Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

9 minuter sedan, Axelman säger:

Andra i sin tur eldar upp dem i munnen i ett pappersrör....

Men de får i alla fall sämre hälsa av det!

 

 

:hihihi:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Sätt undan 10% av lönen på autogiro och glöm bort det några år. Kolla sen på kontot och känn hur du har fått storvinsten! :hihihi:

Det gör jag redan ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, boevil säger:

Jag är förvånad att postkodlotteriet ens får finnas.  Så d-a lömskt.

 

"-Jo men det går till välgörande ändamål!"

...

Jag ger 100% till välgörande ändamål. Inte via någon omväg som snor 70%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch..

 

 

Skärmavbild 2020-02-18 kl. 17.41.04.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ärligt talat inte varit så insatt eller intresserad av Quick och hela historien kring honom. Men efter att ha sett filmen Quick  med Jonas Karlsson som Hannes Råstam väcktes intresset. Det som slår mig är den hybris som alla inblandade uppvisar. Hur i helvete kunde någon gå på Quicks drogande svammel när han vallades runt på dom s.ka brottsplatserna. Skrämmande att någon kunde dömmas på svammel och utan bevisning.

 

 

 

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Hur i helvete kunde någon gå på Quicks drogande svammel när han vallades runt på dom s.ka brottsplatserna.

En förklaring är att många ansvariga gjorde sig både namn och karriär på detta. Claes Borgström tjänade många miljoner. Så svaret är väl status, prestige och pengar. Kanske sex, också, men det vet jag ingenting om. Det var inte tänkt att journalisterna skulle gräva alltför djupt i detta. Fortfarande har de ansvariga egentligen aldrig ställts till svars annat än i medierna. Exempelvis SÅC får fortfarande utbilda studenter i rättspsykologi. Han borde inte släppas i närheten av dem. Här handlar det om personer på höga poster som går fria från det mesta.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, lappen71 säger:

Har ärligt talat inte varit så insatt eller intresserad av Quick och hela historien kring honom. Men efter att ha sett filmen Quick  med Jonas Karlsson som Hannes Råstam väcktes intresset. Det som slår mig är den hybris som alla inblandade uppvisar. Hur i helvete kunde någon gå på Quicks drogande svammel när han vallades runt på dom s.ka brottsplatserna. Skrämmande att någon kunde dömmas på svammel och utan bevisning.

Tja.... Om man ser det ur en annan synvinkel så blir det lättare. Quick hade en dold anledning att bli inlåst. Mera erkännanden desto längre i fängelsets skydd. Han kan ha helt enkelt fruktat för sitt liv. Han hade grava psykiska problem som "bättrade på" inbillningarna. I kombination av att åklagare Kvast ville göra karriär, psykiatikern jobbade med suspekta metoder, polisens utredare och megafonen på DalaDemokraten, GubbJan Stigson, lät sig totalt duperas av honom. Varav den sistnämnde fick journalistpriset för att i stort sett totalt frångått den undersökande journalistiken. Stigson verkade bli besatt av att Quick talade sanning och ville bevisa det oavsett vad verkligheten kastade upp i hans knä. Som en prima ballerina fick Quick sitt bekräftelsebehov mött i kubik. Som den store skådespelartalang han är ( enligt somliga med personkännedom ) bidrog han till katastrofen. Den perfekta stormen.

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, lappen71 säger:

Hur i helvete kunde någon gå på Quicks drogande svammel när han vallades runt på dom s.ka brottsplatserna.

Jag hörde en liknelse. Tänk att Quick hade erkänt mordet på Olof Palme: "Jag stack ner honom med en kniv på Avenyn i Göteborg en sommardag när han cyklade förbi." Vilket ju inte stämde alls, förstås. För varje förhör så leddes Quick allt närmare Sveavägen på vintern med skjutvapen. Till sist så bestämde sig för polis och åklagare att "nu har vi ett erkännande som stämmer" och det var (bara) det som presenterades i domstolen.

Sjukt är bara förnamnet. :sick: 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quick var så unik att det verkade som om alla inblandade såg chansen att göra sitt livs karriär. Alla ville fälla honom eftersom det var det bästa för alla och gav mest kling i kassan och högsta möjliga status/maktposition.

-Kvast gick från länsåklagare till överåklagare.

-Gubbröran fick stora journalistpriset

-Psykiatikern fick sina teser verifierade = guld i forskarvärlden

-Quicks advokat fick enorma inkomster och status av den största massmördaren i sveriges moderna historia.

-Utredarna status av att ha fällt sveriges genom tiderna värsta massmördare

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sanningen kan enkelt offras för pengar och makt. När bollen är i rullning är den svårstoppad. Men konsekvenserna har blivit ohyggliga. Om vi räknar bort samhällets kostnad för hela processen att få honom fälld, har många människor lidit helt i onödan i åratal. Det går minst två mördare löst därute, om de fortfarande lever, som har kunnat sova lugnt i årtionden. ( Gissar i och för sig att mördare inte kan sova särskilt bra... ) Förtroende för rättsväsendet blev svårt torpederat. Om vi inte kan lita på polisen, åklagare, rättsapparaten; vem/vad ska vi då lita på? Vi är benägna som människor mer än vi vill erkänna och tro att bli följare av konspirationsteorier. Det krävs bara att "rätt" pusselbitar faller på plats, sen "vet" vi hur bilden ser ut. Att somliga sågar och filar till bitarna för att få dem att passa får inte påpekas av folk med lägre yrkesmässig och social ranking! Hur skulle det se ut??

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”13-åriga Linn, tog sitt liv genom att ställa sig framför ett tåg i Kumla. Dagarna före hade hon blivit utsatt för grovt sexuellt övergrepp av en man på internet. 

Den då 44-årige förövaren tvingade Linn att posera framför en webbkamera. Han hotade att sprida bilderna av henne till familj, kompisar och tränare.”

 

För detta brott, och många andra, mot 24 målsäganden, fick mannen till sist 3,5 års fängelse.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/susannes-dotter-tog-sitt-liv-efter-overgrepp-pa-natet

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

För detta brott, och många andra, mot 24 målsäganden, fick mannen till sist bara 3,5 års fängelse.

:sick: 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Jag skrev inte så. 

Nej, det var därför jag fetmarkerade min ändring. Men jag skulle nog inte låtit det stå som ett citat. Förlåt. :geros: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Nej, det var därför jag fetmarkerade min ändring. Men jag skulle nog inte låtit det stå som ett citat. Förlåt. :geros: 

Det gör ingenting. Men jag vill ändå påpeka det. ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Jag försöker undvika litanior.

Jag var tvungen att slå upp ordet. Jag skulle vilja kalla det "reflektioner" (över samhället) i stället. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag var tvungen att slå upp ordet. Jag skulle vilja kalla det "reflektioner" (över samhället) i stället. :) 

Jag försöker undvika jeremiader också... :P 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-02-18 på 17:59, Alix säger:

Nu kanske Palmemordet blir löst. Senare i år i alla fall...

Jävla tramsande med den skiten. Undrar hur mycket den utredningen har kostat sedan 2011 och hur mycket den kommer att kosta tills den fyller 70 år och (om jag minns rätt) ska gallras så att den i praktiken läggs ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jävla tramsande med den skiten. Undrar hur mycket den utredningen har kostat sedan 2011 och hur mycket den kommer att kosta tills den fyller 70 år och (om jag minns rätt) ska gallras så att den i praktiken läggs ner.

Jag tappade intresset redan i slutet av 80-talet, i och med galningen Hans Holmér och fjanten Ebbe Carlsson. Men jag minns att jag vaknade upp till mordnyheten i en studentkorridor på Västgöta nation i Lund. Det ändrade mitt liv på många sätt. Allas våra liv. Så jag skulle hemskt gärna vilja lägga detta bakom mig. Och helst inte när utredningen är 70 år, om jag lever då...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Jag tappade intresset redan i slutet av 80-talet, i och med galningen Hans Holmér och fjanten Ebbe Carlsson. Men jag minns att jag vaknade upp till mordnyheten i en studentkorridor på Västgöta nation i Lund. Det ändrade mitt liv på många sätt. Allas våra liv. Så jag skulle hemskt gärna vilja lägga detta bakom mig. Och helst inte när utredningen är 70 år, om jag lever då...

Visst, men jag tycker det är vansinnigt att lägga skattemedel på eländet. Och med tiden minskar sannolikheten att mördaren lever och därmed möjligheten att någon döms. En utredning som konstaterar att "den avlidna X mördade Palme" blir bara ännu en av många teorier om vad som hände, fast förhoppningsvis en vettig teori. Och jag misstänker att ett sådant utredningsresultat skulle innebära att utredningen fortfarande "lever" och kostar pengar. Det hela känns lika rimligt som att utreda vem som sköt Kalle Dussin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Visst, men jag tycker det är vansinnigt att lägga skattemedel på eländet. Och med tiden minskar sannolikheten att mördaren lever och därmed möjligheten att någon döms. En utredning som konstaterar att "den avlidna X mördade Palme" blir bara ännu en av många teorier om vad som hände, fast förhoppningsvis en vettig teori. Och jag misstänker att ett sådant utredningsresultat skulle innebära att utredningen fortfarande "lever" och kostar pengar. Det hela känns lika rimligt som att utreda vem som sköt Kalle Dussin.

Jag tänker annorlunda. Det vore fint och omväxlande med ett vettigt utredningsresultat som gör att fallet kan anses vara polisiärt uppklarat. Vi får väl se vad Leif GW säger, hoppas han lever till dess (senare i år). Han avgör, orakel som han är.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...