fall :P

 

Det är det första jag kommer göra, plugga in en 4G från Felia (som faktiskt har få fel 2011) och hämta lite allt möjligt ENDAST för att testa iPad 2 med 4G, och hur det funkar. Jag är riktigt nyfiken! Men jag har fler planer än så, t.ex. göra den till partymaskin och spela upp via HDMI-dongeln musikvideos vid fest på min LED-tv.

 

Sen har den så jävla sexig design som Apple verkligen lyckats kåta till det! :D SGS Tab är en gammal pensionerad Playboy i jämförelse. Och Apple överträffar alla - igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avvaktar till iPad 3 kommer i september.

Har redan en iPad och skillnaden på iPad 2 är inte så stor att den rättfärdigar ett köp för min del denna gången.

 

Tror inte Apple släpper någon ny iPad i september. Lyssnade på MacBreak Weekly igår och där sa dom en intressant sak angående just ryktet att apple skulle släppa en i september med tanke på julhandeln. Det dom sa var att Apple siktar nog inte på julhandeln med ipad, det dom siktar på är skolor och då är det perfekt att släppa produkten just nu (precis som dom gör med bärbara datorer) för då hinner skolorna testa produkten innan dom köper in dom till skolan. iPad kostar ju endå från 500 dollar och det kanske inte är riktigt julklappspengar utan det är mer starta skolan pengar. Tycker det lät som en ganska bra teori.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med min iPad som jag köpte i maj månad förändrade hela mitt beteende. Nu läser jag tidningen och nyheter och och och i min iPad. Sista jag gör på kvällen och första media jag läser på morgonen. Stora fördelen är den snabba accessen. Från tanke till information är det ofta inte merän 15 sek. Kanon!En stor fördel är också att den inte blir varm. Jag hade mitt bröllopstal inlagd och skrev det i min iPad. Macbooken ligger i ett hörn hemma och surar. Får bara vara med när det blir uppdateringar och betalningar... Blir en 2:a till sonen och en 2:a till frugan. Själv är jag nöjd med min 1:a.Köp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motorola Zoom har 4G/3G. Det är 2011, inte år iPad 2....

 

Det är 2011 och jag kan inte förstå varför du inte bara köper en Zoom och är nöjd och glad :) Lägg energin på att omvända en sverigedemokrat istället för att omvända Appleanvändare på ett Appleforum ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väntar 6 veckor och köper en i New York när jag åker över. Har vart utan iPad ett par månader nu, så några veckor till ska nog gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett konstaterande!

 

Svider det i ögonen på Er Apple fanboys too bad for you...

 

Vad är det du konstaterar då? Att det är 2011? Det vet de flesta här, det kan jag garantera.

 

Anser mig inte vara någon fanboy, jag gillar bra produkter och har haft bra produkter från Motorola tidigare. Men vill jag veta mer om Zoom så går jag ju in på ett forum för det. Eller en tråd här som handlar om surfplattor i allmänhet, fördelar och nackdelar. Varför inte skapa en sådan tråd? :)

Men denna heter som bekant "Vem ska beställa iPad 2", så jag förstår bara inte vad det ger att försöka missionera för Motorolas Zoom just här? Det är vad jag anser just en sådan sak en fanboy gör.

Jag gillar de Appleprodukter jag äger och är jag intresserad av iPad 2 så känns detta som en bra tråd. Eftersom de flesta här har en del Appleprodukter så kanske man vill ha surfplatta av samma märke pga kompabiliteten. Att du skriver "Zoom" en gång ibland får mig knappast att ändra mig, det får mig bara att undra varför du gör det? Vari finns behovet att propagera för en produkt på detta sätt, vad vinner du på det?

 

Att ge tips till sådana som helt saknar intresse av teknik tycker jag är bra, att dela med sig av det man vet för att någon skall göra ett köp som passar personens behov är ett hedervärt beteende. Men vi som är här vet nog redan vad vi vill ha, och har ett så pass stort teknikintresse så vi kollat upp fakta.

 

Mitt tips, starta en tråd så kanske någon lyssnar på vad du säger. Jag hade gjort det. Ha en bra dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste du inte att iPad 2 saknar 4G? :chock:

Du låter verkligen inte som en fanboy :rolleyes:

 

Jo? Vad har det med saken att göra? Det var ditt konstaterande att det är år 2011 ej år iPad 2 som jag tyckte var direkt löjeväckande.

 

Nej, jag låter faktiskt inte som en fanboy. Hade jag gjort det så hade du kanske kunnat komma med ett argument om vad som gör mig till det. Men du saknar argument. Du saknar tydligen också svar på varför du lägger tid på meningslösa inlägg här. Jag hade gärna lyssnat på varför Zoom är bra i en bättre tråd och med vettiga argument från din sida. Tyvärr så verkar det som så att du lägger tiden här mest för att du faktiskt bara är jobbig och trist, och med det i åtanke har jag lagt nog med tid på dig nu. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv ska jag köpa 64 GB WiFi+3G-modellen svart :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast å andra sidan så har jag förstått att även om det lät som "sarkasm" betyder inte att det var det. Kom på det nu när jag läste ditt inlägg lite mer precist :D Så sry i så fall :P

 

Haha jag var inte sarkastisk!

 

Visste inte att 4G ens fanns som möjlighet ö.h.t i Ipad 2 eftersom en viss medlem spammar tråden om att en annan platta är bättre för den har stöd för 4G. Om Ipad 2 nu har stöd för det via dongel är ju problemet löst!

 

Familjen ska köpa två st iPad 2 med 3G. Vita, om de finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att iPad och alla andra apple produkter inte är värd all hype som media skapar, visst gör apple riktigt bra produkter och själv tycker jag att min mbp är den bästa dator jag köpt men det är inte värt att stå i kö i flera timmar i regn och rusk. Jag kommer skaffa en ipad när det lugnat ner sig, kanske väntar en eller två månader innan jag slår till å köper mig en.

 

Det är ju helt otroligt vad dom är knäpp borta i USA över dessa produkter, har dom inga jobb? det blir ju en sjukt dyr padda om man ska ta ledigt från jobbet också........

 

helt stört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast å andra sidan så har jag förstått att även om det lät som "sarkasm" betyder inte att det var det. Kom på det nu när jag läste ditt inlägg lite mer precist :D Så sry i så fall :P

 

Det är det första jag kommer göra, plugga in en 4G från Felia (som faktiskt har få fel 2011) och hämta lite allt möjligt ENDAST för att testa iPad 2 med 4G, och hur det funkar. Jag är riktigt nyfiken! Men jag har fler planer än så, t.ex. göra den till partymaskin och spela upp via HDMI-dongeln musikvideos vid fest på min LED-tv.

 

Sen har den så jävla sexig design som Apple verkligen lyckats kåta till det! :D SGS Tab är en gammal pensionerad Playboy i jämförelse. Och Apple överträffar alla - igen!

 

 

Tror knappast att du kan koppla in varesig USB-HDD eller en USB-Dongel i USB-uttaget som finns att köpa till iPad. Bevisa gärna att jag har fel.

 

Att köpa en iPad utan 3G är som att köpa en bil utan motor. :) Jag anser att 3G modellen är ett krav för full mobilitet med iPaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"eftersom en viss medlem spammar tråden om att en annan platta är bättre för den har stöd för 4G."

Aha, ni har valt att bara ignorera "en viss medlem". Varför berättade ni inte tidigare, så hade jag sluppit försöka ha en dialog med ett troll? dumstrut.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar över vilken modell av de två jag skall ha?

 

Med eller utan 3G?!?!?

 

Är det någon med insikt som ser för och nackdelar med de två olika modellerna.

Dessutom så tänker jag inhandla den i USA och då funderar jag på om man kan låsa upp de versioner som säljs med AT&T eller om man kan få dom utan operatörer? Fattar inte riktigt det där.

 

Roligt med lite olika synsätt :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar över vilken modell av de två jag skall ha?

 

Med eller utan 3G?!?!?

 

Är det någon med insikt som ser för och nackdelar med de två olika modellerna.

Dessutom så tänker jag inhandla den i USA och då funderar jag på om man kan låsa upp de versioner som säljs med AT&T eller om man kan få dom utan operatörer? Fattar inte riktigt det där.

 

Roligt med lite olika synsätt :-)

 

Fördelar med 3G: att du kan surfa utan problem överallt, behöver inte bry dig om WiFi alls egentligen samt att de modellerna har GPS.

Fördelar med WiFi: Priset och att du kan med några fingertryck surfa genom din iPhone eller Androidtelefon.

 

Vad jag förstått så är iPadmodellerna från USA helt olåsta, det enda som skiljer dem åt är att de stödjer olika nät och därmed innehåller olika teknik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelar med 3G: att du kan surfa utan problem överallt, behöver inte bry dig om WiFi alls egentligen samt att de modellerna har GPS.

Fördelar med WiFi: Priset och att du kan med några fingertryck surfa genom din iPhone eller Androidtelefon.

 

Vad jag förstått så är iPadmodellerna från USA helt olåsta, det enda som skiljer dem åt är att de stödjer olika nät och därmed innehåller olika teknik.

 

Tänkte också att man kan surfa via iPhonen, men alltså saknar WiFi-modellen GPS? Synd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är alla så intresserade av GPS anyhow? Någon som kan säga mig vad de använder den till som är så viktigt ? Kan ju knappast vara smidigt att ha den i bilen tex, lika bra med iphonen då eller navigation grej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha jag var inte sarkastisk!

 

Visste inte att 4G ens fanns som möjlighet ö.h.t i Ipad 2 eftersom en viss medlem spammar tråden om att en annan platta är bättre för den har stöd för 4G. Om Ipad 2 nu har stöd för det via dongel är ju problemet löst!

 

Familjen ska köpa två st iPad 2 med 3G. Vita, om de finns.

 

Hehehe, sry som sagt! :D Signaler på forums och communities kan ibland bara svårtolkade! :lol: Många vet nog inte det eftersom många stirrar sig också blint på den där inbyggda 3G:n och tele-funktionen som JAG anser är total meningslös. B) Jodå, det ska det vara. Ska testa detta med en vanlig iPad så fort jag får lite mera tid av en anhörig. Och det verkar faneme funka även på det här viset: Use Your 3G Wireless Adapter With Your iPad. Here’s How.

 

Någon på Apple kommer INTE bli så glad nu, än mindre återförsäljarna då folk lär köpa de billigare modellerna ENDAST pga undvika de extra kostnaderna PLUS det där lilla helvete med att byta fram och tillbaka sitt sim-kort! Att INGEN tänkt på det här tidigare är VÄLDIGT förvånande! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehehe, sry som sagt! :D Signaler på forums och communities kan ibland bara svårtolkade! :lol: Många vet nog inte det eftersom många stirrar sig också blint på den där inbyggda 3G:n och tele-funktionen som JAG anser är total meningslös. B) Jodå, det ska det vara. Ska testa detta med en vanlig iPad så fort jag får lite mera tid av en anhörig. Och det verkar faneme funka även på det här viset: Use Your 3G Wireless Adapter With Your iPad. Here’s How.

 

Någon på Apple kommer INTE bli så glad nu, än mindre återförsäljarna då folk lär köpa de billigare modellerna ENDAST pga undvika de extra kostnaderna PLUS det där lilla helvete med att byta fram och tillbaka sitt sim-kort! Att INGEN tänkt på det här tidigare är VÄLDIGT förvånande! ^_^

 

Finns Inge 4G för iPad. Ska du ha 4G på en iPad så lär du köra en Myfi lösning. Myfi är ett 3G eller 4g modem som tar emot en signal och sen delar ut ett wifinätverk. Finns ingen dongle eller så som fungerar att koppla in direkt i iPad för att få 3G.

 

Tycker dck själv att 3G iPad inte är intressant då man kan dela ut sin uppkopplig på iphone eller sin androidtelefon. Sen så kommer det att komma myfimodem med 4g. Skulle bli förvånad annars då det idag finns med 3G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns Inge 4G för iPad. Ska du ha 4G på en iPad så lär du köra en Myfi lösning. Myfi är ett 3G eller 4g modem som tar emot en signal och sen delar ut ett wifinätverk. Finns ingen dongle eller så som fungerar att koppla in direkt i iPad för att få 3G.

 

Tycker dck själv att 3G iPad inte är intressant då man kan dela ut sin uppkopplig på iphone eller sin androidtelefon. Sen så kommer det att komma myfimodem med 4g. Skulle bli förvånad annars då det idag finns med 3G.

 

Det var nog kanske det jag syftade på. :borstatanderna: Lite synd att den där modemet är lite väl stort om man jämför med USB-sticka. Ska testa med vanlig 3G-sticka även om jag fått intrycket av att den heller kanske inte kommer fungera. Och det har troligtvis sina "rimliga" orsaker om man tänker efter... Och jag vet inte om det känns värt att ha den här från Net1 med tanke på att det inte har fri surf och "Upp till 3,1 Mbit/s", vilket innebär oftast jävligt lägre hastighet än vad som är max. Vet däremot inte hur det kommer vara med Myfi 4G, och om Telia och de andra operatörerna kommer satsa på den med betydligt bättre alternativ än Net1.

 

Men som sagt, ska testa med en vanlig 3G-sticka och övertyga mig själv 1ill 100% om att jag har helt fel. Annars är det ingen större grej ändå med tanke på att den kommer jag ha mest trådlöst WIFI hemma och "lånad WIFI" på resande fot :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inget sätt att jailbreaka och använda en 4G-dongel då?

 

Min mamma och farmor ska ha varsin iPad och bor i Norr där det ändå inte finns något 4G (knappt 3G heller...) så för dem spelar det ingen roll, men däremot vore det roligt att ha koll själv på vad som går och inte går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde vara det fanns så man kunde ha en USB som gick IN i datorn till ipads.. Men de finns alltså tvärtemot? Och man kan koppla in extern hårdiskar osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...