Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vi som beställt/köpt nya MB Air


9-3Mike

Rekommendera Poster

Du måste välja "stora modellen" 128GB. Samma på 13" kan bara välja processor på 256GB...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 164
  • Created
  • Senaste svar

Är fortfarande i valet och kvalet, har ett par huvudfrågor kvar:

 

RAM-minnet måste vara 4 GB, eller? Tänker mest använda datorn till surf, film och lite spotify, msn, skolarbeten etc.

Är 11 tum för litet? Har nu en 17-tumare laptop som skall vara "huvuddatorn", MBAn skall mest fugera som skoldator, på bussen, i sängen och så.

Räcker 64 GB verkligen? Man vill ändå kunna använda datorn i ett par år utan att den blir slö och utan att man tvingas tömma den hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

filboy, det finns bara en som kan besvara dina frågor, och det är du själv.

Man måste inte välja 4GB, jag anser dock att man bör göra det om man skall kunna använda datorn till mer än enklare saker och om den skall vara någorlunda framtidssäker.

Storleken på skärmen är upp till dig, klart 11" räcker, den har förhållandevis hög upplösning, men har man dålig syn kan ju det vara ett argument för större skärm. Man får ju ännu högre upplösning med på 13", men den är ju (nästan) lika stor som en MacBook Pro då, bortsett från vikt och tjocklek, så för mig försvinner lite vitsen med en Air om man väljer 13".

Beträffande lagringsutrymmet så vet bara du vad du tänkt lagra. Jag resonerar så att 64 eller 128GB (jag har beställt en 11,6"/1.4/4/64 modell) inte spelar någon roll, behöver man mer utrymme än 64GB så behöver man sannolikt mer än 128GB med, så då kan man lika gärna köpa den billigare och en extern disk eller NAS eller annan lagringslösning.

 

Men det är det fina med Air, den kan tillfredsställa olika behov och önskningar, så det är upp till dig vad du vill ha för modell av Air, om någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beställde min igår eller förrgår tror jag, men jag köpte den från Grafit-butiken i Skellefteå. Jag hade så svårt att bestämma mig för största 11" eller största 13" och ville känna på dem i verkligheten innan jag bestämde mig. Det blev inte så himla mycket lättare, båda var ju ett ruskigt skönt format och smidiga, men 11" var ändå så mycket smidigare att jag tror den blir en utmärkt andradator.

 

Känns bara konstigt att köpa andradatorn innan huvuddatorn (väntar på uppdatering av MBP) :borstatanderna:

 

Det blev alltså en 11"/128GB/4GB/1,6 GHz. Hade man kunnat få 2 GHz i den hade jag la valt det men det går ju som bekant inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev alltså en 11"/128GB/4GB/1,6 GHz. Hade man kunnat få 2 GHz i den hade jag la valt det men det går ju som bekant inte...

 

 

 

Exakt samma spec som mig..... Tror att det blir skitbra!. Visst kan man tänka sig en värre processor, men som någon nämnde här i tråden så blir det bara en varmare dator och kortare batteritid!

 

Jag beställde samma dag som keynoten och min ska anlända imorgon. Idag runt lunch var den i Danmark så jag tror att dom klarar leverera den imorgon! Längtar så!...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt samma spec som mig..... Tror att det blir skitbra!. Visst kan man tänka sig en värre processor, men som någon nämnde här i tråden så blir det bara en varmare dator och kortare batteritid!

 

Jag beställde samma dag som keynoten och min ska anlända imorgon. Idag runt lunch var den i Danmark så jag tror att dom klarar leverera den imorgon! Längtar så!...

Får väl se vem av oss som får leverans först i morgon då, Växjö City här :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl se vem av oss som får leverans först i morgon då, Växjö City här :)

 

 

 

Idag klockan 12:30 anlände min dator med UPS...... Beställde 1h efter keynoten!...

 

Man är som en barnrumpa på julafton... fan vilken trevlig helg det kommer bli!.. Nu ska man bara ha en go "case" till den oxå. Någon med förslag som passar 11,6"?

 

11.6" 1.6GHz 4GB DDR3 med 128GB Flash Storage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag klockan 12:30 anlände min dator med UPS...... Beställde 1h efter keynoten!...

 

Man är som en barnrumpa på julafton... fan vilken trevlig helg det kommer bli!.. Nu ska man bara ha en go "case" till den oxå. Någon med förslag som passar 11,6"?

 

11.6" 1.6GHz 4GB DDR3 med 128GB Flash Storage.

:( Och jag missade UPS-gubben så dom kommer igen på måndag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick en 11" med 2 gb minne och 64 gb Flash alltså den billigaste varianten. Jag har själv en MBP 13" 2,54 GHz och denna är lika snabb. Mycket snabb i starten och härligt liten. Synd att jag köpte den åt hustrun och inte åt mig själv.

 

Film snurrar hur bra som helst och det syns inte alls att det är en billig variant. Är imponerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick en 11" med 2 gb minne och 64 gb Flash alltså den billigaste varianten. Jag har själv en MBP 13" 2,54 GHz och denna är lika snabb. Mycket snabb i starten och härligt liten. Synd att jag köpte den åt hustrun och inte åt mig själv.

 

Film snurrar hur bra som helst och det syns inte alls att det är en billig variant. Är imponerad.

Jag som inte fick min :-( Hur är hastigheten med Flash-minne mot vanlig HD... Eller mot SSD?? Inte en aning själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick en 11" med 2 gb minne och 64 gb Flash alltså den billigaste varianten. Jag har själv en MBP 13" 2,54 GHz och denna är lika snabb. Mycket snabb i starten och härligt liten. Synd att jag köpte den åt hustrun och inte åt mig själv.

 

Film snurrar hur bra som helst och det syns inte alls att det är en billig variant. Är imponerad.

 

Hur bra fungerar flash? SVT Play mm i fullskärm och fönster med högre kvalitet. Ska köpa till frun, som tittar mycket på olika play-kanaler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som inte fick min :-( Hur är hastigheten med Flash-minne mot vanlig HD... Eller mot SSD?? Inte en aning själv?

 

Den är brutalt kvick faktiskt! Startar upp program omgående och jag har kollat lite på några 720p filmer, funkar fantastiskt..

Bara och erkänna att jag är imponerad till tusen.. Fullscreen är inga problem..

 

 

Ps, Jag var rädd för att missa UPS oxå, så jag ringde dom och bestämde var och när... ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg upp lite bilder ni som fått era Macbook Air

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg upp lite bilder ni som fått era Macbook Air

 

 

Bilderna ska vara klickbara! La in en referens i bilden som många säkert är välbekanta med. Bilderna är tagna med en iPhone4.

 

 

268076-IMG_1014.jpg

268077-IMG_1016.jpg

268078-IMG_1015.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har man råd att köpa två stycken MB air ???

Kanske bara jag som inte förstår det som fattig-student :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KaptenHaddock

Man blev ju NOG sugen på en Macbook air nu :P

 

 

Tänkte bara höra med er som har beställt er Air: Inom vilket område kommer ni att använda denna lilla underbara maskin till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del så slutar studierna nu så det blir vardagsbruk och säkert en hel del hobbyprogrammering :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det om är lite tråkigt är att det har skalat bort en massa funktioner från den nya mot den gamla som:

bakgrundsbelyst tangentbord irriteradtjej.gif

ir sensor

ljuskänslighets sensor(den styr ljudstyrkan på skärmen automatiskt)

separate on/off switch.

 

 

Våldigt dåligt att dem har tagit bort så många bra saker!! Särskillt bakgrundsbelyst tangentbord .. :S

 

 

Satan vad fult med silver ram runt skärmen.. . .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker silverram är mycket snyggare än pro-varianten med svart ram! Mb pro med high-res anti-glare har också det (silverram) och är GRYMT mycket snyggare än glans-varianten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker silverram är mycket snyggare än pro-varianten med svart ram! Mb pro med high-res anti-glare har också det (silverram) och är GRYMT mycket snyggare än glans-varianten.

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del så slutar studierna nu så det blir vardagsbruk och säkert en hel del hobbyprogrammering :D

 

Jag tänkte köra lite xcode och testa iOS-utveckling. För mig lutar det åt att det blir en 13.3" 128GB med 4GB minne. Valde 13.3" mest för den något större processorn.

Vet ni som beställt om iLife ligger inlagt från start (när jag köpte min iMac för ett år sedan på Macoteket fick jag iLife på en skiva och fick därefter installera den själv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte köra lite xcode och testa iOS-utveckling. För mig lutar det åt att det blir en 13.3" 128GB med 4GB minne. Valde 13.3" mest för den något större processorn.

Vet ni som beställt om iLife ligger inlagt från start (när jag köpte min iMac för ett år sedan på Macoteket fick jag iLife på en skiva och fick därefter installera den själv).

 

ilife 11 ligger i från början. Är ruskigt nöjd med min 13". Trots att jag bara valde 2gb ram, så rullar det på otroligt bra med "vanliga" program, hd film, photoshop och annat. Helnöjd!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde min 11", 1.6 GHz, 128 GB, 4 GB igår :-D Kan knappt bärga mig! Den kommer nog att komplettera iMacen och Minin bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte köra lite xcode och testa iOS-utveckling. För mig lutar det åt att det blir en 13.3" 128GB med 4GB minne. Valde 13.3" mest för den något större processorn.

Vet ni som beställt om iLife ligger inlagt från start (när jag köpte min iMac för ett år sedan på Macoteket fick jag iLife på en skiva och fick därefter installera den själv).

 

Jag funderade också på IOS bara på kul, alternativt Andriod men får se var idéerna hamnar till slut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde min 11", 1.6 GHz, 128 GB, 4 GB igår :-D Kan knappt bärga mig! Den kommer nog att komplettera iMacen och Minin bra.

 

Beställde samma till frun idag. Blev den största 11.6" eftersom den ska ersätta hennes nuvarande Macbook. Tanken var först att köpa den lilla med 1.4 GHz 4 GB ram, 64 GB flashdisk, men eftersom vi kände att 64 GB kunde bli för litet efter att system och minst 10% ledig kapacitet räknats bort så kunde vi lika gärna lägga till sista tusenlappen för att få den snabbare processorn, även om skillnaden säkert är försumbar. Men i sammanhanget var det småpengar, nästan lite ovanligt för Apple att både erbjuda minne och processor för så "små" extra pengar i sammanhanget. Tur att man har studentrabatt... elaktflin.gifcelb%20(7).gif

 

Eftersom vi inte kunde motivera att jag också skulle köpa en Air till mig själv så kommer jag att kompensera mig med en Intel 160 GB X-25 M SSD i min 15" MBP galetglad.giftravolta.gif

 

Julen kommer tidigt i år.....jultomte.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...