Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vem är ute efter Wikileaks?


sharkbait

Rekommendera Poster

"Sex by surprise" skriver AolNews - finns det brottet?

http://www.aolnews.com/world/article/sex-by-surprise-at-heart-of-julian-assange-criminal-probe/19741444

Det hela är i alla fall lite märkligt, och den här kvinnan Anna A. är svår att få grepp om. Men, något hände väl ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 303
  • Created
  • Senaste svar

Du menar att Sovjet råkade hinna först till Berlin? ...

Det var Sovjet som knäckte ryggraden på Tyskland, det är fakta och alldeles obestridligt. Däremot vann inte Sovjet kriget på egen hand.

 

...

Du menar alltså på fullt allvar att atombomberna över Hiroshima/Nagasaki, som gjorde det möjligt att undvika ett möjligen än värre öde för det japanska folket om en landinvasion hade varit nödvändig,...

Atombomberna fälldes för att slippa en invasion och skydda de egna trupperna, inte för att skydda det japanska folket. Ja, sen var det ju en politisk markering också ...

Och, nej, jag stöder inte Nordkorea, Stalin eller Sarah Palin.

 

För övrigt anser jag att republikanernas valframgång i USA nyligen är ett mycket större hot mot världen än Wikileaks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle höja ett ögonbryn om Assange utlämnas till USA, så här säger lagen;(länk till sweden.gov)

Utlämning får inte beviljas för militära eller politiska brott. Utlämning får heller inte beviljas om det kan befaras att den som ska utlämnas, på grund av sin härstamning, tillhörighet till en viss samhällsgrupp eller religiösa eller politiska uppfattning löper risk att bli utsatt för förföljelse som riktar sig mot hans liv eller frihet eller som på annat sätt är av allvarligt slag.

Det mesta i den passusen verkar vara uppfyllt om Assange utlämnas till USA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle höja ett ögonbryn om Assange utlämnas till USA, så här säger lagen;(länk till sweden.gov)

Utlämning får inte beviljas för militära eller politiska brott. Utlämning får heller inte beviljas om det kan befaras att den som ska utlämnas, på grund av sin härstamning, tillhörighet till en viss samhällsgrupp eller religiösa eller politiska uppfattning löper risk att bli utsatt för förföljelse som riktar sig mot hans liv eller frihet eller som på annat sätt är av allvarligt slag.

Det mesta i den passusen verkar vara uppfyllt om Assange utlämnas till USA

Du glömde en viktig sak:

Den som utlämnas får inte heller straffas med döden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var Sovjet som knäckte ryggraden på Tyskland, det är fakta och alldeles obestridligt. Däremot vann inte Sovjet kriget på egen hand.

 

Precis. De vann inte på egen hand. Men det krävdes att Stalin använde "brända jordens taktik" samt skickade soldater före stridsvagnarna.

 

 

Atombomberna fälldes för att slippa en invasion och skydda de egna trupperna, inte för att skydda det japanska folket. Ja, sen var det ju en politisk markering också ...

Och, nej, jag stöder inte Nordkorea, Stalin eller Sarah Palin.

 

För övrigt anser jag att republikanernas valframgång i USA nyligen är ett mycket större hot mot världen än Wikileaks.

 

Jag menade inte heller att det främsta syftet var att skydda det japanska folket. Men det blev indirekt så eftersom man kunde tvinga de okuvliga japanerna på knä.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du glömde en viktig sak:

Den som utlämnas får inte heller straffas med döden.

 

Fast då går det ju bra att göra en utlämning om de bara sätter honom i ett fångläger à la Guantánamo för oöverskådlig tid...

 

Dock: Jag har väldigt svårt att se att Sverige skulle utlämna Assange till USA. Inte i samband med det här åtalet. Det är fullt möjligt att Assange, efter förhör och lite mer ingående utredning, släpps på grund av brist på bevis eller liknande. Eller att han döms till dagsböter och/eller villkorlig dom. Sedan kommer alla att fortsätta att undra varför det var så mycket ståhej kring det hela.

 

Jag vet inte hur det svenska rättsväsendet fungerar i detalj, men jag kan inte tänka mig att detta är första gången som en brottsmisstänkt utlänning blir internationellt efterlyst för att vederbörande ska komma på förhör och/eller häktas. Men bara för att det är Assange och det inträffar just nu, så är det USA som trycker på. Ja, tjena.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Sex by surprise" skriver AolNews - finns det brottet?

http://www.aolnews.com/world/article/sex-by-surprise-at-heart-of-julian-assange-criminal-probe/19741444

Det hela är i alla fall lite märkligt, och den här kvinnan Anna A. är svår att få grepp om. Men, något hände väl ...

Den där videon där kvinnan i rosa tröja syns fotografera var hittar man den? Sökt lite men inte så bra på det tydligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Ja, tjena.

 

Visst är det lätt att hånle åt konspirationsteorier hemifrån radhussoffan men faktum är att konspirationerna är verkliga och som en ironisk gest avslöjar ju just Assange och Wikileaks en rad såna konspirationsteorier som verkliga och äkta. Tex så kan man läsa om hur amerikanska mediabolag via sina egna myndigheter framförde en punktlista med krav på hur den svenska regeringen skulle åtgärda fildelningsproblematiken och få stopp på bla ThePirateBay. Något år senare har i princip alla dessa punkter "åtgärdats", dvs svensk lag eller rättspraxis har justerats att uppfylla kraven i dokumenten.

Och om du inte tror att wikileaksfrågan har en dignitet som är hundra gånger tyngre än fildelningsfrågan och att amerikanska myndigheter anpassar trycket efter detta, ja då får vi börja fundera på andra konspirationsteorier. Fördumningsmedel i dricksvattnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det lätt att hånle åt konspirationsteorier hemifrån radhussoffan men faktum är att konspirationerna är verkliga och som en ironisk gest avslöjar ju just Assange och Wikileaks en rad såna konspirationsteorier som verkliga och äkta. Tex så kan man läsa om hur amerikanska mediabolag via sina egna myndigheter framförde en punktlista med krav på hur den svenska regeringen skulle åtgärda fildelningsproblematiken och få stopp på bla ThePirateBay. Något år senare har i princip alla dessa punkter "åtgärdats", dvs svensk lag eller rättspraxis har justerats att uppfylla kraven i dokumenten.

Och om du inte tror att wikileaksfrågan har en dignitet som är hundra gånger tyngre än fildelningsfrågan och att amerikanska myndigheter anpassar trycket efter detta, ja då får vi börja fundera på andra konspirationsteorier. Fördumningsmedel i dricksvattnet?

 

Det är fullt möjligt att USA har hyrt ett par kvinnor (prostituerade?) som mot pengar eller annan ersättning (egen skärgårdsö?) lockat in Assange i varsin fälla och sedan falskanmält honom för sexuella övergrepp (eller vilken rubrik som nu är dagsaktuell). På detta vis uppnås två saker: 1) Assange smutskastas och därmed indirekt Wikileaks. 2) Assange, ledare för Wikileaks, sätts ur spel under en tid framöver. Jag förnekar inte denna möjlighet.

 

Men det är också fullt möjligt att kvinnorna träffade Assange utan att ha den minsta inblandning utifrån, utan bara av den enkla anledningen att han var het i media och sågs som ett föredöme för många unga och därmed – utan att mena det – innehade en sexuell pondus/attraktion som tilltalade kvinnorna. Assange var smickrad och, mänsklig som han är, "ledde det ena till det andra". Under dessa akter inträffade dock en eller flera saker som gjorde att kvinnorna, var för sig och på sitt vis, uppfattade att Assange gick över en gräns. Nu verkar det (tyvärr) vara ganska sällsynt att en kvinna som har utsatts för ett övergrepp direkt ringer polisen och infinner sig för provtagning på närmaste sjukhus. I detta fall handlar det kanske inte ens om ett övergrepp, kanske inte ens ett bevisbart sådant (sexuella övergrepp är ju inte alltid särskilt bevisbara i sig), varför chocken/reaktionen kom en bit senare och därmed beslutet att anmäla honom.

 

Och i detta är det också fullt möjligt att kvinnorna, om Assange villigt haft sex med dem och sedan tänkt att "ja, det var ju kul, men nu måste jag vidare", känt sig lurade. Ville de att kontakten skulle leda till en djupare relation? Är anmälan en hämnd?

 

Det enda vi båda vet och är överens om, iMatte, är att Assange var i Stockholm vid den aktuella tidpunkten och träffade dessa kvinnor. Vad som är sanningen utöver detta har jag ingen aning om. Och det har inte Du heller. Det enda vi har är ett antal konspirationsteorier. Jag för min del väljer att avvakta utvecklingen och först därefter dra slutsatser. Du drar slutsatser från början och tror i stället att jag har druckit något olämpligt. Ja, tjena – indeed.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördumningsmedel i dricksvattnet?

Ja, uppenbart :)

 

[soS/Fass:

"En liten del av toxinet kan passera ut i modersmjölken, men det kommer inte att skada ditt barn påtagligt".]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Och i detta är det också fullt möjligt att kvinnorna, om Assange villigt haft sex med dem och sedan tänkt att "ja, det var ju kul, men nu måste jag vidare", känt sig lurade. Ville de att kontakten skulle leda till en djupare relation? Är anmälan en hämnd?

 

Nu var det förvisso inte kvinnorna jag tänkte på som konspiratörer utan snarare åklagaren och uppåt i kostymleden, men den ena kvinnan har ju tom haft en blogg där hon skrivit om just detta vapen för kvinnor som känner sig illa behandlade eller svikna av män - att anmäla dem för sexuella övergrepp som hämnd. Jag minns inte den exakta ordalydelsen just nu, men jag såg en skärmdump som någon gjort av hennes blogg tidigare och det var ganska graverande för en som just anmält en man för sexuella övergrepp. Och vad jag förstått av vad jag läst så kände sig den andra kvinnan ganska lurad av att JA hade sex med andra kvinnor samma dygn. Så hämnd är väl inget långsökt motiv?

Min misstanke är att amerikanska myndigheter sedan sett sin chans att få JA utlämnad och därför drivit på svenska myndigheter att häkta JA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar lite på den här åklagaren som skicka ut hemställan om utlämning, vem kollar om hon gör rätt, vem är hon ansvarig inför? Eller kan såna bara godtyckligt efter eget huvud skicka vilka order dom vill om utlämning utan nån som helst annan hänsyn, även om det skulle förlöjliga Sverige internationellt i typ evighet?

 

Iofs tror jag det inte behöver va nån USA-konspiration bakom men det spelar ju ingen roll det räcker ju med att bli hånade av hela världen. Hade man verkligen varit så idog med internationell efterlysning för en icke-mordhistoria om det hade varit en okänd man? Är inte så säker på det. I vanliga fall har man väl problem med att alla inte är lika inför lagen och här ser det ut som det motsatta problemet, en dignitär som kanske får bada extra länge i lagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Sex by surprise" skriver AolNews - finns det brottet?

http://www.aolnews.c...-probe/19741444

Det hela är i alla fall lite märkligt, och den här kvinnan Anna A. är svår att få grepp om. Men, något hände väl ...

"The Swedes are making it up as they go along."

Så här skriver man i Australien:

"In the case of Ardin it is clear that she has thrown a party in Assange’s honour at her flat after the “crime” and tweeted to her followers that she is with the “the world’s coolest smartest people, it’s amazing!”. Go on the internet and see for yourself. That Ardin has sought unsuccessfully to delete these exculpatory tweets from the public record should be a matter of grave concern. That she has published on the internet a guide on how to get revenge on cheating boyfriends ever graver. The exact content of Wilén’s mobile phone texts is not yet known but their bragging and exculpatory character has been confirmed by Swedish prosecutors. Niether Wilén’s nor Ardin’s texts complain of rape."

Läs hela artikeln här: http://www.crikey.com.au/2010/12/02/when-it-comes-to-assange-r-pe-case-the-swedes-are-making-it-up-as-they-go-along/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar lite på den här åklagaren som skicka ut hemställan om utlämning, vem kollar om hon gör rätt, vem är hon ansvarig inför? Eller kan såna bara godtyckligt efter eget huvud skicka vilka order dom vill om utlämning utan nån som helst annan hänsyn, även om det skulle förlöjliga Sverige internationellt i typ evighet?

 

Iofs tror jag det inte behöver va nån USA-konspiration bakom men det spelar ju ingen roll det räcker ju med att bli hånade av hela världen. Hade man verkligen varit så idog med internationell efterlysning för en icke-mordhistoria om det hade varit en okänd man? Är inte så säker på det. I vanliga fall har man väl problem med att alla inte är lika inför lagen och här ser det ut som det motsatta problemet, en dignitär som kanske får bada extra länge i lagen?

Som jag har förstått att det ska fungera (och hoppas att det fungerar) så är åklagare (liksom övriga myndigheter) fristående från riksdagen (och regeringen). Politikerna kan/får alltså bara säga generella saker om deras arbete, ex päronstölder anses vara ett allvarligt brott som ska prioriteras, däremot får de inte lägga sig i utredningen av en viss päronstöld. Åklagare är skyldig att utreda misstänkta brott och väcka åtal om det tros bli framgångsrikt.

Kontrollerandet av ovanstående sker genom att du, eller en journalist, begär ut lämpliga handlingar och eventuellt publicerar något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det förvisso inte kvinnorna jag tänkte på som konspiratörer utan snarare åklagaren och uppåt i kostymleden, men den ena kvinnan har ju tom haft en blogg där hon skrivit om just detta vapen för kvinnor som känner sig illa behandlade eller svikna av män - att anmäla dem för sexuella övergrepp som hämnd. Jag minns inte den exakta ordalydelsen just nu, men jag såg en skärmdump som någon gjort av hennes blogg tidigare och det var ganska graverande för en som just anmält en man för sexuella övergrepp. Och vad jag förstått av vad jag läst så kände sig den andra kvinnan ganska lurad av att JA hade sex med andra kvinnor samma dygn. Så hämnd är väl inget långsökt motiv?

 

Hämnd är också, precis som jag skrev, en tänkbar förklaring. Det jag har problem med är det Du skriver sedan:

 

 

Min misstanke är att amerikanska myndigheter sedan sett sin chans att få JA utlämnad och därför drivit på svenska myndigheter att häkta JA.

 

Som alla goda konspirationsteorier så haltar även denna på att det är för krångligt. (Det är som med "månlandningsbluffen"; de steg och åtgärder som krävs för att lura resten av världen kräver så mycket tid, energi och pengar att det vore enklare för USA att faktiskt skicka en man till månen.)

 

Det första problemet: Varför inte begära Assange utlämnad för ett brott som faktiskt är relaterat till Wikileaks? Om deras handlingar är olagliga, vilket en del säger att det är och andra inte (situationen är smått unik, så det är svårt att säga), så är JA – såsom grundare och ledare av Wikileaks – den naturliga personen att plocka in. Det behövs inte gå några onödiga omvägar med köpta "våldtäktsoffer" eller tvingade/övertalade svenska myndigheter.

 

Det andra problemet: Om nu JA ska bli utlämnad till USA, vad skulle det vara på för grunder? Ännu ett påhittat brott? Nej, snarare måste det ha med hans samröre med Wikileaks att göra. Och då är vi i samma problemsituation som i det första problemet här.

 

Det tredje problemet: JA har befunnit sig en längre tid i Storbritannien. Det är inte precis som om Storbritannien skulle vägra en sådan sak åt sin samarbetspartner USA.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått att det ska fungera (och hoppas att det fungerar) så är åklagare (liksom övriga myndigheter) fristående från riksdagen (och regeringen). Politikerna kan/får alltså bara säga generella saker om deras arbete, ex päronstölder anses vara ett allvarligt brott som ska prioriteras, däremot får de inte lägga sig i utredningen av en viss päronstöld. Åklagare är skyldig att utreda misstänkta brott och väcka åtal om det tros bli framgångsrikt.

Kontrollerandet av ovanstående sker genom att du, eller en journalist, begär ut lämpliga handlingar och eventuellt publicerar något.

Jo det förstnämnda har jag förstått, men det är alltså vi som ska ta dom i örat om dom gör fel, ingen nämnd eller HD eller så eller ens vårt högsta höns, det ger ju utrymme för viss godtycklighet, de kan ju göra i praktiken vad de vill. Och om hela Sverige skulle tycka att en åklagare gör fel (i ett tänkt scenario inte detta) så finns det ingen chans att få rättelse eller att åklagaren får straff, hon kan bara bli illa omtyckt i medierna, njuter samma gunst som kungen, is that right? Borde väl finnas nån sorts advokatnämndsamfundtjosan som kan straffa henne ifall hon nu t ex skulle gå i USAs el Fi's ledband som exempel? (inte för jag tror det, det är rent hypotetiskt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"The Swedes are making it up as they go along."

Så här skriver man i Australien:

"In the case of Ardin it is clear that she has thrown a party in Assange’s honour at her flat after the “crime” and tweeted to her followers that she is with the “the world’s coolest smartest people, it’s amazing!”. Go on the internet and see for yourself. That Ardin has sought unsuccessfully to delete these exculpatory tweets from the public record should be a matter of grave concern. That she has published on the internet a guide on how to get revenge on cheating boyfriends ever graver. The exact content of Wilén’s mobile phone texts is not yet known but their bragging and exculpatory character has been confirmed by Swedish prosecutors. Niether Wilén’s nor Ardin’s texts complain of rape."

Läs hela artikeln här: http://www.crikey.com.au/2010/12/02/when-it-comes-to-assange-r-pe-case-the-swedes-are-making-it-up-as-they-go-along/

"Apparently having consensual sex in Sweden without a condom is punishable by a term of imprisonment of a minimum of two years for rape. That is the basis for a reinstitution of rape charges against WikiLeaks figurehead Julian Assange that is destined to make Sweden and its justice system the laughing stock of the world and dramatically damage its reputation as a model of modernity."

 

Tack för den. Dessutom förutom att vårt rättssystem blir förlöjligat så blir nidbilden av svenska (blonda) bimbos och den sexuella lössläpptheten befäst nu, räcker med att va lite lite kändis för att dom ska hoppa ner i sänghalmen flera stycken nästan samtidigt, go tjejer go, blir verkligen importerad. Det kommer ta minst hundra år att bli av med den Sverige-bilden, tack så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"The Swedes are making it up as they go along."

Så här skriver man i Australien:

"In the case of Ardin it is clear that she has thrown a party in Assange’s honour at her flat after the “crime” and tweeted to her followers that she is with the “the world’s coolest smartest people, it’s amazing!”. Go on the internet and see for yourself. That Ardin has sought unsuccessfully to delete these exculpatory tweets from the public record should be a matter of grave concern. That she has published on the internet a guide on how to get revenge on cheating boyfriends ever graver. The exact content of Wilén’s mobile phone texts is not yet known but their bragging and exculpatory character has been confirmed by Swedish prosecutors. Niether Wilén’s nor Ardin’s texts complain of rape."

Läs hela artikeln här: http://www.crikey.com.au/2010/12/02/when-it-comes-to-assange-r-pe-case-the-swedes-are-making-it-up-as-they-go-along/

Läser man replikerna så framträder ett intressant framtidsscenario, ska vi få som en Vilks-bojkott mot svenska exportvaror fast från hela världen? IKEA, Volvo, Scania, vi kan lägga ner allt tack vare två bimbos, en åklagare och en avdankad sosse som är sur för att dom förlora valet, är det rätt? Ska denna cirkus pågå länge? Kommer mina popcorn räcka? Kommer jag ha råd att köpa nya popcorn om två veckor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Apparently having consensual sex in Sweden without a condom is punishable by a term of imprisonment of a minimum of two years for rape. That is the basis for a reinstitution of rape charges against WikiLeaks figurehead Julian Assange that is destined to make Sweden and its justice system the laughing stock of the world and dramatically damage its reputation as a model of modernity."

Och där var det någon som inte hade koll på fakta ... :chockadskeptisk:

 

(inte Semmelman alltså, utan den som skrev ovanstående)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och där var det någon som inte hade koll på fakta ... :chockadskeptisk:

 

(inte Semmelman alltså, utan den som skrev ovanstående)

 

Eller hur!

 

Assange är kallad till ett förhör. Ett förhör! Har dom sådana i Australien? Eller blir man dömd direkt så fort man blir anklagad för någonting där? De har kanske cardassierna i Star Trek som föredöme, där man inte blir kallad till domstol förrän ens straff ska utmätas - bara det faktum att man har hamnat i domstol är nämligen ett tecken på att man redan befunnits vara skyldig.

 

Efter förhöret beslutar åklagaren om det räcker för att väcka åtal. Först därefter kan det bli domstolsförhandlingar. Och först därefter, efter eventuella överklaganden och efter att domen vunnit laga kraft, vet vi exakt vad Assange har fällts för och varför. Om han nu fälls.

 

Men i Australien så har man redan dömt ut hela det svenska rättssystemet och dragit sina slutsatser. Un-f*cking-believable.

 

Och vad hittar Assange på nu? Försöker få processen att gå så fort som möjligt? Nej, i stället motsätter han sig en överlämning till Sverige. För att han är rädd för att bli överlämnad till USA.

 

På vilket sätt är den risken ens 5 bågsekunder mindre i Storbritannien jämfört med Sverige? Jag luktar sympatifiskning.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...