Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vi som beställt/köpt nya MB Air


9-3Mike

Rekommendera Poster

Hej!

Är ny här både som läsare och som Mac-ägare, eller ja inte riktigt än...så ha lite överseende för mina kunskaper!

 

Mitt problem är att jag beställe en MBA med lite extra minne, 4GB, men det var allt så i övrigt inga konstigheter.

Tyvärr gjordes beställningen den 3 november och skiten har inte kommit än!!!

 

Nu är det flera som påstår att äpplet inte var beredda på den efterfråga som det blev på MBA men ska de verkligen ta så här långt tid??

 

Oavsett konfiguration lovar ju äpplet att de flesta maskiner ska skickas inom 3 dagar som sämst men oftast inom 24h.

 

Någon annan som har liknande problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 164
  • Created
  • Senaste svar

Hej!

Är ny här både som läsare och som Mac-ägare, eller ja inte riktigt än...så ha lite överseende för mina kunskaper!

 

Mitt problem är att jag beställe en MBA med lite extra minne, 4GB, men det var allt så i övrigt inga konstigheter.

Tyvärr gjordes beställningen den 3 november och skiten har inte kommit än!!!

 

Nu är det flera som påstår att äpplet inte var beredda på den efterfråga som det blev på MBA men ska de verkligen ta så här långt tid??

 

Oavsett konfiguration lovar ju äpplet att de flesta maskiner ska skickas inom 3 dagar som sämst men oftast inom 24h.

 

Någon annan som har liknande problem?

 

Jag har väntat på min sedan den 18 November och vet hur frustrerande det är! Speciellt när man ser att folk fik sina redan i fredags när de beställde på black friday -.- 1 vecka alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt - 27:e oktober här så jag vet hur det känns.

Men det glädjande är att det verkar lossna så smått. Min är i Köln nu och ramlar runt i tullen. I bästa fall behöver folk inte vänta lila absurdt länge som oss framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt - 27:e oktober här så jag vet hur det känns.

Men det glädjande är att det verkar lossna så smått. Min är i Köln nu och ramlar runt i tullen. I bästa fall behöver folk inte vänta lila absurdt länge som oss framöver.

 

Min frus beställdes i början av november så jag hoppas att de ringer från fruktaffären snart och meddelar att den är färdig för avhämtning snart... Minst sagt irriterande då apple inte har ändrat status från de tre dagarnas leverans som angavs vid beställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu fått min 13" snygg, tyst, mer minne, mer hårddisk än min gamla............... men inget belyst tangentbord, påmålade o icke inristade symboler, mer kraft för att styra styrplattan o ej heller tyst vid klickning, ingen ir,...... + plus säkert något till. Verkar som man snikat för att kunna gå ner i pris, frågan är om det är rätt väg att gå... överväger just om jag skall behålla den gamla.... eg mest tangentbordsbelysningen som jag saknar, o tyst styrplatta

 

 

Ragnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick min i tisdags efter lite strul med UPS internt här i sverige.

 

Beställde den 26 nov, leveransen skulle varit framme 3 dec men ups valde att krocka och mitt paket gick tillbaka till centralen och sedan blev det helg. Ny leverans skulle skett på måndagen men då var ingen hemma. Tisdagen kom och dem glömmer kvar paketet i centralen... Efter ett samtal och en utskällning skickades mitt paket ut under kvällen sedan med jourbil. jag e nöjd so far med min nya dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu fått min 13" snygg, tyst, mer minne, mer hårddisk än min gamla............... men inget belyst tangentbord, påmålade o icke inristade symboler, mer kraft för att styra styrplattan o ej heller tyst vid klickning, ingen ir,...... + plus säkert något till. Verkar som man snikat för att kunna gå ner i pris, frågan är om det är rätt väg att gå... överväger just om jag skall behålla den gamla.... eg mest tangentbordsbelysningen som jag saknar, o tyst styrplatta

 

 

Ragnar

 

 

Tråkigt att du är missnöjd. Själv blir jag bara mer och mer nöjd med min! Jag var på Macoteket och Mediamarkt ett antal gånger och kände och klämde innan jag bestämde mig.. har även lusläst tester och specarna hos Apple! Så det var inga överraskningar som dök upp för min del!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu fått min 13" snygg, tyst, mer minne, mer hårddisk än min gamla............... men inget belyst tangentbord, påmålade o icke inristade symboler, mer kraft för att styra styrplattan o ej heller tyst vid klickning, ingen ir,...... + plus säkert något till. Verkar som man snikat för att kunna gå ner i pris, frågan är om det är rätt väg att gå... överväger just om jag skall behålla den gamla.... eg mest tangentbordsbelysningen som jag saknar, o tyst styrplatta

 

 

Ragnar

 

 

Varför man har tagit bort det är för att Apple ville skryta om batteritiden på MBA!

 

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whopper sa: Tråkigt att du är missnöjd. Själv blir jag bara mer och mer nöjd med min! Jag var på Macoteket och Mediamarkt ett antal gånger och kände och klämde innan jag bestämde mig.. har även lusläst tester och specarna hos Apple! Så det var inga överraskningar som dök upp för min del!

 

 

Nja egentligen mest lite besviken att man tog bort bra grejer. Ville ju gärna ha 2 usb, gärna integrerad SD- läsare, sitter med den gamla o nya bredvid varandra (innan jag lämnar en vidare), benchmark skiljer på skivskrivning/läsning men inte annars.

 

Förstår jag också att den långa batteritiden är ett försäljningsargument, liksom att den är ännu tunnare och möjligen ngt lättare och USB portarna något mer tillgängliga och mikrofoningång i hörlursuttaget kan också vara lockande.... men belyst tangentbord.......

Fast tystare o svalare...

 

så det blir nog den nya jag behåller :nerd:

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket hatar man Köln nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast inget belyst tangentbord>>>ingen värme>> ingen fläkt?????>>> inget oljud>>>>>> :-)

 

 

Ja, oljudet från en MBP är enormt! När jag använder MBP så måste jag ha på mig dessa:

 

ws_alert_web.jpg

 

 

Så köp en strippad MBA så slipper man köpa till Peltor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick den i fredags, va helt säker på att inköparen skulle ringa för att berätta att den inte kommit den här veckan heller...men tji fick jag!

Tyvärr har jag hållit på med PC i typ 30 år så jag måste säga att jag är helt lost (men på ett positivt sätt)

 

Dum fråga kanske, rookie som man är, var fan hittar jag en bra bruksanvisning??

Har en ifån också som verkar leva ett eget liv, skickade precis ett multi-sms till typ alla i telefonboken! Hur det gick till har jag ingen aning om men antar att knapplåset inte var på.

Söker således efter en bruksanvisning till telefonen med

 

Alltså, med tanke på priserna, ska man inte få sådana med i kartongen? Eller är det bara jag som är ...gammal?

 

Men den är lätt som en fjäder, låter absolut inget och jag är supernöjd än så länge!

 

/Aztec

 

MacBookAir3,2

Processornamn: Intel Core 2 Duo

Processorhastighet: 1,86 GHz

Antal processorer: 1

Totalt antal kärnor: 2

L2-cache: 6 MB

Minne: 4 GB

Busshastighet: 1,07 GHz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manualerna ligger på dator respektive telefon:

För Macen så ser du till att markera Finder, sen i övre menyraden (längst upp på skärmen) så väljer du Hjälp->Mac Hjälp. Då får du upp en lite ruta. Överst ligger artikeln: "Lär dig grunderna för Mac - ny på Mac? Börja här"

 

I iPhonen så startar du Safari, öppnar bokmärken och väljer länken: "iPhone Användarhandbok",

 

Lycka till :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manualerna ligger på dator respektive telefon:

För Macen så ser du till att markera Finder, sen i övre menyraden (längst upp på skärmen) så väljer du Hjälp->Mac Hjälp. Då får du upp en lite ruta. Överst ligger artikeln: "Lär dig grunderna för Mac - ny på Mac? Börja här"

 

I iPhonen så startar du Safari, öppnar bokmärken och väljer länken: "iPhone Användarhandbok",

 

Lycka till :-)

 

 

 

Otroligt! Mitt framför näsan! Och, än så länge, lätta manualer att förstå!

Tack så mycket för den snabba hjälpen!

Nu ska jag bara lära mig Airen också, är van vid Pc men valt Mac för användarvänligheten, inget jag påstå att den är just nu....men skam den som ger sig!

Konkret fråga: kan man ínte maximera ett fönster så där lätt som på Pc? Gul, röd och grön knapp funkar ju inte...

 

/Aztec

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otroligt! Mitt framför näsan! Och, än så länge, lätta manualer att förstå!

Tack så mycket för den snabba hjälpen!

Nu ska jag bara lära mig Airen också, är van vid Pc men valt Mac för användarvänligheten, inget jag påstå att den är just nu....men skam den som ger sig!

Konkret fråga: kan man ínte maximera ett fönster så där lätt som på Pc? Gul, röd och grön knapp funkar ju inte...

 

/Aztec

 

OS X jobbar totalt olika från Windows. I OS X anpassar man bara fönsterna till nödvändig storlek med + (grön knapp), förminskar/minimerar med - (gul knapp) och stänger fönster (röd knapp). Observera att stänga fönster är inte samma sak som att stänga program, det gör man (nästan) undantagslöst med cmd + q eller arkiv avsluta.

 

En bra början i förståelsen av mac hittar du hos apple - grunderna om mac

 

OS X är väldigt enkelt att använda, men som med allt annat så tar det tid att vänja om när man byter system. Knepet är att inte tänka windows utan hur borde det fungera..... Tänk vad många som använder windows som klagar på alla ändringar mellan XP -> Vista och Visa -> W7 som ändå är samma system i grunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otroligt! Mitt framför näsan! Och, än så länge, lätta manualer att förstå!

Tack så mycket för den snabba hjälpen!

Nu ska jag bara lära mig Airen också, är van vid Pc men valt Mac för användarvänligheten, inget jag påstå att den är just nu....men skam den som ger sig!

Konkret fråga: kan man ínte maximera ett fönster så där lätt som på Pc? Gul, röd och grön knapp funkar ju inte...

 

/Aztec

Det kommer en funktion för fullskärmsläge till sommaren.

http://www.apple.com/macosx/lion/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

manticore_mantra

Jag beställde 3 december och fick min igår.

1.6 GHz, 4 Gb ram, 128 Gb SSD.

Väldigt imponerad över hur snabb den är och batteriet.

Om jag måste säga något negativt så skulle det vara om skärmen. Har en Macbook Pro 15" sen tidigare och det är ganska stor

skillnad på bildkvaliten, men jag är supernöjd trots det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska köra till fruktaffären i Malmö och hämta fruns 11.6" Air, tog bara sex veckor för apple att leverera... chockadskeptisk.gifutskallning.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska köra till fruktaffären i Malmö och hämta fruns 11.6" Air, tog bara sex veckor för apple att leverera... chockadskeptisk.gifutskallning.gif

11.6" Air, 1.6 GHz, 4 GB, 128 GB flashdrive

 

Vilket sexigt litet monster. En värdig ersättare till hennes macbook 4.1 som är lite väl plastig i kvaliteten. Synd bara att det var jag som skulle handla den från början och hon som fick den. Men jag förhandlade till mig till en intel X25 G2 160 GB SSD till min 15" MBP 4.1 så jag är nöjd fast det var jag som var i behov av en lätt liten dator att ta med till föreläsningarna på högskolan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen. Fick min i förrgår. Väntat sen 27:e oktober, och Apple kompenserar ingenting för fördröjningen. Klantigt hanterat, Apple. Men fina datorer bygger ni.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen. Fick min i förrgår. Väntat sen 27:e oktober, och Apple kompenserar ingenting för fördröjningen. Klantigt hanterat, Apple. Men fina datorer bygger ni.

 

+1 på det....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen. Fick min i förrgår. Väntat sen 27:e oktober, och Apple kompenserar ingenting för fördröjningen. Klantigt hanterat, Apple. Men fina datorer bygger ni.

 

 

Vad hade du beställt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...