Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vem är ute efter Wikileaks?


sharkbait

Rekommendera Poster

Kan inte se varför Assange snarare än Wikileaks skulle vara mer åtråvärd att tysta av diverse organisationer/länder, pick your choice? Att däremot smutskasta Assange kan ha vissa fördelar för vissa. Människor har svårt med distinktioner, vilket man alltid kan utnyttja. Man kan ju undra om samma personer som försvarar tystnad av Assange/Wikileaks också skulle försvarat munkavle på Watergate?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 303
  • Created
  • Senaste svar

Precis vad jag avsåg att inte kunna skilja sakerna åt. Att inte kunna skilja en organisation från en person. F.ö. kan man ju undra över lättledda regimer http://www.boingboing.net/2010/12/03/wikileaks-cables-rev.html som Wikileaks avslöjar. Eller mätta svenska riksdagsledamöter som får kopiera intresseorganisationernas dokument för "sina" motioner ... Nja, cynikern kan ju knappast få mer vatten på sin kvarn än nu, eller kanske realisten äntligen kan peka på synbara bevis? Är det någon som verkligen känner sig överraskad av Wikileaks dokument? Really?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste precis att Assange vägrar att komma till sitt förhör i Sverige, med motiveringen att han är rädd för att bli utlämnad till USA om han gör det.

 

Säger han från Storbritannien, USA:s främste allierade...

 

Inget som direkt har med Wikileaks att göra, men det känns som om någon borde läcka några av Wikileaks egna hemliga dokument för att få reda på den verkliga orsaken. :skrattaat:

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon mer som tänkt på att de nordiska politikerna inte är direkt oroade? Här där det mesta är offentligt utom det som är "riktigt hemligt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveksamma sysselsättning?

 

Wikileaks har uppenbarligen information som många inte vill att den skall komma ut. Nu har mycket kommit ut och det är väldigt bra att det har kommit ut med tanke på innehållet!

De läckta dokumenten riskerar ju att ibland störa känslig diplomati vilket ibland kan innebära skillnaden mellan fred och konflikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon sa att Wikileaks har producerat mera avslöjanden på sin korta tid ( detta uttalades innan denna sista vågen kom ) än USA-s samlade press har gjort på 10 år. Dels säger det massor om hur styrd amerikansk press är och dels blir det självklart att man vill statuera exempel så att när Assange är undanröjd ( moraliskt eller fysiskt ) så kommer ingen att vilja ta upp manteln efter honom.............

...

Jag är övertygad om att en del av detta materialet verkligen skadar USA, men det boeror ju på att deras egen dumhet avslöjas. Det är ju därför vi har den tredje makten för det är hälsosamt för hela världen att det kommer upp till ytan. Dessvärre känns det som om att USA har fått västvärlden i ett strypgrepp sedan 11 september. Nuförtiden kan man i terroristbekämpningens heliga namn rättfärdiga vad-som-helst. Det skrämmer mig.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon sa att Wikileaks har producerat mera avslöjanden på sin korta tid ( detta uttalades innan denna sista vågen kom ) än USA-s samlade press har gjort på 10 år. Dels säger det massor om hur styrd amerikansk press är ...

Inte mer styrd än exempelvis den svenska.

Se bara AB:s artiklar kopplat till vad vänster- och sossepartister har sagt då organhandeln var aktuell innan det visade sig vara det vanliga skittjötet vänsterifrån, och då Ship to Gaza stormen var aktuell innan det visade sig vilka skumma organisationer som var inblandade i aktionen och hur de röda politikerna som engagerat sig gjort bort sig......

 

Riktig grävande journalistik tycks vara lika sällsynt som rosa elefanter mitt i veckan.

Det krävdes en någorlunda seriös tidning som Sydsvenskan för att få fram lite verkliga fakta mitt bland alla idiotiska åsikter som då florerade både bland privatpersoner, politiker och s.k. journalister. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2010-12-05 Utklädda Säpomän avslöjade USA-plan

 

 

"Väl där såg de svenska agenterna att det rörde sig om en regelvidrig fångtransport.

När den dåvarande svenska regeringen under Göran Perssson fick Säporapporten blev reaktionen kraftig."

 

 

 

Hur blir reaktionerna idag OM USA håller på med detta eller har dem tillåtelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De läckta dokumenten riskerar ju att ibland störa känslig diplomati vilket ibland kan innebära skillnaden mellan fred och konflikt.

 

 

Då kanske man skall spela efter spelreglerna så behöver man inte bli orolig att sådana dokument kommer ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon sa att Wikileaks har producerat mera avslöjanden på sin korta tid ( detta uttalades innan denna sista vågen kom ) än USA-s samlade press har gjort på 10 år. Dels säger det massor om hur styrd amerikansk press är och dels blir det självklart att man vill statuera exempel så att när Assange är undanröjd ( moraliskt eller fysiskt ) så kommer ingen att vilja ta upp manteln efter honom.............

...

Jag är övertygad om att en del av detta materialet verkligen skadar USA, men det boeror ju på att deras egen dumhet avslöjas. Det är ju därför vi har den tredje makten för det är hälsosamt för hela världen att det kommer upp till ytan. Dessvärre känns det som om att USA har fått västvärlden i ett strypgrepp sedan 11 september. Nuförtiden kan man i terroristbekämpningens heliga namn rättfärdiga vad-som-helst. Det skrämmer mig.....

 

 

Kan bara hålla med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Någon sa att Wikileaks har producerat mera avslöjanden på sin korta tid ( detta uttalades innan denna sista vågen kom ) än USA-s samlade press har gjort på 10 år. Dels säger det massor om hur styrd amerikansk press är och dels blir det självklart att man vill statuera exempel så att när Assange är undanröjd ( moraliskt eller fysiskt ) så kommer ingen att vilja ta upp manteln efter honom.............

...

Jag är övertygad om att en del av detta materialet verkligen skadar USA, men det boeror ju på att deras egen dumhet avslöjas. Det är ju därför vi har den tredje makten för det är hälsosamt för hela världen att det kommer upp till ytan. Dessvärre känns det som om att USA har fått västvärlden i ett strypgrepp sedan 11 september. Nuförtiden kan man i terroristbekämpningens heliga namn rättfärdiga vad-som-helst. Det skrämmer mig.....

 

Även jag håller med här. Bra sammanfattat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mer styrd än exempelvis den svenska.

 

Eftersom USA vill framstå som världens ledande nation och vill måla upp en överlägsen kraft både militärt och ekonomiskt och på olika sätt rättfärdiga sina globala handlingar tror jag inte man kan jämföra USA och sverige på samma dag. Vad brottas vi med? Ubåtar i Hårsfjärden, Palmemordet, otrogen kung. Jämfört med USA-s interventioner i allehanda länder och konflikter är vi närmast patetiska. Vad skulle hända om den svenska regeringen visade sig ha gjort brottliga handligar? Egentligen ingenting. Men om USA har våldfört sig på Irakier långt över vad som kan tänkas rimligt ( å så sjuukt... :wacko: ) i en krigssituation och även skjutit civila i förebyggande syften kan ju hela maktbalansen i världen snabbt förskjutas. OM man kan få världen att tro att dödandet av civila är olyckshändelser är ju illa nog, men bilder från en helikopter som skjuter hänsysnlöst utan provokation kan få hela världen att inse att USA bara ljuger. Vilket arabland vill då gå en stingande skorpion till mötes? Tom Al Qaida kan verka kortsiktigt bättre.........

...

Vilken mediaperson i USA vill ta risken att stämplas som opatriotiskt och samhällsomstörtande och få ett pris på sitt huvud......?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske man skall spela efter spelreglerna så behöver man inte bli orolig att sådana dokument kommer ut.

Diplomati är diplomati och eftersom det naturligtvis påverkar även oss "vanligt folk" så är risken stor att Julian Assange har gjort oss alla en björntjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Transparens är en svensk paradgren i internationell jämförelse, jag tror mycket skulle bli bättre om inga hemligheter fanns. Varför finns hemligheter, man har nåt som man inte vill visa nån annan, det är inte särskilt ärligt, vill vi leva i ett ärligt samhälle eller ett där man ljuger och intrigerar för varann? Äsch överdrev lite kanske, hemlighåller bättre ord kanske. Men jag delar Assange tro lite där. Men jag kan ha fel, kanske inte precis allt måste visas alla heller men som princip tror jag lite på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom USA vill framstå som världens ledande nation och vill måla upp en överlägsen kraft både militärt och ekonomiskt och på olika sätt rättfärdiga sina globala handlingar tror jag inte man kan jämföra USA och sverige på samma dag. Vad brottas vi med? Ubåtar i Hårsfjärden, Palmemordet, otrogen kung. Jämfört med USA-s interventioner i allehanda länder och konflikter är vi närmast patetiska. Vad skulle hända om den svenska regeringen visade sig ha gjort brottliga handligar? Egentligen ingenting. Men om USA har våldfört sig på Irakier långt över vad som kan tänkas rimligt ( å så sjuukt... :wacko: ) i en krigssituation och även skjutit civila i förebyggande syften kan ju hela maktbalansen i världen snabbt förskjutas. OM man kan få världen att tro att dödandet av civila är olyckshändelser är ju illa nog, men bilder från en helikopter som skjuter hänsysnlöst utan provokation kan få hela världen att inse att USA bara ljuger. Vilket arabland vill då gå en stingande skorpion till mötes? Tom Al Qaida kan verka kortsiktigt bättre.........

...

Vilken mediaperson i USA vill ta risken att stämplas som opatriotiskt och samhällsomstörtande och få ett pris på sitt huvud......?

Men problemet är ju precis detsamma oavsett storlek på landet.

Man kan inte lita mer på medierna i Sverige än i USA helt enkelt eftersom särintressen existerar överallt och som sagt, riktig grävande journalism tycks vara allt mer ovanlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men problemet är ju precis detsamma oavsett storlek på landet.

Man kan inte lita mer på medierna i Sverige än i USA helt enkelt eftersom särintressen existerar överallt och som sagt, riktig grävande journalism tycks vara allt mer ovanlig.

 

Nu är min insikt i media i USA och även i sverige så begränsad att jag ängar mig åt gissningar. Vi lever i olilka kulturer med olika värderingar och olika betydelser och min okvalificerade gissning utifrån vad jag nämnde tidigare säger att jag litar mer på svenska media av naturliga anledningar.

...

NÄr du skriver särintressen existerar överallt så låter det som om man har samma förutsättningar i USA och i Sverige. Det tror jag inte alls på och det skrev jag tidigare. Här skvalpar vi i en sandlåda, där gäller det liv och död pga de internationella (över)greppen. NÄr IB-affären nämns i sverige så låter den lika viktig som mordet på Kennedy....... :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är min insikt i media i USA och även i sverige så begränsad att jag ängar mig åt gissningar. Vi lever i olilka kulturer med olika värderingar och olika betydelser och min okvalificerade gissning utifrån vad jag nämnde tidigare säger att jag litar mer på svenska media av naturliga anledningar.

...

NÄr du skriver särintressen existerar överallt så låter det som om man har samma förutsättningar i USA och i Sverige. Det tror jag inte alls på och det skrev jag tidigare. Här skvalpar vi i en sandlåda, där gäller det liv och död pga de internationella (över)greppen. NÄr IB-affären nämns i sverige så låter den lika viktig som mordet på Kennedy....... :armskeptisk:

Det räcker med att konstatera att vissa tidningar är röda medan andra är blå.

Tidningar, även i Sverige, får allt mer av sina inkomster från annonser och naturligtvis påverkar det artiklarna där de i sig i allt högre frekvens är annonser de också.

 

USA och Sverige är väldigt lika i värderingarna, det är därför vi kommer så bra överens och inte bara Moderaterna "älskar" USA.

USA ligger bara lite längre fram i vissa avseenden, exempelvis media, medan jag vill fortsätta hävda att särintressena är minst lika stora här.

 

Dessutom är det individer som skriver.

Åke Ortmark berättade strax innan han slutade på Axess (TV-kanal) att bland anställda hos SvT domineras av vänstersympatier på ett starkt oproportionerligt sätt jämfört med resten av befolkningen varför vänstervärderingar av ett naturligt skäl lyser igenom i deras nyhetsrapportering och programutbud trots att de säkert *försöker* vara neutrala, varför det likt med allt annat är sunt att förhålla sig skeptisk.

 

&c.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller traditionella medier och Wikileaks så finns intressanta konnotationer. Wikileaks har ju nyttjat befintlga media för att kontrollera dokumenten och som de själva hoppats, anonymisera källor och annat som kan påverka otillbördigt. Man kan ju tänka sig att Wikileaks helt går under jorden och endast levererar material till traditionell media, om nu Assange och andra i ledningen inte kan framträda längre. Även om CIA och andra organisationer har många mord på sitt samvete i efterkrigstid är det knappast något smart drag av en supernation som vill framstå som demokratisk, att ta Assange av daga. Att USA m.fl. nu står med byxorna nere, är väl inte mer överraskande än doping inom cykling eller uppgjorda matcher i serie-A, i Italien? Det är klart att småskoleläraren med en skönskrivande lärobok i samhällskunskap har det betydligt svårare att upprätthålla illusionen än de länder som klagar, vilka rimligen har samma argumentation som USA på sin sida? Svenska mediers "ideologiska" betydelse är obetydande faktor i förhållande till hela världens mediers diversifiering. Det tar säkert bara några månaders läsning av utländska medier och bortseende av svenska så förstår man vilken koherent grupp svenska medier är ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dokument inifrån var bra, missa inte nästa avsnitt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dokument Inifrån De Hemliga Telegrammen

 

 

 

Detta är fan skrämmande hur den nuvarande regeringen håller på!

 

 

2010-12-02 Moderaterna: Vi älskar USA

 

"Bättre än Persson

Ambassaden skriver efteråt att det är "ett faktum" att Sverige rört sig närmare USA och Nato. Inför Fredrik Reinfeldts möte med George Bush i Washington 2007 skriver Wood att Reinfeldt är en ledare som är "bättre skickad att arbeta med USA än sin företrädare", Göran Persson. Flera moderaters inställning och samarbetsförmåga hyllas i telegrammen. Inför Sten Tolgfors resa till Washington skriver ambassadören att förutsättningarna är väldigt goda. "Tolgfors berättade för ambassadören att han älskar USA". "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser med stort intresse fram emot att få läsa om vem som egentligen sköt JFK och varför det var så viktigt att hemlighålla.

 

Man kan ju alltid spekulera...

 

Kennedy undertecknade Executive Order 11110, vilken i ett slag skulle konkurssätta FED. Några dagar senare blev han skjuten. Executive Order gäller konstigt nog fortfarande, men tillämpas inte.

Lägg märke till att samtliga presidenter som försökt stoppa FED's eller privat inflytande i USA's regering, mördats.

http://translate.goo...9DbnCP5flJW4Bkg

 

FED varken betalar skatt eller publicerar rapporter för allmänheten och består av privata banker. Man kan ju säga att USA i praktiken styrs av ett konglomerat av privat bolag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju alltid spekulera...

 

Kennedy undertecknade Executive Order 11110, vilken i ett slag skulle konkurssätta FED. Några dagar senare blev han skjuten. Executive Order gäller konstigt nog fortfarande, men tillämpas inte.

Lägg märke till att samtliga presidenter som försökt stoppa FED's eller privat inflytande i USA's regering, mördats.

http://translate.goo...9DbnCP5flJW4Bkg

 

FED varken betalar skatt eller publicerar rapporter för allmänheten och består av privata banker. Man kan ju säga att USA i praktiken styrs av ett konglomerat av privat bolag.

 

 

 

Intressant !!

 

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...